Superduke-tråden

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag går ju lite i samma tankar om byte, men jag måste säga att du borde se till att få en ordentligt provkörning av 675an innan du gör nåt. Larvigt körbar och grym kombination av vrid och körbarhet i motorn för oss som inte är hängda som Alex Lundh och grabbarn som laddar ur 190 häst med knäskrap.

Mm 675:an e fin..

eller så slutar ni krångla å behåller dukarna :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag går ju lite i samma tankar om byte, men jag måste säga att du borde se till att få en ordentligt provkörning av 675an innan du gör nåt. Larvigt körbar och grym kombination av vrid och körbarhet i motorn för oss som inte är hängda som Alex Lundh och grabbarn som laddar ur 190 häst med knäskrap.

Jag hoppade från en provkörning av en 675:a till min RC8:a för något år sedan, RC8:an kändes som en stor muskel att köra:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag hoppade från en provkörning av en 675:a till min RC8:a för något år sedan, RC8:an kändes som en stor muskel att köra:)

Ja, den är GRYM.

Men för lågbegåvade amatörpiloter som mig och Hobbes skulle det nog ge mer att sitta på en hoj man kanske kan närma sig att behärska än att sitta på Tjuren från Mattighofen
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, den är GRYM.

Men för lågbegåvade amatörpiloter som mig och Hobbes skulle det nog ge mer att sitta på en hoj man kanske kan närma sig att behärska än att sitta på Tjuren från Mattighofen

RC8:an är ju jättesnäll, ett jämnt drag hela vägen med lite hjullyft på ettan och tvåan när den varvar ur. Plus att man med det chassit och den fjädringen verkligen känner sandkornen under rumpan:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
RC8:an är ju jättesnäll, ett jämnt drag hela vägen med lite hjullyft på ettan och tvåan när den varvar ur. Plus att man med det chassit och den fjädringen verkligen känner sandkornen under rumpan:tummenupp

Har ju inte tagit chanserna att testa den på bana, men du kan väl inte mena att den är lika förlåtande som Daytonan om man skulle råka vara lite oförsiktigt på gasen och så???

Jämfört med 675an tycker jag SDn är brutal med vridet, och RC8ans 60 extra hästar lär väl inte göra den snällare?

Givetvis är det en grym hoj, som med rätt förare är fantastisk. Men för noobs som är glada att ta sig runt (kanske lätt underdrivet) känns det fortfarande som att en vridig hoj i 600-klassen är lättare att utvecklas på.

Rätt eller fel?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har ju inte tagit chanserna att testa den på bana, men du kan väl inte mena att den är lika förlåtande som Daytonan om man skulle råka vara lite oförsiktigt på gasen och så???

Jämfört med 675an tycker jag SDn är brutal med vridet, och RC8ans 60 extra hästar lär väl inte göra den snällare?

Givetvis är det en grym hoj, som med rätt förare är fantastisk. Men för noobs som är glada att ta sig runt (kanske lätt underdrivet) känns det fortfarande som att en vridig hoj i 600-klassen är lättare att utvecklas på.

Rätt eller fel?

Om du menar att det är positivt på 675:an att det enda som händer när du vrider på gasen är att ljuset lyser lite starkare så...:D

Nä nu var jag elak, 675:an är en jättefin hoj att köra på alla sätt men den är relativt högvarvig och hetsig. En lugn V-twin med mycket kubik körs på ett "snällare" sätt plus att effekten gör att du automagiskt håller igen av rädsla för att det skall släppa så jag vill inte påstå att någon av dem är någon nybörjarhoj. En ER6:a är en nybörjarhoj...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du menar att det är positivt på 675:an att det enda som händer när du vrider på gasen är att ljuset lyser lite starkare så...:D

Nä nu var jag elak, 675:an är en jättefin hoj att köra på alla sätt men den är relativt högvarvig och hetsig. En lugn V-twin med mycket kubik körs på ett "snällare" sätt plus att effekten gör att du automagiskt håller igen av rädsla för att det skall släppa så jag vill inte påstå att någon av dem är någon nybörjarhoj. En ER6:a är en nybörjarhoj...


En ER-6 är en cheyhoj :fakta

Nu har jag bara kört 1 pass daytona och vågade av naturliga skäl (lånehoj) inte testa särskilt hårt alls.

Upplevelsen är dock att jag förmodligen skulle våga gå på hårdare med den än med dukken pga den "snällare" motorn. Att riskera släpp och spinn redan från lägre mellanregistret må ge ett högre växelval och därigenom lugnare beteende, men då har man ju heller inte så mkt effekt att leka med.

Jämfört med fyror i 600-klassen kändes den betydligt lugnare och starkare, även om den fortfarande är larvigt jämte en RC8.

Vad jag menar är att man som noob (inom banåkning that is) lättare blir snabb och lär sig köra på en hoj man inte behöver klappa snällt på morgonen i rädsla för vad den ska göra mot en under dagen på banan :gnissa
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En ER-6 är en cheyhoj :fakta

Nu har jag bara kört 1 pass daytona och vågade av naturliga skäl (lånehoj) inte testa särskilt hårt alls.

Upplevelsen är dock att jag förmodligen skulle våga gå på hårdare med den än med dukken pga den "snällare" motorn. Att riskera släpp och spinn redan från lägre mellanregistret må ge ett högre växelval och därigenom lugnare beteende, men då har man ju heller inte så mkt effekt att leka med.

Jämfört med fyror i 600-klassen kändes den betydligt lugnare och starkare, även om den fortfarande är larvigt jämte en RC8.

Vad jag menar är att man som noob (inom banåkning that is) lättare blir snabb och lär sig köra på en hoj man inte behöver klappa snällt på morgonen i rädsla för vad den ska göra mot en under dagen på banan :gnissa

Jag håller med, 1098an är ju lite same-same som rc8an - och är en sådan lite dam man hanterar med respekt, har blivit utsatt för en bandag i hällregn, och det var sådär angenämt...lärorikt - ja, bra för nerverna - nej. :näsblod

Jag skulle absolut komplettera med något billigt japanskt på 600 cc att ha för banåkat' om ekonomin fanns, nu får man åka med gråten i halsen på italienskan. :hihi

Fräsigare stortwinnar är brytiga saker, lågfartskurvor a'la Ejes är sådär kul, då skall vi inte tala om små kartbanor...gaskontrollen är något man verkligen får jobba med iaf. :hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag håller med, 1098an är ju lite same-same som rc8an - och är en sådan lite dam man hanterar med respekt, har blivit utsatt för en bandag i hällregn, och det var sådär angenämt...lärorikt - ja, bra för nerverna - nej. :näsblod

Jag skulle absolut komplettera med något billigt japanskt på 600 cc att ha för banåkat' om ekonomin fanns, nu får man åka med gråten i halsen på italienskan. :hihi

Fräsigare stortwinnar är brytiga saker, lågfartskurvor a'la Ejes är sådär kul, då skall vi inte tala om små kartbanor...gaskontrollen är något man verkligen får jobba med iaf. :hihi


Äh!

1198 är också cheyhoj :fakta


:D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi har nog munhuggits förut Hund och jag, givet är att det skrivs med en fet ;) i åtanke. :)


IRL tom, inte många som lever upp till det på det här forat.

Jag ska va ärlig och säga att jag alrdig kört pastatwin. Har ärligt talat ingen vidare längtan efter det heller. Är ganska övertygad om att de är sjukt potenta, liksom de flesta andra sporthojar idag.

Däremot har Ducati en "posörstämpel som aldrig kommer tvättas bort på grund av alla som inte har en aning om vad det handlar om men drömmer om att ta hojkort en dag och då ska de ha en Ducatti som ska stå på en del av garagegolevt med marmor på och va upplyst av spotlights så att den står där och bara är snygg för kommer jag få ligga massor :ligga på grund av min übercoola hoj som jag aldrig kommer lära mig att köra!"

KTM är funktion, och funktion är vackert! Oinitierade har ingen aning och de som kan "lite grann" utgår kallt från att man kör cross. Det passar min ascoola "riktig" hojåkare-prestige alldeles utmärkt!

Därför är det ok att SGM kallar min hoj för snikig. För den har vunnit över hans i BoTT, och killen som körde hade pengar kvar på grund av hojval att ha en cool båt, också! ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
IRL tom, inte många som lever upp till det på det här forat.

Jag ska va ärlig och säga att jag alrdig kört pastatwin. Har ärligt talat ingen vidare längtan efter det heller. Är ganska övertygad om att de är sjukt potenta, liksom de flesta andra sporthojar idag.

Däremot har Ducati en "posörstämpel som aldrig kommer tvättas bort på grund av alla som inte har en aning om vad det handlar om men drömmer om att ta hojkort en dag och då ska de ha en Ducatti som ska stå på en del av garagegolevt med marmor på och va upplyst av spotlights så att den står där och bara är snygg för kommer jag få ligga massor :ligga på grund av min übercoola hoj som jag aldrig kommer lära mig att köra!"

KTM är funktion, och funktion är vackert! Oinitierade har ingen aning och de som kan "lite grann" utgår kallt från att man kör cross. Det passar min ascoola "riktig" hojåkare-prestige alldeles utmärkt!

Därför är det ok att SGM kallar min hoj för snikig. För den har vunnit över hans i BoTT, och killen som körde hade pengar kvar på grund av hojval att ha en cool båt, också! ;)

Huvudet på spiken:tummenupp:)

Nu har jag iofs testat pastatwinnen. Körställningen går inte att leva med men motorn är fantastisk, en sådan i RC8 chassit hade varit mumma:)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att ni touringfreaks inte har fysiken att köra italienska fullblod är väl ingen nyhet, tror ordet airhawk leder till flest träffar i denna tråd. :hihi :arsele
Men, en kåtte sumo/sd är ju det rätta svenska valet, lite lagom, falukorv och mellanmjölk helt enkelt. :D

TjEringar! :fakta

/J - som inte tänker lägga någon vikt vid det faktum att jag fundrade på sumo/sd för inte så länge sedan. Ahem.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Att ni touringfreaks inte har fysiken att köra italienska fullblod är väl ingen nyhet, tror ordet airhawk leder till flest träffar i denna tråd. :hihi :arsele
Men, en kåtte sumo/sd är ju det rätta svenska valet, lite lagom, falukorv och mellanmjölk helt enkelt. :D

TjEringar! :fakta

/J - som inte tänker lägga någon vikt vid det faktum att jag fundrade på sumo/sd för inte så länge sedan. Ahem.

Jo jag börjar nog bli lite gammal, men det är ändå tillfredställande att köra om 1098:eek:r och R1:eek:r på utsidan med min mellanmjölks SMR...:)
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Att köpa Ducati är verkligen exclusive. Man får jobba ihjäl sig för att bara få prova en cykel. Snacka om premium.

Jagat både Ducati Stockholm och AVA och dom har ingen möjlighet, Ola på AVA ska höra sig för lite men det ser mörkt ut.

RC8an lockar men det känns som att då måste man ju ha en "jolle" att hänga på bakom som duger till vardags.

675an ska väl testas den också men den känns lite svensson och det gillar ju som jag bekant inte. Är man inte snabb får man vara snygg som jag brukar säga.

/A
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
675an ska väl testas den också men den känns lite svensson och det gillar ju som jag bekant inte. Är man inte snabb får man vara snygg som jag brukar säga.

/A


Och är man inte snygg får man köpa italiensk sporthoj?

:7peta

Däremot har Ducati en "posörstämpel som aldrig kommer tvättas bort på grund av alla som inte har en aning om vad det handlar om men drömmer om att ta hojkort en dag och då ska de ha en Ducatti som ska stå på en del av garagegolevt med marmor på och va upplyst av spotlights så att den står där och bara är snygg för kommer jag få ligga massor :ligga på grund av min übercoola hoj som jag aldrig kommer lära mig att köra!"


Hobbes: Tjööööööp

:arsele :D
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att köpa Ducati är verkligen exclusive. Man får jobba ihjäl sig för att bara få prova en cykel. Snacka om premium.

Jagat både Ducati Stockholm och AVA och dom har ingen möjlighet, Ola på AVA ska höra sig för lite men det ser mörkt ut.

RC8an lockar men det känns som att då måste man ju ha en "jolle" att hänga på bakom som duger till vardags.

675an ska väl testas den också men den känns lite svensson och det gillar ju som jag bekant inte. Är man inte snabb får man vara snygg som jag brukar säga.

/A

Ta och prata med Chrisse på Italia Bike i Arboga, så långt är det inte heller från hufvudstaden.

Och är man inte snygg får man köpa italiensk sporthoj?

:7peta

Tur man varken är snygg eller snabb. :poseUr
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att ni touringfreaks inte har fysiken att köra italienska fullblod är väl ingen nyhet, tror ordet airhawk leder till flest träffar i denna tråd. :hihi :arsele
Men, en kåtte sumo/sd är ju det rätta svenska valet, lite lagom, falukorv och mellanmjölk helt enkelt. :D

TjEringar! :fakta

/J - som inte tänker lägga någon vikt vid det faktum att jag fundrade på sumo/sd för inte så länge sedan. Ahem.


Och Ducati är det italienska? Kortväxt, korrupterat, svettigt och mögelostätande?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top