Tackar men du gör mig bara mer förvirrad.
Jag frågade
hur mycket vatten bensinen klarar att binda! Inte vad någon specifik bensinmack kan tänkas ha för vattenhalt i bensinen.
Jaha jag trodde att du menade varför det finns vatten i en del tankar
Har ingen aning i % men det går antagligen att googla eller så kan någon kemist svara på % talet
# Sämre motorgång? Det är ett samlingsnamn för diverse olika fenomen i en motor varav du nämner några.
# Högre komp? Menar du att en motor får högre kompression med vatten i bensinen?
![Banana :banana :banana](/img/smilies/nya/banana.gif)
Ja om du får in det som en dimma och har ett bra tändsystem mm som kan hantera det = mer syre mer tryck
# Sämre flamfront? Menar du att flamhastigheten skulle minska pga några % vatten i förbränningsrummet?
Ja om det inte blandas utan fälls ut till droppar
Gäller det även vatteninsprutade motorer?
Om man bygger en sån motor så har man sett till att den kan hantera det
# Detonationer? Jaså? Annars är vatteninsprutning ett sätt att minska just sådant...
![Va?? :va :va](/img/smilies/nya/confused.gif)
Menar du alltså att 98-oktaningt bränsle med lite vatten skulle knacka lättare än färsk 85-oktanigt bränsle?
Som ovan,
85 har jag nog aldrig testat vad jag kommer ihåg men därimot så har jag haft vatten i bensinen ett antal gånger,
En gång så illa att den stannade fick tömma hela systemet på bilen ute på en allmän P-plats vilket inte var nån höjdare precis.
Jepp hur motorn är uppbyggd bestämmer mycket!