Superduke-tråden

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Har precis testat en av mina Lightech puckar:huvet
Kan bara säga att den räddade ram och sving och dyra delar, rekommenderas...

MEN, puckar kan göra massor av skada ifall de hugger och får hojen att tumla så det är lite av en chansning att ha dem...

Grejjen med min var att den klarade sig oförskämt bra trots avsaknad av puckar. Visserligen la jag ner den i relativt låg hastighet på en go-cartbana och hade djupt nedlägg, så det blev ju knappt nån fallhöjd. Men jag klarade både svingen och akrat. det som tog i var pyttelite på gaffelbenet längst ner, motorkåpan, sidokåpan på tanken, fotpinnarna, fotbroms, bromsgrep och styrände. På sidokåpan blev det ett litet märke på ca 3x5mm där kåpan buktar ut runt kylarlocket.
Funderar på om den delen på kåpan skulle ha klarat sig med puckar, isf borde den sticka ut bra mycket.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Kylarvingarna klarar du inte ändå... KTMs axelpuckar har väl inte rykte om sig att vara av den kraftigare sorten. Kollabun www.coyotemoto.com eller R&G så får du bra grejor.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Kylarvingarna klarar du inte ändå... KTMs axelpuckar har väl inte rykte om sig att vara av den kraftigare sorten. Kollabun www.coyotemoto.com eller R&G så får du bra grejor.

Om man ändå inte klarar kylarvingarna, vilket jag iofs inte trodde heller så känns det ju som att det endast är hjulpuckarna som gör nån nytta på en SD.
Fotpinnar och fästen går ju i vilket fall och likaså motorkåpan, men den var ju ändå bland det billigaste att byta.

Blir väldigt kluven, men får kolla de där coyotemoto. Blev tipsad om dem av en annan SD-nisse här på orten, men han sa att det kunde ta väääääldigt lång tid att få hem grejjerna. :(
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Kan sannerligen ta lååång tid, men någon gång måste de ju kunna vara snabba...

Man spar nog in en hel del skador på motorkåpor, ram och tank med ett par puckar som flyttar upp hojen en bit från asfalten vid vurpa.

Lägg ned hojen på sidan och kolla vad som tar i först :)

Lycka till med beslutet!
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Kan sannerligen ta lååång tid, men någon gång måste de ju kunna vara snabba...

Man spar nog in en hel del skador på motorkåpor, ram och tank med ett par puckar som flyttar upp hojen en bit från asfalten vid vurpa.

Lägg ned hojen på sidan och kolla vad som tar i först :)

Lycka till med beslutet!

Den har ju redan legat på sidan, så jag vet ju precis vad som tar i. Missade du det?:confused::7peta:krama

Därför jag blir fundersam hur mycket de kan hjälpa när du säger att kylarvingen ändå inte klarar sig. Motorkåpan (kopplingskåpan) kan nog ingen kraschpuck i världen skydda om den inte sticker ut typ 3dm eller nåt om ens det räcker. Men det skulle ju inte vara så praktiskt.:hihi Dock finns det skydd för motorkåpan, men de kostar som 2st nya orginalkåpor så det känns onödigt.
Do you get my point? :)

När den väl låg ner så låg den på fotpinnarna, styränden samt pyttelite av kylarvingen. Men innan den la sig platt på dessa hann ju nedre gaffelbenet och kopplingskåpan toucha i marken.
Men de puckar man sett på bild samt på riktigt sticker ju inte ut så mycket, utan det ser ju ut som att man i stort set skulle åka på samma skador.
Kanske det finns en tanke med att de bara säljer hjulaxelpuckar som orginaltillbehör. Gaffelben och sving är ju bra mycket dyrare än vad övriga grejjer är per styck. Bara en tanke.

Är det ingen här som gått omkull med kraschpuckar på sin SD och kan dela med sig av sina otrevliga erfarenheter?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej! Kan någon vänlig själ kolla vad det är för verktyg (typ och dimension) som normalt ingår i den lilla verktygssats som normalt följer med hojen. Det fanns inga med till min hoj, förra ägaren hade sumpat dem.
Det är en 2010 men jag förmodar att verktygssatsen i princip sett likadan ut genom åren..
Hemskt bussigt om någon ville kolla detta! :)
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Jag lowsidade min SDR på bana och klarade allt utom växelspaken. har R&G rampuckar som sitter på uppe och nere på ramen. Inga repor på kylarvingar, motorkåpor eller avgaspipor. Blev positivt överraskad över hur bra det skyddade.
Hjulaxelpuckar är ju standard på SDR och de gjorde också sitt jobb.



Den har ju redan legat på sidan, så jag vet ju precis vad som tar i. Missade du det?:confused::7peta:krama

Därför jag blir fundersam hur mycket de kan hjälpa när du säger att kylarvingen ändå inte klarar sig. Motorkåpan (kopplingskåpan) kan nog ingen kraschpuck i världen skydda om den inte sticker ut typ 3dm eller nåt om ens det räcker. Men det skulle ju inte vara så praktiskt.:hihi Dock finns det skydd för motorkåpan, men de kostar som 2st nya orginalkåpor så det känns onödigt.
Do you get my point? :)

När den väl låg ner så låg den på fotpinnarna, styränden samt pyttelite av kylarvingen. Men innan den la sig platt på dessa hann ju nedre gaffelbenet och kopplingskåpan toucha i marken.
Men de puckar man sett på bild samt på riktigt sticker ju inte ut så mycket, utan det ser ju ut som att man i stort set skulle åka på samma skador.
Kanske det finns en tanke med att de bara säljer hjulaxelpuckar som orginaltillbehör. Gaffelben och sving är ju bra mycket dyrare än vad övriga grejjer är per styck. Bara en tanke.

Är det ingen här som gått omkull med kraschpuckar på sin SD och kan dela med sig av sina otrevliga erfarenheter?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag gick omkull med RG-racing puckar på ramen i 60-70 blås och kylarvingen klarade sig hur fint som helst. Endast motorkåpan blev lite nedslipad i underkant men inget som sticker alltför mycket i ögat. det, akraburken, bromspedalen, bakspegeln samt frambromsgreppet tog i marken.
 

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Jag la min ganska nyligen också! Jag kör med puckar från coyotemoto.com!

Jag vet inte hur bra jag hade klarat mig utan men jag tror att de rädda många delar från lite skrap iaf! Framförallt på mitten delen av hojen. Det som tog i på min även om jag hade puckar var. Kopplingskåpan, bromspinnen, styränden, passagerar pinnen och även lite grann precis där man fyller på kylarvatten.

edit: Alla som funderar på att köpa skydd till kopplingskåpan!!! SKIT I DET!:näsblod Ny kåpa kostar ca 520kr EJ VÄRT ATT SKYDDA!

//M
 
Last edited:

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Tack för att ni delar med er av era mindre roliga erfarenheter. Låter som om det är lite lotteri om man skrapar kylarvingen då. Men den sticker ju ut mer på höger sida som sagt pga påfyllningen till kylaren.

Håller helt med om att det är onödigt att köpa skydd för motorkåpan då bara skyddet kostar det dubbla av vad morokåpan gör. :3freak

Ska kolla på R&G då, så får man se om man hittar på nån som har på hyllan.
 

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Landskrona
Hoj
BMW S1000RR
Hej

Kan någon förklara för mig skillnader mellan de olika årsmodellerna.Funderar på att köpa en 2009.Vilka är skillnader mellan 2008 och 2012.Är det bara optiskt eller ny motor osv.tacksam för svar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hej

Kan någon förklara för mig skillnader mellan de olika årsmodellerna.Funderar på att köpa en 2009.Vilka är skillnader mellan 2008 och 2012.Är det bara optiskt eller ny motor osv.tacksam för svar

08-11 är likadana förutom dekalerna.
2012 SDR är en blandning mellan superduke och R med enbart nån hingst mer i motorn än vanliga, äldre, superduken.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Långsökt fråga men det finns ju en hel del kunnande och vetande här inne på forumet.

Jag är just spekulant på en vurpad SDR -08 med R&G-rampuckar och Leovince SBK-slipon på. Hojen ska bara först fixas till av handlare. Förmodligen är hojen ursprungligen från Östergötland någonstans. Den får nya hjul (trasiga fälgar), sving och ett nedre/inre gaffelben (slagit i typ en sten) samt lykta ocg div ny plast men ser i övrigt mycket fin ut och låter bra i motorn. Någon här som möjligtvis vet något mer om historiken på den hojen? PM:a i så fall gärna lite mer info till mig så blir jag glad :)!

/Mattias
 

rasmussen

Guest
Såg att jag har samma läckage på min. Slangen är sprucken där sen går över nippeln fast min är sprucken både uppe och nere. Tyckte väl hojen "drack" ovanligt mycket olja samt att den blev skitig. Fick beställt prylar idag i alla fall.

Märkte du att det kom luftbubblor när du läste av oljenivån?
 

fjäder

Frukost är för mesar.
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
07 KTM Superduke
Ingen som säljer fälgar samr regndäck t en sd 07, trött på att fega vid banor med blött underlag. PM gärna om du har....
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top