Superduke-tråden

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Ingen som sitter på en plats tills imorgon på linköping?!
blev lite sugen nu när nya skinnstället å dojor å handskar dykt upp:tummenupp
 

Hulken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Steningehöjden
Hoj
Har haft Suzuki GSX-R600 -02 & KTM EXC 400 -04
Skillnader mellan 2007 & 2008?

Jag har följt denna tråd regelsbundet då jag är riktigt sugen på en superduke, men jag har inte hittat någon information om det är någon skillnad mellan 2007 & 2008 års modeller, är det någon skillnad?
Har letat på nätet utan att hitta.
Verkar finnas gott om experter här som säkert kan svaret.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag har följt denna tråd regelsbundet då jag är riktigt sugen på en superduke, men jag har inte hittat någon information om det är någon skillnad mellan 2007 & 2008 års modeller, är det någon skillnad?
Har letat på nätet utan att hitta.
Verkar finnas gott om experter här som säkert kan svaret.

Vet inte hur det är med den vanliga..
Eventuelt så har den fått svartsving.

R:en har fått 10 hästar till och ett helsystem.
ska gå som ett troll tydligen:yoparty
 

Mäster2

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Nacka
Hoj
drz 400 sm -06
Artnr på "bakstänkan"?

Tja , har letat som en galning efter en sida med art.nr på original delar
vet att jag kollade på en sån tidigare men kan inte hitta den..

nån som vet var jag finner detta? eller kanske till och med har numret
på "bakstänkan"
 

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Vem handlade du av?
Undrar om min inte har gjort något konstigt ljud ibland nu när du säger det.....

Kan man få det bytt utan kostnad är det ju bara att ta det vid nästa service.

Har handlat servat på Claessons i Bromölla, snackade med Niclas där han sa att det är ett tillverkningsfel och åtgärdas bara om man säger till men spelar ingen roll om garantin gått ut. Han sa att det hade hänt på en -03 (Adv) och det fixar dem utan kostnad. Bara ringa och säg till!
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Ingen som sitter på en plats tills imorgon på linköping?!
blev lite sugen nu när nya skinnstället å dojor å handskar dykt upp:tummenupp

Osis, jag höll på min plats till i torsdags med förhoppning att någon härifrån ville ha den, men sen var jag tvungen att avboka. :näsblod
Hade hellre sett en extra Superduke som rynkar asfalten på Sviestad än någon från kölistan...
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Osis, jag höll på min plats till i torsdags med förhoppning att någon härifrån ville ha den, men sen var jag tvungen att avboka. :näsblod
Hade hellre sett en extra Superduke som rynkar asfalten på Sviestad än någon från kölistan...

Mmm hade inte fått skinnet osv..
jaja så är det när man e ute i godtid :D
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Tja , har letat som en galning efter en sida med art.nr på original delar
vet att jag kollade på en sån tidigare men kan inte hitta den..

nån som vet var jag finner detta? eller kanske till och med har numret
på "bakstänkan"

Dessa är för -06, men dom flesta delarna är samma till -07
http://www.superduke.net/technical/SD990ChassisParts.pdf
http://www.superduke.net/technical/SD990EngineParts.pdf

Även denna kan vara bra att ha.
http://www.superduke.net/technical/SDrepairEnglish.zip
 

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
Husa fs650e
KTM-R

Fan va surt. Hoppas allt går bra och att du är tillbaks på två hjul inom kort!

Hade själv ett litet tillbud förra helgen. Inte fullt så dramatiskt dock. Var parkad utanför den lokala pizzerian. Satt på uteserveringen och käkade med ett par kompisar när en gubbe backar på/ikull hojen. Såg allt som i slow motion. Vissa svårigheter att inte bli helt jävla skitarg. Tror han som gjorde det kännde av lynchstämmningen för han var jävla spak efteråt. Till slut lugnar man ju sig och inser att det hela var en olyckshändelse. Men surt i alla fall.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
KTM-R

Fan va surt. Hoppas allt går bra och att du är tillbaks på två hjul inom kort!

Med lite distans till det hela kan jag nu säga, Shit happens! :tummenupp
Fick in knarren hos Ragnar (Lelles) igår och efter en snabbtvätt så ser det ganska ljust ut. Både jag, Pappa och Ragnar tycker att allt dyrt ser ut att ha klarat sig bra (Akrat inte inräknat), återstår väl att se.. :rädd
Lite plast och lite smådetaljer så rullar den nog igen. Och nu när det är "dåligt" väder så klarar man sig ju lite från stressen att inte kunna köra också :D

Akrapovic fråga: Min ena bruk duger inte ens till att slänga på nån man är arg på, men den andra går att fixa! Om man klipper den på mitten och sen tycker att man har två, hur mycket låter det? Blir det FÖR mycket ljud? 10k för nya burkar är inget som lockar, org. är ju Iofs rätt snygga men ljudet är ju snäppet under tråkigt..
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Tråkigt med hojen, men skönt att dyra prylarna har klarat sig.

Vad det gäller akra så kanske du kan beställa endast dom tomma titanrören, det borde bli betydligt billigare än att köpa allt nytt.

Det viktigaste är ändå att du har klarat dig bra!

/Magnus

Med lite distans till det hela kan jag nu säga, Shit happens! :tummenupp
Fick in knarren hos Ragnar (Lelles) igår och efter en snabbtvätt så ser det ganska ljust ut. Både jag, Pappa och Ragnar tycker att allt dyrt ser ut att ha klarat sig bra (Akrat inte inräknat), återstår väl att se.. :rädd
Lite plast och lite smådetaljer så rullar den nog igen. Och nu när det är "dåligt" väder så klarar man sig ju lite från stressen att inte kunna köra också :D

Akrapovic fråga: Min ena bruk duger inte ens till att slänga på nån man är arg på, men den andra går att fixa! Om man klipper den på mitten och sen tycker att man har två, hur mycket låter det? Blir det FÖR mycket ljud? 10k för nya burkar är inget som lockar, org. är ju Iofs rätt snygga men ljudet är ju snäppet under tråkigt..
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Bakdrev

Någon här som har drevat upp till 40t bak? Jag har nu 16-38 och undrar lite över hur skillnanden skulle bli om jag gick upp ett snäpp på bakdrevet. tappad toppfart spelar inte så stor roll, åker ändå aldrig över 165-170 ändå. Men åker destomera på bakhjulet. skulle vilja få upp han lite enklare på 3an utan att jobba som jag gör nu. Blir väll bättre och bättre ju mer man lär sig just den här cykeln. Men om det inte skadar kedjan eller gör så cykeln går i 110 så drevar jag gärna upp till 40.

Någon som har några erfarenheter?
 

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Superduke-07
Vad är det för mått på superduken? längd, bred mm..
Hittar inte??

Tack på förhand!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hmm. Då var man åter från Sviestad. Gick väl inte riktigt som jag tänkt då jag fick framhjulssläpp i vänstern i S:et. Fick smaka på lite asfalt och sedan sandfållan, men klarade mig riktigt bra. Körde redan nästa pass efter rätning av växelpedalen som dock blev ganska kort. Kan konstatera att krachpuckarna var en bra investering för det mesta klarade sig. Värre var det med stället som hade hål :gnissla på flera ställen, samt att kolfiberskydden på knogarna var helt nernötta. Detta såg jag först nu, då jag inspekterade utrustningen och hjälm.

En instruktör fällde en skön kommentar när jag vurpat "Det är en KTM det är bara att köra. De ska se ut så...".

Hur som helst så är jag helt ok och hojen med, efter ny växelpedal och krachpuckar.

Bara att ta nya tag och ladda för nästa körning. Kul att så många SuperDuke och Sumo var på plats.
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Helt rätt av dig att fortsätta köra i dag:tummenupp

Det var väl inte så mycket att tveka på igentligen. Tycker nu i efterhand att det var rätt klantigt att gasa på som vanligt trots vädret. Kände inga tendenser alls innan det bara släppte... Var ju inte direkt ensam om att köra av i den kurvan. Men man får väl se det som en nyttig erfarenhet i stället. Kunde som sagt gått betydligt värre.
Kul var det hur som helst, men lite avslaget blev det allt för min del.
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Någon här som har drevat upp till 40t bak? Jag har nu 16-38 och undrar lite över hur skillnanden skulle bli om jag gick upp ett snäpp på bakdrevet. tappad toppfart spelar inte så stor roll, åker ändå aldrig över 165-170 ändå. Men åker destomera på bakhjulet. skulle vilja få upp han lite enklare på 3an utan att jobba som jag gör nu. Blir väll bättre och bättre ju mer man lär sig just den här cykeln. Men om det inte skadar kedjan eller gör så cykeln går i 110 så drevar jag gärna upp till 40.

Någon som har några erfarenheter?


Jag kör nu med 17-40. Det blev skillnad från 38.

Var uppe i 200 på sviestadrakan, tror bara den toppar 220 så mindre drev fram vill jag inte ha. Lite knuxig att få upp på trean original men jag drar hellre upp den på tvåan å växlar. :gnissla

Måste byta rör snart...
 

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
Det var väl inte så mycket att tveka på igentligen. Tycker nu i efterhand att det var rätt klantigt att gasa på som vanligt trots vädret. Kände inga tendenser alls innan det bara släppte... Var ju inte direkt ensam om att köra av i den kurvan. Men man får väl se det som en nyttig erfarenhet i stället. Kunde som sagt gått betydligt värre.
Kul var det hur som helst, men lite avslaget blev det allt för min del.

Tjena.
vad har du för chrachpuckar? och vart köpte du dom?
mvh Mange:va
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top