Superduke-tråden

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Tjo! Jag tänkte köpa puckar o drev till bettan, nån som har något bra tips på vart jag kan beställa allting i samma sväng? Snön ligger djup här så lite leveranstid gör då inget!
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
nu har ja kollat å donat..
där det tar i är i bakre delen av burken i ena sidan..
va inte i fram som ja först trodde..
den bakre förskjutningen skulle jag vilja flytta på nån cm till så hade burken legat mer centrerat mot inbuktningen i tanken.
jädra skit att de inte passa efter alla timmar i garaget..
blev så förbannad å trött att ja satte i laddaren på underhålls laddning, täckte över den med mc-kapell och hängde in nycklarna i nyckelskåpet..

ska till läkaren nästa vecka också och kompisen som är läkare har varnat mig för att det troligen är båtbenet som är trasigt.. 3 månader gips och 2 månader med sån där stöd skit..
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Garantin går ut.

Det är dax för 1600-mila service och garantin på biken går ut i februari. Med andra ord verkar det ju dumt att betala en förmögenhet för servicen när stämpeln i serviceboken inte längre gör någon nytta.

Byta olja å filter borde inte vara några problem, men det är ju ventilspelen som också ska kontrolleras. Är det någon som har gjort det? Krävs det specialverktyg ifall de måste justeras? Hur svårt kan det vara för en som tummen på någolunda rätt ställe?

Jag vill inte vara dumsnål, men timtaxan på verkstaden är inget man skojar bort. Jag ser de där justerbara fotpinnarna inom räckhåll.

En undran till: Hur långt kör ni innan ni byter drivpaket? Jag ska mäta slitaget på kedjan enligt instruktionsboken, men det känns som det kan vara dax att byta det med. Funkar det med original kedjelängd om man kör med 16/41?

Tacksam för svar/synpunkter/åsikter. :)
 

carlb

jaaa backelit jaaaa
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph D675, KTM 250 EXC, Wilier Izoard
Det är dax för 1600-mila service och garantin på biken går ut i februari. Med andra ord verkar det ju dumt att betala en förmögenhet för servicen när stämpeln i serviceboken inte längre gör någon nytta.

Byta olja å filter borde inte vara några problem, men det är ju ventilspelen som också ska kontrolleras. Är det någon som har gjort det? Krävs det specialverktyg ifall de måste justeras? Hur svårt kan det vara för en som tummen på någolunda rätt ställe?

Jag vill inte vara dumsnål, men timtaxan på verkstaden är inget man skojar bort. Jag ser de där justerbara fotpinnarna inom räckhåll.

En undran till: Hur långt kör ni innan ni byter drivpaket? Jag ska mäta slitaget på kedjan enligt instruktionsboken, men det känns som det kan vara dax att byta det med. Funkar det med original kedjelängd om man kör med 16/41?

Tacksam för svar/synpunkter/åsikter. :)

Håller med dig om att timtaxan är sinnessjuk men stämpeln i boken är nog inte fel den dagen du skall sälja. Min erfarenhet säger mig att det kan bli lite svårsålt utan att kunna styrka att servicear är gjorda. Alla säger väl att de bytt olja och filter själv när det skall sälja, även om så inte är fallet. Rätt svårt att kolla det där.....

Har för mig Henrik här i forumet nämnde nåt om att johans mc har halva priset på arbete nu så här vintertid. Är det så hade jag inte tvekat en sekund att lämna in den.

hej hej
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag håller med..du kommer att ångra dig den dagen du ska sälja Hojen ..Just 1600mila är en rätt viktig service på hojen .

drivpaket ..Min förra va helt ok vid ca 1800mil och den va inte fiskörd heller :)
Smörjer du kedjan som man skall så borde 2000mil inte vara omöjligt .

Nä , nu vill jag se lite vårvärme tack !!
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag plockade bort allt som satt ovan topparna själv (dvs, tank, luftburk, insprutning mm) innan jag lämnade in den till en auktoriserad KTM verkstad. Fick en ventiljustering för 1000:- om jag minns rätt.

Det är dax för 1600-mila service och garantin på biken går ut i februari. Med andra ord verkar det ju dumt att betala en förmögenhet för servicen när stämpeln i serviceboken inte längre gör någon nytta.

Byta olja å filter borde inte vara några problem, men det är ju ventilspelen som också ska kontrolleras. Är det någon som har gjort det? Krävs det specialverktyg ifall de måste justeras? Hur svårt kan det vara för en som tummen på någolunda rätt ställe?

Jag vill inte vara dumsnål, men timtaxan på verkstaden är inget man skojar bort. Jag ser de där justerbara fotpinnarna inom räckhåll.

En undran till: Hur långt kör ni innan ni byter drivpaket? Jag ska mäta slitaget på kedjan enligt instruktionsboken, men det känns som det kan vara dax att byta det med. Funkar det med original kedjelängd om man kör med 16/41?

Tacksam för svar/synpunkter/åsikter. :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
blev så förbannad å trött att ja satte i laddaren på underhålls laddning, täckte över den med mc-kapell och hängde in nycklarna i nyckelskåpet..

Det verkar va många som underhållsladdar sina batterier. Drar SD:n ur batteriet under vitern eller?
Läste att nån dödat sitt batteri, var det Hund månne?
Skulle det inte gå att ladda upp batteriet efteråt, eller har jag missat nåt???
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Tack för snabba svar :)

Jo, en aspekt är ju att andrahandsvärdet kan minska. En fullständigt ifylld servicebok ser ju bra ut, men det gör ju fräsiga fotpinnar också, som kanske dessa?
rearsetsKTMGDR1.jpg

Så som jag planerat kommer jag behålla hojen till 2012, med fortsatt kontinuerligt preppande för banåkning. Ska jag sälja den då har den gått över 3000 mil, och en massa på bana. Om jag sparar alla kvitton, och om jag inte skrotar den helt, får jag max 50k för den då.

De tre stämplar jag då saknar (1600-, 2350- och 3100-mil) kostar runt 10k. Om jag får max 50k för hojen är det väl tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att lämna in den för dessa stämplars skull.

Jag har i dagsläget ingen möjlighet att transportera hojen utan att köra den, så jag kan inte förbereda servicen, det hade ju varit ett bra alternativ annars.

Jag kanske resonerar märkligt, jag blir inte ledsen om ni påpekar det i så fall. :tungan
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Håller med dig om att timtaxan är sinnessjuk men stämpeln i boken är nog inte fel den dagen du skall sälja. Min erfarenhet säger mig att det kan bli lite svårsålt utan att kunna styrka att servicear är gjorda. Alla säger väl att de bytt olja och filter själv när det skall sälja, även om så inte är fallet. Rätt svårt att kolla det där.....

Har för mig Henrik här i forumet nämnde nåt om att johans mc har halva priset på arbete nu så här vintertid. Är det så hade jag inte tvekat en sekund att lämna in den.

hej hej

Hello :) Spara kvitton på olja samt oljefilter så borde man ju vara grön.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det verkar va många som underhållsladdar sina batterier. Drar SD:n ur batteriet under vitern eller?
Läste att nån dödat sitt batteri, var det Hund månne?
Skulle det inte gå att ladda upp batteriet efteråt, eller har jag missat nåt???

Hade alarm på min förra och det batteriet blev förstört under vintervilan...jag vågar inte chansa längre ialf ..
 

Henken

Guest
Jag letar efter främre bromsskiva till min SD. Ingen som har en liggande av nån skum anledning? :)
 

Henken

Guest

Ja, jag satt och funderade på dessa innan jag skrev inlägget. Men från Kina? Det var de enda som fanns på hela ebay också (?). Blir ju en annan design än original, men samtidigt 1/3 så dyrt som original enligt lelles...

Egentligen behöver jag bara höger fram men då bör den vara likadan som den som ej är skev :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag funderar med på hur jag ska göra med service/ventiljustering. Min hoj har rullat ca 1050 mil i dagsläget och jag gjorde senaste service vid 700 mil (förra vintern). Jag funderar på om jag ska göra ventiljusteringen nu, eller bara byta olja/filter och göra ventiljusteringen när hojen rullat 1600 mil i stället. Garantierna har ju gått ut på min hoj med, så därför funderar jag på att byta olja själv.
Förut har jag alltid servat själv, men denna gången när man köpte nytt så har man varit på verkstad även om man blir skinnad...

Snart är det vår :yoparty (bara drygt 50cm snö här just nu!)
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Jahapp,det höll i en säsong...sen var man pappa till en SD igen :)

Bara att kapitulera...
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Hade alarm på min förra och det batteriet blev förstört under vintervilan...jag vågar inte chansa längre ialf ..

Åh tusan!
Får nog köpa mig en laddare då.

Ingen som har ett rakare styre (mer race) än original till salu?
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Det verkar va många som underhållsladdar sina batterier. Drar SD:n ur batteriet under vitern eller?
Läste att nån dödat sitt batteri, var det Hund månne?
Skulle det inte gå att ladda upp batteriet efteråt, eller har jag missat nåt???

min drar tjyvström nånstans.. ja underhållsladdar det alltid på vintern.
har en hojj till.. den drar inte ur nått.. är nog rätt individ anpassat de där..
trist å stå till våren å den inte går igång.. ja hade inte chansat. =)

Ska ge mig på luftburken igen när gipset har åkt på.. kan inte göra ett skit nu.. ingen styrka kvar i handen.. den bara värker..
 
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jahapp,det höll i en säsong...sen var man pappa till en SD igen :)

Bara att kapitulera...

hehe välkommen tillbaka :yoparty

Åh tusan!
Får nog köpa mig en laddare då.

Ingen som har ett rakare styre (mer race) än original till salu?

ja känns billigare med en laddare för ~400 pengar än batteri för 2000.

Henrik hade ett orange styre som var lite rakar förut.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top