Superduke-tråden

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Tradet med din vurpa "KTM-R" , men skönt att du klarat dig utan alvarlig skada.

Tror det har varit uppe förr:
I helgen gav sig min startmotor ifrån sig ett metalliskt ljud som man inte vill höra:mad: Ringde och kollade med min återförsäljare, inga problemo det fixar dom på ett kick:) .
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Tror det har varit uppe förr:
I helgen gav sig min startmotor ifrån sig ett metalliskt ljud som man inte vill höra:mad: Ringde och kollade med min återförsäljare, inga problemo det fixar dom på ett kick:) .

Kom du åt lite med gasen när du tryckte på startknappen?
 

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
fyy FAN =(((((

UHHHHHHHH!!! fY FAN!
blir ju lessen i ögat av att se din båge!!
tur de gick hyffsat för dig alla fall.
lyckades ju skrota min Gsx-r förra sommaren i 200 knutar
på ett flygfält. den gick av på mitten efter att glidit en bra bit på vägen å sen slungats in i en betong sugga.Mitt ryggskydd rädda livet på mig då med. flög in i betongen ja med men klara mig hyffsat enbart pga av ryggskyddet.
Alltså delarna i motorn kugghjul å grejer låg överallt på vägen den va verkligen demolerad. klarade mig me ett brutet finger och en smäll i njurarna men inge allvarligt. Då va det fan nästan som man börja läsa Bibeln direkt när man kom hem kan ja lova!! haha hade sinnessjukt tur! att ja klara mig överhuvudtaget! Tur nog hade ja den hel försäkrad!:rolleyes:



Satt igår natt och slog lite priser hos Karlströms Motor för att se vart man landar ungefär, sluta räkna ganska fort :D EN vibrationsvikt till styret, utan tillhörande skruv kostar 185:-, en fotpinne (även den utan skruv) 232:-. Vissa grejjer har helt sjuka priser om du frågar mig. Kylarvingarna är billigare i kolfiber från DirtBikeBook än vad dom är i plast från Svensk butik.. :va Men men, bara bita i det sura äpplet.

Dock var jag förbi assistanskåren idag och satte mig på hojjen. Jävligt skön känsla att få kliva upp i sadeln igen iaf :tummenupp Sen verkar den ha klarat sig mycket bättre än jag först trodde. Högersidan är helt orörd om man bortser från bromshandtaget och slutburken. Lyset verkar också vara helt, bara ett litet fäste uppe vid styret som släppt runt skruven. Vänster ser inte heller sååå himla farlig ut, inget som inte går att fixa iaf! *EDIT* Ram, sving, motor osv ser orört ut så allt det dyraste verkar ha klarat sig. Alltid något att vara glad över. Dock får man väl lämna in den för att verkligen kolla så allt är ok.

Nån som har koll på hur bra grabbarna hos Lelles är på reparationsjobb/mäta upp hojjen? Skulle vara skönt om nå "proffs" kunde intyga att den fortf. är rak & fin. Skruva plast kan man ju göra själv men just den biten vill jag nog ha hjälp med.
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Nej, startar alltid (tror jag) utan att pilla på rullen.


Tydligen ett känt problem, ett tillverkningsfel som åtgärdas oavsett om garantin har gått ut eller ej.

På min byttes detta innan jag ens fått problem med det, i rent förebyggande syfte. Så har man en 05/06:a och det inte är bytt, så är det bara att åka till närmsta handlare och få det åtgärdat :tummenupp
 

Jorvel

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Hägersten
Hoj
2005, KTM Superduke
tjenare
Är det någon som vet om oljeläckage på superduke är vanligt. Det droppar ner olja på stödet sen rinner det den vägen ner till marken. Det e inte mycket men det ska ju inte läcka. Man ser inte vart det kommer ifrån men jag tror att det är packboxen in till växellådan som inte e som den ska. nån som vet ungefär vd det kan kosta att byta eller någon annan som haft samma problem.
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
tjenare
Är det någon som vet om oljeläckage på superduke är vanligt. Det droppar ner olja på stödet sen rinner det den vägen ner till marken. Det e inte mycket men det ska ju inte läcka. Man ser inte vart det kommer ifrån men jag tror att det är packboxen in till växellådan som inte e som den ska. nån som vet ungefär vd det kan kosta att byta eller någon annan som haft samma problem.

Det kommer inte från kedjan? Hade nämligen samma läckage på min och blev ju jävligt orolig, men jag hade bara smörjt kedjan lite väl frikostigt.
(det slungas av från framdrevet och rinner ned längs med stödet.)



Ja jag vet hur det låter...:rolleyes:
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ser inte ut som om det tagit all för mkt stryk, inga repor eller slagmärken på ram/sving? Plastdelarna landar runt 6000 "runt om", kanske någon 500ing till eftersom du åker R.

Lelles är duktiga, problemet är väl att få tid, det finns även en duktig kille vid Arlanda som brukar rekomenderas av Lelles när det blir trångt i verkstaden hos dem.

Delarna kommer dagen efter om dom finns i Österrike så det borde gå på ngn vecka att få cyklen hel och ren igen. Hinner du bli hel och ren på en vecka?

Efter min vurpa i April förra året har jag haft hjärnspöken enda till i Måndags då det lossnade rejält på Go-Kart banan Rörken och jag vågade gasa lite.

Låt hojåkningen ta tid from nu, undvik och åka med dom värsta polarna, eller iaf dom som inte kan hålla ner tempot så du känner dig trygg för du kommer sitta och leta efter skit på vägbanan och göra allt annat än koppla av och ha blicken på rätt ställe.

Sktik till om du vill ha hjälp med något, meka SD är kul.

Krya på sig.


/Andreas

Kollade lite efter skrapmärken & sprickor på ram/sving/gafflar hos assistanskåren men inget jag kunde se vid en första anblick iaf. Puckarna är ju slitna men inte så värst farligt trots allt, får hoppas på det bästa! Ska lämna in den hos Ragge imorgon, sen blir det en nervös väntan på att han ringer tillbaka.. :gnissla Men det är inte så bråttom, är nog ett tag kvar tills man kan orka hålla emot nacken vid acc./broms. Flög ner till Glenneborg igår och när planet acc.'ade på plattan kändes det rejält i nacken (som annars känns mycket bättre för varje dag). Men innan semestern ska vi vara tillbaka iaf! Sen blir det som du säger, mjukstart! GP-tider på Bulten känns väääldigt avlägset just nu, kanske ska strypa den för bättre premie? :yoparty :D

Desto dyrare det blir hos Lelles desto mer lär man väl lösa själv, och då är en hjälpande hand alltid uppskattat! :tummenupp
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Sporthojskursen på Sviestad på söndag börjar att närma sig nu :yoparty .

Hur många Hertigar blir vi till sist????
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Sporthojskursen på Sviestad på söndag börjar att närma sig nu :yoparty .

Hur många Hertigar blir vi till sist????

Sixx anmäler sig! :yoparty
Mange Knutsson och Aron07 kommer också, och Hobbes också om jag inte minns fel :) så några st blir det ju!
 
Last edited:

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Brassa fan :)

Körde för första gången hojen på Sviestad hela tordagen :tummenupp

Satte på ett 40-drev dagen innan. Vet inte om det är det ultimata på bana men jävlar va skoj :D :D

Vågade inte få ner knät i backen men jag utnyttjade hela däcket, tycker det är svårt att hitta marken med knät på SD. (amatör) Skrapade foten några gånger så jag kanske måste hänga ut mer :gnissla

Hur många däck kör ni ner på en säsong? 2-3 ? Sliter som fan att åka bana, men det är det värt :)

Ha det så skoj på söndag. Önskar jag kunde... :yoparty :yoparty
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Morsning !
En fråga till er som har alarm på era dukar..Hur lång tid tar det för batteriet att bli segt om hojjen bara står...
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Min har ju nyligen stått i en dryg månad o den gick igång så fint så.
Men den beter sig lite konstigt om den står länge. Alarmdioden slutar blinka och man kan inte bara slå av larmet, man måste "väcka" det genom att dra igång tändningen. Det kanske är en batterisparande finess... :va
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Min har ju nyligen stått i en dryg månad o den gick igång så fint så.
Men den beter sig lite konstigt om den står länge. Alarmdioden slutar blinka och man kan inte bara slå av larmet, man måste "väcka" det genom att dra igång tändningen. Det kanske är en batterisparande finess... :va

Det lär det vara. Kallas vinterläge eller något sånt. Den drar nästan ingen ström alls i det läget. Dom flesta moderna larmen har något liknande.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
tjenare
Är det någon som vet om oljeläckage på superduke är vanligt. Det droppar ner olja på stödet sen rinner det den vägen ner till marken.

Är ganska säker på att o-ringen till kopplingspinnen har gått sönder. Ta bort slavcylindern, om det rinner ut olja så är det bara att byta packbox.

Det går att byta själv men det är lite pilligt och är man inte en van meck så rekomenderar jag att lämna in den.

Kostar ca 500:- arbete + o-ringen för 70:-

Mankan på MÖR i Södertälje bytte min.....

Då har man kommit hem från bankörning på Gelleråsen.

Det var :yoparty

Ett stort tack till instruktören Mats Finér från www.teampyamas.se som kom med många bra råd:tummenupp

Nu är man ännu mer sugen på att köra bana

Linköping på söndag, men är det någon som ska till Tuvängen i morgon?
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Men den beter sig lite konstigt om den står länge. Alarmdioden slutar blinka och man kan inte bara slå av larmet, man måste "väcka" det genom att dra igång tändningen. Det kanske är en batterisparande finess...
Kan va för så gör mitt alarm me...


Linköping på söndag, men är det någon som ska till Tuvängen i morgon?

Huu är inte tuvängen på Söndag ? hoppas det för på lör ska det bli pizzz väder..
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Nej, startar alltid (tror jag) utan att pilla på rullen.
Tydligen ett känt problem, ett tillverkningsfel som åtgärdas även om garantin har gått ut.

Vem handlade du av?
Undrar om min inte har gjort något konstigt ljud ibland nu när du säger det.....

Kan man få det bytt utan kostnad är det ju bara att ta det vid nästa service.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top