Superduke-tråden

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
sorgliga är ju att det inte är så hemskt mycket billigare utomlands :gnissla

Mm klurar på Rizomas från Twinshack i England för att hålla mig inom EU, för visst slipper man Tull o Skatt osv osv då? Eller hade jag bara tur sist?

Edit:

Va det inga superdukes på Tuvängen imorse?

/A
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
http://www.cyclecontrol.com

213$ inkl frakt paret. lev ca 10 dagar.

Det är grym kontroll i dessa grepp. Koppling med två fingrar tyckte jag kändes helt fel med original, nu funkar det helt perfekt ihop med långfingret på bromsen :stoppies Jag är så nöjd man bara kan bli :tummenupp


BTW, om det är nån som funderat på Gripsters istället för Stomp'isar så har jag ett ark, samt tank pad, High Fusion ligger i garaget (räckte med ett för SD-tanken). Säljes till högstbjudande. Se denna tråd för mer info.
 
Last edited:

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Igår var vi några SD-ägare från Göteborg som åkte upp till Viskafors (utanför borås) och körde på go-kart banan där tillsammans med BMW-klubben. Vi som åkte SD:s var: carlb, b0bl00i, Cliff Barnes och jag. Vädret va skitbra och de blev många varv. I varje grupp fanns det SMC-instruktörer som kollade hur vi körde och gav feedback efteråt.
Får passa på att tacka BMW-klubben för en skitbra dag!!

Banan va jävligt kurvig så man han inte alltid flytta röven utan satt kvar på sadeln och la ner hojen. Tror inte att någon av oss har några "feg-ränder" kvar på däcken:)
Robban (Cliff Barnes) tog nedläggen till en ny nivå! Observera att han INTE va omkull!
 

Bifogat

  • Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    92.5 KB · Visningar: 92
  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    75.9 KB · Visningar: 92
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    93.7 KB · Visningar: 94

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Igår var vi några SD-ägare från Göteborg som åkte upp till Viskafors (utanför borås) och körde på go-kart banan där tillsammans med BMW-klubben. Vi som åkte SD:s var: carlb, b0bl00i, Cliff Barnes och jag. Vädret va skitbra och de blev många varv. I varje grupp fanns det SMC-instruktörer som kollade hur vi körde och gav feedback efteråt.
Får passa på att tacka BMW-klubben för en skitbra dag!!

Banan va jävligt kurvig så man han inte alltid flytta röven utan satt kvar på sadeln och la ner hojen. Tror inte att någon av oss har några "feg-ränder" kvar på däcken:)
Robban (Cliff Barnes) tog nedläggen till en ny nivå! Observera att han INTE va omkull!


Shit va fräsigt :yoparty:tummenupp

Kan man ha kraschpuckar för att kunna lägga ner så mycket?
Har han fått på R-svingen eller är den omlackad? Snyggt. Hur mycket högre är R:en? Nån som lyckats skrapa den på liknande sätt??
 

lill-mackan

lite mera hårdrock
Gick med
14 Mar 2006
Ort
här och var
Hoj
-08 dukeR
Igår var vi några SD-ägare från Göteborg som åkte upp till Viskafors (utanför borås) och körde på go-kart banan där tillsammans med BMW-klubben. Vi som åkte SD:s var: carlb, b0bl00i, Cliff Barnes och jag. Vädret va skitbra och de blev många varv. I varje grupp fanns det SMC-instruktörer som kollade hur vi körde och gav feedback efteråt.
Får passa på att tacka BMW-klubben för en skitbra dag!!

Banan va jävligt kurvig så man han inte alltid flytta röven utan satt kvar på sadeln och la ner hojen. Tror inte att någon av oss har några "feg-ränder" kvar på däcken:)
Robban (Cliff Barnes) tog nedläggen till en ny nivå! Observera att han INTE va omkull!


F¤#n va gött.. När blir nästa körning? Och viktigast av allt, är man bjuden? :)
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Shit va fräsigt :yoparty:tummenupp

Kan man ha kraschpuckar för att kunna lägga ner så mycket?
Har han fått på R-svingen eller är den omlackad? Snyggt. Hur mycket högre är R:en? Nån som lyckats skrapa den på liknande sätt??

Vi prövade å lägga ner en av superdukarna som hade krasch-puckar på motorn (på parkeringen), fotpinnen tog i före krasch-pucken. Såg fan ut som hojen låg på marken:) Antar att han har släppt gasen när fotpinnen gick i och att framgaffeln har tryckts ihop så att hojen blev lite lägre, därför gick kåpan i också. Men det är bara en gissning.
Angående R-svingen så vet jag inte riktigt vad du menar men från 08:a och framåt så är den svart om de va de du syftade på?
Ha de!

F¤#n va gött.. När blir nästa körning? Och viktigast av allt, är man bjuden? :)

Klart som fan att du är bjuden!!!
Vet inte riktigt när vi kör i Borås nästa gång men tre av oss är anmälda till sporthojskursen på Kinnekulle den 4:e juli. Om du är snabb kan de finnas platser kvar.
Vi tänkte dra ut till parkbanan i Arendal nån helg snart och jag kan pm:a dig när det blir.
Ha de!
 
Last edited:

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Jag hade en SD 2006 som skrapade i så. Super Duke R är inte några problem för den är högre/ hårdare i fjädringen så den sjunker inte ihop på samma sätt som den vanliga. Men visst kör man riktigt hårt och bra däck så kan man skrapa fotpinnar med den också men då får man ta i.
Det finns en annan kopplingskåpa att köpa som är lite smalare den fick aldrig jag att skrapa.
 

-Robban-

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Gbg
Hoj
2008 KTM Superduke
Jag hade en SD 2006 som skrapade i så. Super Duke R är inte några problem för den är högre/ hårdare i fjädringen så den sjunker inte ihop på samma sätt som den vanliga. Men visst kör man riktigt hårt och bra däck så kan man skrapa fotpinnar med den också men då får man ta i.
Det finns en annan kopplingskåpa att köpa som är lite smalare den fick aldrig jag att skrapa.

Vet du vart man kan köpa en sån kopplingskåpa?
 

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Ja riktigt roligt var det! Sånt flyt med vädret med, solen sken hela dagen och vad jag hörde så var det enda stället i västa götaland där det inte var regnskurar den dagen:)

Ser fram emot parkbanan inom kort!!


Igår var vi några SD-ägare från Göteborg som åkte upp till Viskafors (utanför borås) och körde på go-kart banan där tillsammans med BMW-klubben. Vi som åkte SD:s var: carlb, b0bl00i, Cliff Barnes och jag. Vädret va skitbra och de blev många varv. I varje grupp fanns det SMC-instruktörer som kollade hur vi körde och gav feedback efteråt.
Får passa på att tacka BMW-klubben för en skitbra dag!!

Banan va jävligt kurvig så man han inte alltid flytta röven utan satt kvar på sadeln och la ner hojen. Tror inte att någon av oss har några "feg-ränder" kvar på däcken:)
Robban (Cliff Barnes) tog nedläggen till en ny nivå! Observera att han INTE va omkull!
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Ja riktigt roligt var det! Sånt flyt med vädret med, solen sken hela dagen och vad jag hörde så var det enda stället i västa götaland där det inte var regnskurar den dagen:)

Ser fram emot parkbanan inom kort!!

Tjena!
Vi kan ju se hur vädret ser ut till helgen om alla kan då?

Kollade BMW-klubben och dom ska köra på gokart banan den 13juni igen. Ska vi boka in oss? Jag är på i alla fall!
 
Last edited:

lill-mackan

lite mera hårdrock
Gick med
14 Mar 2006
Ort
här och var
Hoj
-08 dukeR
Tjena!
Vi kan ju se hur vädret ser ut till helgen om alla kan då?

Kollade BMW-klubben och dom ska köra på gokart banan den 13juni igen. Ska vi boka in oss? Jag är på i alla fall!

Förhoppningsvis så får jag min till helgen, men det är lite osäkert. Men 13 juni ska jag aldrig glömma! Nått sagt om priser etc?
 

jekelund

Medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Mullsjö
Hoj
KTM 690smr NR 17
Shit va fräsigt :yoparty:tummenupp

Kan man ha kraschpuckar för att kunna lägga ner så mycket?
Har han fått på R-svingen eller är den omlackad? Snyggt. Hur mycket högre är R:en? Nån som lyckats skrapa den på liknande sätt??

Ja jag har lyckats. Även bromspedalen och kåpa. Har den smalare kopplingskåpan liggande. Jag ska sätta på den innan den 18e maj, för då blir det åkning på Gälleråsen igen.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Har ni problem med att kopplingskåpa och avgassytem tar i så kan det vara läge att kolla förspänningen på fjädringen.

Nickeluring har skrivit om detta tidigare men jag lägger in texten igen.

Med risk för att bli tjatig om detta, kolla fjädringen. Fixa förspänningen bak o fram för din vikt med hela utrustningen på. Det kommer att bli som en ny hoj.
Ställ in kompression och retur på normal till att börja med.
Jag har inte siffrorna nu, men vad du ska ställa in är så att "rider sag" blir korrekt. Alltså hur mycket hojen sjunker ihop med dig på jämfört med totalt obelastat, alltså hjulen i luften.
Fixa fram först, sedan bak. Har för mig att det ska vara 30-40 mm bak...

Hittade siffrorna: Du ska ha följande "rider sag":
Fram: 35 - 50 mm
Bak: 30 - 40 mm.
Försök få till mitt emellan på båda. När du har fått till det rätt så ska du kolla "static sag" alltså hojen stående rakt upp utan dig på. Du ska då ha ca:
Fram: 25-30 mm
Bak: 5-10 mm
Ligger du utanför någon så ska du ändra "rider sag" igen, men du ska fortfarande ligga inom gränserna. Går det inte att få till så behöver du andra fjädrar. En lätt förare behöver då förstås mjukare fjädrar och en tung ska ha styvare.

Detta är något som alla borde göra på sin hoj. KTM ställer i bästa fall in det så det passar en medeltung förare, men det är inte alls säkert. I mitt fall var det åt helskotta inställt. Fram var det olika förspänning på vänster o höger - inte bra KTM! Jag hade oxå vobbel innan jag fixade min förspänning.

Förspänningen fram ställs in med de stora aluminium muttrarna högst upp på gafflarna. Standard från fabrik skall vara 5 varv har jag för mig.
Förspäningen bak ställs in genom att vrida på den stora aluminium grejen som sitter gängad högt upp på dämparen. Du kan prova att vrida fjädern för att få runt den. Annars rekommenderar jag ett trä- eller plastskaft som inte skadar aluminiumet. O sedan bankar du på skaftet med en gummiklubba för att vrida mojängen.

Man måste vara 2 när man gör detta. Tips är att ena personen lyfter upp fram- eller bakhjul genom att vrida upp hojen på stödet o den andra mäter. Fram mäter man direkt på gaffelbenet o bak mäter man från t.ex. hjulaxeln till en fast punkt rakt ovanför, t.ex. ljuddämparen.

När du sitter på hojen ska du sitta i normal körställning. Ställ hojen så att den precis balanserar mot en vägg. Glöm inte att ha full utrustning på.
Alla vätskor bör vara kollade och påfyllda. Halv tank med soppa är bäst.

Har du frågor så är det bara att hojta till.
Lycka till. Tror du kommer bli nöjd.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Någon som har lust att skriva vad för updateringar som skett sedan -05 modellen? Så som jag förstått det så har hojen varit oförändrad 2005-2006. 2007 kom ett par förändringar, vilka?

2008-2009?

Tack i förhand.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top