Superduke-tråden

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Idag var det nära att man åkte på en "ombesiktning".
Blev förföljd av en Mc polis som efter en stund åkte förbi mig och vinka in mig.
Hans första kommentar var: "Hur f_n står du ut med det där ljudet!" Vidare sa han
att jag "bara genom att åka 50 meter bakom dig var tillräckligt för att skicka dig till bilprovningen utan att ens ta fram mätinstrument.

Jag försökte istället att trycka på att cykeln i övrigt var i finfint skick, med stora fina blinkers m.m. Vidare framförde jag att man kanske borde fokusera lite mer på körbeteende istället för buller o dylikt. I slutet så skulle han även påpeka att reflexen på nr.skylten saknades. Men som tur var så slapp jag undan. Det får man ge han "cred" för även om han kändes lite halv-nitisk...:)
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
OTROLIGT, rolig hoj. Superduken är 100x roligare än vad man trodde från början.

Jag har haft följande hojar.
CBR1000Blackbird -> ZX10-2005 -> ZX10-2006 -> ZZR1400 -> Superduke (Nuvarande).

Ingen av hojarnar innan har haft så mycket själ som Superduken. Den är verkligen ett levande väsen. Hamnar man t.ex. i köer så frustar, pustar, stönar, skakar, ryser hojen och man verkligen känner hur den vantrivs i kön. Så släpper kön och helt plötsligt så jublar hojen och sticker iväg som en 125 hästars stålkossa, som har fått 22 tabletter Prosac nerkörda i halsen, ut på grönbete. Fullkomligt jublar av glädje genom sina Akrapovic pipor och försvinner i horisonten med sin glada och flinande ryttare på ryggen. V-Twinens skakningar övergår till ett dovt morrande och kossan förvandlas till en tiger. Man känner hur framhjulet har sitt grepp om asfalten och farten ökar, tills hejdarna från Brembo griper in som en bromsvajer på ett hangarfartyg (som den där som fångar upp sina flyg som landar).

Om två veckor så är det dax att prova lutningen och låta rovdjuret sträcka ut sig helt på Gelleråsens slingrande svarta asfalt. Det ska bli intressant och se vad materialet säger när det stressas lite mera. Nu börjar det bli lämpligt att se över saker som byte av olja, oljefilter. Se över drivpaketet och ta en funderare om man skulle ta och sula om.

:tummenupp


FAN det här det är ren glädje och glöd.
FAN det här det är ren glädje och glöd.
 
Last edited:

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
OTROLIGT, rolig hoj. Superduken är 100x roligare än vad man trodde från början.

Jag har haft följande hojar.
CBR1000Blackbird -> ZX10-2005 -> ZX10-2006 -> ZZR1400 -> Superduke (Nuvarande).

Ingen av hojarnar innan har haft så mycket själ som Superduken. Den är verkligen ett levande väsen. Hamnar man t.ex. i köer så frustar, pustar, stönar, skakar, ryser hojen och man verkligen känner hur den vantrivs i kön. Så släpper kön och helt plötsligt så jublar hojen och sticker iväg som en 125 hästars stålkossa, som har fått 22 tabletter Prosac nerkörda i halsen, ut på grönbete. Fullkomligt jublar av glädje genom sina Akrapopic pipor och försvinner i horisonten med sin glada och flinande ryttare på ryggen. V-Twinens skakning över går till ett dovt morrande och kossan förvandlas till en tiger. Man känner hur framhjulet har sitt grepp om asfalten och farten ökar tills hejdarna från Brembo griper in som en bromsvajer på ett hangarfartyg (den när den fångar upp sina flyg som landar).

Om två veckor så är det dax att prova lutningen och låta rovdjuret sträcka ut sig helt på Gelleråsens slingrande svarta asfalt. Det ska bli intressant och se vad materialet säger när det stressas lite mera. Nu börjar det bli lämpligt att se över saker som byte av olja, oljefilter. Se över drivpaketet och ta en funderare om man skulle ta och sula om.

:tummenupp


FAN det här det är ren glädje och glöd.





FAN det här det är ren glädje och glöd.
Där lyckades du fan bra! VACKERT!!!!:tummenupp
 

Craven

Ett nej är också service
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Luleå
Hoj
Supeduke -07
Har en liten fundering som jag hoppas ni alla kunniga på forumet kan hjälpa mig med.
När jag tog fram hojen frpn vintervilan upptäckte jag att det var väldigt lite kylarvätska i expensionskärlet. När jag kollar i kylaren går det inte att få ner en droppe till. Har kontrolerat både med kall och varm motor. När jag kör går den inte ovanligt varm utan den håller sig på normala nivåer. Hörde med KTM verkstaden i Luleå och de sade att det är ett känt fel på SD att den smygläcker kylarvätska men jag kan inte hitta något om det när man söker på nätet i alla fall.
Någon som har förslag på vad det kan vara och om det går att åtgärda själv. Har ingen lust att lämna in den på dyr felsökning om det är någon liten skitsak som jag som mindre förstående har missat och kan åtgärda själv. :)
Tacksam för svar
 

Zazaa

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2011
Ort
På Hojen
Hoj
Superduke 06
Har en liten fundering som jag hoppas ni alla kunniga på forumet kan hjälpa mig med.
När jag tog fram hojen frpn vintervilan upptäckte jag att det var väldigt lite kylarvätska i expensionskärlet. När jag kollar i kylaren går det inte att få ner en droppe till. Har kontrolerat både med kall och varm motor. När jag kör går den inte ovanligt varm utan den håller sig på normala nivåer. Hörde med KTM verkstaden i Luleå och de sade att det är ett känt fel på SD att den smygläcker kylarvätska men jag kan inte hitta något om det när man söker på nätet i alla fall.
Någon som har förslag på vad det kan vara och om det går att åtgärda själv. Har ingen lust att lämna in den på dyr felsökning om det är någon liten skitsak som jag som mindre förstående har missat och kan åtgärda själv. :)
Tacksam för svar

Jag hade precis samma "problem" med min sd i sommras, allt vad jag gjorde var att fylla på reserv behållarn bakom kåpan. Sen har har jag inte märkt något läckage
heller efter jag fyllde på. Så vete fanken vart den vätskan tog vägen :)
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har monterat baffles/db killers på mit FMF Apex carbon system.
Jag hade för mig att alla db killers monterades i själva ljuddämparn men dessa monterades
i själva avgasröret - förgreningen eller rättare sagt efter att systemet delar sig.
Jag har bara testat på tomgång och tycker inte det är någon som helst skillnad, kanske blir annat när man kör?
Men är det inte lite konstigt att ha dessa monterade i avgasröret dvs innan själva ljuddämparen? :va
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Har en liten fundering som jag hoppas ni alla kunniga på forumet kan hjälpa mig med.
När jag tog fram hojen frpn vintervilan upptäckte jag att det var väldigt lite kylarvätska i expensionskärlet. När jag kollar i kylaren går det inte att få ner en droppe till. Har kontrolerat både med kall och varm motor. När jag kör går den inte ovanligt varm utan den håller sig på normala nivåer. Hörde med KTM verkstaden i Luleå och de sade att det är ett känt fel på SD att den smygläcker kylarvätska men jag kan inte hitta något om det när man söker på nätet i alla fall.
Någon som har förslag på vad det kan vara och om det går att åtgärda själv. Har ingen lust att lämna in den på dyr felsökning om det är någon liten skitsak som jag som mindre förstående har missat och kan åtgärda själv. :)
Tacksam för svar


Samma med min hoj, tomt i expansionskärlet och fullt i kylaren. Va lite orolig för vattenpumpen ett tag, men lyckades hitta en liten läcka i en skarv/bussning där det kröp ut lite vätska. Försvinner lite mer om du kört bana och påfrestar motorn.
Fyll på och va glad, det är inga bekymmer.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Har en liten fundering som jag hoppas ni alla kunniga på forumet kan hjälpa mig med.
När jag tog fram hojen frpn vintervilan upptäckte jag att det var väldigt lite kylarvätska i expensionskärlet. När jag kollar i kylaren går det inte att få ner en droppe till. Har kontrolerat både med kall och varm motor. När jag kör går den inte ovanligt varm utan den håller sig på normala nivåer. Hörde med KTM verkstaden i Luleå och de sade att det är ett känt fel på SD att den smygläcker kylarvätska men jag kan inte hitta något om det när man söker på nätet i alla fall.
Någon som har förslag på vad det kan vara och om det går att åtgärda själv. Har ingen lust att lämna in den på dyr felsökning om det är någon liten skitsak som jag som mindre förstående har missat och kan åtgärda själv. :)
Tacksam för svar


Samma med min hoj, tomt i expansionskärlet och fullt i kylaren. Va lite orolig för vattenpumpen ett tag, men lyckades hitta en liten läcka i en skarv/bussning där det kröp ut lite vätska. Försvinner lite mer om du kört bana och påfrestar motorn.
Fyll på och va glad, det är inga bekymmer.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Har en liten fundering som jag hoppas ni alla kunniga på forumet kan hjälpa mig med.
När jag tog fram hojen frpn vintervilan upptäckte jag att det var väldigt lite kylarvätska i expensionskärlet. När jag kollar i kylaren går det inte att få ner en droppe till. Har kontrolerat både med kall och varm motor. När jag kör går den inte ovanligt varm utan den håller sig på normala nivåer. Hörde med KTM verkstaden i Luleå och de sade att det är ett känt fel på SD att den smygläcker kylarvätska men jag kan inte hitta något om det när man söker på nätet i alla fall.
Någon som har förslag på vad det kan vara och om det går att åtgärda själv. Har ingen lust att lämna in den på dyr felsökning om det är någon liten skitsak som jag som mindre förstående har missat och kan åtgärda själv. :)
Tacksam för svar

Fixade precis det problemet på min nyinköpta SD. Läckte i anslutningen till nedre slangen på expansionskärlet. KAn vara så att du har samma problem, så här är hur jag gjorde och vad som jag tror problemet berodde på:
På själva pipen till nedre slanganslutningen på expansionskärlet så är det gjutskarvar som gör att slangen inte riktigt sluter helt tätt (blir förmodligen så med tiden då slanggummit hårdnar). Jag tog lite sandpapper och slipade ned skarvarna och satte på slangen igen och flyttade klämman lite och varit helt torrt sen dess. Om du först kollar att läckan kommer från samma ställe så lär det vara samma grej. Lycka till!
:tummenupp
 
Last edited:

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Jag har en liten fråga. Tänkte dra ner i europa i sommar å köra i alperna å dolomiterna, men jag har akrapipor i titan.
Så min fråga är om ljuddämparna blir så varma att ett par mjuka sidoväskor smälter? Förra året hade min fru en ryggsäck som kom åt vid utblåsen på dämparna å den väskan smällte.
Å en grej till: iår blir d db killers i. Schweiz är inte nådiga på böter, 700euro!!!
 

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Som alla vet dricker SD:arna en del olja.
När jag fyllde på idag blev det lite för mycket (en bit över max). Kan man köra endå, eller är det så pass skadligt för motorn att jag måste tömma ur:va?
 

rasmussen

Guest
Som alla vet dricker SD:arna en del olja.
När jag fyllde på idag blev det lite för mycket (en bit över max). Kan man köra endå, eller är det så pass skadligt för motorn att jag måste tömma ur:va?

Finns ju en anledning att det finns en markering. Så häll ut en skvätt! :tungan
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Som alla vet dricker SD:arna en del olja.
När jag fyllde på idag blev det lite för mycket (en bit över max). Kan man köra endå, eller är det så pass skadligt för motorn att jag måste tömma ur:va?

Hur mkt över max?
Mellan min & max markeringarna är det 3 deciliter, är det "lite" över så kanske du har ngn deciliter för mkt & det skadar inget,
Men du... är det lite över max med varm eller kall motor?
Nivån kollas med varm motor. :fakta & varm motor enligt manualen är minst 4 streck i displayen
 

hyland

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Östersund
Hoj
S1000rr -10
Nå`n som vet hur man läser av bakdämpens nr, i mitt fall 170-185,dvs vilken vikt den är anpassad för? Håller på att joxa med hänget å e lur på att jag behöver starkare fjäder. Har sökt både i detta å superduke.net forumet men tycker det blir många olika uppgifter till slut, framförallt vad gäller "static sag-riding sag". De var enklare med enduron där stod ju i manualen, men hittar ej några såna uppgifter SD manualen
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top