Superduke-tråden

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Hej. Jag äger och kör en KTM 660 SMC men provkörde en god väns superduke idag. Det är en helt underbar hoj och så förvånansvärt lätt och rätt att köra i jämförelse med en sporthoj. Skulle jag byta ut min 660 skulle en superduke ligga bra till :rolleyes:
Nu till det tråkiga. När jag körde hans hoj märkte jag hur otroligt lätt den var att köra på bakhjulet med, nästan lika lätt som 660n :rolleyes:

Dessvärre när hojen nådde marken igen på 2ans växel i inte så hög fart så tyckte jag att framgaffeln slog i väldigt hårt, tänkte direkt att så hårt borde det inte kännas. Ett par 100m senare noterade jag att plasten var spräckt i 2 trekanter mot skruvarna som håller lyset i överkant.

Talade direkt om detta för min gode vän och vi har klurat på problemet men kan inte komma på något annat än att framgaffeln är för hårt ställd eller något fel på den. När han väl var hemma noterade han att gaffeln inte kändes 100 när han rullade in den i förrådet, dock märktes inget under körning.

Kan även noteras att hojen rullat ca 300mil och han hämtade den förra helgen.

Kan någon vara snäll och bidra med synpunkter, information om garantier villkor eller annat? Känner trots allt ångest även om en superduke borde klara ett normalt nedslag på 2ans växel. Inte första gången jag kör bakhjul och det är ju en bushoj utan dess like.

Mvh Jimmy



Plastdelarna kostar inte många hundringar, men det är lite meckigt att byta så det kostar mest tid. Polarens gick sönder tidigt och min är på väg att paja. Det är en vek konstruktion, men iaf inte dyr att byta.
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Satte på miniblinkers idag och det va fan inte lätt å hitta nått bra ställe å sätta dom på när man flyttat in reg-plåten. Det blev till att borra hål i fästerna till fotpinnarna och pilla in en m-6 mutter mellan "klorna" till fotpinnarna. Det är nog inte ens en millimeter i mellanrummet:)
Kablarna var ett helvete å dölja men jag tycker att det blev rätt okey och det får duga den här sesongen.
Hade orginalblinkerserna bakom plåten först i skyllthållaren men plåten syntes dåligt och kablarna kom för nära akrasystemet.
 

Bifogat

  • Bild 019.jpg
    Bild 019.jpg
    66.2 KB · Visningar: 81
  • Bild 017.jpg
    Bild 017.jpg
    67.9 KB · Visningar: 70
  • Bild 016.jpg
    Bild 016.jpg
    75.8 KB · Visningar: 113

Katoh

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Växjö
Hoj
KTM Superduke 07
Blah orkar inte leta igenom hela tråden så jag skjuter skarpt direkt.

Vad rekommenderar ni för bakdäck till era Superdukar. För tillfället sitter det ett Bridgestone Bt021 på. Jag kör ingen bana utan bara landsväg så vill ha ett som ger lite mil men samtidigt ett man kan lita på när det svänger.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Jag kör ingen bana utan bara landsväg så vill ha ett som ger lite mil men samtidigt ett man kan lita på när det svänger.

Skicka på Michelin Pilot road 2 funkar kanon när det svänger och ger en hel del mil, ett plus är att det fungerar mycket bra när det är blött.

Kan även starkt rekomendera Bridgestone BT016 men du får nog inte lika många mil på det.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Skicka på Michelin Pilot road 2 funkar kanon när det svänger och ger en hel del mil, ett plus är att det fungerar mycket bra när det är blött.

Kan även starkt rekomendera Bridgestone BT016 men du får nog inte lika många mil på det.

Helt OT eg. men satan vilket ös du har i maskin :Bugar Du bara segla ju förbi :tummenupp
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Satte på miniblinkers idag och det va fan inte lätt å hitta nått bra ställe å sätta dom på när man flyttat in reg-plåten. Det blev till att borra hål i fästerna till fotpinnarna och pilla in en m-6 mutter mellan "klorna" till fotpinnarna. Det är nog inte ens en millimeter i mellanrummet:)
Kablarna var ett helvete å dölja men jag tycker att det blev rätt okey och det får duga den här sesongen.
Hade orginalblinkerserna bakom plåten först i skyllthållaren men plåten syntes dåligt och kablarna kom för nära akrasystemet.

Hmmm det där blev riktigt bra:tummenupp
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Någon som har magkänsla för hur Powerparts är prisatta i England resp. USA? Billigare än här hemma?

/A
 
Last edited:

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Däck

Hepp. Nu har biken passerat 1000mil. Köpte den ny i februari förra året så jag tycker att jag hunnit gasa en hel del :)

Det är iallafall dags att byta däck. Mitt andra bakdäck (original och nu 2CT) och original framdäck är helt slut. Tycker det är lite tråkigt för plånboken att bakdäcket bara håller 500 mil, trodde att 2CT skulle hålla längre. :confused:

Jag har spanat in ett set Shinko för 2000 pengar. Nån som har erfarenhet av dom? Är dom precis värdelösa (därav priset) eller är dom helt okej även för en och annan banåkning?

http://www.shinko.se/index.php?main_page=index&cPath=22_10
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Jag har spanat in ett set Shinko för 2000 pengar.

Skulle absolut lägga till ca 1000 spänn för ett sett med Michelin 2CT eller Bridgestone BT-016, garanterat värt pengarna.

Det kan vara fullt möjligt att komma under 3000:- för ett sett:tummenupp

Sista uppsättningen däck på min SD var BT-016 och dessa kan jag starkt rekomendera. Men om du är ute efter optimalt fäste i blött så är det 2CT som gäller.
 

Ryii

ryii
Gick med
6 May 2003
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 FIGHTER
Satte på miniblinkers idag och det va fan inte lätt å hitta nått bra ställe å sätta dom på när man flyttat in reg-plåten. Det blev till att borra hål i fästerna till fotpinnarna och pilla in en m-6 mutter mellan "klorna" till fotpinnarna. Det är nog inte ens en millimeter i mellanrummet:)
Kablarna var ett helvete å dölja men jag tycker att det blev rätt okey och det får duga den här sesongen.
Hade orginalblinkerserna bakom plåten först i skyllthållaren men plåten syntes dåligt och kablarna kom för nära akrasystemet.

ser riktigt bra ut, har själv funderat i samma banor.
 

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Mariehill
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
superduke r.....på fyra hjul!?!?!?

:tummenupp
 

Bifogat

  • E-ATV_Super_Duke_R.jpg
    E-ATV_Super_Duke_R.jpg
    140 KB · Visningar: 60

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Hepp. Nu har biken passerat 1000mil. Köpte den ny i februari förra året så jag tycker att jag hunnit gasa en hel del :)

Det är iallafall dags att byta däck. Mitt andra bakdäck (original och nu 2CT) och original framdäck är helt slut. Tycker det är lite tråkigt för plånboken att bakdäcket bara håller 500 mil, trodde att 2CT skulle hålla längre. :confused:

Jag har spanat in ett set Shinko för 2000 pengar. Nån som har erfarenhet av dom? Är dom precis värdelösa (därav priset) eller är dom helt okej även för en och annan banåkning?

http://www.shinko.se/index.php?main_page=index&cPath=22_10

Första tanken är Shinko vad är det förnått... kinesiskt skit (det låter kinesiskt) jag kanske har helt fel? (jag hade fel Shinko hette tidigare Yokohama)
Men det finns ju en del som kör på dem och rekomenderar dem så jag vet inte kanske det är bra däck ändå.
Någon som har läst något däcktest på dem?
Personligen väljer jag ett känt märke men det är bara för att jag inte vet något om Shinko.
Får jag läsa fakta i ett däcktest som gör att jag får mera info så kanske jag skulle ändra uppfattning.
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Det blir nog billigare om du får det hemskickat. ;)

Äh, jag som hade värsta kryphålet att slipa blöjbyten.


Jäklar va träningsvärk jag har i hela kroppen efter Rörken igår, ont på ställen jag inte ens visste man hade muskler.

Hoppas farten kommer snart det gick fortfarande för sakta.

/A
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hoppas farten kommer snart det gick fortfarande för sakta.

/A

What he said. Men det kommer nog snart. Dock kändes det att det var ett tag sen man åkte fort. Tycker det mesta som satt som ren instinkt förra året blev något man igår fick tänka lite extra på. Inte ens spårvalen satt perfekt för min del :huvet Men men, ska man bli världsmästare så är det bara träna mer :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top