Superduke-tråden

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag har också börjat öva och har insett att jag gasar på tok för lite och gör diverse andra fel. Imorn blir det gasa om vädret är fint.

:gnissla
 

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Såg att det var nån här på SH som sålde "hemmagjorda" axelpuckar billigt, dock tappat namnet, nån som vet vem det är?

Och på lelles finns det över och undre puckar, nån som har en bild som kan visa skillnaden på dom?:)
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Ett bra trick är att medstyra hojen, dvs när du går ut ur en kurva, precis innan du skall räta upp så rätar du upp hoj "för tidigt" genom att vrida styret in mot kurvan. Då rätar hojen upp sig och knycker du till så kommer till och med framhjulet att lätta. Kombinera detta med gas så kommer den upp snyggt och prydligt. Det här är en teknik som används bland många cykel- och moppefuckon för att få upp ett våldstrött fordon på bakhjulet:tummenupp

Du kan också prova att köra slalom och knycka upp hojen varje gång du byter riktning, funkar också bra.



Bra tips Niklasinorr,

Men jag tror att jag väntar med överkursen tills jag lärt mig grundkursen. :) Det känns tillräckligt nervöst att köra rakt fram och försöka köra på bakhjulet. Svänga samtidigt låter lite väl =) Men det var intressant läsning. Det med slalom visade snubben på stuntskole-videon från Bike förresten också.


Micke65
Jag märkte att man måste vara jävligt taggad. Vara försiktig var inte rätt metod. Återkommer när jag fått resultat. tack för tipsen!
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har fortfarande problem med min SD -06.

Det är i högerkurvor det känns riktigt jävla otäckt att köra. Känns som att man skall ramla av den hela tiden. Känsla om att cykeln vill gå in under mig, ostabilt. Känns även rätt tydligt då man kör långsamt (krypkörning) och svänger till höger med styret. Känns som om att motorcykeln efter en viss punkt vill svänga själv och "slår över" till höger utan att man gör något. :huvet

Vänster känns bra! inga problem där. Har skruvat en del på fjädringen osv men ingen skillnad. Sitter något typ av bandäck fram (satt på då jag körde). Kan detta vara så pass snett? (för mycket höger på banan? :D).

Tappar suget som satan känner jag och vill helst låta den stå inne. Fick som sagt tips innan om fjädringen men vad kan det annars ha att göramed? är ju som sagt endast höger. Har givetvis ställt dem lika.

Någon som har skrivit ner hur ni har ställt eran fjädring bak OCH fram? (jag väger runt 80kg med kläder).

:död :Bugar :va
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Har fortfarande problem med min SD -06.

Det är i högerkurvor det känns riktigt jävla otäckt att köra. Känns som att man skall ramla av den hela tiden. Känsla om att cykeln vill gå in under mig, ostabilt. Känns även rätt tydligt då man kör långsamt (krypkörning) och svänger till höger med styret. Känns som om att motorcykeln efter en viss punkt vill svänga själv och "slår över" till höger utan att man gör något. :huvet

Vänster känns bra! inga problem där. Har skruvat en del på fjädringen osv men ingen skillnad. Sitter något typ av bandäck fram (satt på då jag körde). Kan detta vara så pass snett? (för mycket höger på banan? :D).

Tappar suget som satan känner jag och vill helst låta den stå inne. Fick som sagt tips innan om fjädringen men vad kan det annars ha att göramed? är ju som sagt endast höger. Har givetvis ställt dem lika.

Någon som har skrivit ner hur ni har ställt eran fjädring bak OCH fram? (jag väger runt 80kg med kläder).

:död :Bugar :va

Byt framdäck, punkt!
De flesta banor går i högervarv och har flest högerkurvor.
Gå inte och var ledsen över att det är ngt fel på hojjen byt till ett vanligt sportgatdäck typ Michelin Pilot power eller liknande.
Hjälper inte det så sitter det nog i psyket de flesta har en sida det känns bättre att svänga/lägga ner åt.
www.hojdack.se
 
Last edited:

Henken

Guest
nån som är sugen på en sväng idag? Är redo från kvart över 5 att dra ut en repa.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Känns som att man skall ramla av den hela tiden. Känsla om att cykeln vill gå in under mig, ostabilt. Känns även rätt tydligt då man kör långsamt (krypkörning) och svänger till höger med styret. Känns som om att motorcykeln efter en viss punkt vill svänga själv och "slår över" till höger utan att man gör något.

Min -06 a kändes ungefär så i början och min fjädrings inställning i framgaffeln va åtskogen..Men det kan också vara så att du har "fel" inställning bak vs fram typ för mjuk i fram ..
Därför ska du kolla förspänningen först det står i manualen hur mkt "Zag" det skall vara i bak/fram ..Det står en del om det i denna tråden bara leta bakåt ;)

När du gjort detta och problemet kvarstår så är det ditt framdäck som är som någon skrev ovan läge att byta .
Mvh
 

-Robban-

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Gbg
Hoj
2008 KTM Superduke
Luftfilter

vad kör ni med för luftfilter på era hojar, och hur stor skillnad upplever ni som har nåt eftermarknadsfilter att det gör?
Jag kör med akra helsystem men fortfarande med orginal luftfilter. Känns som om den har lite svårt att andas
Nån som har nåt tips.(gärna med pris och inköps ställe)
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Har fortfarande problem med min SD -06.

Det är i högerkurvor det känns riktigt jävla otäckt att köra. Känns som att man skall ramla av den hela tiden. Känsla om att cykeln vill gå in under mig, ostabilt. Känns även rätt tydligt då man kör långsamt (krypkörning) och svänger till höger med styret. Känns som om att motorcykeln efter en viss punkt vill svänga själv och "slår över" till höger utan att man gör något. :huvet

Vänster känns bra! inga problem där. Har skruvat en del på fjädringen osv men ingen skillnad. Sitter något typ av bandäck fram (satt på då jag körde). Kan detta vara så pass snett? (för mycket höger på banan? :D).

Tappar suget som satan känner jag och vill helst låta den stå inne. Fick som sagt tips innan om fjädringen men vad kan det annars ha att göramed? är ju som sagt endast höger. Har givetvis ställt dem lika.

Någon som har skrivit ner hur ni har ställt eran fjädring bak OCH fram? (jag väger runt 80kg med kläder).

:död :Bugar :va


Jag hade exakt samma problem med min hoj. Jag bytte däck och vips var det underbart att svänga och köra igen.

Men tänk på att lösa problemet snabbt. Det är tråkigt och man tappar lusten, sen så blir det svårt att vänja sig av att man väntar på att den ska tippa i kurvor.

Ta en bild på däckens profil och lägg upp här så är det lätt att avgöra.

Mitt däck såg ut som ett V med inget möster kvar på sidorna.

jag köpte ett metzeler roadtec Z6 som är ett gatdäck som fått bra betyg. Såg i nåt bike test där detta däck var med att det fanns ett som hade fått bättre betyg. Tror det var pirelli.

Lycka till återstår ju en härligt hojsommar :tummenupp

Ja jäklar ja, men borde det inte räcka med bara dom övre isåfall?
Eller blir motorn utsatt utan dom undre:confused:

Ja

Du ska ha alla.
 
Last edited:

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
har sett att det är en del diskutioner om bakhjulsåka här..
har lite tips.

1. kom över spärren i huvvet.. mkt är psykologiskt.
2. skit i koppling på 1-2:an.. släpp av gasen helt å ge på fullt å "ryck" lite bakåt, slå av när de känns som att du har balans.
3. högerfoten på bakbromsen ALWAYS, enda räddningen om de skulle tippa.
4. börja med att "varva ur" en växel på bakhjulet.. växla är nästa kurs.

Kanske bara ja som har det problemet men det är sällan som ja kan växla från 1 -> 2:an.
9/10 så petar ja i friläget å varvar som faen istället + att det blir ett rätt brutalt nerslag när man inte kan dämpa det med lite gas.

Mitt nästa äventyr blir på kinnekulle ring på söndag! =)
första gången på bana me en gathojj.. ska bli brutalt kul!
be den alsmäktige KTM/väder guden om uppehåll så man kan brassa på för allt man är värd!
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Fan va det var Superdukar ute igår då :yoparty
tror jag mötte 5 pers på rosenhill:tummenupp

/F

Mitt nästa äventyr blir på kinnekulle ring på söndag! =)
första gången på bana me en gathojj.. ska bli brutalt kul!
be den alsmäktige KTM/väder guden om uppehåll så man kan brassa på för allt man är värd!

Lycka till mannen!
riktigt rolig bana, fast den har lite elaka avåkningzoner.

/Freddan
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Fan va det var Superdukar ute igår då :yoparty
tror jag mötte 5 pers på rosenhill:tummenupp

/F

Försöker du imponera med att du har kompisar?

Skitväder i helgen, rörken på söndag hänger löst.

En roligare fråga, hur löser man betalning till privatperson i Grekland för SD leksaker utan att bli blåst?

/A
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Tack för tipsen, känns lite bättre. Har dock inte hunnit iväg och fixat något nytt framdäck. Ser att jag hade rätt stora syftningsfel också i mitt ursprungsmeddelande.

Jag har alltså inte kört bana med den utan däcket som satt på vid köp hade gått på bana. Det är slitet på kanterna kan jag meddela. Står under skydd nu vid detta bajsväder så något foto finns ännu inte.

Skall iväg och köpa ett pilot sport så fort jag kan. Vädret här nere i skåne har dock hindrat mig!

Återkommer med resultat.
 

Craven

Ett nej är också service
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Luleå
Hoj
Supeduke -07
Har fortfarande problem med min SD -06.

Det är i högerkurvor det känns riktigt jävla otäckt att köra. Känns som att man skall ramla av den hela tiden. Känsla om att cykeln vill gå in under mig, ostabilt. Känns även rätt tydligt då man kör långsamt (krypkörning) och svänger till höger med styret. Känns som om att motorcykeln efter en viss punkt vill svänga själv och "slår över" till höger utan att man gör något. :huvet

Vänster känns bra! inga problem där. Har skruvat en del på fjädringen osv men ingen skillnad. Sitter något typ av bandäck fram (satt på då jag körde). Kan detta vara så pass snett? (för mycket höger på banan? :D).

Tappar suget som satan känner jag och vill helst låta den stå inne. Fick som sagt tips innan om fjädringen men vad kan det annars ha att göramed? är ju som sagt endast höger. Har givetvis ställt dem lika.

Någon som har skrivit ner hur ni har ställt eran fjädring bak OCH fram? (jag väger runt 80kg med kläder).

:död :Bugar :va

Jag hade precis samma fenomen på min gamla hoj (en R6:a). Allt hände efter att jag hade haft närkontakt med en mopedist och haft den på lagning. Kom på efter ett tag att det enbart satt i huvudet. Dock som andra skriver är väl framdäcket ett tips att prova först. Efter jag fick tillbaka lite självförtroende gick allt bra igen och nu är hojåkandet roligare än nånsin. Hoppas det löser sig. :yoparty

--------------------------------------------------------------------
Skulle vilja ha lite tips!

Skall ta en långtur genom sverige i sommar. Nån som har erfarenhet av detta, speciellt med superduke. Saker att tänka på mm. Skull vilja ha lite tips på bra packlösning som inte blir för "bylsig/stor" och som lätt går att ta av och lämna när man vill åka utan massa bös på hojen.

Kanske syns vi sommar...
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Halloj gott folk. Här kommer en liten kul bild från söndagen nere i oljehamnen.

sndagskul.png


:yoparty

edit:I följande ordning, Mr KTM, b0bl00i, Carlb
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top