Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Att vi har råd med fler mord- och våldtäktsoffer?

BSS ringde nyss från 90-talet och sa att de ville ha sin retorik tillbaka!

100826_rape_1.jpgBS_rasism_01.jpg
....det enda du fortfarande lyckas förvåna med vid enstaka tillfällen är din förmåga att sjunka ännu lägre i din argumentation..

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du måste sluta med att ta mitt svar ur sitt sammanhang och även titta på vilket inlägg jag svarar på. :fakta

Nu fortsätta jag ju på spåret som du inte riktigt förstod, i ett desperat försök att ge dig klarhet.:7peta

Men faktum kvarstår, personlig skuldsättning är ett val du gör, statlig kan du inte påverka.

Den ena kan du arbeta av med lite ansträngning, det sistnämnda lämnar du över till din avkomma att leva med.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Nu fortsätta jag ju på spåret som du inte riktigt förstod, i ett desperat försök att ge dig klarhet.:7peta

Men faktum kvarstår, personlig skuldsättning är ett val du gör, statlig kan du inte påverka.

Den ena kan du arbeta av med lite ansträngning, det sistnämnda lämnar du över till din avkomma att leva med.

Hur räknar man på om ett folk är skuldsatt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Förstanamnet i SD-kommunfullmäktige i stan - Catharina Strandqvist :D

hakkors-jpg

Någon som sett min måttstock?

oscar-schau.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
BSS ringde nyss från 90-talet och sa att de ville ha sin retorik tillbaka!

View attachment 410953View attachment 410954
....det enda du fortfarande lyckas förvåna med vid enstaka tillfällen är din förmåga att sjunka ännu lägre i din argumentation..

640px-Hjalmar_branting_stor_bild.jpg

Är det av någon särskild anledning du inte går in i några av de andra trådarna kring specifika partier och försvarar det parti du råkar tycka är bra?

Kanske vore dags att också ta ställning för något efter tio års käbbel? ;)

- - - Updated - - -

Nu driver du med oss väl? :confused:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Medelst matematik.

Men eftersom du verkar ha svårt att greppa landets situation kan du förkovra dig här. Här framgår vad Sverige och dess låntagare har för skuld till externa långivare. Dvs vad vi lånar för utom riket
. Vilket oftast görs då det internt är skuldsatt från början..

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2079rank.html

Jag gör dig tjänsten och bryter ner det i text istället med hopp om att faktamaterialet når fram;

Sverige är alltså det 18:e mest skuldsatta landet i världen i rena USD, ta inte gift på siffran då det är omräknat mot växlingskontor dock funkar det som jämförelse land mot land.(EU i topp, inget land dock.), utan att hänsyn ens tagits till landets befolkningsmängd... Jämför man med BNP och antal invånare finner man att Sverige är ungefär lika skuldsatt i relation till BNP som Grekland och Spanien och dubbelt så skuldsatt som dessa länder i USD/invånare. Denna skuldsättning har som grädde på moset och lök på laxen ökat sin denna sammanställning, inte minskat. Alarm.

Förstår du nu, hur jag kan anse att vi inte "har råd" med något annat än att konsumera syre. Egentligen..

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Medelst matematik.

Men eftersom du verkar ha svårt att greppa landets situation kan du förkovra dig här. Här framgår vad Sverige och dess låntagare har för skuld till externa långivare. Dvs vad vi lånar för utom riket

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2079rank.html

Jag gör dig tjänsten och bryter ner det i text istället med hopp om att faktamaterialet når fram;

Sverige är alltså det 18:e mest skuldsatta landet i världen i rena USD, ta inte gift på siffran då det är omräknat mot växlingskontor dock funkar det som jämförelse land mot land.(EU i topp, inget land dock.), utan att hänsyn ens tagits till landets befolkningsmängd... Jämför man med BNP och antal invånare finner man att Sverige är ungefär lika skuldsatt i relation till BNP som Grekland och Spanien och dubbelt så skuldsatt som dessa länder i USD/invånare. Denna skuldsättning har som grädde på moset och lök på laxen ökat sin denna sammanställning, inte minskat. Alarm.

Förstår du nu, hur jag kan anse att vi inte "har råd" med något annat än att konsumera syre. Egentligen..

Så när gränserna stängs kommer svenskarna sluta att belåna sig för att köpa hus/lägenheter med priser som närmar sig 100 000 kr/kvm?

:gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Så när gränserna stängs kommer svenskarna sluta att belåna sig för att köpa hus/lägenheter med priser som närmar sig 100 000 kr/kvm?

:gnissla

Det går inte riktigt in va? Vi (du inkluderat) diskuterade vad "ha råd" innebär. Om du vill nyttja det till att parallelldra med gränserna öppenhet eller inte får stå för dig.

Jag uttrycker min skepsis till att "ha råd" som begrepp sett till given situation vilket har visats.

Som jag skrev, vi kan även avveckla välfärden, det tar då bara 100år att få styrsel på statsskulden.

Tror inte det lönar sig att beskriva situationen ytterligare. Den som inte vill...

Att nyttja sig av begreppet "det har vi råd med" blir lite tvivelaktigt då vi bevisligen går mer - än +. Det tror jag även du kan tillstå med.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det går inte riktigt in va? Vi (du inkluderat) diskuterade vad "ha råd" innebär. Om du vill nyttja det till att parallelldra med gränserna öppenhet eller inte får stå för dig.

Jag uttrycker min skepsis till att "ha råd" som begrepp sett till given situation vilket har visats.

Som jag skrev, vi kan även avveckla välfärden, det tar då bara 100år att få styrsel på statsskulden.

Tror inte det lönar sig att beskriva situationen ytterligare. Den som inte vill...

Att nyttja sig av begreppet "det har vi råd med" blir lite tvivelaktigt då vi bevisligen går mer - än +. Det tror jag även du kan tillstå med.

Fettsnok, du skrev följande en liten bit upp.

"Och härav anser många att "vi har råd". För folk är lika verklighetsfrånvarande i sin egen ekonomi som övertro till landets dito.
Ett mäktigt exempel är att folk, nu i tider av låg ränta istället för att använda utrymmet till att betala av, lånar mer
Det säljs exempelvis nya bilar som bara den. Inte många utan finansiering vill jag bestämt påstå. Smart? Tveksamt. Hållbart? Sällan. "

Så, om jag ställer frågan igen. Om vi stänger gränserna och leker med tanken att vi pga de enorma besparingarna vi gör även sänker skatten. Hur skulle vi agera ang "belåningsfaktorn" om vi redan nu agerar som du nämner ovan?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Fettsnok, du skrev följande en liten bit upp.
..

Så, om jag ställer..?

Det verkar som om du förvirrar dig av min kanske något bildliga jämförelse.

För att förtydliga, det handlar om våra statsfinansiella underskott och inte dum-svenskens belåning av fiktiva
värden.

Vi kan inte heller sänka skatten på grund av eventuella besparingar på stängda gränser (vilket i sak är en direkt felaktig parafras då det inte bedrivs som den omfattning att stänga men låt gå) utan skatten behöver snarare höjas (fel, egentligen behöver skatteintäkterna öka, hur är relativt) för att vi ska få ordning på vår statsskuld.

Nu upplever jag att jag har uttömt alla mina resurser för att försöka sätta dig in i Sveriges statsfinansiella
problem.

860milj kr back vecka. Hallå :smasha
På ren sydsvenska utan dialektala aspekter. AB Sverige går lika bra som Saab automobile. Men backen funkar bra. Full gas bara, använd skygglappar.

Att du lånar pengar till bil innebär inte att din bank tar lån från statsbudgeten väl?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast den har ju minskat med i runda slängar 50 miljarder sedan årsskiftet...
Åtminstone enligt Riksgälden! Fast väljer vi dem tidspunkterna så blir ju inte ditt resonemang så intressant längre!
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Statistik-ny/Sveriges-statsskuld/

Hej, finns det något parti som du tycker är bra som du kan tänka dig att propagera för?

Ditt och korvgubbes engagemang påminner inte så lite om Simpsons-avsnittet när Bart skall lära sig spela Baseball och Homer sitter på läktaren och ger goda råd.

Tyck något själv, liksom.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Fast den har ju minskat med i runda slängar 50 miljarder sedan årsskiftet...
Åtminstone enligt Riksgälden! Fast väljer vi dem tidspunkterna så blir ju inte ditt resonemang så intressant längre!
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Statistik-ny/Sveriges-statsskuld/

Jag får det till att den ökat senaste året, från samma sida.

Hejsan. https://www.riksgalden.se/Grafer/svenska/statsskulden_utveckling_manad.xls

Och kurvan är stigande, inte fallande. Således lägger vi på skuldsättning nu
Änna

Men.. Så länge du inte är skuldfri är du heller att beteckna som rik

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det verkar som om du förvirrar dig av min kanske något bildliga jämförelse.

För att förtydliga, det handlar om våra statsfinansiella underskott och inte dum-svenskens belåning av fiktiva
värden.

Vi kan inte heller sänka skatten på grund av eventuella besparingar på stängda gränser (vilket i sak är en direkt felaktig parafras då det inte bedrivs som den omfattning att stänga men låt gå) utan skatten behöver snarare höjas (fel, egentligen behöver skatteintäkterna öka, hur är relativt) för att vi ska få ordning på vår statsskuld.

Nu upplever jag att jag har uttömt alla mina resurser för att försöka sätta dig in i Sveriges statsfinansiella
problem.

860milj kr back vecka. Hallå :smasha
På ren sydsvenska utan dialektala aspekter. AB Sverige går lika bra som Saab automobile. Men backen funkar bra. Full gas bara, använd skygglappar.

Att du lånar pengar till bil innebär inte att din bank tar lån från statsbudgeten väl?

Du verkar leva i villfarelsen att det normala är att ett land inte har nån statsskuld?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

Lite som utopin att köra en bil med ständigt full tank....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Medelst matematik.

Tror nog man får, som i privata fall, ställa skulden mot tillgångar.
För du tror väl inte att Norge är det 21'a fattigaste landet på listan? :va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...