Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det känns som att du blandar ihop frivilligt med möjligt.
Ja, det ÄR frivilligt att bo i stan. Men om man vill, är det möjligt?
Ja, det är frivilligt att bo i Akalla. Men om det inte finns några andra bostäder tillgängliga (för mig), ska jag tacka nej till Akalla då?

Jag måste fråga, har du varit utanför Stockholm någon gång?

Du låser dig vid Stockholm ser det ut som.

Ponera att du vill flytta till Brasilien, var har du bäst förutsättningar, i en sunkig favela eller ute på landsbygden?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Återigen ger du uttryck för att du endera inte läser, eller inte förstår.
Jag nämnde inte för en sekund att det skulle skapas job. Däremot krävs det jobb för integrationen ska fungera.

Vad gäller valet av bosättningsort så upplever jag ditt resonemang lite väl enkelspårigt. "Om man vill, är det möjligt?". Bevisligen är det möjligt, för vissa. Liksom att vissa bor någon annanstans. Vänd istället på resonemanget, varför är det inte möjligt att bo nån annanstans.. Varför är det så förbannat viktigt att bo på varann?

Men då måste jag, eftersom du tar upp jobb som något slags krav för att man ska få komma hit över huvud taget, än en gång fråga.
Är du verkligen säker på att du har förstått skillnaden mellan arbetskraftsinvandring och flyktingmottagande?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är varken religion eller klädtrasor som förtrycker kvinnor.
Det är framförallt män men även kvinnor som förtrycker kvinnor.
Jag tror tex inte en Sikh känner sig förtryck pga sin huvudbonad.

Nej det är av tradition, religionen är bara ett medel att motivera det.

Tror inte det är många kvinnor som känner sig förtryckta av just specifikt sin huvudbonad....

Däremot ser vi ju trots allt klädesplaggen som en indikation på kvinnoförtryck, de går väl hand i hand?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Vad gäller valet av bosättningsort så upplever jag ditt resonemang lite väl enkelspårigt. "Om man vill, är det möjligt?". Bevisligen är det möjligt, för vissa. Liksom att vissa bor någon annanstans. Vänd istället på resonemanget, varför är det inte möjligt att bo nån annanstans.. Varför är det så förbannat viktigt att bo på varann?

Näää, du menar inte detta. inte en gång till....

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon

Tror inte det är många kvinnor som känner sig förtryckta av just specifikt sin huvudbonad....

Däremot ser vi ju trots allt klädesplaggen som en indikation på kvinnoförtryck, de går väl hand i hand?

Är det då på samma sätt av tradition som svenska män slår sina fruar fre/lör kväll? Där alkohol bara är ett medel att motivera det?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Om det nu är tradition så har det funnits lika länge som människan.
DVS alla kulturer/religioner har haft(har?) det.
Människor har i alla tider förtryckt andra människor.

Jag tror du har alldeles rätt i att själva huvudbonaden inte är det förtryckande.
Jag tror tom att den största mängden kvinnor som sätter på sig den känner stolthet.

Om jag nu förstår trenden rätt så går det mot allt lösare regler för detta i den muslimska världen.
Burka->Niqab->Hijab sas. Många slänger den helt, jmf norra Afrika och Turkiet.
Ett fåtal grupper vill tighta till enl sharia men finner det allt svårare att genomföra.

Jag ser nog faktiskt inte plaggen som en indikation på kvinnoförtryck.
Jag ser det snarare som en del i en missinformation/feltolkning av Koranen.

Jag har läst Koranen (fick den av en kille i Turkiet efter en religionsdiskussion).
Jag har verkligen oerhört svårt att se hur Koranen kan tolkas som ibland den gör.

Med detta inlägg vill jag dock tydligöra att jag varken är muslim eller F!. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men då måste jag, eftersom du tar upp jobb som något slags krav för att man ska få komma hit över huvud taget, än en gång fråga.
Är du verkligen säker på att du har förstått skillnaden mellan arbetskraftsinvandring och flyktingmottagande?

Flyktingmottagande behöver inte innebära permanent uppehållstillstånd. Det går alldeles utmärkt med tillfälligt, som kan omvandlas till permanent när jobb erhållits.

Var skrev jag att jobb skulle vara ett kriterie för att få komma hit överhuvudtaget ? Du lägger återigen in ord och betydelser jag på inget sätt givit uttryck för. Så frågan kvarstår, läser du eller är du förblindad på något vis?
Är det du eller jag som har svårt att skilja på begreppen?

Tillfälligt=tidsbegränsat. Båda benämningar finns, innebär samma sak.

Jag citerar mig själv, så slipper du backa en sida. Läs igen.
"Men för att ge dig ett tredje innan du tar bladet från munnen föreslår jag konkret; arbete. Som i ett jobb
. För immigranter. Minst ett jobb per familj. Jobb skapar kontakter utanför kvarteret. Det är utav godo. Och sen fortsätter det med jobb som bas för permanent uppehållstillstånd.
"

Ånyo upplever jag att jag uttömt mina möjlighet att förmå dig att förstå vad jag givit uttryck för.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Flyktingmottagande behöver inte innebära permanent uppehållstillstånd. Det går alldeles utmärkt med tillfälligt, som kan omvandlas till permanent när jobb erhållits.

Absolut, jag ser inga större problem med det. Men lägg till några faktorer som försvårar saker och ting.
Ta Jugoslavien-kriget tex, det höll på mellan 91-99. Ca 8 år alltså.
Folk som kom hit i början skulle kunna getts tillfälliga uppehållstillstånd. Under tiden i Sverige (eftersom ingen vet hur länge ett krig kan hålla på) fick en del barn. Barnen växer upp i Sverige, lär sig svenska språket mycket bättre än Jugoslaviska och blir därför "främlingar" där nere.

Så plötsligt när kriget är slut ska de bara kastas ut ur Sverige? Allt är inte svart eller vitt, det är inte bara en parameter man måste ta hänsyn till.
Självklart vill man ju att folk ska börja jobba så fort som möjligt men hur får man in folk i arbetslivet rent praktiskt?

Jag säger inte att permanenta uppehållstillstånd är det enda rätta men det är en riktigt knivig fråga att hantera.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Jag tror du har alldeles rätt i att själva huvudbonaden inte är det förtryckande.
Jag tror tom att den största mängden kvinnor som sätter på sig den känner stolthet.

Om jag nu förstår trenden rätt så går det mot allt lösare regler för detta i den muslimska världen.
Ett fåtal grupper vill tighta till enl sharia men finner det allt svårare att genomföra.

Jag har läst Koranen (fick den av en kille i Turkiet efter en religionsdiskussion).
Jag har verkligen oerhört svårt att se hur Koranen kan tolkas som ibland den gör.

Kabul, tidigt 70tal. Det går nog åt "fel håll"
View attachment 410981

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Absolut, jag ser inga större problem med det. Men lägg till några faktorer som försvårar saker och ting.
Ta Jugoslavien-kriget tex, det höll på mellan 91-99. Ca 8 år alltså.
Folk som kom hit i början skulle kunna getts tillfälliga uppehållstillstånd.

Inom den tidsramar torde det inte vara en orimlighet att språket kan hanteras och jobb erhållits. Vilket då löser promatiken kring uppehållstillstånd. Tycker du det är osannolikt, att åtminstone en i hushållet har jobb efter den tiden? Att ha Put som en "morot" ser jag varken som inhumant eller främlingsfientligt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kabul, tidigt 70tal. Det går nog åt "fel håll"

Nej, det går i stort åt rätt håll.
För du menar väl ändå inte att den bilden ensam definierar dagens 1,5 miljarder muslimer? :va
(oavsett vad den visade då länken var "olaglig enl SH")

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Nej, det går i stort åt rätt håll.
För du menar väl ändå inte att den bilden ensam definierar dagens 1,5 miljarder muslimer? :va
(oavsett vad den visade då länken var "olaglig enl SH")

Den påvisar snarare att användandet ökat. Det bor väl närmast 30milj bara i Afghanistan

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Inom den tidsramar torde det inte vara en orimlighet att språket kan hanteras och jobb erhållits. Vilket då löser promatiken kring uppehållstillstånd. Tycker du det är osannolikt, att åtminstone en i hushållet har jobb efter den tiden? Att ha Put som en "morot" ser jag varken som inhumant eller främlingsfientligt.

Osannolikt, nej? Men vad är det vi är oense om då?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Osannolikt, nej? Men vad är det vi är oense om då?

Svårt att gissa då du inte givit uttryck för hur du anser immigration och integration ska kunna samspela mot funktionalitet.

Men är även du av uppfattningen att dagens modell inte uppnår ovan givet mål, är det nog rätt lite vi är oense kring.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det känns som att du blandar ihop frivilligt med möjligt.
Ja, det ÄR frivilligt att bo i stan. Men om man vill, är det möjligt?
Ja, det är frivilligt att bo i Akalla. Men om det inte finns några andra bostäder tillgängliga (för mig), ska jag tacka nej till Akalla då?
Det finns egentligen inte några bostäder i Akalla heller för nyanlända.
Stockholm har hög inflyttning av Svennebananer från andra delar av landet. Dessa tar med glädje en hyreslägenhet i Akalla framför att behöva pendla från andrahandslägenheten i Katrineholm. Iallafall tills de lyckats skrapa ihop tillräckligt med pengar för att pynta insatsen till en bostadsrätt.
Jag var själv i en liknande situation fast jag hamnade i Ronna i Södertälje, och jag hade aldrig deg till en bostadsrätt så jag gick den långa vägen till bättre boende via kommunala bostadskön.

Således återstår för en nyanländ att antingen flytta in hos redan trångbodda släktingar/vänner i Akalla, eller flytta in i en egen lägenhet i någon kommun med bostadsöverskott. Väldigt många VÄLJER det första alternativet.

Tyvärr är det alltför många som inte förstår detta grundläggande mänskliga beteende: Människor vill umgås med/bo med/gilla människor som är lika dem själva. Således är segregation en "naturlig instinkt" som vi måste motarbeta för att få en fungerande integration.

Med en fungerande integration skulle vi inte ha några problem relaterat till invandring och sverigedemokrater.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Tyvärr är det alltför många som inte förstår detta grundläggande mänskliga beteende: Människor vill umgås med/bo med/gilla människor som är lika dem själva. Således är segregation en "naturlig instinkt" som vi måste motarbeta för att få en fungerande integration.
.

Just detta med "naturlig instinkt" är något jag försökt förklara men få verkar inse. Eller åtminstone inser de inte att detta gäller båda vägar.
Det vore absolut önskvärt om man kunde få nyanlända att inte välja släktingars boende och istället välja ställen med många svenskar.
Lika önskvärt vore det att få svenskar att inte rata dessa boenden och fortsätta avskärma sig genom att bara flytta till segregerade områden med bara andra svenskar.

Vilket mått av "tvång" kan vi införa åt båda hållen om båda lägren inte släpper på sin "naturliga instinkt"?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Nej, det tolkas i regel precis utefter den linje man väljer att styra människor.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten