Stunt & Street kvällar 2007

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förmodligen präst jäveln som bor några hundra meter bort! inte första gången han pajar nåt skoj där nere:näsblod

103 Db och dragracing blir ju rätt könlöst. Bara original- och turbohojar som klarar det. Jag klarar precis 103 db på Rörken men där gasar man ju inget.

Jag ska prova min ombyggda koppling tänkte jag. Jag kan ju iaf köra en repa och bli utvisad. Sedan åka till Tyresörakan där folk kommer med grillar för att titta. :hihi

Men det här känner jag också igen, återkommande motorarr på både Bby och Bromma har motarbetats tidigare. Jag tror att grannarna vill stämma i bäcken. Grannarna klagar av profylaktiska skäl så fort det är motorarrangemang, de vill inte att sådant ska få fäste på ngn av flygplatserna där de sliter med sina bolån och girigt vakar över sina tomtpriser.

Bikes "Stans snabbaste hoj"-tävlingar för gathojar på 80-talet gick ju tillslut inte att hålla på varken Bby eller Bromma utan fick dra iväg till Västerås. Vafan, det var ju inte den stans snabbaste hoj det gällde :hihi

Nåväl, det var bra kämpat Bikerbitch mfl. :tummenupp Tack för kul kvällar!

Kram
J
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
103 Db och dragracing blir ju rätt könlöst. Bara original- och turbohojar som klarar det. Jag klarar precis 103 db på Rörken men där gasar man ju inget.

Jag ska prova min ombyggda koppling tänkte jag. Jag kan ju iaf köra en repa och bli utvisad. Sedan åka till Tyresörakan där folk kommer med grillar för att titta. :hihi

Men det här känner jag också igen, återkommande motorarr på både Bby och Bromma har motarbetats tidigare. Jag tror att grannarna vill stämma i bäcken. Grannarna klagar av profylaktiska skäl så fort det är motorarrangemang, de vill inte att sådant ska få fäste på ngn av flygplatserna där de sliter med sina bolån och girigt vakar över sina tomtpriser.
J


Du kan få Rejsa på Min gata i Brumma ja klagar ej men det gör väll resten show what :rolleyes: :yoparty :tummenupp

//Robin
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det har kommit in skrivelse till Järfälla kommun angående bullret på våra kvällar och det har svävat lite ostadigt om huruvida vi skulle få fortsätta.

Vi har dock fått beviljat att köra våra två återstående kvällar (5 september och 19 september) vilket vi är mycket tacksamma för.
Det som gäller är 103 db, precis som på vanlig väg. Och vi kommer sortera ut dem som väsnas för mycket. Detta är för att visa hänsyn mot de boende intill flygfältet. Vi vill inte riskera att bli avstängda för all framtid och vi vet att ni har förståelse för detta, eftersom det drabbar oss allihop om vi får fler klagomål på oss.

- 103 db
- Inga burn-outer!
- Ny tid, 18-20


Hoppas att de två återstående kvällarna ska bli trevliga :tummenupp
// Jannica, Ignite Mc- en del av Samverkansgruppen Sthlm

Tycker det bara är bra med lägre ljudnivå, det finns ju en hel del exempel inom motorsporten där grejer har fått läggas ner pga bullret som vi faktist själva kan göra nått åt. Nu är jag iof lite partisk också då jag har tinitus. :tungan Men tiden, TIDEN... 18-20 känns lite väl kort. 18-21 var ju perfekt. Skulle det inte gå att köra igång från 17.00 iaf?
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag kan vara en sån surkärring så jag håller med om bullergräns, jag tycker det är jobbigt att behöva stå med öronproppar när man står bredvid och käkar en korv och snackar lite hoj, bara för att nån HD alt. HD-wannabe ska bröla som fan. Och då är jag ändå mc-intresserad och där för att åka, haja då vad boende tycker. Det är väl gatåkare med gathojar vi/ni/de vill ha dit (istället för busandes på gatorna)? Dvs i det närmaste besiktningsbara hojar.

Dessutom, borde man inte ha körkortskrav på B-by? Det är ändå SMC, VV & Polisen som står bakom (väl?).
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tycker det bara är bra med lägre ljudnivå, det finns ju en hel del exempel inom motorsporten där grejer har fått läggas ner pga bullret som vi faktist själva kan göra nått åt. Nu är jag iof lite partisk också då jag har tinitus. :tungan Men tiden, TIDEN... 18-20 känns lite väl kort. 18-21 var ju perfekt. Skulle det inte gå att köra igång från 17.00 iaf?

Körskolorna har banan, så vi hinner inte komma igång innan 18. Annars hade 17 varit perfekt. Det börjar bli mörkt kring 20.00 också, samt att det är nya tiden som kommunen sagt till om.

Det är ju inga problem, sålänge alla kör med lagliga system.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
103 Db och dragracing blir ju rätt könlöst. Bara original- och turbohojar som klarar det. Jag klarar precis 103 db på Rörken men där gasar man ju inget.

Jag ska prova min ombyggda koppling tänkte jag. Jag kan ju iaf köra en repa och bli utvisad. Sedan åka till Tyresörakan där folk kommer med grillar för att titta. :hihi

Men det här känner jag också igen, återkommande motorarr på både Bby och Bromma har motarbetats tidigare. Jag tror att grannarna vill stämma i bäcken. Grannarna klagar av profylaktiska skäl så fort det är motorarrangemang, de vill inte att sådant ska få fäste på ngn av flygplatserna där de sliter med sina bolån och girigt vakar över sina tomtpriser.

Bikes "Stans snabbaste hoj"-tävlingar för gathojar på 80-talet gick ju tillslut inte att hålla på varken Bby eller Bromma utan fick dra iväg till Västerås. Vafan, det var ju inte den stans snabbaste hoj det gällde :hihi

Nåväl, det var bra kämpat Bikerbitch mfl. :tummenupp Tack för kul kvällar!

Kram
J

Ska vi gå ihop alla och ta över nå´n utdöende kommun med bana och flygraka. Då kan alla dom byta boende med oss så tar vi kommandot över hela bygden. Inga snytar och bara skoj 24-7.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kan vara en sån surkärring så jag håller med om bullergräns, jag tycker det är jobbigt att behöva stå med öronproppar när man står bredvid och käkar en korv och snackar lite hoj, bara för att nån HD alt. HD-wannabe ska bröla som fan. Och då är jag ändå mc-intresserad och där för att åka, haja då vad boende tycker. Det är väl gatåkare med gathojar vi/ni/de vill ha dit (istället för busandes på gatorna)? Dvs i det närmaste besiktningsbara hojar.

Dessutom, borde man inte ha körkortskrav på B-by? Det är ändå SMC, VV & Polisen som står bakom (väl?).

Gathoj för mig är att hojen är registrerad och besiktigad. Mitt avgassystem är ett vanligt Supertrapp Flattrack, vilket är injusterad för maxeffekt i bänk med denna kam och slagvolym. Jag avstår dock från öppna end caps (trots att detta gav mest i bänk) utan kör med 24 brickor och täta endcaps. Jag tappar 2 häst på det men det är ett billigt pris mtp hur mycket det låter annars. Min hoj låter inte för att jag vill bullra, det är en bieffekt av när resonansen i megafonerna samsvänger med tändfrekvensen det låter, precis som det är meningen.
Mina ljudämpare är dessutom omstoppade med ny ull för mindre än 100 mil sedan.

Dragracing handlar ju till stor del om motorbyggande, och det är ej helt lätt att uppnå hög effekt till besiktningsbart ljud. Jag själv tycker däremot att motorljudet är det maffigaste när man är på Bby och kollar på hojar. Lasses 1600-busa tex :yoparty

Men jag är ju å andra sidan primärt motor(cykel)intresserad, inte motorcykelkörningsintresserad som är betydligt vanligare här. På stunthojar eller helt otrimmade hojar känns det ju bara löjligt med bullriga avgassystem, vare sig det är riskok eller HD..


Det sistnämda ang körkorstkoll håller jag med om, och har ventilerat detta med arrangörerna. Då får man inte bara bort körkortslösa utan även de på stulen hoj eftersom dessa knappast vill identifiera sig.

Tycker jag

/J

Ska vi gå ihop alla och ta över nå´n utdöende kommun med bana och flygraka. Då kan alla dom byta boende med oss så tar vi kommandot över hela bygden. Inga snytar och bara skoj 24-7.

Jaaaa! Vi döper samhället till Bullerbyn!
 
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Well, oavsett vilket så kommer då jag att vara där med videokameran i det fall vädret tillåter. Bara att komma förbi om just du vill fastna på bild.

Har haft lite funderingar på bättre placering, men kommer inte på något bra. Bäst vore uppifrån/bakifrån, men då lär krävas en kran :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju inga problem, sålänge alla kör med lagliga system.

Jag håller med dig och Richard om att denna träff primärt inte är till för sådana som jag.
Jag kan ju tycka att dragracing med originalhojar är helt meningslöst, vad ger det att gasa på sin nyköpta originalsporthoj. Som motorintresserad har det ju i mina ögon och öron ingen dimension varken för publik eller ägare att hålla på med sånt. Det är ju byggena som är kul, alla moddade hojar.

Men samtidigt är de hojkillar som är problemet i trafiken oftast inte tekniskt begåvade och kör ofta ihjäl sig på rätt original sporthojar. Och det är ju dessa problembarn som en sån här träff är till för att fånga upp. Inte vuxna motorintresserade akademiker med acceptabel körstil och som tom stannar på polisens anmodan. Det förstår ju alla.

Så jag tycker förstås att det vore bra om träffarna kom att leva vidare även under oket av 103db, det kommer målgruppens hojar lätt att klara!

Jag ska bygga ett nytt avgassystem för högre effekt i vinter, mitt nuvarande system är ju byggt för 1200:a inte min nuvarande 1640-motor. Det nya ska bli med steppade krökar, kollektor och en megafon plus en absorptionsljuddämpare som jag ska göra lite större än nuvarande Supertrapp. Jag kanske lyckas jag få det tystare än vad Supertrapp lyckades med. ;)

Vi kan ju mäta på min hoj och se vad eran mätare säger. Låter min hoj för mycket så kör jag bara till Tyresörakan. Det jag vet är att mätaren på Rörken gick över 103 dB när jag gasade lite grann på rakan utan att komma in i effektregistert.

Men så här har det varit på både Bby och Bromma sedan 80-talet, det är bara att ge upp dragraseriet där.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha Fast då blir vi väl bara välkomna där?

Ok, spela nåt av din okristliga musik då, vilket som helst. :mad:

Men vi borde sitta tre i framssoffan när vi rullar in i byn. Det ser så über ut att sitta tre i bredd på en jänkepickis: The good, the bad and the ugly typ. Jag kan vara The good. :)
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det har kommit in skrivelse till Järfälla kommun angående bullret på våra kvällar och det har svävat lite ostadigt om huruvida vi skulle få fortsätta.

Vi har dock fått beviljat att köra våra två återstående kvällar (5 september och 19 september) vilket vi är mycket tacksamma för.
Det som gäller är 103 db, precis som på vanlig väg. Och vi kommer sortera ut dem som väsnas för mycket. Detta är för att visa hänsyn mot de boende intill flygfältet. Vi vill inte riskera att bli avstängda för all framtid och vi vet att ni har förståelse för detta, eftersom det drabbar oss allihop om vi får fler klagomål på oss.

- 103 db
- Inga burn-outer!
- Ny tid, 18-20


Hoppas att de två återstående kvällarna ska bli trevliga :tummenupp
// Jannica, Ignite Mc- en del av Samverkansgruppen Sthlm

Nåja, det var kul så länge det varade. Ljudnivån tror jag i huvudsak ett svepargument. När ljudnivån är sänkt kommer andra klagomål, var så säker. Vissa tål helt enkelt inte motorevenemang och är duktiga på att trycka på de rätta kommunala knapparna. 103 db är nog inget jag klarar med rullen i botten, som det ju är frågan om i dragracing (men jag kan ju alltid komma och mäta). Rörken och Tuvängen klaras genom att hålla max halvgas.
Tack ändå till alla er som anordnar tillställningen, ingen skugga faller på er.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nej, det var väl ingen som på allvar trodde att det skulle bli permanent...

Huvudsaken är att det kom (och fortsätter komma !) många deltagare på dessa tillställningar för att ge tyngd bakom argumentationen att en motorbana verkligen behövs i Stockholm.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top