Hade pp 2ct på gamla hojen och visst, bra grepp i alla väder osv men dock slets de ovanligt snabbt.. Därför sugen att prova några andra. Är ungefär samma pris på 2ct och sportsmart. Det som återstår är isf metzeler m3 då pirelli (iaf diablo corsa) inte är ett däck som finns med på min vilja ha lista. Du har självklart rätt i det du skrev om däckstryck osv men jag lägger gärna några hundringar extra per däck och får ett som fungerar bättre
Ja eller så lägger du ner några hundringar o åker till Prostreet och justerar in fjädringen.
Angående livslängden på däcken så finns det parametrar som dom flesta glömmer bort.
låt oss säga att du ligger o bombar motorväg i 200km/tim då snurrar ditt bakdäck i ca 205km/tim och därmed får du snabbt ett platt bakdäck.
Nu vet ju inte jag hur pass avancerad förare du är men om du ställer om fjädringen eller lägger ner pengarna på ny fjädring och sen har korrekt luft tryck i däcken och sen kör som du brukar så skulle inte jag bli förvånad om du skulle tex kunna köra med Dunlop RoadSmart och vara nöjd med både grepp o livslängd. Sen beror ju grepp på fler faktorer än så, kolla bara på gp förarna det släpper för dom också.
Men nu pratar jag rent generellt och att 9 av 10 gatåkare kör med däck som räcker lååååångt över deras behov och därmed får en kort livslängd på däcken då bra grepp = kortare livslängd.
Kör du mycket motorväg skulle jag inte ens rekomendera varken sportsmart eller PP 2 ct utan typ Roadsmart istället och sen lägga om till sportsmart eller pp one eller pure eller M3 när du ska ut och köra bana eller aktiv körning med lite motorväg och mer kurvigt.
Sitter själv nu och nöter runt på vanliga Pilot power inte ens 2 ct, håller mig under 150 för det mesta när jag nöter motorväg och gasar desto mer på kurviga vägar och visst nu när säsongen börjar närma sig slutet så börjar dom bli lite platta.
Din körning ihop med fjädring setup avgör ofta hur länge ett däck håller, man kan köra slut på ett sporsmart på 500 mil eller köra ett PP 2 CT i 1000 mil bara genom att byta körstil.
Köp det däck du vill testa men ha i åtanke att det finns folk som faktiskt inte har den erfarenhet eller kunskap dom gärna vill utge sig för att ha, pga bristande kunskap så missar dom massa parametrar som även spelar in på ett däcks val.
Lätt att vara stor i orden på ett forum och pluggat till sig infon men igentlig erfarenhet saknas i vissa fall.
Bara tips