VR-8
Fabrikör Mr.J
Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.
Man kan inte vara kompis med alla....
![Såja ponken :såjaponken :såjaponken](/img/smilies/nya/sajaponken.gif)
/J
Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.
Varför inte starta en EGEN tråd om dina vattenteorier ist för att kapa denna o sitta o kasta gegga på folk???Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.
Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.
Ingen kan allt men jag är också glad att det finns sådana som dom fast samtidigt tycker jag det är synd när någon gör ett felaktigt vägval pga av att man missförstått saker och ting.
Jag kanske verkar ha en taskig attityd men jag sitter här och för att jag själv gärna vill lära mig och förhoppningsvis lär vi oss alla mer tillsammans än vad var och en skule ha gjort ensammen hemma i en hemlig skrubb.
Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.
Varför inte starta en EGEN tråd om dina vattenteorier ist för att kapa denna o sitta o kasta gegga på folk???
Märklig ton du har i dina inläggironi eller lite dryg bara...
Det ar bara vad jag tycker och vi kan nog alla forsoka att ha en positiv/trevlig ton har pa forumet..
Sedan gör VR-8 misstaget att hänvisa till ett test med 95 respektive 99 där han alltså inte ökat vare sig kompression eller laddtryck och det är ju klart som korvspad att han då inte får mera effekt med 98 oktan. Energiinnehållet är ju nämligen lika i de bägge bränslena. Och det här heller inte första gången det visar sig att en motor intrimmad med 95 oktan får sämre effekt med 98 oktaning bränsle.
Vilket "misstag" menar du? .
Hur kommer det sig, om energiinnehållet är samma? Borde ju blivit ungefär samma effekt oberoende av bränsle. För det kan väl inte vara så att 95 soppan var fräschare.
98 och 95 oktanigt bränsle bör inte jämföras med samma kompressionsförhållande(el. laddtryck) eftersom ju 98 tål mer kompression och det bör man utnyttja på en motor som trots allt är byggd för effekt. Men jag tror vi förstår varandra på den punkten och kan lämna den.
Körde du samma tändningsmappar? (Hinner inte utveckla det vidare nu.)
Första testen gav 191hk utan att överhuvudtaget röra mappen. Efter lite tweakande fick vi ut 194hk med 95........fattade inget men lärde mig att lyssna lite på de som testat MYCKET under många år. Inte ett pull under 190hk med 95 oktan, inte ett över med V-Power..........förklara det tack.
De 204hk som senare hittades gjordes med 95 oktan och en drivrem som inte slirade.....
/J
En gnäll tråd till!
Fan va trött man blir!
VR-8 och hans kumpaner är överjävligt grymma på att bygga kompressorhojar.
Det har jag all respekt för.
Om sen ett decimalkomma hamnat fel å är det bara mänskligt.
PUNGT.
Sen hänvisar ju TSM att det testats 99 oktan men resultatet är för 98...
Som nån fan sjunger : ibland har man rätt ibland har man fel , lev med det!
Hur kommer det sig, om energiinnehållet är samma? Borde ju blivit ungefär samma effekt oberoende av bränsle. För det kan väl inte vara så att 95 soppan var fräschare..
Vi körde på V-Power så 98 referensen kanske inte gäller. Å andra sidan har det gjorts många test på bilar ang olika oktantal och de enda fall man kunnat visa på en effekt ökning med högre oktantal har varit med överladdade motorer och knacksensorer för att optimera tändningen. De andra fallen har skillnaden i effekt varit inom den felmarginalen. Så slutsatsen måste vara att om man inte ändrar något i motorn mellan olika test så bör man få ungefär lika resultat, give or take...
Tråden är väl inte såå gnällig, bara vissa deltagare.....
...... Jante-landet i norr.......
/J
För ett tag sedan mailade jag Svenska Statoils tekniska kundservice ang. ett par dieselfrågor och en bensinfråga... typ:
-Hur mycket Etanol (E85) är inblandat i er blyfri 95okt resp. 98okt bensin?
Fick svaret, citat:
"-När det gäller bensinen innehåller blyfri 95 95% bensin och 5% etanol. Blyfri 98 innehåller 100% bensin."
Där har du anledningen till din effektökning tror jag,
jag gissar att ditt motorstyrsytem (sonderna) känner av den magrare blandningen som blir vid givet läge och kompenserar med mer bränsle.
Om det inte är fallet, så skulle det varit intressant att se lambda-kurvor från de olika bänkningarna för att se ev. skillnader
Lagringsbeständigheten på handelsbensin är ca 3 månader från det att den lämnar raff idag, akrylatbensin (typ Aspen) har betydligt länre , upp till 2 år.
F.ö vågar jag inte köra med 95 okt på min turbocykel delvis pga att de blandar i e85, delvis för att den ju är fugge-matad vilket kan resultera i farligt mager blandning med otäcka spikningar och oönskad värmeutveckling..
Intreesant med lagringsbeständigh.. Bara 3 månader även i ett tätt kärl?
Jag har då aldrig i hela detta land besökt en mack som saknat 98 oktan. Och även om 98an skulle vara mindre färsk än 95an i någon mack så kan åldern på bränslet knappast vara nåt problem ens i Övre Soppero.
Du borde nog fundera en gång till över valet mellan 95 och 98. Men fortsätt bygga kompressorhojar åt folket!![]()
V-power och övriga handlares 98 oktan brukar väl sällan visa sig skilja särskillt mycket vad jag sett åtminstone. Ja, utan knackreglering brukar 98 inte visa sig vara bättre än 95 utan oftare som för dig är då 95 bättre förutsatt att motorn tål 95 oktan.
Bensin har samma flamhastighet oavsett oktantal men däremot har sprit högre flamhastighet och 95 oktan innehåller ju 5% sprit vidare så kommer vissa kemiska reaktioner vid starta tidigare med 95 än med 98 strax efter att förbränningen startat så där har du två anledningar till att förbränningen sker snabbare med 95 än med 98 oktan i din motor. Därför frågade jag om dina tändinställningar för skillnaden skulle nog minskat med tidigare tändning för 98.
Nästa effekt är att sprit kyler mer än bensin vilket är gynsamt under kompressionstakten. Spriten minskar alltså det negativa kompressionsarbetet.
Silverryggen nämner ytterligare en anledning. Och skulle det vara så att du inte använder dig av lambdaregleringen så har du istället två olika lambda för de bägge testerna.
Kommer du ihåg detta inlägg?
Du har precis förklarat varför jag inte behöver se över valet på oktantalet..../J
Vi mappade efter bästa effekt och inte efter någon förutbestämd A/F,Lambda. Bara DynoJet tror att man alltid har bäst effekt i alla motorer vid samma A/F..........
/J
Du har fortfarande alltså inte fattat poängen?
Poängen är att du nu har 10.2:1 i komp och laddar 0.5-0.55 och det är tydligen lagom med 95 oktan?
Om du istället skulle ha kört på 98-99 oktan så skulle du antagligen kunna köra 11.2:1 i komp och samma laddtryck utan problem eftersom 98 oktanigt tål mer. Du skulle då alltså få ut mer effekt.
Men hade du då samma lambda med 98 som ju inte innehåller någon sprit? Samma map som med 95 tyder ju på att du ligger 1.5% fetare vilket iofs är hårklyveri.
Du har hela tiden hävdat att valet av soppa är fel, nu är det kompet vs laddet som inte passar........börjar bli tröttsamt. Valet av komp vs ladd är gjort efter uppskattad livslängd på motorn och tillgång till bränsle.
/J
Nej du säkert har helt rätt kompression för det bränsle du valt
Alltså har jag rätt i att vårat val av 95 är bättre än ditt förslag på 98,99 i våra testade motorer?
Det var ju snällt av dig att lägga ner tid på detta "hopplösa" fall som till sist ändå kom fram till det vi redan konstaterat i våra tester.
Grundproblematiken var ju varför 95 gav mer effekt än V-Power, detta har du förklarat trots att du innan ifrågasatt valet av soppa, dvs 95 istället för 98,99.
Jag minns inte att jag påstått att 95 skulle vara bättre i de fall av komp vs ladd som du nämner, ex 11.2:1 med 0,6bar ladd, men det har detta aldrig handlat om.
Frågan har varit: Varför gav 95 mer effekt än V-Power i våra motorer?
/J
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |