Superduke-tråden

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Hallo grabs,

Ingen som är intresserad av en Superduke R i perfekt skick? Verkar som om alla har köpt sin hoj för säsongen. Finns massa utrustning till lite beroende av pris.

Har även lite delar bla "crashdelar" till 05-06 och batteri. Det borde väl gå åt, jag har bytt på samtliga mina Superduke. Denna är dock i fullgott skick jag hade glömt att skruva dit regularkabeln och trodde att batteriet var slut pga hojen var ny.

http://www.blocket.se/jonkoping/Superduke_R_i_superfint_skick_40629795.htm?ca=17&w=3


http://www.blocket.se/jonkoping/KTM_Superduke_delar_40369056.htm?ca=17&w=3

PMa vid intresse
 

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Behöver man korta kedjan om man byter till 16 taggar fram?

(nybörjare?!::brinnerup)
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Har inte haft igång min hoj på ett par veckor. Nu vägrar den starta! Drog runt den igår tills batteriet dog, laddade upp det tills idag men den startar inte nu heller.
Den har vart trög en gång innan vilket mördade mitt gamla batteri men va fan så här seg ska den inte bli på typ 2 veckor.
Missar jag nån startspärr som kan ha hängt sig eller vad är grejen?
 

rasmussen

Guest
Har inte haft igång min hoj på ett par veckor. Nu vägrar den starta! Drog runt den igår tills batteriet dog, laddade upp det tills idag men den startar inte nu heller.
Den har vart trög en gång innan vilket mördade mitt gamla batteri men va fan så här seg ska den inte bli på typ 2 veckor.
Missar jag nån startspärr som kan ha hängt sig eller vad är grejen?

Testa med ett annat batteri. Dom verkar lite tjuriga om batteriet inte mår helt hundra...
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag antar att den går runt men att det inte startar. Det har jag inte varit med om och då har jag haft 3 superduke och mycket erfarenhet av döda batterier. Antingen är den så svag att den inte orkar dra runt och startreläet bara klickar eller så när den drar runt så startar hojen. Startspärr har man bara om man har KTM larm med en fjärrdosa. Det är då en dosa som är monterad under sadeln.

Jag har kopplat bilbatteri för att starta utan att det har skadat hojen. Prova först med avstängd bil. Om det inte fungerar koppla loss kablarna och prova igen med motorn igång på bilen.

Var också noggran med att du inte missat att skruva tillbaks några kablar till batteriet om du haft isär det. På minuspolen så sitter 2 kablar.

Hoppas att det är något basic.


Har inte haft igång min hoj på ett par veckor. Nu vägrar den starta! Drog runt den igår tills batteriet dog, laddade upp det tills idag men den startar inte nu heller.
Den har vart trög en gång innan vilket mördade mitt gamla batteri men va fan så här seg ska den inte bli på typ 2 veckor.
Missar jag nån startspärr som kan ha hängt sig eller vad är grejen?
 

Katoh

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Växjö
Hoj
KTM Superduke 07
Hola Pajeros !

Jag är sugen på att byta ut min Sd -07 mot en SD-R 07-11. 2012 års modell går fetbort eftersom det inte är en riktig R. Så vilken årsmodell hade ni satsat på. ? Vad är det som skiljer de olika åt ?

//Peter
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Jag antar att den går runt men att det inte startar. Det har jag inte varit med om och då har jag haft 3 superduke och mycket erfarenhet av döda batterier. Antingen är den så svag att den inte orkar dra runt och startreläet bara klickar eller så när den drar runt så startar hojen. Startspärr har man bara om man har KTM larm med en fjärrdosa. Det är då en dosa som är monterad under sadeln.

Jag har kopplat bilbatteri för att starta utan att det har skadat hojen. Prova först med avstängd bil. Om det inte fungerar koppla loss kablarna och prova igen med motorn igång på bilen.

Var också noggran med att du inte missat att skruva tillbaks några kablar till batteriet om du haft isär det. På minuspolen så sitter 2 kablar.

Hoppas att det är något basic.

Ok finns alltså ingen spärr till stödet eller så som kan ha hängt sig? Mycket märkligt, nog vet jag att hojar kan va sega efter att dom stått still men den beter sig som om det vore 2 år inte 2 veckor...
*edit* Problemet löst, av gammal vana håller jag in kopplingen vid start. Det gillade den inte, startade direkt utan!
 
Last edited:

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Ok finns alltså ingen spärr till stödet eller så som kan ha hängt sig? Mycket märkligt, nog vet jag att hojar kan va sega efter att dom stått still men den beter sig som om det vore 2 år inte 2 veckor...
*edit* Problemet löst, av gammal vana håller jag in kopplingen vid start. Det gillade den inte, startade direkt utan!

Hata när det är såna enkla grejer! Jag gjorde missen att skruva fast "rollover"-sensor upp och ner! Det var också en miss!
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Bra att det löste sig. Det finns en switch till stödet också.

Ok finns alltså ingen spärr till stödet eller så som kan ha hängt sig? Mycket märkligt, nog vet jag att hojar kan va sega efter att dom stått still men den beter sig som om det vore 2 år inte 2 veckor...
*edit* Problemet löst, av gammal vana håller jag in kopplingen vid start. Det gillade den inte, startade direkt utan!
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hola Pajeros !

Jag är sugen på att byta ut min Sd -07 mot en SD-R 07-11. 2012 års modell går fetbort eftersom det inte är en riktig R. Så vilken årsmodell hade ni satsat på. ? Vad är det som skiljer de olika åt ?

//Peter
07:eek:rna har samma motor som den vanliga 08:a och framåt så fick den lite mer mos!
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej,
Funderar på att signa upp mig på en bankörning. Dock måste jag sätta på originalavgassystemet. Nu till min fråga;
Hur går cykeln om man kör med originalsystem och med mappning som avser tillbehörssystem som ex Akra?
Kommer den att "skjuta" mkt när man snabbt slår av på gas fr höga varv? Någon negativ inverkan på motor?
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Hej,
Funderar på att signa upp mig på en bankörning. Dock måste jag sätta på originalavgassystemet. Nu till min fråga;
Hur går cykeln om man kör med originalsystem och med mappning som avser tillbehörssystem som ex Akra?
Kommer den att "skjuta" mkt när man snabbt slår av på gas fr höga varv? Någon negativ inverkan på motor?

Varför måste du sätta på originalsystemet? Vad har du för system? Själv har jag Akra, och de bullrar inte högre än 95db, och med db killers ännu lägre.
Om det är t.ex. SMC kurs du skall på och är orolig över bullret, så brukar de ju mäta i förbifart ungefär vid mållinjen, å då är det ju bara att t.ex. växla precis till en högre växel precis innan du kör förbi.

Eftersom Akra är typgodkänd med KTM så kan man även besikta på bilprovningen med dem på.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag har FMF's kolfiber slip on och de DB som finns med hjälper inte ett skit.
Systemet låter oerhört gott men jag ser inga möjligheter med att det skulle gå igenom vid mätning.
Vill således inte chansa - därför tänkte jag i så fall skicka på orig.system. Går rätt så smidigt att byta.
Men hur reagerar cykeln på orig.system och en akra.mapp?
 

svartakatten

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha FZ1N
Jag har FMF's kolfiber slip on och de DB som finns med hjälper inte ett skit.
Systemet låter oerhört gott men jag ser inga möjligheter med att det skulle gå igenom vid mätning.
Vill således inte chansa - därför tänkte jag i så fall skicka på orig.system. Går rätt så smidigt att byta.
Men hur reagerar cykeln på orig.system och en akra.mapp?

Den går bra med akramapp+orgsystem.Jag testade själv innan montering av akra. Motorn går mindre stökigt och tillåter segdragning bättre så du slipper växla ner så ofta.Catten lär ju ta stryk men det är väl inte hela världen.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Låter bra... Sen rör det sig ju bara om enstaka tillfällen så katten kan väl inte skadas så jevla mkt ...:)
 

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Hej har en sdr -08, som läcker olja vid den undre nippeln som röret där man kollar oljenivån sitter på!
Jag noterade det en morgon, jag tänkte naturligtvis att det bara var att dra åt den, men när jag drar runt mutter så går den bara runt, känns som den är runddragen! Kan den vara runddragen sen tidigare eller måste man göra på något speciellt sätt för att dra åt nippeln?
Finns det någon packning där som brukar bli dålig?
Är det någon annan som haft samma problem??
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Min var också otät just där, så jag bytte kopparpackningarna och voila inget mer läckande. Provade först att dra åt lite, men det hjälpte inte. Låter oroande att du kan dra runt utan att det händer något. Låter som gängpaj.
 

Bandy

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM superduke R
Min var också otät just där, så jag bytte kopparpackningarna och voila inget mer läckande. Provade först att dra åt lite, men det hjälpte inte. Låter oroande att du kan dra runt utan att det händer något. Låter som gängpaj.
Jag vet jävligt irriterande, känns inte direkt som ett ställe en tidigare ägare varit på och skruvat på!
Jag var dessutom extremt försiktigt när jag skulle dra åt, vet hur lätt såna små skruvar kan gå gängpaj!
Har beställt nya kopparpackni, sen tänkte jag köpa locktight och tätningstejp man kan dra på gängan, funkar inte det får jag lämnade in den så får de gängan om skiten! :död
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top