Det här med kedjor är kul. Om du är nyfiken på olika modeller rent generellt så kan du läsa det här. Gå ut och mäta vad du har för kedja och förstå sambandet med med rullarna, länkar och dess storlek:
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20091105/hitta-ratt-kedja-till-mopeden-och-motorcykeln
Sedan när du har mätt upp och konstaterat att du har en 525 kedja så kan du räknar antalet länkar du har i kedjan. Du borde komma fram till att du har ca 110 länkar. Kedjan sitter mellan framdrev och bakdrev. Framdrevet är mindre än bakdrevet. Räknar du kuggen så har du antagligen 16 kugg fram och 38 kugg bak. Standard är ståldrev. Men i tävling så använder man aluminium drev. Dessa drev är mjukare och håller mindra än vad ståldreven håller = Kortare livslängd. Orsaken är att aluminium väger mindre än stål. Sedan så har du bak drevet från KTM Power Part. Den med mitten av drevet (orange) i aluminium och kuggar av stål. Kostar ganska mycket men får väl räknas som pimpning. Man kan dreva om hojen också. D.v.s. variera antalet kugg fram och bak.
Det finns olika modeller av kedjor och de klassisk kedjorna kalla för o-rings kedjor. Sedan så har man förbättra o-ringens egenskap till att vara en X-ringkedja.
Vanliga märken på kedjor är RK, AFAM, DID. Samtliga har kedjor till din hoj och du kommer antagligen bli rek (kvalitetskedjor):
-AFAM 525 XHR-G
-DID 525 ZVM-X
-RK 525 GXW/XSO
Alla är bra kedjor och fungerar alldeles utmärkt.
Men race kedjorna som man använder är 520-kedjor. Dessa har mindre friktion och därmed får du ut mera av motorns hästar till bakhjulet. De är tunnare, smalare men håller. I jmf med din standardkedja så är det upp emot 6 hk. Men vill du ha 520 kedjan så måste du även ha 520 drev.
PS det finns färdiga driv pkt. att köpa från AFAM mm. Då köper du drev (fram/bak) samt kedja i ett pkt.
Men om du skall byta själv så behöver du nog också vektyg till det.
Frågade här i forumet om någon hade satt på en 520-kedja men där är det inga kommentarer (inslag #9707).
Lycka till