VR-8
Fabrikör Mr.J
Jag tror alla dom där frågorna redan besvarats och jag ber om ursäkt för att jag besudlat ert turboforum med min närvaro. Det skall inte upprepas.
Tack för din tid, det var snällt.
/J
Jag tror alla dom där frågorna redan besvarats och jag ber om ursäkt för att jag besudlat ert turboforum med min närvaro. Det skall inte upprepas.
Hmm, har du en hoj med en setup som inte kommer spika vid antingen 95 eller 98 (eller e85 för den delen) så har du ju inget för att köra på ett bränsle med högt oktantal? Då är ju 95 ett givet val.
Vill man plocka mer effekt så är ju 98 eller e85 lämpligare om du är beredd att optimera för det(komp, tändning etc...)
Väldigt intressant diskussion för övrigt, lite synd på tonen bara.
Konstigt nog fick vi mer effekt med 95, borde inte varit så i en perfekt värld. ...
Hmm, har du en hoj med en setup som inte kommer spika vid antingen 95 eller 98 (eller e85 för den delen) så har du ju inget för att köra på ett bränsle med högt oktantal? Då är ju 95 ett givet val.
Vill man plocka mer effekt så är ju 98 eller e85 lämpligare om du är beredd att optimera för det(komp, tändning etc...)
Väldigt intressant diskussion för övrigt, lite synd på tonen bara.
MEN det är redan lagt FÖR mkt cash på denna hojen så det får bli på min framtida hoj...)
btw. håller med om att diskussionen är intressant...lärorikt för mig...
![]()
kul bygge
men ja såg inte i tråden vad bygg kostnaden va lite dåligt me bilder
hur mil har du har du kört me denna
//Robin
Vad jag fått lära mig så har 95Okt högre energiinnehåll än 98Okt..
Då måsta jag ju bara ställa frågan
Nog har ni väl märkt att A/F ändras rejält med varmt bränsle
Jag vill med bestämdhet hävda att A/F kan variera med upp till en hel enhet
När bränslet har nått ca 50 grader (blyfri 98)
Jag har fått tips om att blanda E85 och V-Power 50 / 50
och att detta skulle utgöra ett bra bränsle utan E-85 negativa oljeförstörande egenskaper
Det måste alltså finnas en gräns där inblandningen sprit blir gynnsam
Peter ( som även jag hållit på ett tag )
Tyvär blir man aldrig full lärd och måste hela tiden lära om och ta in nya ideer
...det "braiga" med spriten (etanolen) är ju att den faktiskt brinner långsammare än handelsbensinen och är i sin uppbyggnad stabilare, därav mindre knackningsbenägen.
...säger vem????
vill inte låta spydig eller något sådant utan är mest nyfiken vad den uppgiften kommer ifrån, har inte hört något sådant![]()
Vare sig du tänkte/vill eller ej så låter du spydig iaf, vilket jag inte tycker du skall vara.
Det kan ju vara så att även om du inte hört det så kan det vara sant.
Läs på om bensin och dess oktantal så kommer du snart inse att jag har rätt.
http://www.lmgtfy.com?q=energiinnehåll+bensin
Angående energiinnehåll så har jag en tabell. Man skulle kunna säga att ni båda två har rätt beroende på om man räknar per kg eller per liter.
Men egentligen har tabellen för lite information för att man ska kunna säga nåt. Man behöver veta vilket stökiometriskt bränsleluftförhållande resp. bränsle har också.
Vare sig du tänkte/vill eller ej så låter du spydig iaf, vilket jag inte tycker du skall vara.
Det kan ju vara så att även om du inte hört det så kan det vara sant.
Läs på om bensin och dess oktantal så kommer du snart inse att jag har rätt.
http://www.lmgtfy.com?q=energiinnehåll+bensin
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand