Superduke-tråden

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Porr. :slicka
 

Bifogat

  • rizoma1.jpg
    rizoma1.jpg
    37.7 KB · Visningar: 82
  • rizoma2.jpg
    rizoma2.jpg
    233 KB · Visningar: 86

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Så då är det ny olja i moppen och ett acra monterat... Var precis ute i det underbara vädret och njöt av avgassången och värmen ett tiotal mil, nu längtar man efter semestern ordentligt.

Förresten... Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet? För nu ska jag svära lite i kyrkan men upplevelsen är att effekten inte känns så mycket mer än i min gamla er6a :va. lite mer men inte mycket...
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet?

Motoreffekt. Självklart olika beroende på yttre omständigheter samt vilken bänk du kör den i, men ~105hk på slangen original. Nån häst till för Akra + mapp men ingen dramatisk ökning av toppeffekt. Öppen luftburk och riktig mappning så landar du på strax under 115hk på slangen, mer om du flyttar varvstoppet.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Så då är det ny olja i moppen och ett acra monterat... Var precis ute i det underbara vädret och njöt av avgassången och värmen ett tiotal mil, nu längtar man efter semestern ordentligt.

Förresten... Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet? För nu ska jag svära lite i kyrkan men upplevelsen är att effekten inte känns så mycket mer än i min gamla er6a :va. lite mer men inte mycket...

Hoppas du skämtar, provkörde en er6a en gång. Kändes som att köra en thailandsmoppe. Full gas på alla växlar rakt igenom i stan var inga problem och det bara rasslade.

Dra full rulle på 1an och 2an så känner du skillnad. Men då finns risken att du ligger på backen :)

Min SD 07a är bänkad till 108 på slangen. Då är den moddad av butik och det sitter power commander på den. Det ska vara 120 i motorn enligt pappret.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Så då är det ny olja i moppen och ett acra monterat... Var precis ute i det underbara vädret och njöt av avgassången och värmen ett tiotal mil, nu längtar man efter semestern ordentligt.

Förresten... Hur anger ktm sin effekt? Motoreffekt eller på hjulet? För nu ska jag svära lite i kyrkan men upplevelsen är att effekten inte känns så mycket mer än i min gamla er6a :va. lite mer men inte mycket...

Vet inte hur din SD går men min är betydligt vassare än en er6a..går inte ens att jämföra. Du må ha en som inte går som det ska kanske, rätt mapp? Har du testat att slå på full gas? :)
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Har lite startbekymmer jag med...

Jag måste direkt vid uppstart vrida gasrullen och varva lite under någon sekund, annars faller varvet direkt och motorn dör. Startar igång jättefint men dör som sagt direkt om den inte får lite varv. Går jämnt och fint på tomgång när den väl är igång! När allt är varmkört är det inga problem, men just första starten är tjurig. Något som vet varför Duken beter sig så här och vad man kan göra åt det? Är det bara vårkänslor som spökar...
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Hoppas du skämtar, provkörde en er6a en gång. Kändes som att köra en thailandsmoppe. Full gas på alla växlar rakt igenom i stan var inga problem och det bara rasslade.

Dra full rulle på 1an och 2an så känner du skillnad. Men då finns risken att du ligger på backen :)

Min SD 07a är bänkad till 108 på slangen. Då är den moddad av butik och det sitter power commander på den. Det ska vara 120 i motorn enligt pappret.

bänkad på claessons motor till 118,5hk för drygt 3 månader sen med orginaldämparen.
Har dragit fullt på 2an från 4000 varv många ggr, visst går den men är aldrig rädd direkt.... Känns som det är betydligt mycket mer luftmotstånd i sd:n (har iofs en mikroskopisk vindruta)
Skulle inte gå så långt att säga att er6 känns som en thaimoppe, tycker den är riktigt välbyggd för dom pengarna och rasslar inte (duken rasslar däremot i kopplingen) men det är inte det frågan handlade om.
Så du vågade köra 220 genom stan med en "thaimoppe" :rolleyes:?
Får väl slänga in en annan mapp o testa men att dra på ettan känns lite moppeaktigt, man har ingen riktig nytta av det i vardagstrafik.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Man ska inte stirra sig blind på Hk ..Duken kanske inte har så jätte många pållar men snabb är den dock .

Vann 9 av 10 race vid Barkaby flygfält 0-402 m då det begav sig :)
Samt vridmomentet i motorn gör att den kommer iväg med bra fart ur kurvor ..

Sådeså :)
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
bänkad på claessons motor till 118,5hk för drygt 3 månader sen med orginaldämparen.
Har dragit fullt på 2an från 4000 varv många ggr, visst går den men är aldrig rädd direkt.... Känns som det är betydligt mycket mer luftmotstånd i sd:n (har iofs en mikroskopisk vindruta)
Skulle inte gå så långt att säga att er6 känns som en thaimoppe, tycker den är riktigt välbyggd för dom pengarna och rasslar inte (duken rasslar däremot i kopplingen) men det är inte det frågan handlade om.
Så du vågade köra 220 genom stan med en "thaimoppe" :rolleyes:?
Får väl slänga in en annan mapp o testa men att dra på ettan känns lite moppeaktigt, man har ingen riktig nytta av det i vardagstrafik.

Det finns någon spärr vid 2ans växel (samt ettans också?). Jag antar att du har fått den borttagen redan. Vet inte vad för sorts spärr dock.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
bänkad på claessons motor till 118,5hk för drygt 3 månader sen med orginaldämparen.
Har dragit fullt på 2an från 4000 varv många ggr, visst går den men är aldrig rädd direkt.... Känns som det är betydligt mycket mer luftmotstånd i sd:n (har iofs en mikroskopisk vindruta)
Skulle inte gå så långt att säga att er6 känns som en thaimoppe, tycker den är riktigt välbyggd för dom pengarna och rasslar inte (duken rasslar däremot i kopplingen) men det är inte det frågan handlade om.
Så du vågade köra 220 genom stan med en "thaimoppe" :rolleyes:?
Får väl slänga in en annan mapp o testa men att dra på ettan känns lite moppeaktigt, man har ingen riktig nytta av det i vardagstrafik.

Rädd blir man väl inte, ska vara många hundra hästar under tanken innan man blir det med SDn har i mitt tycke alldeles lagom många kusar. Hade det varit fler så hade den varit svårtyglad vid "lugn" körning. Om du vill ha mer effekt och samtidigt en twin så är det väl en ducati streetfighter som gäller. Annars är det bara att övergå till rad4a/v4 gänget tyvärr. Förhoppningsvis kommer det en ny SD snart med lite fler hästar..20 till skulle räcka. Om du har 118,5 hk på bakhjulet tycker jag inte att du ska vara missnöjd. Det är nästan dubbelt så många än vad en er6a har (då orörd). Över till ditt "problem" så finns det nog inte så mycket mer att göra om du inte vill lägga ut stora pengar.

Är problemet att du tycker att den inte accelererar tillräckligt eller att du inte får den att slanga vid gaspådrag..?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14

nej nej, orginal mapp så jag antar att det är i motorn:)

Var mest nyfiken eftersom jag hört att ktm skulle ange sin effekt i hjulhk men då antar jag att det inte stämmer.. därför tyckte jag att det var konstigt att det inte var större skillnad mot en med hälften så många hjulhk.

Spärrarna plockade jag bort i vintras innan jag hade provkört den första ggn, steg två blir att lägga in en ny mapp för jag åkte bara runt med std mapp när jag slängde på acrat härromdagen.
Sen funderar jag på att avlägsna sekundärspjällen, har bara goda erfarenheter av att bli av med sånt junk som gör det mer ryckigt.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Sen funderar jag på att avlägsna sekundärspjällen, har bara goda erfarenheter av att bli av med sånt junk som gör det mer ryckigt.

Det har, via helt ovetenskapliga tester, visat sig vara bättre att sätta dit två mindre spjäll än att plocka bort dom helt. Jag fimpa dock mina helt och njöt av insugsljudet istället :yoparty
 

mayeah

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Z750
Uppkörning

Tja!

Är i fullgång med att ta mc kort och har bara uppkörningen kvar. Då jag är intresserad av att köpa en superduke och även köra upp med den, är frågan om det är en bra hoj att köra konbanan, lågfartsprovet m.m med?
Eller tycker ni att jag ska jag satsa på en enklare hoj.
Mvh mayeah
 

Nilegård P.

Gurre
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Superduke -08 & KTM 525 EXC/ Motard
Tja!

Är i fullgång med att ta mc kort och har bara uppkörningen kvar. Då jag är intresserad av att köpa en superduke och även köra upp med den, är frågan om det är en bra hoj att köra konbanan, lågfartsprovet m.m med?
Eller tycker ni att jag ska jag satsa på en enklare hoj.
Mvh mayeah

Tjena!

Det går säkert att köra upp på en SD, men den kan vara lite ryckig på låga varv. Men spela lite med kopplingen så ska det nog gå.

Lycka till med kortet!

// Gurre
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tja!

Är i fullgång med att ta mc kort och har bara uppkörningen kvar. Då jag är intresserad av att köpa en superduke och även köra upp med den, är frågan om det är en bra hoj att köra konbanan, lågfartsprovet m.m med?
Eller tycker ni att jag ska jag satsa på en enklare hoj.
Mvh mayeah

Frågan är om nån som redan har körkort får runt den i rutan när man ska lågfartsvända?! Jag är tveksam då vändradien är bra mycket sämre än t.ex Kawa Z750 som vissa körskolor brukar ha.
 

mayeah

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Z750
Tack Gurre,
Vore grymt om någon vänlig själ kunde köra en test omgång om ni får möjlighet, o sen rapportera till mig.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tack Gurre,
Vore grymt om någon vänlig själ kunde köra en test omgång om ni får möjlighet, o sen rapportera till mig.

Om det inte funkar så köper du en iaf, roligare gathoj är svårt att hitta! Sen lånar du körskolans hoj till träningen på lågfarten och kör upp på den :tummenupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top