Superduke-tråden

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
hittade inget i Bil&mc:s papper att det gällde smc-körningar. tackar för infon.
dom skriver dock följande: (http://www.bilsport-mc.com/admin/upload/20090320140148.pdf)
Gemensamma begränsningar
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Försäkringen gäller inte för skada på fordon eller tillbehör:
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]När föraren gör sig skyldig till rattfylleri eller är straffbart påverkad av andra droger.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]När föraren saknar körkort eller inte uppfyller de särskilda villkor, som gäller för förarens körkort/förarbevis.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Vid otillåten övningskörning.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]När fordonet används trots körförbud.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]När skada uppkommer på fordon i följd av trafik när fordonet är avställt i Vägverkets trafikregister.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Under tävling eller träning för tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]När fordonet har tagits i anspråk för militär eller polisiär verksamhet.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Som har samband med krig eller krigsliknande händelser, terrorhandling, atomkärnprocess, dammgenombrott.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Som kan uppstå på grund av force majeure.
Försäkringen gäller inte heller för:
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Skada som leverantör eller annan ansvarar för enligt lag, garanti, liknande åtagande eller om skadan kan ersättas från annan försäkring eller speciellt tecknade abonnemang eller dylikt.
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Maskinskada
[/FONT]
[/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Avbrottsersättning.
[/FONT]
[/FONT]
Specielt kapitel
Tävling
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Olycksfallsförsäkringen gäller inte vid tävling, träning eller annan typ av höghastighetskörning.
[/FONT]
[/FONT]

Lång fråga kort.

Va har ni för försäkringsbolag?
Vad kostar dom?
 
Last edited:

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Lång fråga kort.

Va har ni för försäkringsbolag?
Vad kostar dom?[/QUOTE]

Bilsport & Mc 3900 halvförsäkring/helår
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Har en allmän fråga.. tittade över min försäkringspremie igår och priset är inte direkt iögonfallande..
Funderar på vilka bolag som har bra premier på hel/hel försäkringar på SD.
Har nu bilsport & MC:s hel/hel och för betala 6800 undgefär.
30 år i en ganska liten stad.
Känns inte optimalt... dessutom är det rätt svårt att få fram hurvida försäkringen gäller vid SMC kurser. bankörning är helt uteslutet med bilsport mc.

Du kan lugnt köra SMC's kurser med Bilsport & MC's försäkring - jag vet!
Jag skrotade ju min hoj på en SMC kurs förra året. :brinnerup

Jag tycker din försäkring är oförskämt billig - klaga inte! :7peta
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Visst får man köra bana med bilsport & mc:tummenupp

Men då ska det inte va tävling eller någon form av tidtagning.

Försäkringen gäller vid de öppna bandagarna o smc kurser:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Visst får man köra bana med bilsport & mc:tummenupp

Men då ska det inte va tävling eller någon form av tidtagning.

Försäkringen gäller vid de öppna bandagarna o smc kurser:)

Förutom då det lilla problemet att TSL (Trafikskadelagen) inte gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Lagmässigt så är det nog bara Gotland Ring som inte innefattas eftersom den banan inte är godkänd för tävling, du får då heller inte köra fortare än den svenska bashastigheten som är 70 knutar annars så kan FB hänvisa till att det är "tävlingsliknande förhållanden" på grund av farten.
Detta innebär i praktiken att försäkringsbolagen alltid kan hänvisa till den lagen ifall en olycka händer på en öppen bandag, oavsett tidtagning eller "tävlingsliknande" omständigheter.

Allt det jag skriver är tolkningar av lagtexten, det finns inget prejudicerande fall så ingen vet hur det skulle bli vid en eventuell lagföring, jag skriver bara hur det skulle kunna tolkas och att FB också då KAN tolka det som de vill. Det enda vi kan vara HELT säkra på är att försäkringen gäller vid en SMC-kurs eftersom det är avtalat mellan nästan alla FB och SMC..
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Du kan lugnt köra SMC's kurser med Bilsport & MC's försäkring - jag vet!
Jag skrotade ju min hoj på en SMC kurs förra året. :brinnerup

Jag tycker din försäkring är oförskämt billig - klaga inte! :7peta

tror det är en arbets-skada.. sitter och förhandlar upp en mängd it-prylar dagligen och det hör till mitt arbete att optimera kostnader och förhandla ner dom.. kan man förhandla till sig billigare ska man göra de =)
rätt eller fel... ?
enligt mig helt rätt :)

hur går rc8:an btw?
saknar duken va? =)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag tycker din försäkring är oförskämt billig - klaga inte! :7peta

What he said. Under 7k för en hel/hel?! Vore glad om jag kunde få en halv för samma peng :D

Försäkringen gäller vid de öppna bandagarna o smc kurser:)

Även vid Actionpics osv? När jag ringde dit & fråga så sa dom att det bara var med SMC den gällde. Men man ska aldrig lita på vad en telefonförsäljare säger!
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Även vid Actionpics osv? När jag ringde dit & fråga så sa dom att det bara var med SMC den gällde. Men man ska aldrig lita på vad en telefonförsäljare säger![/QUOTE]


De sa till mig att den gällde men fick inte tävla eller ta tid.

Jag kollar alltid innan jag kör bana o de brukar säga att det går bra:gnissla
Kanske sitter i klistret sen med vurpad hoj:3freak

Men det får man ta då.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Även vid Actionpics osv? När jag ringde dit & fråga så sa dom att det bara var med SMC den gällde. Men man ska aldrig lita på vad en telefonförsäljare säger!


De sa till mig att den gällde men fick inte tävla eller ta tid.

Jag kollar alltid innan jag kör bana o de brukar säga att det går bra:gnissla
Kanske sitter i klistret sen med vurpad hoj:3freak

Men det får man ta då.[/QUOTE]

De flesta bolagen har ju sedan i fjol och nu i år även skrivit in i villkoren att försäkringen inte gäller på bana. Lagmässigt har det varit så i flera år redan men FB har inte brytt sig eftersom det inte varit något problem. Sedan några år tillbaka så har ju intresset för att köra bana fullständigt exploderat med skador som följd. Vissa bolag, även Trygg-Hansa som var först med att friskriva sig, har ändå betalat ut skadekostnad för krasch på bana så det blir ett lotteri av allting. Jag kör gärna vanliga bandagar också men då räknar jag kallt med att försäkringen inte gäller. SMC är då enda undantaget där du verkligen VET att försäkringen gäller i enlighet med de bolag som finns på SMC:s hemsida...
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Tjena alla som vet vilken hoj som e bäst :)

Cliff Barnes och jag är lite inne på å byta till ett 40-drev bak. De e ju inte alltför ofta man kör över 200km/h.
Antar att flera här kör med 40-drev så de vore kul om någon kan säga hur stor skillnad det blir.
Tack för en utmärkt tråd!
 

lill-mackan

lite mera hårdrock
Gick med
14 Mar 2006
Ort
här och var
Hoj
-08 dukeR
Jag skulle teckna en förlängd "nyhojs" garanti på min superduke-07. Men jag fick inte!!!! Jag citerar

Tjenar !

Det går tyvärr inte att förlänga garantin på grund av att det skulle varit inne den 3 April 1 månad innan garantin går ut ! Jag har gjort allt jag kan för att förlänga den men det går inte och det är inte KTM som har satt dom reglerna utan garanti bolaget .

Med vänlig hälsning J.E

För det första så har jag ALDRIG fått några utskick överhuvudtaget av KTM. (om inte frugan slänger dom :( )
Sedan varför inte ta emot pengarna ändån? Jag menar det är ju för det mesta rätt lättförtjänta pengar???
Man kan ju undra om det är fel på mina pengar?
Näe nästa gång jag köper ny hoj får det bli Ducati Streetfighter tror jag :yoparty
Synd för jag gillar KTM

hade bra alla.. (bara lite irriterad så jag behövde skriva av mig.)
Om ni undrar över priset på garantin så:
12 mån 195 euro + tax
24 mån 387 euro + tax
:huvet

Måste påpeka att detta kommer säkerligen gälla för Ducati också. Garantin skall förlängas inom en viss tidsrymd precis som denna J.E fått fram, tyvärr. Logiska skäl om man tänker efter lite (inget illa menat)

Streetfightern är ju väldigt mummig iofs men jag hälsar mig själv välkommen till detta forum om ca 2 veckor då jag också kommer att bli hertig! :banana
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Måste påpeka att detta kommer säkerligen gälla för Ducati också. Garantin skall förlängas inom en viss tidsrymd precis som denna J.E fått fram, tyvärr. Logiska skäl om man tänker efter lite (inget illa menat)

Streetfightern är ju väldigt mummig iofs men jag hälsar mig själv välkommen till detta forum om ca 2 veckor då jag också kommer att bli hertig! :banana


Välkommen!!
 

patgus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Superduke is tha shijt
Måste påpeka att detta kommer säkerligen gälla för Ducati också. Garantin skall förlängas inom en viss tidsrymd precis som denna J.E fått fram, tyvärr. Logiska skäl om man tänker efter lite (inget illa menat)

Streetfightern är ju väldigt mummig iofs men jag hälsar mig själv välkommen till detta forum om ca 2 veckor då jag också kommer att bli hertig! :banana

Välkommen :tummenupp Var bara lite sur bara... Jag tror definitivt inte att J.E. inte har försökt på ALLA sätt.. Det var inte honom jag var sur på utan på KTM som INTE skickat någon info om det....:arsele
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Agående försäkring så är hel/hel för 6800kr inte alls dyrt.
Men JAG resonerar så att jag kör halvförsäkrat för halva den pengen och köper övre + nedre crashpuckar + svingpuckar så skyddar det hojjen hyffsat bra.
Då kan man köra vilken bankörning man vill, om man klotar så får man byta skadade/repade delar själv behöver inte bli så dyrt det mesta skyddar nog puckar mm.
Man får ju tänka på att ifall man har helförsäkring så betalar man ungefär dubbla premien + självrisk ca 3-6k. För den summan (skillnad helförs+självrisk) kan man köpa en och annan reservdel.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jag skulle teckna en förlängd "nyhojs" garanti på min superduke-07. Men jag fick inte!!!! Jag citerar

Tjenar !

Det går tyvärr inte att förlänga garantin på grund av att det skulle varit inne den 3 April 1 månad innan garantin går ut ! Jag har gjort allt jag kan för att förlänga den men det går inte och det är inte KTM som har satt dom reglerna utan garanti bolaget .

Med vänlig hälsning J.E

För det första så har jag ALDRIG fått några utskick överhuvudtaget av KTM. (om inte frugan slänger dom :( )
Sedan varför inte ta emot pengarna ändån? Jag menar det är ju för det mesta rätt lättförtjänta pengar???
Man kan ju undra om det är fel på mina pengar?
Näe nästa gång jag köper ny hoj får det bli Ducati Streetfighter tror jag :yoparty
Synd för jag gillar KTM

hade bra alla.. (bara lite irriterad så jag behövde skriva av mig.)
Om ni undrar över priset på garantin så:
12 mån 195 euro + tax
24 mån 387 euro + tax
:huvet

Japp jag åkte på samma sak, fick inget papper hem i lådan, läste på superduke.net att det kommit ut förlängd garanti, försökte teckna den innan garantin gick ut på min -07a. men gick inte,
har mailat fram och tillbaka med KTM, men dom är lika flexibla som en tandpetare.
Jag tycker det är riktigt jävla dåligt av KTM att man måste säga till om förlängd garanti innan hojjen blir mer än 22mån
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Satte på ett par runda akra titan pipor igår på hojjen(skall "ktm" mappas på tis).
Orginalsystemet vägde ju asmycket :3freak , kände av mer vibrationer i sadeln nu när jag åkte till jobbet, kanske berodde på att orginalsystemet funkade som vibrationsdämpare :rofl

ljudet blev lite bättre, kanske inte så bra som min gamla ducati monster,
märkte att det läckte och droppade någon vätska ifrån skarvarna,men tror det försvinner efter några mil
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Satte på ett par runda akra titan pipor igår på hojjen(skall "ktm" mappas på tis).
Orginalsystemet vägde ju asmycket :3freak , kände av mer vibrationer i sadeln nu när jag åkte till jobbet, kanske berodde på att orginalsystemet funkade som vibrationsdämpare :rofl

ljudet blev lite bättre, kanske inte så bra som min gamla ducati monster,
märkte att det läckte och droppade någon vätska ifrån skarvarna,men tror det försvinner efter några mil

Ljudet blev lite bättre?
Det blir ju en jävla skillnad! Slit ur insattserna omedelbart om du inte redan gjort de:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top