Superduke-tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ingen som har tips om framdäck?

Behöver byta framdäck då den är ganska sliten. Fram sitter det en Pirelli Diablo och bak(Nytt) sitter det en Metzeler Roadtec Z6.

Har ni något tips om vilket framdäck jag ska välja, ni som har erfarenhet av dessa? Eller om dessa 2 alternativ är likvärdiga? Eller ska jag köpa likadant däck som i bak?

Strävan är att ha samma modell av däck fram och bak annars så kan du lite lustiga effekter av att olika modeller har olika profil. Inget jätteproblem med gatdäck men om du blandar spetsiga racedäck med platta gatdäck blir det konstigt...
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Ingen som har tips om framdäck?

Behöver byta framdäck då den är ganska sliten. Fram sitter det en Pirelli Diablo och bak(Nytt) sitter det en Metzeler Roadtec Z6.

Har ni något tips om vilket framdäck jag ska välja, ni som har erfarenhet av dessa? Eller om dessa 2 alternativ är likvärdiga? Eller ska jag köpa likadant däck som i bak?

Det beror ju lite på hur du kör, roadtec är ju ett sport/touringdäck, dvs bra livslängd men kanske inte bästa greppet. Diabo är väl lite sportigare (orkar lite hårdare körning) och det var ju orginalmonterat på 05.

Roadtec är ju ett väldigt bra däck, men inget jag skulle rekomendera på en SD. då skulle jag hellre ta ett diablo, eller ännu hellre diablo corsa III, om du ska ta nåt varv på banan emellanåt.

Metzler och Pirelli är annars ganska lika i profil och stomme så tar man likvärdig däck är det inga problem att blanda.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Tack för svaret niklasinorr och Number 2;

Ja det stämmer jag hade tänkt att ta några varv på bana också emellanåt. Jag har även funderat på långtouring ner till europa. Läste att diablo corsa III hade fått bra recensioner av samma skäl som du nämner.

Metzeler däcket hade fått väldigt bra recension också Det också av samma anledningar som du nämner.

http://www.duells.se/katalog/nyheter.asp?sida=1&id=283&arkiv=yes&typ=0

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=4595


Några frågor;

Vad innebär det att roadtec inte har bästa greppet. Den sitter i bak nu. Ska man vara försiktig när man kör bana då den kan släppa? Den hade ju väldigt bra allround uppförande och i vått underlag.

Slits diablo corsa III däcken snabbare också då den har mjukare gummi på sidorna?

Spelar framdäcket någon större roll egentligen? Om jag tar ett diablo corsa III för att när mitt backdäck är utslitet byta till ett diablo corsa III bak också så är det lungt alltså?


Tack för råd&tips uppskattas.


Det beror ju lite på hur du kör, roadtec är ju ett sport/touringdäck, dvs bra livslängd men kanske inte bästa greppet. Diabo är väl lite sportigare (orkar lite hårdare körning) och det var ju orginalmonterat på 05.

Roadtec är ju ett väldigt bra däck, men inget jag skulle rekomendera på en SD. då skulle jag hellre ta ett diablo, eller ännu hellre diablo corsa III, om du ska ta nåt varv på banan emellanåt.

Metzler och Pirelli är annars ganska lika i profil och stomme så tar man likvärdig däck är det inga problem att blanda.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Några frågor;

Vad innebär det att roadtec inte har bästa greppet. Den sitter i bak nu. Ska man vara försiktig när man kör bana då den kan släppa? Den hade ju väldigt bra allround uppförande och i vått underlag.

Slits diablo corsa III däcken snabbare också då den har mjukare gummi på sidorna?

Spelar framdäcket någon större roll egentligen? Om jag tar ett diablo corsa III för att när mitt backdäck är utslitet byta till ett diablo corsa III bak också så är det lungt alltså?


Tack för råd&tips uppskattas.

Roadtec, precis som andra liknande gatdäck är gjorda för att ge bästa grepp i förhållande till längst livslängd. Det är byggt för att kunna köras länge i låga temperaturer, däcktemp, inte asfalttemp. Ett gatdäck fungerar bäst i temperaturer omkring 25-40 grader vilket du når även på relativt kall asfalt. Ett Diablo Corsa III är ett väldigt bra däck för att köras hårt på gata och hyfsat fort på bana. Det kräver sålunda högre temperatur i gummit för att få bästa bäste, men är då också överlägset ett Roadtec när temperaturen väl är uppnådd.

I praktiken då: Ett gatdäck har bättre fäste när du kör iväg en kall sommarmorgon, småfuktigt, 12 plusgrader...ja du fattar:)
Däcket når väldigt snabbt sin arbetstemp och håller för att köras på en lååååång hojsemester. Samma Roadtec på bana blir snabbt överhettat, och då släpper det väldigt plötsligt.

Ett Diablo Corsa III behöver en högre temp för att funka bra, men då håller det i som snor på en tröja. Samma kalla morgon som ovan kommer Diablo Corsan ha ett sämre grepp än Roadtec, men när temperaturen stiger så fäster det bättre. På bana får du köra ganska hårt innan det släpper.

Bra fäste=mjukt gummi=kort livslängd
Sämre fäste=hårt gummi=lång livslängd

Enkel matematik.

Det man också skall tänka på är att om man kör för sakta för en viss däckstyp så kommer man att ha sämre fäste än med ett hårdare däck. Bra att tänka på om man köper begagnade bandäck och kör på kall asfalt. Dom behöver 70-80 grader för att fästa ordentligt, och få hyfsad livslängd. Kör du ett däck för kallt så river du av gummi väldigt snabbt och det tar slut.

Dom flesta däckstillverkare har ett diagram som visar däckets egenskaper, typ så här:
 

Bifogat

  • Diablo vs Corsa.jpg
    Diablo vs Corsa.jpg
    81.3 KB · Visningar: 80

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklasinor:
Tack för en bra däckföreläsning. Intressant. :) Hoppas andra som letar däck kan ha nytta av detta också. Däckdiagrammet var väldigt nyttigt att veta omockså. Nu jag har lite bättre underlag. :tummenupp

Det var så lite så :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Här var det livat värre... :D

RC8 R.. :kär

409969289_v8y7o-L.jpg


Slänger in ett par på nya R'en också. Fler nyheter finner ni här.

409966260_TphAP-L.jpg

409966283_RMxcx-L.jpg

409966274_372oq-L.jpg
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
I GOT A BONER, I GOT A BONER, I GOT A BONER, I GOT A BONER :yoparty



Bad ass som fan ju.:näsblod



edit: måste säga det igen... I GOT A BONER, I GOT A BONER, I GOT A BONER, I GOT A BONER
 
Last edited:

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Gillade inte lackeringen på RC8R särskilt mycket. KTM borde köra svart/orange ram som på tidigare R modeller. Trots sin nya lackering, så är Superduke R fortfarande den coolaste hojen i världen;) Me like=)
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Jag personligen gillar RC8R Grym! Vill HA! Men SDR 09? Tycker nog min 08 SDR är snyggare men det är säkert en vane sak. När man ser 09:an på mässan köper man väl plasten från 09 och monterar det på gamla bettan. Det blir som vanligt:D
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
OJOJOJOJOJ!!!
RC8 R - I'm in lööööv! :kär

SDR'en är oxå väldigt fin. Någon som vet om det är någon annan skillnad än färgen på plasten?
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Har kollat och det ser inte ut att vara någon skillnad på 08 09 mer än färg. Det kanske inte är så konstigt då dom fixade till motorn förra året.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Coolt! De är nog rätt optimerade för bana, men jag vet inte hur förutom fjädringen... :va
Det står att det är årets modell, så den har ju nya toppen med lite mer effekt. Billigt! Köp den någon! :tuttar
Aron07, du ska ju ha ny hoj.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Coolt! De är nog rätt optimerade för bana, men jag vet inte hur förutom fjädringen... :va
Det står att det är årets modell, så den har ju nya toppen med lite mer effekt. Billigt! Köp den någon! :tuttar
Aron07, du ska ju ha ny hoj.

I stort sett helt orginal. Tror jag fick med vad man får göra några sidor bak (EDIT, Post 4019), knappt nånting och vissa krav så som bellypan, hajfena osv. Ekonomiskt reglemente. Det är ju bra pris för den, slå till någon! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top