Superduke-tråden

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
Nu har jag blivit stolt ägare av en Superduke. Och tagit körkortet på samma sommar:)

Den har inte rullat så långt men det börjar bli dags för service. jag bor i kalmar men hittar närmsta ktm verkstad i trollhättan vilket känns långt att åka för 750mils service. Tips om bra auktoriserade verksta i kalmar området?

du har inte många men det finns några, gå in på ktm.se, där finns en lista på alla återförsäljare av KTM
 

Kalle_Duke

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Kalmar
Hoj
2011 Bmw S1000RR
Yes tack för hjälpen. Har ju kört 2 mån med hojjen och idag så började laddningslampan lysa. Och nu är det slut på ström. Finns det nåt vanligt fel jag kan kolla. Ska ladda batteriet imorgon till att börja med iaf. ser om det laddar ur igen.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Claessons i Bromölla är nog närmast.

EDIT: 750 mil service är väl bara olja/filter + allmän koll och det borde vilken mc mek som helst reda ut om du tar med instruktionsboken.

Nu har jag blivit stolt ägare av en Superduke. Och tagit körkortet på samma sommar:)

Den har inte rullat så långt men det börjar bli dags för service. jag bor i kalmar men hittar närmsta ktm verkstad i trollhättan vilket känns långt att åka för 750mils service. Tips om bra auktoriserade verksta i kalmar området?
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Nu har jag blivit stolt ägare av en Superduke. Och tagit körkortet på samma sommar:)

Den har inte rullat så långt men det börjar bli dags för service. jag bor i kalmar men hittar närmsta ktm verkstad i trollhättan vilket känns långt att åka för 750mils service. Tips om bra auktoriserade verksta i kalmar området?

Jag ska göra min 1500 mila i vinter tänkte jag (har i och för sig bara rullat 1300) :gnissla .
Jag brukar lämna off season för då ger de rabatt. Servade på beviks (Linköping) sist, så det blir nog samma igen. Tycker att verkstadskillarna är trevliga där.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nån som vet ljudnivå på akra evo slipon med db-killer?
Vore även tacksam för bild på db-killerna då jag inte fick med dom till mitt akra, finns tydligen lite olika varianter (kör nu med lånade från 690smc + husa och dessa skiljer sig ngt)
 

Brembo

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Grästorp
Hoj
10, Ktm Superduke 990
Äntligen har jag fått hem mina FMF apex ljuddämpare.

monterade, startade,, Oo vilket j*avla ljud det blev ! Underbart.

Frågan är,: kan man ut o köra med original mappad? Eller tar du motorn stryk?

Tänkte åka med hojjen imorrn till jobbet och skulle verkilgen behöva ett svar!


TACk för svar!
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Servade min hoj igår och hämtade den samma dag och är tyvärr inte många repor kvar denna säsong så tänkte höra vad ni har för planer för era SDs i vinter? Undrar då jag själv brukar gilla att pilla lite och modda om osv men har inga direkta idéer om vad som skall göras. Finns massor som man kan byta i motor etc men är främst ute efter utseende förändringar, är sugen på att göra något åt läppen i bak men samtidigt ser den ganska bra ut för att vara original..några förslag?

Det enda jag har att göra i övrigt är att byta däck då mina nuvarande är nästan helt slut. Funderar på att skaffa mig en uppsättning Dunlop sportmax sportsmart, någon som har erfarenheter av dessa eller tips på andra däck som både gör sig bra i vått och torrt. Kör nu med bridgestone bt016 men tycker att de blir för varma när det är hett ute och slits då lite väl fort...fast hellre bra grepp och en kortare livslängd än halvkasst grepp och lång livslängd :)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det enda jag har att göra i övrigt är att byta däck då mina nuvarande är nästan helt slut. Funderar på att skaffa mig en uppsättning Dunlop sportmax sportsmart, någon som har erfarenheter av dessa eller tips på andra däck som både gör sig bra i vått och torrt.

Bästa däcken på marknaden i mina ögon. Har kört Pirelli, Michelin, Bridgestone, men Dunlop är i en klass för sig själva. Sportsmart ger ett superfäste torrt - räcker för att köra kring 1.15 på Gelleråsen - och dessutom kanonfäste vått. Vet inte än vilken hoj jag ska köra nästa säsong, velar fram och tillbaka, men oavsett vad det blir så kommer en uppsättning Sportsmart vara det första jag köper till den. Du kommer inte bli besviken. Alla jag har talat med instämmer för övrigt i kören, och närapå hela klubben kör med Sportsmart numera.
 

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD
Ska köpa Akrapovic till våren och det finns väl i princip två alternativ som jag förstått det?

De runda (http://jedibri.smugmug.com/photos/30727077-M.jpg)
samt Evolution (http://pimpmy.ktm.com/fileadmin/pimpupyourbike/imageuploads/gallery_ready/img_2275.jpg)

De runda är i mina ögon snyggare och verkar dessutom vara billigare men överallt står det att de endast är till racing? Beror det på avsaknad av katalysator eller är det något annat? Som jag förstått det så har Evolution-Acra till en -07 inbyggd katalysator?

Ingen som har koll på detta? :)
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Bästa däcken på marknaden i mina ögon. Har kört Pirelli, Michelin, Bridgestone, men Dunlop är i en klass för sig själva. Sportsmart ger ett superfäste torrt - räcker för att köra kring 1.15 på Gelleråsen - och dessutom kanonfäste vått. Vet inte än vilken hoj jag ska köra nästa säsong, velar fram och tillbaka, men oavsett vad det blir så kommer en uppsättning Sportsmart vara det första jag köper till den. Du kommer inte bli besviken. Alla jag har talat med instämmer för övrigt i kören, och närapå hela klubben kör med Sportsmart numera.

Då är det givet vilka däck jag kommer att byta till :) tackar!
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Då är det givet vilka däck jag kommer att byta till :) tackar!

Det finns billigare däck än Sportsmart som skulle funka bra för din del.
Tex Michelin Pilot Power 2CT Metzler M3 osv då alla har väldigt goda regn och torr egenskaper. Enda däcket jag haft problem med är Bridgestone.
övrigt kan du köpa Metzler, Michelin, Pirelli eller Dunlop det är vilket som för dom flesta gatåkare samt hobbybanförarna som inte håller så högt tempo på bana.
Det snackas väldigt mycket om däck hit och dit på detta forum men det är väldigt FÅ personer som kör med optimerad hoj och helt korrekta däckstryck. vilket gör att deras intryck inte alltid är rättvist mot just det däcket som dom kör på.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Det finns billigare däck än Sportsmart som skulle funka bra för din del.
Tex Michelin Pilot Power 2CT Metzler M3 osv då alla har väldigt goda regn och torr egenskaper. Enda däcket jag haft problem med är Bridgestone.
övrigt kan du köpa Metzler, Michelin, Pirelli eller Dunlop det är vilket som för dom flesta gatåkare samt hobbybanförarna som inte håller så högt tempo på bana.
Det snackas väldigt mycket om däck hit och dit på detta forum men det är väldigt FÅ personer som kör med optimerad hoj och helt korrekta däckstryck. vilket gör att deras intryck inte alltid är rättvist mot just det däcket som dom kör på.

Hade pp 2ct på gamla hojen och visst, bra grepp i alla väder osv men dock slets de ovanligt snabbt.. Därför sugen att prova några andra. Är ungefär samma pris på 2ct och sportsmart. Det som återstår är isf metzeler m3 då pirelli (iaf diablo corsa) inte är ett däck som finns med på min vilja ha lista. Du har självklart rätt i det du skrev om däckstryck osv men jag lägger gärna några hundringar extra per däck och får ett som fungerar bättre :)
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Hade pp 2ct på gamla hojen och visst, bra grepp i alla väder osv men dock slets de ovanligt snabbt.. Därför sugen att prova några andra. Är ungefär samma pris på 2ct och sportsmart. Det som återstår är isf metzeler m3 då pirelli (iaf diablo corsa) inte är ett däck som finns med på min vilja ha lista. Du har självklart rätt i det du skrev om däckstryck osv men jag lägger gärna några hundringar extra per däck och får ett som fungerar bättre :)

Ja eller så lägger du ner några hundringar o åker till Prostreet och justerar in fjädringen.
Angående livslängden på däcken så finns det parametrar som dom flesta glömmer bort.
låt oss säga att du ligger o bombar motorväg i 200km/tim då snurrar ditt bakdäck i ca 205km/tim och därmed får du snabbt ett platt bakdäck.

Nu vet ju inte jag hur pass avancerad förare du är men om du ställer om fjädringen eller lägger ner pengarna på ny fjädring och sen har korrekt luft tryck i däcken och sen kör som du brukar så skulle inte jag bli förvånad om du skulle tex kunna köra med Dunlop RoadSmart och vara nöjd med både grepp o livslängd. Sen beror ju grepp på fler faktorer än så, kolla bara på gp förarna det släpper för dom också.

Men nu pratar jag rent generellt och att 9 av 10 gatåkare kör med däck som räcker lååååångt över deras behov och därmed får en kort livslängd på däcken då bra grepp = kortare livslängd.

Kör du mycket motorväg skulle jag inte ens rekomendera varken sportsmart eller PP 2 ct utan typ Roadsmart istället och sen lägga om till sportsmart eller pp one eller pure eller M3 när du ska ut och köra bana eller aktiv körning med lite motorväg och mer kurvigt.

Sitter själv nu och nöter runt på vanliga Pilot power inte ens 2 ct, håller mig under 150 för det mesta när jag nöter motorväg och gasar desto mer på kurviga vägar och visst nu när säsongen börjar närma sig slutet så börjar dom bli lite platta.

Din körning ihop med fjädring setup avgör ofta hur länge ett däck håller, man kan köra slut på ett sporsmart på 500 mil eller köra ett PP 2 CT i 1000 mil bara genom att byta körstil.

Köp det däck du vill testa men ha i åtanke att det finns folk som faktiskt inte har den erfarenhet eller kunskap dom gärna vill utge sig för att ha, pga bristande kunskap så missar dom massa parametrar som även spelar in på ett däcks val.
Lätt att vara stor i orden på ett forum och pluggat till sig infon men igentlig erfarenhet saknas i vissa fall.

Bara tips
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11

Är bra tips. Blir ett par sportsmart denna gång, ska bli intressant att se hur de fungerar för mestadels kurvig väg, knix-körningar på divserse gocartbanor och storbana. Räknar med att jag kommer få byta halvvägs in i säsongen men det gör mig inget alls så länge jag känner att jag kan lita på däcken :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top