Superduke-tråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har dödade mitt batt första vintern, i år hade jag rätt mkt probs trots att jag mellanladdat en hel del under veckorna och så..

Blir till att köpa nytt till våren, och det är betydligt dyrare än en laddare. Sen har jag det till båt-batt och annat också, så för mig är det definitivt värt pengarna!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Luftburk

Hjälper ju Cliff_Barnes lite men vet ju att även Hawkisen & Hobbes vill bygga luffarturbo till nästa år. Här har ni en ritning (den som klagar på kvaliten får stryk) på den undre plattan om ni vill bygga själva.

Rekommenderat filter är FRAM CA351.

Efter att ha sett min A/F-ratio med burk & org.mappning skulle jag aldrig rekommendera nån att köra utan att mappa om den också. Köper ni TuneBoy så har ni en färdig mapp här till en motor alá 07-08 (09?). Den blir ju ännu bättre med individuell mappning men bättre än original iaf.
 

Bifogat

  • DSC01888.jpg
    DSC01888.jpg
    231.6 KB · Visningar: 101

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Hur viktigt är det att underhållsladda batteriet?

Håller med Hund.
Gel-batterier är känsliga tingestar och en C-TEK 3600 köpte jag för 700 pix på OK, dvs mindre än 30% av kostnaden för ett nytt batteri. Loosade mitt första batteri vilket sved, särskilt som hojjen bara hade gått 500 mil...

Jag har permanent underhållsladdning med batteriet på plats i hojjen under vintervilan (funkar fint m sagda C-tek som skyddar mot överladdning och andra konstigheter som jag absolut inte förstår mig på) utom när det är torrt och över +8°, dvs ganska ofta (heja växthuseffekten). För så kul är det ju, sa Bull.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Laddare

Finns nu hos Volvo för 595 :-,C-TEC.
Kanske man måste ha Volvokort eller Tanka kort.
PS
Trimmat hojen me´ett Orange styre i dag,SD styre, så nu går det fortare.
:tummenupp
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Hjälper ju Cliff_Barnes lite men vet ju att även Hawkisen & Hobbes vill bygga luffarturbo till nästa år. Här har ni en ritning (den som klagar på kvaliten får stryk) på den undre plattan om ni vill bygga själva.

Rekommenderat filter är FRAM CA351.

Efter att ha sett min A/F-ratio med burk & org.mappning skulle jag aldrig rekommendera nån att köra utan att mappa om den också. Köper ni TuneBoy så har ni en färdig mapp här till en motor alá 07-08 (09?). Den blir ju ännu bättre med individuell mappning men bättre än original iaf.

nice henke... tänker dock inte klaga på din ritning.. men ja tror ja kommer rita upp den i Inventor =)
Måtten känns lite knepigt utritade ;)
kommer säkert PM till dig imorn när ja sitter med det..

en fråga.. överdelen.. nått specielt att tänka på när man gör den?


Filtren kostar 4.95$ (=34 spänn) +frakt på ebay.. de gillar vi =)
ohh.. en fråga till.. mappningen.. hur i helvete får ja ner filen?
blir bara länkad till nån sökmotor..
klickar ja på filikonen kommer ja till partypoker å massa annan skit..
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
nice henke... tänker dock inte klaga på din ritning.. men ja tror ja kommer rita upp den i Inventor =)


hur i helvete får ja ner filen?

Ta det lite piano med ritningen, Cliff & Mr KTM får det inte att funka på sina hojar (SD 08).

Mr KTM skrev:
Blev en hel del mätande och googlande igår och vi kom fram till att vanliga SD från 07 och framåt har en annan tank än SD-R. Den är lite större vilket innebär att den är smalare och lägre undertill.

Dock kan inte jag hitta nånting som säger att SD 07-> skulle ha en annan tank än SD-R 07. 08, blev det ju däremot en ändring på R'en p.g.a insugspaketet. Felsökning pågår :D

Filen laddar du ner genom att klicka nere till höger, Save file to your PC: Click here. Men funkar den inte för dig alltså?
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Ta det lite piano med ritningen, Cliff & Mr KTM får det inte att funka på sina hojar (SD 08).



Dock kan inte jag hitta nånting som säger att SD 07-> skulle ha en annan tank än SD-R 07. 08, blev det ju däremot en ändring på R'en p.g.a insugspaketet. Felsökning pågår :D

Filen laddar du ner genom att klicka nere till höger, Save file to your PC: Click here. Men funkar den inte för dig alltså?

Ja har ju en -05:a
Mindre tank på den också.. kanske är samma som r:en?
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Några funderingar så här på fredagskvällen för att slippa titta på Idol-2009.....Åsikterna om att det "när det roliga skall ta börja slår varvstoppet i" blir lite märkligt för mig. Körde lite inspirerat till jobbet idag och kollade vilka hastigheter man når med SD:n vid 8000 varv på 3:an och 4:an...., stoppet kommer ju vid 10500 så jag tog det i praktiken lugnt. Hursom, så går det j*vligt fort det är ju över 150 på 3:an och över 180 på 4:an om jag inte såg helt fel.

Vad skall man med ytterligare 10000 varv till? Vad är tjusningen att vrida på rullen på 2:an och nå 180 innan varvstoppet tar i? Kan någon som har erfarenhet av båda "extremerna" förklara för mig?

Sen undrar jag hur känslig motorn är för yttertemperatur, jag har märkt olika karaktär beroende på temp och luftfuktighet. För ett par veckor sedan var det väldigt fuktigt och 3 - 6 grader, då lät hojen som om den hade extra ljuddämpare, väldigt dovt och djupt. Lika rapp som vanligt.
Nu är det torrare väder ca 6 - 8 grader, hojen smattrar som en kulspruta, hårt elakt och metalliskt. Lika rapp som vanligt men baktänder mycket mer än förut. Någon som har en teori?


Dessutom har jag märkt att felet som var på tidiga SD (hojen dog vid plötsliga gasuppsläpp) förekommer mer vid kallt väder. Om man torrgasar vid ett rödljus (gasar till bara för att höra ljudet) så när den slår av så kan den tjuvstanna.....inte lika manligt. Någon som har en ide på detta?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag vet inte om jag är helt konstig, men jag har för mig att varvstoppet ligger exakt vid 9600 varv på min. Har för mig drygt 160 på 3:an och typ 200 på 4:an. Enda gången man provar är ju när man kör växlarna ut på slangen... Men jag har för mig att det är de hastigheterna. Men jag har som sagt tagit ett par fredags öl så jag kan ju ha fel med!

Förresten! Vad tror ni om att rensa orginalljudämparen, samt att ändra luftburken och mappa. Jag har nämligen en extra orginalljuddämpare, samt att jag tycker den är snygg. Gillar även att åka kvällsåkningar på Sviestad iband och är är det bara att åka hem om man inte har orginalljudämpare. Så det är därför.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ja har ju en -05:a
Mindre tank på den också.. kanske är samma som r:en?

Har faktiskt ingen koll på hur den passar på 05-06 :näsblod

Men jag vet att ritningen ovan passar utmärkt på 07, både den vanliga & R'en. Antingen har dom gjort nån ändring på 08 SD's tank eller så är det Cliff & Mr KTM som gör nå fel (Göteborgare) :D
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag vet inte om jag är helt konstig, men jag har för mig att varvstoppet ligger exakt vid 9600 varv på min. Har för mig drygt 160 på 3:an och typ 200 på 4:an.

Du har nog rätt, f*n det betyder att jag nästan buskörde ju :tuttar
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Har faktiskt ingen koll på hur den passar på 05-06 :näsblod

Men jag vet att ritningen ovan passar utmärkt på 07, både den vanliga & R'en. Antingen har dom gjort nån ändring på 08 SD's tank eller så är det Cliff & Mr KTM som gör nå fel (Göteborgare) :D

För att citera Motorhooligan på superduke.net:
Hold up if any of the motobox owners where planing on going the with the K&N. The E-1300 dosent fit the latest version of the moto box for the 07/08SD. It works fine in the ones I made for 05/06SD as there a bit wider. Im working on finding the corect K&N and will update ASAP

Utrymmet under tanken är bara 16,5 cm brett så plattorna kan inte vara 17cm. Dessutom slår tanken i plattorna för att filtret blir för högt i bak-kant. Tanken går att sätta fast men då trycks boxen mot undersidan av tanken. Om man vill köra med boxen liggandes mot tanken så e de väl okey, men inte för en GÖTEBORGARE ;)
 

-Robban-

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Gbg
Hoj
2008 KTM Superduke
Förresten! Vad tror ni om att rensa orginalljudämparen, samt att ändra luftburken och mappa. Jag har nämligen en extra orginalljuddämpare, samt att jag tycker den är snygg. Gillar även att åka kvällsåkningar på Sviestad iband och är är det bara att åka hem om man inte har orginalljudämpare. Så det är därför.

Do it!!!
Hade också tankar på att göra det innan jag köpte mina akra.
Har du ett extra liggandes så har du väl inget att förlora. Se det som ett kul vinterprojekt om inte annat:tummenupp

Här är lite länkar till trådar där andra redan har testat om du behöver tips:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=6174&start=0

http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=8826

Och ett youtube klipp med det färdiga resultatet:
http://www.youtube.com/watch?v=eh6DnSkjyh8&feature=channel_page
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Köp??

Tjenare, precis idag sålt min sp1 och står i valet o kvalet om jag ska köpa en superduke -05 alt -06???? Läste dock om att 990 adventure hade lite problem med kvalite på topplockspackningar och spruckna mätarhus m.m.
Lider superduke av samma problem??
Vad är annars fel och brister på en superduke?? Att de låter härligt och ser kaxiga ut det vet jag redan och jag har vana för att åka twin, Honda däremot brukar inte krångla......heller inte den häftigaste hojjen varje dag!
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
:tummenupp

Du vet att jag har dina killers ligger va?

Jepp jag vet.....du har dem kvar bara för att jag i vår skall kunna kräva dig på inställning av TB som kompensation för att du har fått hålla ordning på mina grejer. :tungan

Så nlänge du inte säljer dem så har jag inte bråttom men vill du rensa upp i lådorna så kan jag ju alltid komma förbi.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Tjenare, precis idag sålt min sp1 och står i valet o kvalet om jag ska köpa en superduke -05 alt -06???? Läste dock om att 990 adventure hade lite problem med kvalite på topplockspackningar och spruckna mätarhus m.m.
Lider superduke av samma problem??
Vad är annars fel och brister på en superduke?? Att de låter härligt och ser kaxiga ut det vet jag redan och jag har vana för att åka twin, Honda däremot brukar inte krångla......heller inte den häftigaste hojjen varje dag!

ja kör en 05:a och har inte hört talas om dessa problem.. har än mindre haft dem =)
tjöp en å njut! =)

Torkar de upp här snart så tar ja en runda.. har sån sjuk abstinens..
 

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Ort
...
Hoj
Yamaha R6 2009
Tja

har haft kort sen 2007, 26 år bor i zoon 4 körde ktm 660 innan jag börja plugga, nu är skolan över och jag är grymt sugen på en superduke 990. Försäkrings erbjudanden jag fått har vart löjligt dyra!

Bilsport mc vill ha 20575 kr hel försäkring för en superduke 990.
Folksam vill ha 41000 kr (avställningsbar), men de blir ändå en månads premie på över 3000kr/månaden dom månaderna jag har den påställd.

De ända relativt vettiga erbjudandet var en halvförsäkring hos Folksam på 14802 kr avställningsbar, vilket ger en månadskostnad på drygt 1500 kr när hojen är påställd och 261 kr avställt.

har läst igenom många försäkringsinlägg, varpå de flesta har grymt mycket lägra kostnader än va jag får.

Va händer liksom :S
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Tja

har haft kort sen 2007, 26 år bor i zoon 4 körde ktm 660 innan jag börja plugga, nu är skolan över och jag är grymt sugen på en superduke 990. Försäkrings erbjudanden jag fått har vart löjligt dyra!

Bilsport mc vill ha 20575 kr hel försäkring för en superduke 990.
Folksam vill ha 41000 kr (avställningsbar), men de blir ändå en månads premie på över 3000kr/månaden dom månaderna jag har den påställd.

De ända relativt vettiga erbjudandet var en halvförsäkring hos Folksam på 14802 kr avställningsbar, vilket ger en månadskostnad på drygt 1500 kr när hojen är påställd och 261 kr avställt.

har läst igenom många försäkringsinlägg, varpå de flesta har grymt mycket lägra kostnader än va jag får.

Va händer liksom :S

De där lät helt horibelt..
jag är 31 och har eget garage brevid huset och betalar 6800 hel/hel
Bilsport & Mc har jag.

Kör en 05:a.. så nästa år går premien ner med 1000 spänn till =)

Nån på KTM måste ha knarkat.. va inne på pressarean för KTM idag och såg SD 2010... olivgrön (?) nästan helt.. ser ut som dom missat lite... men ska nog vara så.. Ser dock inte klokt ut.. specielt inte när Super Duke står i orange på vingen.. som är grön och vit också.. ne de såg inte klokt ut..
KTM = Orange/Svart/Vit (!) PunGkT! :yoparty

SDR 2009 och 2010 är identiska.. 1200 motor i 2011 SDR:en kanske.. förhoppningsvis..
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
nån som kan pm:a mig ett reg nr på en SDR?
tänkte kolla lite försäkringar...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top