Sen tycker jag polisen borde sopa rent framför sin egen matta först.
Jag råkar nämligen ha på film när en mc-polis bränner om mig på motorvägen i ungefär 140+ km/h. Jag låg i 110 km/h och testade min nya hjälmkamera i bilen.
Då blåser han förbi i redig fart.
Detta var ungefär 17:55 och han hade ingen utryckning eller annat som påbjöd honom att bryta mot trafikreglerna, han var bara lite sen till Barkaby.
Och sen ankomst är väl inget giltigt skäl....?
Jag ska ge en förenklad förklaring om hur det kan ha förhållit sig... Polisen har tre angelägenhetsgrader att följa då man kör i tjänsten.
1) Yrkesutövning - Man jobbar men har inget särskilt jobb man är på väg till. Man får då bryta mot enkelriktning, fordonstrafik förbjuden, motorfordonstrafik föbjuden, man får köra på gång- och cykelbanor m.m. för att bedriva allmän övervakning.
2) Brådskande yrkesutövning - Man har bråttom fram till ett jobb och får då bryta mot hastighetsbestämmelserna samt har förtur med färja. Det är dock INTE tillåtet att använda blåjus och sirén men man får alltså köra fortare än gällande hastighetsbegränsning.
3) Trängande fall - Allvarlig fara för liv och hälsa samt större egendomsskada. I detta läge får man i princip bryta mot alla trafikregler samtidigt som kravet på föraren blir mycket högre. Detta innebär med andra ord att man t.ex får köra för fort, köra förbi rött, inte stanna för stopplikt m.m. Och i trängande fall så FÅR MAN påkalla fri väg med blåljus och sirén, det är således inte ett krav att använda blåljus och sirén. Det finns en del hel jobb där man inte vill använda blåljus och sirén då man vill fram snabbt. T.ex. misstänkt pågående självmord, gisslansituation, rån, stöld, inbrott, tillgrepp av fordon m.m.
Med andra ord så får polisen köra fortare än gällande hastighetsbgränsning utan blåljus och sirén. Och i andra fall så skall man köra fortare än vad som är tillåtet men man får inte inte använda blåljus.