SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Gott Nytt År!!

Sj har ja varit ute med hojen idag (kl.15.00) :yoparty dock i -3...(vilket ja aldrig mer gör om, handvärmare till trotts...:gnissla )
är uppe i 28.8km nu...:banana

Ne nu blir det fira nya året...lr ja...snart...:fyllisar

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Varför ligger kurvan med intercooler hela 30 hk lägre än den utan? Enormt tryckfall eller?

Inte för att verka negativ, men det är väldigt mycket pengar nerlagt för 199hk på slangen...

För IC:n är GRYMT underdimentionerad (tackar vi TTS-Performance för.......:mad::huvet) o jo jag håller med dig...det är FÖR mkt cash nerplöjt här...:brinnerup o det värsta är att jag nog måste sälja den snart för o komma iväg till Göteborg o plugga...:gnissla:död:huvet ska det trimmas fler ggr för mig så är det en Busamotor som ska stå för utgångsläget...helt klart...:Bugar

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Varför ligger kurvan med intercooler hela 30 hk lägre än den utan? Enormt tryckfall eller?

Inte för att verka negativ, men det är väldigt mycket pengar nerlagt för 199hk på slangen...

Hela sanningen är inte bara avsaknaden av IC utan att JE 9:1 kolvarna ersatts av standard med shims under cylindern till ca 10.2:1. Tryckskillnaden ,om jag kommer ihåg rätt, med och utan IC var ca 0.07-0.1bar med samma utväxling på drivningen.

/J

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
177 hk med ic:n :va
Vad lämnar den orginal utan alla extra attributen ?

Ic:n borde väl inte strypa ned den så mycket..?

Om du läser lite i tråden och de senaste inläggen så ser du att laddet var ca 0.42bar på 9:1 i komp MED IC....det ger inte herrejösses effekt..

Sedan var det väl 171hk..

/J

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Lite synd med 199.35hk dvs bra nara 200hk. Du har nastan 50% av 'some of the' Turbobusornas effekt Mr Brink....:tummenupp

HAHA!! ja visste den kommentaren skulle dyka upp...men det är lugnt...jag har intalat mig sj att den nya kedjan gjorde susen o *vips* så fick ja 300hp...höhö :D

Ska skaffa mig en Busamotor senare...va så säker!!

Hela sanningen är inte bara avsaknaden av IC utan att JE 9:1 kolvarna ersatts av standard med shims under cylindern till ca 10.2:1. Tryckskillnaden ,om jag kommer ihåg rätt, med och utan IC var ca 0.07-0.1bar med samma utväxling på drivningen.

/J

Tur du styr upp det hela...missde lite info där...:gnissla :huvet

Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84

/J

Varför har JE kolvarna ersatts av standard och spacer?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
....Testa org komp o mappa med E85.?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
....Testa org komp o mappa med E85.?

Standard komp ligger på 12.8:1 om jag minns rätt....0.5bar på detta komp blir aningen riskfyllt känns det som, dessutom blir aktionsradien lidande då man kan räkna med att bränsleförbrukningen ökar med minst 40-45%.

/J

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jon är ju ändå inne på ngt ang e85. Om ni vet att i dagsläget med aktuell kompressor så kommer ni inte kunna ladda mer än 0.55(?) så är det ju onödigt att kompsänka så pass mkt. Finns ju några steg mellan 10.2 och 12.8. Hur tjock spacer har ni nu?

Däremot så kan jag inte annat än att hålla med om aktionsradien. Den blir rätt kort :hihi Mer än 10 mil inspirerad körning på en tank är inte aktuellt hehe.:D

För övrigt så ser ju kurvan riktigt trevlig ut. Säkert en ruskigt trevlig hoj att köra!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag försökt googla lite info om E85 o kompressionsförhållande, men hittade tyvärr inget.

Jobbar kompisens pro mod team Kör sin bil med 13.5:1 i komp och laddar 40psi (ca 2.85 bar) med en rootsblower på Metanol.

Metanol och Etanol är ju väldigt snarlika bränslen så man tycker att 0.5bar o 12.5:1 i komp borde funka.

Jag är säker på att nån med bättre koll kommer att svara på det här.

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Hmm, jag kör med 11.8:1 och 0,6bar med e85 och det har gått alldeles ypperligt, finns nog marginal på det också. Men då är det ju på min hoj och alla motorer är väl olika...

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jon är ju ändå inne på ngt ang e85. Om ni vet att i dagsläget med aktuell kompressor så kommer ni inte kunna ladda mer än 0.55(?) så är det ju onödigt att kompsänka så pass mkt. Finns ju några steg mellan 10.2 och 12.8. Hur tjock spacer har ni nu?

Däremot så kan jag inte annat än att hålla med om aktionsradien. Den blir rätt kort :hihi Mer än 10 mil inspirerad körning på en tank är inte aktuellt hehe.:D

För övrigt så ser ju kurvan riktigt trevlig ut. Säkert en ruskigt trevlig hoj att köra!

Anledningen till kompet är att man i första hand ska kunna köra på 95oktan utan en massa klabb. En annan sak är hållbarheten, leta runt lite på internet och du hittar inte många R1'or med herrejösses effekt. Effekten blir inte jättemycket högre än det vi redan har med högre komp men vridet ökar såklart, varvar man kompressorn mera så blir det bara varmare luft och samma effekt på ett ungefär.

Hmm, jag kör med 11.8:1 och 0,6bar med e85 och det har gått alldeles ypperligt, finns nog marginal på det också. Men då är det ju på min hoj och alla motorer är väl olika...

Så klart alla motorer är "olika" men inte så fundamentalt så man inte kan dra vissa paralleller. Personligen tror jag att växellådan inte pallar riktigt för den effekt man skulle kunna få ut med lite annat komp och ladd, de är inte starka som busor direkt de däringa liter sporthojarna....

/J

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Anledningen till kompet är att man i första hand ska kunna köra på 95oktan utan en massa klabb. En annan sak är hållbarheten, leta runt lite på internet och du hittar inte många R1'or med herrejösses effekt. Effekten blir inte jättemycket högre än det vi redan har med högre komp men vridet ökar såklart, varvar man kompressorn mera så blir det bara varmare luft och samma effekt på ett ungefär.

Så klart alla motorer är "olika" men inte så fundamentalt så man inte kan dra vissa paralleller. Personligen tror jag att växellådan inte pallar riktigt för den effekt man skulle kunna få ut med lite annat komp och ladd, de är inte starka som busor direkt de däringa liter sporthojarna....

/J

Ok, ni kör rent på 95? Inte ens 98? Det är ju precis som du säger att r1orna kanske inte är rätt utgångobjekt om man vill ha nån herrejösseseffekt:)
200 bromsade pållar är ju inte en trött hoj direkt, tänkte bara att om man var öppen för e85 så borde man kunna hitta 30-40-50 till utan att det blir allt för invecklat. Nackdelen är ju dock som tidigare nämnt, soppaförbrukningen... Dock kom jag på nu att kompressor kanske stjäl lite mer effekt än en vanlig turbo så får kanske reservera mig lite för effektgissningar...

Däremot tror jag växellådan håller. Värre är det nog med kopplingen... På 99an är den ju i lite speciell, med solfjäder och den biten så man får fräsa om den. Sen är den ju rätt klen och med ett flimsigt stålband runt, så det känns som en vek punkt även om det finns hojar med sån koppling som bevisligen stoppat för effekter på 280hk+. Nu är den iofs uppgraderad till 06 men det är ju fortfarande ingen överdrivet stabil pjäs...:gnissla Har ni gjort något åt kopplingen på er hoj?

Hursomhelst ska ni ha credd för bygget! Unikt med en kompressormatad R1a!:tummenupp

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ok, ni kör rent på 95? Inte ens 98? Det är ju precis som du säger att r1orna kanske inte är rätt utgångobjekt om man vill ha nån herrejösseseffekt:)
200 bromsade pållar är ju inte en trött hoj direkt, tänkte bara att om man var öppen för e85 så borde man kunna hitta 30-40-50 till utan att det blir allt för invecklat. Nackdelen är ju dock som tidigare nämnt, soppaförbrukningen... Dock kom jag på nu att kompressor kanske stjäl lite mer effekt än en vanlig turbo så får kanske reservera mig lite för effektgissningar...

Däremot tror jag växellådan håller. Värre är det nog med kopplingen... På 99an är den ju i lite speciell, med solfjäder och den biten så man får fräsa om den. Sen är den ju rätt klen och med ett flimsigt stålband runt, så det känns som en vek punkt även om det finns hojar med sån koppling som bevisligen stoppat för effekter på 280hk+. Nu är den iofs uppgraderad till 06 men det är ju fortfarande ingen överdrivet stabil pjäs...:gnissla Har ni gjort något åt kopplingen på er hoj?

Hursomhelst ska ni ha credd för bygget! Unikt med en kompressormatad R1a!:tummenupp

Vi kör på 95 eftersom den är troligtvis den soppa som fylls på mest i mackarna och är enklast att få tag i. Vilken mack som helst i hela landet har ALLTID 95 oktan och det är oftast väldigt "ny", eftersom den den går åt i stadig ström.

Vi bygger hojar efter kundens önskemål, dock med våran åsikt om vad som är rimligt i varje enskilt fall. Vill man ha en satans massa effekt måsta man ju ha rätt utgångsmaterial och en R1'a2006 kanske inte är det som ger 300+hk på slangen MED tillförlitlighet.

Kompressorn i detta fall, Rotrex C15-60, tar ca 12-15kw vid max varvtal. Om man räknar på det lite enkelt så kan man ANTA att kompressorn stjäl ca 17-20hk från en ev slang effekt.....

Vinsten är TOTAL kontrol av effekten och man får aldrig någon överaskning när man vrider på gasen..

Gillar man att köra på bana typ Anderstorp och liknande så finns det inget alternativ om man vill överladda..

/J

Kopplingen är standard just nu men det finns en STM koppling klar att monteras om det behövs, vi har flera olika fjädrar för olika tryck på lamellpaketet....

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...