Superduke-tråden

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2007, KTM, Super Duke
däcktips?

Ska byta sulor till våren.
Erfarenhet att dela med?

Jag har funderat på Pirelli Diablo Rosso eller Dunlop Sportmax GP Racer.
Frågan är om Dunlop blir tillräckligt varma på Tuvis och Rörken. Och andra sidan kan Pirelli börja brinna på Åsen :)
Svårt.

Vad tycker ni?

/I
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Hej
I en annan del av forumet har det diskuterats massor om däckval. Tror att det var MC-relaterat. Dina alternativ var inte med i den diskussionen men en del gott dök upp som kan vara matnyttigt.

Egna erfarenheter då - kör på Michelin Pilot Power 2CT sedan 700 mil och har kört 20 mil av dessa på Sviestad. Däcken kommer snabbt upp i värme, jag kör fortfarande till och från jobbet och det är inga problem med grepp i 4 - 10 graders värme och våta vägar, visserligen har det gått fort rakt fram så det kanske har byggt upp en del värme innan. Hade inga tendenser till överhettning på Sviestad mitt slutet på maj, kör kanske för sakta....
De första 600 milen satt det Bridgestone BT016 (?) Orginaldäcken på. Körde Gelleråsen i hällregn och även de däcken håll i bra. Upplevde dem som känsligare att få varma och att behålla grepp i kallare väglag.

Fredrik
 

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2007, KTM, Super Duke
Tack Fredrik! :)


Hej
I en annan del av forumet har det diskuterats massor om däckval. Tror att det var MC-relaterat. Dina alternativ var inte med i den diskussionen men en del gott dök upp som kan vara matnyttigt.

Egna erfarenheter då - kör på Michelin Pilot Power 2CT sedan 700 mil och har kört 20 mil av dessa på Sviestad. Däcken kommer snabbt upp i värme, jag kör fortfarande till och från jobbet och det är inga problem med grepp i 4 - 10 graders värme och våta vägar, visserligen har det gått fort rakt fram så det kanske har byggt upp en del värme innan. Hade inga tendenser till överhettning på Sviestad mitt slutet på maj, kör kanske för sakta....
De första 600 milen satt det Bridgestone BT016 (?) Orginaldäcken på. Körde Gelleråsen i hällregn och även de däcken håll i bra. Upplevde dem som känsligare att få varma och att behålla grepp i kallare väglag.

Fredrik
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Ska byta sulor till våren.
Erfarenhet att dela med?

Jag har funderat på Pirelli Diablo Rosso eller Dunlop Sportmax GP Racer.
Frågan är om Dunlop blir tillräckligt varma på Tuvis och Rörken. Och andra sidan kan Pirelli börja brinna på Åsen :)
Svårt.

Vad tycker ni?

/I

Gp räjser blev snabbt varma.
men dom blev snabbt slitna.
(polarn hade dom på sin hypermotard)

har kört dunlop d208rr och nu kör jag Qulifier 2 fungerar oxå bra.
körde Pilotpower när jag hade 950:in å dom var oxå trevliga.

/F
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Beroende på tempo så rekommenderar jag Pilot Power 2ct, om det är mkt gata och du är inte snabbsnabb på bana.

För mer banåka så Dunlop Qualifier RR, ok pris nu också. Vet inte vad de kostar än men de som "kan" hävdar att Dunlops nya (jättenya, inte ens släppt än) SportSmart AEGER både på torrt och i vått.

Personligen kör jag BARA nöjesmil, men blandat lugnt och bana. Lägger dock ribban efter högstanivå så för mig blir det Qualifier RR till våren.

Har kört Pirelli Diablo (helt vanliga, ingen tilläggsbeteckning) och de funkar, men slits snabbt och blir lite halkiga (men på ett hyfsat tryggt sätt) när det går undan. ra feedback i dem dock enligt mig!
 

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2007, KTM, Super Duke
Tack för alla svar! :)
Det verkar som att Qualifier (eller det helt nya Dunlop-däcket) är rätt val.
Särskilt med tanke på att det har funkat utan några problem med Dunlop Sportmax RR.

/I
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Tja

har haft kort sen 2007, 26 år bor i zoon 4 körde ktm 660 innan jag börja plugga, nu är skolan över och jag är grymt sugen på en superduke 990. Försäkrings erbjudanden jag fått har vart löjligt dyra!

Bilsport mc vill ha 20575 kr hel försäkring för en superduke 990.
Folksam vill ha 41000 kr (avställningsbar), men de blir ändå en månads premie på över 3000kr/månaden dom månaderna jag har den påställd.

De ända relativt vettiga erbjudandet var en halvförsäkring hos Folksam på 14802 kr avställningsbar, vilket ger en månadskostnad på drygt 1500 kr när hojen är påställd och 261 kr avställt.

har läst igenom många försäkringsinlägg, varpå de flesta har grymt mycket lägra kostnader än va jag får.

Va händer liksom :S

:gnissla Hjälp vad dyrt! Jag ger drygt 3000kr/år Bilsport MC (halvförs 30 år)...

Ang däck så har jag kört på Dunlop D208 R och RR. Jag har haft en del problem med att de smälter och blir överhettade på bana. Nu tills i sommar så har jag ett par uppsättningar Bridgenstone BT 003 som sk testas. Har hört att de ska funka mycket bättre, men jag vet nog mer om detta framåt sommaren.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Pirelli dragon supercorsa ? Kanske om man gillar mkt banåka eller ?

Ska själv byta ialf bakdäck från Bt-016 till ? iom det blev lite för varmt på sviestad och ringen ..Lite synd eftersom däcket förutom det är superbt ..
 

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2007, KTM, Super Duke
Du nämnde Sviestad Micke. Kör du med Akra på? Deras kvällskörningar är lockande men ska man montera originalsystemet och mappa om varje gång man ska till Linköping?! Det låter sjukt :va

Ang. däck - Pirelli dragon supercorsa låter bra. Frågan är om de blir tillräckligt varma på småbanor (och gatan)?

/I


Pirelli dragon supercorsa ? Kanske om man gillar mkt banåka eller ?

Ska själv byta ialf bakdäck från Bt-016 till ? iom det blev lite för varmt på sviestad och ringen ..Lite synd eftersom däcket förutom det är superbt ..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du nämnde Sviestad Micke. Kör du med Akra på? Deras kvällskörningar är lockande men ska man montera originalsystemet och mappa om varje gång man ska till Linköping?! Det låter sjukt :va

Ang. däck - Pirelli dragon supercorsa låter bra. Frågan är om de blir tillräckligt varma på småbanor (och gatan)?

/I

Jag är ju Nkpg-bo numer, och kör Schvissta en hel del. Och jag 100% säkert säga att INGEN kör med Acra på torsdagskörningarna. Det är originalsystem som gäller, oavsett om det är original på en D16RR mot en virago 250 med "annan" pipa.

Fråga mig inte varför, för jag tycker att det är vansinne. Men de är sjukt hårda på det, många som kommer dit varje år och "chansar", det funkar aldrig.

Däremot kan du nog slänga på originalet utan att mappa om för de enstaka gångerna, motorn lär inte explodera för det. Så kom du, så kan jag visa hur man INTE vinner SM i torparn :huvet
 

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2007, KTM, Super Duke
:) Då ses vi där!
Jag är ju Nkpg-bo numer, och kör Schvissta en hel del. Och jag 100% säkert säga att INGEN kör med Acra på torsdagskörningarna. Det är originalsystem som gäller, oavsett om det är original på en D16RR mot en virago 250 med "annan" pipa.

Fråga mig inte varför, för jag tycker att det är vansinne. Men de är sjukt hårda på det, många som kommer dit varje år och "chansar", det funkar aldrig.

Däremot kan du nog slänga på originalet utan att mappa om för de enstaka gångerna, motorn lär inte explodera för det. Så kom du, så kan jag visa hur man INTE vinner SM i torparn :huvet
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
:) Då ses vi där!

Jag med! Det verkar ju bli många körningar där (om man får tro en annan tråd här på SH). Jag har faktiskt köpt en extra orginaldämpare bara för sviestad som jag tänkte rensa/mappa, men tyvärr tror jag inte att det blir av i vinter.
Torpan tycker jag är den skönaste kurvan på banan. Sandfållan in i S-et tycker jag dock inte är lika trevlig...
Mitt mål i sommar är 1:05 :rolleyes: . Jag körde 1:08 slutet av förra året på mina backelitpuckar...
Brukar sitta och kolla på denna och drömma om sommaren (motorljudet är dock helt fel)...
http://www.youtube.com/watch?v=DjfkHk91XOw
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag med! Det verkar ju bli många körningar där (om man får tro en annan tråd här på SH). Jag har faktiskt köpt en extra orginaldämpare bara för sviestad som jag tänkte rensa/mappa, men tyvärr tror jag inte att det blir av i vinter.
Torpan tycker jag är den skönaste kurvan på banan. Sandfållan in i S-et tycker jag dock inte är lika trevlig...
Mitt mål i sommar är 1:05 :rolleyes: . Jag körde 1:08 slutet av förra året på mina backelitpuckar...
Brukar sitta och kolla på denna och drömma om sommaren (motorljudet är dock helt fel)...
http://www.youtube.com/watch?v=DjfkHk91XOw

har du laptimer? Måste se till att nån klockar mig där för jag har verkligen ingen aning om vad det tar att kasa sig runt!
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Däremot kan du nog slänga på originalet utan att mappa om för de enstaka gångerna, motorn lär inte explodera för det. Så kom du, så kan jag visa hur man INTE vinner SM i torparn :huvet

Motorn är det ingen fara med,däremot så mår inte kissekatten bra av det. Så det är inte att rekommendera!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Motorn är det ingen fara med,däremot så mår inte kissekatten bra av det. Så det är inte att rekommendera!

Ahaaa..

Hade det på känn, men gav det the benefit of the doubt ;)

Men den lär ju inte explodera dirReCkT den heller, eller?


4 kvällskörningar ger 40-50 mil på en säsong, är det verkligen så farligt? Dessutom med en hel del fullgas som borde "sota ur" kattakräket hyfsat iaf?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
har du laptimer? Måste se till att nån klockar mig där för jag har verkligen ingen aning om vad det tar att kasa sig runt!

Nix har inte laptimer, men lite amatörklockat så ligger jag neråt de tiderna när man får till det. På filmen ovan så kör de ca 1:08 tempo.
Det är ganska intressant att se de riktiga grabbarna som kör på 55 tider med. Då står en annan still...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Du nämnde Sviestad Micke. Kör du med Akra på?

Huj, jag menade Gelleråsen ...sorry .

Dock så har jag snackat en del med de ansvariga på Sviestad och det är inte omöjligt att vi ev kan åka med db killers i till nästa säsong iom att de skall börja mäta db där !

Man får hoppas att informationen jag fick verkligen stämmer :)

Sixx , Hej på Dig :) Blir det något orange till dig igen ? :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Huj, jag menade Gelleråsen ...sorry .

Dock så har jag snackat en del med de ansvariga på Sviestad och det är inte omöjligt att vi ev kan åka med db killers i till nästa säsong iom att de skall börja mäta db där !

Man får hoppas att informationen jag fick verkligen stämmer :)

Sixx , Hej på Dig :) Blir det något orange till dig igen ? :)

Fel..

Finns en tråd om det just med ett jävla liv i där det framgår med alla önskvärd tydlighet att endast original gäller på LMS körningar.

Med alla andra arrangörer är det som vanligt ljudmätning däremot!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top