Superduke-tråden

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Hmmm. Fick pris på 100-milaservice av Lelles i Uppsala - 2900kr. Samma pris på firman (glömt namnet) i Märsta.

Gjorde servicen på ATV-Racing i Eskilstuna där betalade jag 10000 för service och Akra Titan inkl montering och mappning.

Det verkar väldigt dyrt med 4200kr...

Okej, det kan ju iofs ha att göra med att det inte finns överdrivet många LC8-ägare här kring lule, plus att närmsta andra KTM-verkstad är i Ume 25 mil bort.
Mekarna på de firmor du nämnde kanske inte använder en hel arbetsdag till en hoj. Meken fick ställa fyra eller fem ventilspel också =)
Jag visste ju att det skulle kosta med service innan jag köpte hojen,
men som du konstaterar så är 4200 mycket pengar!

ÄDITTT: 10 papp för 100-mila med akra och mappning lät jävligt billigt måste jag säga... Grattis!
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Plupp;

Med risk för att bli tjatig om detta, kolla fjädringen. Fixa förspänningen bak o fram för din vikt med hela utrustningen på. Det kommer att bli som en ny hoj. :tummenupp
Ställ in kompression och retur på normal till att börja med.
Jag har inte siffrorna nu, men vad du ska ställa in är så att "rider sag" blir korrekt. Alltså hur mycket hojen sjunker ihop med dig på jämfört med totalt obelastat, alltså hjulen i luften.
Fixa fram först, sedan bak. Har för mig att det ska vara 30-40 mm bak...

Hittade siffrorna: Du ska ha följande "rider sag":
Fram: 35 - 50 mm
Bak: 30 - 40 mm.
Försök få till mitt emellan på båda. När du har fått till det rätt så ska du kolla "static sag" alltså hojen stående rakt upp utan dig på. Du ska då ha ca:
Fram: 25-30 mm
Bak: 5-10 mm
Ligger du utanför någon så ska du ändra "rider sag" igen, men du ska fortfarande ligga inom gränserna. Går det inte att få till så behöver du andra fjädrar. En lätt förare behöver då förstås mjukare fjädrar och en tung ska ha styvare.

Detta är något som alla borde göra på sin hoj. KTM ställer i bästa fall in det så det passar en medeltung förare, men det är inte alls säkert. I mitt fall var det åt helskotta inställt. Fram var det olika förspänning på vänster o höger - inte bra KTM! :tummenner Jag hade oxå vobbel innan jag fixade min förspänning.

Förspänningen fram ställs in med de stora aluminium muttrarna högst upp på gafflarna. Standard från fabrik skall vara 5 varv har jag för mig.
Förspäningen bak ställs in genom att vrida på den stora aluminium grejen som sitter gängad högt upp på dämparen. Du kan prova att vrida fjädern för att få runt den. Annars rekommenderar jag ett trä- eller plastskaft som inte skadar aluminiumet. O sedan bankar du på skaftet med en gummiklubba för att vrida mojängen.

Man måste vara 2 när man gör detta. Tips är att ena personen lyfter upp fram- eller bakhjul genom att vrida upp hojen på stödet o den andra mäter. Fram mäter man direkt på gaffelbenet o bak mäter man från t.ex. hjulaxeln till en fast punkt rakt ovanför, t.ex. ljuddämparen.

När du sitter på hojen ska du sitta i normal körställning. Ställ hojen så att den precis balanserar mot en vägg. Glöm inte att ha full utrustning på.
Alla vätskor bör vara kollade och påfyllda. Halv tank med soppa är bäst.

Har du frågor så är det bara att hojta till.
Lycka till. Tror du kommer bli nöjd.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Tillägg till ovanstående: lufta framgafflarna först. Detta görs med framhjulet i luften, lossa de små stjärnskruvarna helt och skruva tillbaka. Obs, framhjulet skall vara i luften hela tiden.

OBS! Depåstöd får inte användas över huvud taget när framgafflarna luftas, eller förspänning bak o fram ställs in.
 

Plupp

It can never be inough lubricant...
Gick med
4 May 2004
Ort
Östersund
Hoj
Husa 650 -08, Ducati hypermotard 1100
Tillägg till ovanstående: lufta framgafflarna först. Detta görs med framhjulet i luften, lossa de små stjärnskruvarna helt och skruva tillbaka. Obs, framhjulet skall vara i luften hela tiden.

OBS! Depåstöd får inte användas över huvud taget när framgafflarna luftas, eller förspänning bak o fram ställs in.

Tackar för all input.

Däcktstrycket som någon efterlyste är kollat och det är som det skall vara, däcken jag åker på är BT021 som jag haft bra efrarenhet av tidigare.

Fjädringen är/ska vara orörd sen ny så där finns det säkert mycket att jobba på men faktum kvarstår att dessa onorma tendeser uppkom efter det att jag satte på nya däck. Tycker inte att det skall göra såå stor skilnad på att jag gick från original dunlop till brigdstone då det e samma dimensioner men olika märken???

Skall ta å ställa in fjädringen ikväll å sen skall ja kolla om ev däcksstommen kan va paj, kommer även att montera på däcket som satt på innan för å se vad som händer.

Kommer med uppdateringar på hur det fortlöper.

Tackar tills vidare/ Tom
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Hej alla glada

Jag har tänkt att skaffa en SuperDuke 07a i slutet av Juni, har titat en del på försäkringar och det lutar åt helförsäkring, den är dock inte billig, Har tittat på Bilsport och där får man lägga ca 19K om året iofs Rimligt med tanke på min ålder (25) och antal hästkrafter. Såg nån snubbe på blocket som hade offroadförsäkrat Superduken hur frågas?? nån som har några billiga tips på försäkringar får gärna höra av sig/svara. Vad bör man annars veta om 07an? har kört den några gånger och jag älskar allt med den. Ska kitta på ett par Akrapovic slipon med. behövs mappning för detta eller är det endast nödvändigt med helsystem? Behöver oxå tips på nån snygg skylthållare då orginal är i hästväg stort.

Tack på förhand!

Mvh Henrik!
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Plupp, Det låter ju jävligt mysko att den vobblar så. Det ända jag kan tänka på som inte nämts tidigare är om däcken är felbalanserade, alt att hojen inte spårar, men det får vara jäkligt illa om det ska vobbla så mycket.

Det första du bör göra är att gå över fjädringen.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Ja, spårningen kan vara värd att titta. Det är ju kollat på nolltid oxå...

bobloi;
Offroad försäkring på hertigen har jag inte hört talas om. Bilsport & MC verkar vara de billigaste.
Mappning behövs för slipons.
Kolla på Hattech's tail tidy. Den tycker jag är klart snyggast, näst efter original förstås. :D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hej alla glada

Jag har tänkt att skaffa en SuperDuke 07a i slutet av Juni, har titat en del på försäkringar och det lutar åt helförsäkring, den är dock inte billig.

Men värd varenda krona om du får den så "billig", tro mig :gnissla



Inte alls SuperDukerelaterat, men då expertisen hänger här i tråden får man ju passa på att fråga. Tips på skinnställ? Nån som har nå tips på just det DÄR snygga stället? Enda kravet är väl eg. att det inte får vara två-delat samt utan ryggpuckel, annars är det nog fritt fram.
 
Last edited:

Plupp

It can never be inough lubricant...
Gick med
4 May 2004
Ort
Östersund
Hoj
Husa 650 -08, Ducati hypermotard 1100
Gick igenom fjädringen å provalite olika inställningar men problemet kvarstår.
Skall byta tillbaks till d gamla framdäcket i morrn å hoppas då att d funkar me d däcket för då vet man iaf vart problemet ligger. Är det inte däcken då vetefaan...

Tackar för svaren jag fått... / Tom
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Har läst runt en del å d verkar som om duken Är lite vobblig men som min vobblar är det ju löjligt.
Kör du ca 130-140 i jämn fart så håller jag på å vobbla av vägen till slut. Skall det vara så, menar att ktm kan ju aldrig ha släppt iväg en hoj som gör husan jag hade senast hade till värsta racerhojen?

Vid nerlägg å du ger på gas eller lite ojämt i vägen är det med livet som insats man håller sig kvar på vägen, å detta i nästan vilka farter som helst, höga som låga???

Inget e glappt, laborerat med att sänka/höja gafflarna i kronan men inget hjälper. Trivs jävligt bra me hojen i övrigt men får ja inte bukt med det så måste jag ju sälja.

Nån som har nått tips som en annan inte tänkt på tidigare.
Strydämpare är en men jag tycker inte den skall va SÅ orolig som han e
bara pga att jag inte har styrdämpare.

Tacksam för alla ideer för lelleträffen nalkas å då brukar det bli banåkning för mig men det verkar lite avlägset som det är nu.

/ Plupp


Jag förstår inte riktigt hur du resonerar, Plupp.
Först säger du enligt ovan att din hoj är värsta vobbelfreaket som KTM inte borde ha släppt och som du får köra med livet som insats med.


Tackar för all input.

Däcktstrycket som någon efterlyste är kollat och det är som det skall vara, däcken jag åker på är BT021 som jag haft bra efrarenhet av tidigare.

Fjädringen är/ska vara orörd sen ny så där finns det säkert mycket att jobba på men faktum kvarstår att dessa onorma tendeser uppkom efter det att jag satte på nya däck. Tycker inte att det skall göra såå stor skilnad på att jag gick från original dunlop till brigdstone då det e samma dimensioner men olika märken???

Skall ta å ställa in fjädringen ikväll å sen skall ja kolla om ev däcksstommen kan va paj, kommer även att montera på däcket som satt på innan för å se vad som händer.

Kommer med uppdateringar på hur det fortlöper.

Tackar tills vidare/ Tom


Sen säger du att vobbelproblemen uppkom först efter att du hade bytt däck. Hur kan du ens tro att det är fjädringens eller hojens fel? :va
Det är ju helt uppenbart att det antingen är de nya däcken, eller så har den person som bytte däcken gjort något generalfel nånstans.
 

Plupp

It can never be inough lubricant...
Gick med
4 May 2004
Ort
Östersund
Hoj
Husa 650 -08, Ducati hypermotard 1100
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar, Plupp.
Först säger du enligt ovan att din hoj är värsta vobbelfreaket som KTM inte borde ha släppt och som du får köra med livet som insats med.





Sen säger du att vobbelproblemen uppkom först efter att du hade bytt däck. Hur kan du ens tro att det är fjädringens eller hojens fel? :va
Det är ju helt uppenbart att det antingen är de nya däcken, eller så har den person som bytte däcken gjort något generalfel nånstans.

Jag hoppas å tror att det beror på däcken men eftersom ja inte började tuckta hojen förrän efter däcksbytet är ja lite osäker. För visst, den vobbla innan jag böt däck oxå men inte såhär. Ja lär ju få veta i morrn iaf när däcken skall skiftas...
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Ja, spårningen kan vara värd att titta. Det är ju kollat på nolltid oxå...

bobloi;
Offroad försäkring på hertigen har jag inte hört talas om. Bilsport & MC verkar vara de billigaste.
Mappning behövs för slipons.
Kolla på Hattech's tail tidy. Den tycker jag är klart snyggast, näst efter original förstås. :D

tack för tipset, ska återkomma med offroadförsäkringen, ska ringa och fråga snubben vad han menade
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin

Har hittat 18500 kulor för Superduke helförsäkrad :gnissla .
Låter det vettigt? är 25år i helgen, bor i stan, vad betalar ni själva?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top