Super Duke VS Speed Triple

KTM 990 Super Duke vs Triumph Speed Triple 1050


  • Antal röstningar
    0

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Super duken alla gånger. Sjukt rå hoj. Har inte kört nån av dom men för att jag skulle valt S3:an så skulle den behöva vara väldigt mycket roligare än duken att köra.
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Då har du inte hört mitt rör utan insatts.:D :D
Mullrar lika mycket fast jämnare..inte så hack hack hack hack som duken.
Sen viner den lite mer ja...fast man vänjer sig...men egentligen..nu snackar vi ytliga saker.:) :)
Duken är en helt grym hoj den med. Köp den du vill ha. Jag vill ha båda men det går inte. Tripeln drar som en tåg hela vägen...all the way to the top!:D

Hehe jag vet, trajjan är brutal, jag är bara tyken. Det är dessutom sjukt mycket lättare att försäkra S3an. Nästa år kommer den kosta 11000 helåret. Det är bra billigt!. Jag har alltid varit fan av speed triple men duken är cool den med!.

Vi får se, lovar att återkomma med bilder när det väl blir av. Du bor ju i rätt stad, vi kan dra ett rejs längs oscarsleden nån kväll :)
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Hehe jag vet, trajjan är brutal, jag är bara tyken. Det är dessutom sjukt mycket lättare att försäkra S3an. Nästa år kommer den kosta 11000 helåret. Det är bra billigt!. Jag har alltid varit fan av speed triple men duken är cool den med!.

Vi får se, lovar att återkomma med bilder när det väl blir av. Du bor ju i rätt stad, vi kan dra ett rejs längs oscarsleden nån kväll :)

Jo jag vet, det är helt okej! Jag är van vid andra tripelåkare på detta forumet. Då blir man härdad mot folk som är tykna!:D :D
11 säger du? Hur gammal är du då? Ska den bli billigare mot iår eller?
Jo jag vet, jag har alltid varit ett fan av duken fast jag har en tripel så jag vet precis hur du känner!

Ja gör det!

Det vet du!:tummenupp :tummenupp
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Wow ! Villket f-bolag? Ser att du bor i Bålsta tom ! Hur gammal är du?

PS: Din avatar är från Rörken eller hur? Har för mig att jag såg dig + en till SD när jag var där i Juni.

Bor i Bålsta, 31 år och försäkrar hos Bilsport & MC. Nu kör jag iofs halvförsäkring för 3200:- per helår istället, men helförsäkring skulle kosta 7122:- (kollade precis en extra gång så jag inte ljuger för någon). SMC-rabatt är avdragen, 10% tror jag.

Jag har varit mycket på Rörken i sommar så det är inte alls otroligt att det är mej du har sett, även om vi har varit 4-5 stycken med SD någon enstaka gång.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Japp.Min duke kostar ca 9k år/hel nu efter höjningen...
Det är väl halvbilligt antar jag .

Enda Trajjan jag testat va nya Tigern som har 1150cc .. nästan likadan motor som i triple har jag för mig .
Det provturen va inge vidare..motorn va slö/seg ingen blixtsnabb respons som i duken, sen bromsar ,chassie, ja vad ska man säga..jo jag flina bara o tänkte på duken..vilken skillnad uj uj.
Kvalitet`s känslan va inte på topp heller vilket jag tycker den är på Duken :)
Hoppas Triplen känns bättre då..
Mvh
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Japp.Min duke kostar ca 9k år/hel nu efter höjningen...
Det är väl halvbilligt antar jag .

Enda Trajjan jag testat va nya Tigern som har 1150cc .. nästan likadan motor som i triple har jag för mig .
Det provturen va inge vidare..motorn va slö/seg ingen blixtsnabb respons som i duken, sen bromsar ,chassie, ja vad ska man säga..jo jag flina bara o tänkte på duken..vilken skillnad uj uj.
Kvalitet`s känslan va inte på topp heller vilket jag tycker den är på Duken :)
Hoppas Triplen känns bättre då..
Mvh

Tigern är också en 1050 fast dryga 30 ponnys färre. Dessutom är den större och väger väl några kg mer. Dessutom är motorn anpassad för touringbruk så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om den kändes slö jämfört med din duke!
Jag tyckte tvärtom när jag körde duken. Kändes lite slö jämfört med vad jag är van vid. Men så är min triple trimmad också och duken var orginal. Kvalitén som alla klagar på hos Triumph är faktiskt obefogad. Folk kommer fram till mig på gatan och säger saker som:
-Ja fan, jag hade också en triumph när det begav sig...(typ på 50-60talet). Då läckte dom olja som fan. Och man fick trixa varje gång man skulle ha igång den.
Triumph har faktiskt kommit ganska långt nu för tiden. Jag skulle definitivt inte säga Hondakvalité. Men något man känner direkt? Nej, det tycker jag då rakt inte. Sen är det väl det vanliga extra glappet i gashandtaget. Men sånt får man stå ut med om man köper triumph.:D :D

Om man skall dra ner på något kvalitétsmässigt mellan dessa hojar så skulle jag säga växellådan. Tripelns låda är lite klonkig. Speciellt i början innan den är inkörd. Och det blir bättre och bättre med milen. Det är det STORA plusset för Duken. Annars så vill jag nog påstå att dom är ganska jämna vad det gäller allt annat. (kvalitétsmässigt då alltså.)

Va sur jag lät...inte alls meningen.:D :D :yoparty
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jo jag vet, det är helt okej! Jag är van vid andra tripelåkare på detta forumet. Då blir man härdad mot folk som är tykna!:D :D
11 säger du? Hur gammal är du då? Ska den bli billigare mot iår eller?
Jo jag vet, jag har alltid varit ett fan av duken fast jag har en tripel så jag vet precis hur du känner!

Ja gör det!

Det vet du!:tummenupp :tummenupp

Jag är bara 25 nästa sommar :gnissla därav priserna!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har jämfört bänkdiagram mellan SD och S3 och där vinner S3 på alla punkter.

Bottendrag
Maxeffekt
Vrid
Jämnhet
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Lyfter denna tråd igen. Jag är sugen på en superduke men alternativet är en speed triple (sugen = snart dags att köpa ny hoj). Årsmodellerna som det står mellan är 2007 och 2008or. Men har lite funderingar på vad som har förbättrats/ändrats på S3an mellan 2005/2006 och 2007 och framåt.

vilken hoj av er som har provat/ägt båda skulle ni satsa på? Enligt mig så är båda nästintill lika snygga men dock lite fördel för SDn. Det som talar för S3an är lite mer effekt..Ge mig era synpunkter på dessa 2 maskiner :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle säga att triplen är mer en "riktig" hoj medans superduke är mer en riktigt brutal leksak.. så vad du ska ha beror helt på vad du är ute efter. :)
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Superduke R har jag kikat på en del men dock så är det enkelsits på dessa vilket gör att jag tvekar på att köpa en..Jag vill både ha en hoj som det går att busa/leka med och toura med..vet att man ska köpa efter känsla och egen smak vilket jag alltid gör men det jag är nyfiken på är vilken av hojarna som bl a har bäst kvalité, bäst bromsar, chassi etc. Vad jag har förstått så är SDn vassare på alla punkter förutom att motorn har lite lägre effekt, right?
 

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm/Köpenhamn
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Vi har tourat en del med alla möjliga hojar, däribland en SuperDuke R. Avsaknaden av passagerarsits spelar faktiskt mindre roll... KTM har en riktigt bra tankväska till just SuperDuke R som inte alls stör märkvärt.

Blev en rejäl tur i Norge med en sådan hoj förra sommaren, det enda som anmärktes på var att sadeln var lite väl hård på transportsträckorna dit och hem...
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Var i samma val för en tid sedan. Provkörde dem ett antal gånger och fastnade för SD tillslut. Anledningarna var att SD kändes smidigare, lät gött, hade skönare sittställning.

Sen är det ett bra gäng som är aktiva i Super Duke tråden :tummenupp
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kan ge mina erfarenheter av SD. Hade en i 1½ år och den enda anledningen till att bytte bort den va just effekten. 120 hästar är inte tillräckligt. Så fort man börjar komma upp i fart så blir den snabbt trött.

Men på mindre vägar på är SDn kung. Otroligt smidig och lättkörd hoj.

Triplen har jag aldrig testat, så jag tyvärr inte göra några jämförelser dom i mellan.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Funderar på att införskaffa en SD från 07 och framåt. Värt pengarna att gå upp på en SD-R?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top