Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med skillnaden att majoriteten av de svenskfödda inte försörjs till 100% av skattebetalarna under de 22 åren.

Sen behöver inte 7 år nödvändigtvis vara ett problem. Om personen hamnar i ett välavlönat jobb (i den privata sektorn) alternativt blir en framgångsrik egenföretagare, så är den "skulden" rätt snabbt avbetalad.

Om personen istället tar ett av alla de skitjobb som svensson är för fin för? 2 år med svenskastudier följt av 2 år undersköterskeutbildning sedan torka röven på din senila mamma som tackar för hjälpen med en örfil.

Men du kräver 2 år svenskastudier + 3-4 år gymnasiestudier + 5 år högskolestudier till högavlönad ingenjör eller läkare?

Jag tycker ju iofs inte ens att en ingenjörslön är hög...

Sen finns ju de som börjar jobba direkt också. Tex de som slängs i arbete direkt de kommer hit, de som aldrig får en chans att lära sig svenska. Jag träffade en man i sommar, jag känner honom ytligt sedan länge. Ca 70 år gammal som importerat en kvinna på drygt 20 år. Han sa uttryckligen att han inte ville att hon skulle lära sig svenska utan istället bara jobba i gubbens firma och hanka sig fram på sin ganska dåliga engelska. På så sätt behåller han ju lättare kontrollen över henne. :(
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Om personen istället tar ett av alla de skitjobb som svensson är för fin för? 2 år med svenskastudier följt av 2 år undersköterskeutbildning sedan torka röven på din senila mamma som tackar för hjälpen med en örfil.

Men du kräver 2 år svenskastudier + 3-4 år gymnasiestudier + 5 år högskolestudier till högavlönad ingenjör eller läkare?

Jag tycker ju iofs inte ens att en ingenjörslön är hög...

Sen finns ju de som börjar jobba direkt också. Tex de som slängs i arbete direkt de kommer hit, de som aldrig får en chans att lära sig svenska. Jag träffade en man i sommar, jag känner honom ytligt sedan länge. Ca 70 år gammal som importerat en kvinna på drygt 20 år. Han sa uttryckligen att han inte ville att hon skulle lära sig svenska utan istället bara jobba i gubbens firma och hanka sig fram på sin ganska dåliga engelska. På så sätt behåller han ju lättare kontrollen över henne. :(

Hejsan hoppsan. Du brukar väl inte vara den som klistrar på andra människor, framförallt sådana du inte känner, åsikter?

Nåja, lite VM i antaganden är ju alltid roligt. :) Du vann! :krama

Jag ville mest poängtera att din jämförelse haltade. :hej
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
7 år är väl ganska billigt relativt en svenskfödd som i genomsnitt behöver 22 år på sig.

Som försörjs av allt som oftast, två föräldrar. Med en mindre del om 1050kr från staten, upp till 16års ålder. Motsvarande totalsumma fördelar staten på mindre än två år till en vuxen utam försörjning. Fem år kvar....

Upp till 21-års ålder har föräldrarna försörjningsplikt, alternativt kan den svenskfödda tillgodogöra sig 1050kr i studiebidrag under 10mån/år. Resterande del vid studier utgörs av lån. Inkluderas dessa kommer kostnaden upp i um, knappt 3år för en utan arbete. Heja.


Eh,en parvel är icke dyr för samhället.. Dessutom är den när den väl är avbetald en källa för skatteintäkter i ca 46år.
Gör om din kalkyl.
 
Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Som försörjs av allt som oftast, två föräldrar. Med en mindre del om 1050kr från staten, upp till 16års ålder. Motsvarande totalsumma fördelar staten på mindre än två år till en vuxen utam försörjning. Fem år kvar....

Upp till 21-års ålder har föräldrarna försörjningsplikt, alternativt kan den svenskfödda tillgodogöra sig 1050kr i studiebidrag under 10mån/år. Resterande del vid studier utgörs av lån. Inkluderas dessa kommer kostnaden upp i um, knappt 3år för en utan arbete. Heja.


Eh,en parvel är icke dyr för samhället.. Dessutom är den när den väl är avbetald en källa för skatteintäkter i ca 46år.
Gör om din kalkyl.

Eller så flyttar parveln till tex Norge efter examen för lönen är högre där och på så vis har vi spenderat skattepengar på någons utbildning som vi inte kan tillgodogöra oss varken i form av kunskap eller återbetalning av skattemedel.
Så, då är vi återigen tvungna att importera utländska läkare och sjuksköterskor för våra egna svensk-utbildade väljer att fly.

Att 75% som kommer hit i vuxen ålder och tvingas lära sig ett helt nytt språk (inte det enklaste språket i världen heller) har ett jobb efter 5-7 år ser jag som riktigt bra faktiskt? Hur fort borde det gå tycker ni (realistiskt nu)?
Och som nån nämnde, hur många svensk-klingande namn hittar ni i äldrevården, på städfirmorna, i taxibilarna, i bärskogarna?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och som nån nämnde, hur många svensk-klingande namn hittar ni i äldrevården, på städfirmorna, i taxibilarna, i bärskogarna?

Frågan du också bör ställa samtidigt är "hur många utländskt klingande namn hittar du i arbetslöshetsstatistiken".

Jag sitter inte på svaren, men för att ställa fråga A bör man ha B i åtanke.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hejsan hoppsan. Du brukar väl inte vara den som klistrar på andra människor, framförallt sådana du inte känner, åsikter?

Nåja, lite VM i antaganden är ju alltid roligt. :) Du vann! :krama

Jag ville mest poängtera att din jämförelse haltade. :hej



Jag försökte tolka vad du menade med hjälp av exempel och avslutade med ett frågetecken efter den varianten som jag tolkade att du förespråkade.

Ja, jämförelsen blir lite mer avancerad men jag tror ändå att invandraren blir billigare på sina 7 år.

Gör om din kalkyl.


Om jag backar tillbaka till föregående påståendet. Och gör lite fler antaganden... Redan när jag lämnade bb med min nyfödda dotter så tror jag samhällskostnaden för henne var uppe kring 70kkr. Sedan har jag och sambon 480 dagar föräldraledighet att kvittera ut = 500 kkr. Barnbidrag upp till 18 år = 12*18*1000 = 220kkr. Dagis 5 år = 11*5*3000 = 170kkr, grundskola 9 år = 500-1000 kkr.
Gymnasieskola 3 år = 300 kkr.
Högskola 2 år = 200 kkr. Höftar till med 2 år eftersom vissa går längre och andra inte alls.
Tillkommer sjukvård, VAB-dagar och säkert även saker jag glömt ta med.

Så vi startar väl vårt arbetsliv med en skuld till staten på minst 2 mille.

Migrationsverket verkar behöva drygt 200 kkr bara för att administrera vilka invandrare som får komma.
En invandrare läser väl vanligen svenska i 2 år, = 100 kkr skola plus i fallet flyktingar även något slags socialbidrag under tiden. Eftersom bara en bråkdel av invandrarna behöver socialbidraget säger jag plus 100 kkr ytterligare. Och då är jag nog snäll mot sd-gänget.
Sedan verkar det i genomsnitt gå ytterligare 5 år av studier och bidrag innan de börjar arbeta. Säg 600 kkr så är vi uppe i miljonen jämnt innan invandraren blir en god skattebetalare.
 
Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Frågan du också bör ställa samtidigt är "hur många utländskt klingande namn hittar du i arbetslöshetsstatistiken".

Jag sitter inte på svaren, men för att ställa fråga A bör man ha B i åtanke.

Alldeles för många men utan att veta säkert verkar det som att du och jag har olika förklaringar till den statistiken.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Eller så flyttar parveln till tex Norge efter examen för lönen är högre där och på så vis har vi spenderat skattepengar på någons utbildning som vi inte kan tillgodogöra oss varken i form av kunskap eller återbetalning av skattemedel.
Så, då är vi återigen tvungna att importera utländska läkare och sjuksköterskor för våra egna svensk-utbildade väljer att fly.

Att 75% som kommer hit i vuxen ålder och tvingas lära sig ett helt nytt språk (inte det enklaste språket i världen heller) har ett jobb efter 5-7 år ser jag som riktigt bra faktiskt? Hur fort borde det gå tycker ni (realistiskt nu)?
Och som nån nämnde, hur många svensk-klingande namn hittar ni i äldrevården, på städfirmorna, i taxibilarna, i bärskogarna?

Intressanta ordval. :)

Första stycket:
Varför är lönen högre där? Hur gör vi för att stävja kunskapsflykten?

Är verkligen importera rätt ord? Det är väl ändå människor och inte boskap eller produkter?

Andra stycket:
75% av vilken grupp? Samtliga grupper? "Invandrare" är ju långt ifrån en homogen grupp. Det är allt från återvändande svenskar till asylsökare (som i sig inte heller är en homogen grupp).

Tar det 5-7 år för en återvändande svensk är det något som är fel.

Tar det 5-7 år för en människa med en, i Sverige, relevant utbildning. Och med relevant menar jag en bransch där det råder brist. Är det också något som är fel.

Tar det 5-7 år för en analfabet eller någon utan utbildning (relevant eller ej), så är det rätt imponerande.

Slutligen handlar det om relationen (i antal) mellan dessa grupper?

Vidare. Kan det finnas andra anledningar till varför (om det nu faktiskt är så, jag vet inte) det inte finns så många med svensk-klingande namn i dessa (okvalificerade) branscher?

Dessa kanske accepterar en lägre lön?

Dessa kanske har fått förtur till dessa tjänster som ett led att hjälpa människor i särskilt utsatta situationer?

Arbetsgivarna kanske får skattelättnader eller dylikt just för att man anställer människor i utsatta situationer?

Något att fundera på i alla fall. :)
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Jag försökte tolka vad du menade med hjälp av exempel och avslutade med ett frågetecken efter den varianten som jag tolkade att du förespråkade.

Ja, jämförelsen blir lite mer avancerad men jag tror ändå att invandraren blir billigare på sina 7 år.

Jag ber om ursäkt, missade frågetecknet.

Det kan du absolut ha rätt i. Och däri ligger kanske kärnan till denna (bland många trådar) och SD's framgångar: 1) Det är oerhört komplicerat (omöjligt?) att räkna på och 2) ingen verkar vilja göra det.


Om jag backar tillbaka till föregående påståendet. Och gör lite fler antaganden... Redan när jag lämnade bb med min nyfödda dotter så tror jag samhällskostnaden för henne var uppe kring 70kkr. Sedan har jag och sambon 480 dagar föräldraledighet att kvittera ut = 500 kkr. Barnbidrag upp till 18 år = 12*18*1000 = 220kkr. Dagis 5 år = 11*5*3000 = 170kkr, grundskola 9 år = 500-1000 kkr.
Gymnasieskola 3 år = 300 kkr.
Högskola 2 år = 200 kkr. Höftar till med 2 år eftersom vissa går längre och andra inte alls.
Tillkommer sjukvård, VAB-dagar och säkert även saker jag glömt ta med.

Så vi startar väl vårt arbetsliv med en skuld till staten på minst 2 mille.

Migrationsverket verkar behöva drygt 200 kkr bara för att administrera vilka invandrare som får komma.
En invandrare läser väl vanligen svenska i 2 år, = 100 kkr skola plus i fallet flyktingar även något slags socialbidrag under tiden. Eftersom bara en bråkdel av invandrarna behöver socialbidraget säger jag plus 100 kkr ytterligare. Och då är jag nog snäll mot sd-gänget.
Sedan verkar det i genomsnitt gå ytterligare 5 år av studier och bidrag innan de börjar arbeta. Säg 600 kkr så är vi uppe i miljonen jämnt innan invandraren blir en god skattebetalare.

Återigen, det är svårt med jämförelser.

Vilken nivå av utbildning har din dotter nått efter dessa investerade 2 miljoner?

Vilken nivå av utbildning har "invandraren" nått efter den investerade miljonen?

Vem uppnår högst ROI helt enkelt? Jag vet inte.

Vi kan ju, i det generella fallet, anta att högre utbildning innebär högre lön och därigenom mer betalad skatt (direkt och indirekt genom t.ex. högre lyxkonsumtion).

Jag säger inte att du har fel. Jag vill mest peka på att innan någon med adekvata kunskaper inom dessa områden och minimalt ideologiskt påverkad, sätter sig ner och räknar på det, så kan vi spekulera tills vi blir gråhåriga. :hej
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken nivå av utbildning har din dotter nått efter dessa investerade 2 miljoner?

Min dotter vara eg bara exempel för bb-kostnaden.

Jag höftade ju till med en uppskattad genomsnittskalkyl. Därav blir svaret på din fråga 2 år högskolestudier för en svenskfödd.

För en invandrare blir nog den genomsnittlige tiden på högskola snarare 2 månader.
Det är ju ingen hemlighet att invandrarna vanligen är lägre utbildade och gör de lågkvalificerade jobben. Oftast jobb som Svensson ratar.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
75% av vilken grupp? Samtliga grupper? "Invandrare" är ju långt ifrån en homogen grupp. Det är allt från återvändande svenskar till asylsökare...

Svaret på din fråga är naturligtvis ja, 75% av hela gruppen!
Återvändande svenskarna är rimligtvis inbakade i resterande 25% precis som dina övriga exempel är. Har haft kollegor som lärt sig svenska på några månaders egna studier. Kvällstudier dessutom eftersom de haft arbete på dagarna. Dessa hör naturligtvis också till gruppen 25% som inte behövde 5-7 år. De gjorde det mycket snabbare.
Även den somaliska analfabeten som måste börja från början med 9 års grundskola och behöver mer än 7 år hamnar bland resterande 25%.
Även de som aldrig lär sig svenska ingår bland resterande 25%.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR

"Misstag efter misstag och ni växer ändå. Hur ekvationen går ihop det kan jag aldrig förstå"

Det här är ett stort problem, tillika ett rätt intressant fenomen. SD borde inte växa med alla de har emot sig, inte minst i tongivande positioner, men gör det ändå. Borde man då inte, om man inte kan förstå varför, tänka efter lite extra för att försöka förstå. Och tex varför just de unga i skolvalen röstar 20-30% SD. Måste vara brist på empati som gör att de inte fattar. Och förstås den ständiga jakten efter flest PK-poäng.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alldeles för många men utan att veta säkert verkar det som att du och jag har olika förklaringar till den statistiken.

Min är relativt simpel. Brist på arbete. Vad är din?

Som en direkt koppling till dina tidigare påståenden om landsflykt av högutbildade parvlar. Om så är fallet, beror det på en möjliggjord lönedumpning med billig arbetskraft? Ofta initialt subventionerat av statskassan?

Eller är Sverige bara ett generellt låglöneland av gammal hävd?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så istället för att skaffa fler barn borde man adoptera ett par utlänningar med helt andra värderingar än resten av familjen menar du?

Du menar att antalet invandrare inte påverkar antalet svenskfödda barn och vise versa och det är förstås sant.
Men hur skulle svensk demografi se ut utan invandrare? Ett krympande land med en stor växande klump pensionärer som ska försörjas av den allt mindre andelen arbetande befolkning.

Så här ser den svenska demografin ut.
http://www.vaggeryd.se/privatperson...den.4.bc515bc1419de65b8f278.html#.VAcYwmP-X7E

Och ni får tolka den hur ni vill men som jag ser det så måste vi både ta in invandrare samt höja pensionsåldern.

Man kan ju annars även tänka sig reformer som styr svensson att skaffa fler barn. Men ur ett globalt överbefolkat perspektiv vore det väl ingen höjdare.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Min är relativt simpel. Brist på arbete. Vad är din?

Som en direkt koppling till dina tidigare påståenden om landsflykt av högutbildade parvlar. Om så är fallet, beror det på en möjliggjord lönedumpning med billig arbetskraft? Ofta initialt subventionerat av statskassan?

Eller är Sverige bara ett generellt låglöneland av gammal hävd?

Jag har lite svårt att få ditt resonemang att gå ihop?
Vi har många arbetslösa invandrare och du menar att det är pga arbetsbrist. Sen säger du att anledningen till att läkarna flyr är för att vi ska kunna anställa billig arbetskraft? Alltså den arbetskraften som är arbetslös?
Eller vad menar du? Hur tänkte du? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min är relativt simpel. Brist på arbete. Vad är din?

Som en direkt koppling till dina tidigare påståenden om landsflykt av högutbildade parvlar. Om så är fallet, beror det på en möjliggjord lönedumpning med billig arbetskraft? Ofta initialt subventionerat av statskassan?

Eller är Sverige bara ett generellt låglöneland av gammal hävd?

Vi är ett höglöneland i en allt mer globaliserad värld. Svenssons löner kommer att dumpas ner till globalt genomsnitt vare sig vi tar in invandrare eller ej.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top