Superduke-tråden

Någon som använder en 520-kedja på sin SD, istället för en 525-kedja?
Lite fundersam/sugen på att byta ut den 525 16/38 Drev med 110 länkars kedjan mot en 520 kedja i stället.

Passar RC8ans drev (fram/bak) på en SD? D.v.s. är det samma axel och fästen.
 
Tänkte byta drivpaket till våren och undrar vad man skall ha för kedja?!.:confused:. Blir 5-7 bankörningar varje säsong och resten på gata..
 
Blir det nån Superduke 1190 till 2013 eller vad :va

Jag var helt inställd på att den skulle släppas nu eftersom Adventuren släpptes nu och med tanke på att smygfotona på både den och SD´n visades ungefär samtidigt.
Då hoppades man på att de var färdigutvecklade bägge två, men de kanske bara drar ut på det och visar det gottigaste sist. Dvs på Milanomässan.

Hoppas verkligen de släpper den då så att vi får klämma och känna lite på den på Älvsjömässan i januari och jag ser verkligen fram mot en provkörning i vår förhoppningsvis.:kär
 
Tänkte byta drivpaket till våren och undrar vad man skall ha för kedja?!.:confused:. Blir 5-7 bankörningar varje säsong och resten på gata..

Det här med kedjor är kul. Om du är nyfiken på olika modeller rent generellt så kan du läsa det här. Gå ut och mäta vad du har för kedja och förstå sambandet med med rullarna, länkar och dess storlek:
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20091105/hitta-ratt-kedja-till-mopeden-och-motorcykeln

Sedan när du har mätt upp och konstaterat att du har en 525 kedja så kan du räknar antalet länkar du har i kedjan. Du borde komma fram till att du har ca 110 länkar. Kedjan sitter mellan framdrev och bakdrev. Framdrevet är mindre än bakdrevet. Räknar du kuggen så har du antagligen 16 kugg fram och 38 kugg bak. Standard är ståldrev. Men i tävling så använder man aluminium drev. Dessa drev är mjukare och håller mindra än vad ståldreven håller = Kortare livslängd. Orsaken är att aluminium väger mindre än stål. Sedan så har du bak drevet från KTM Power Part. Den med mitten av drevet (orange) i aluminium och kuggar av stål. Kostar ganska mycket men får väl räknas som pimpning. Man kan dreva om hojen också. D.v.s. variera antalet kugg fram och bak.

Det finns olika modeller av kedjor och de klassisk kedjorna kalla för o-rings kedjor. Sedan så har man förbättra o-ringens egenskap till att vara en X-ringkedja.
Vanliga märken på kedjor är RK, AFAM, DID. Samtliga har kedjor till din hoj och du kommer antagligen bli rek (kvalitetskedjor):
-AFAM 525 XHR-G
-DID 525 ZVM-X
-RK 525 GXW/XSO
Alla är bra kedjor och fungerar alldeles utmärkt.

Men race kedjorna som man använder är 520-kedjor. Dessa har mindre friktion och därmed får du ut mera av motorns hästar till bakhjulet. De är tunnare, smalare men håller. I jmf med din standardkedja så är det upp emot 6 hk. Men vill du ha 520 kedjan så måste du även ha 520 drev.
PS det finns färdiga driv pkt. att köpa från AFAM mm. Då köper du drev (fram/bak) samt kedja i ett pkt.
Men om du skall byta själv så behöver du nog också vektyg till det.

Frågade här i forumet om någon hade satt på en 520-kedja men där är det inga kommentarer (inslag #9707).

Lycka till :tummenupp
 
Det här med kedjor är kul. Om du är nyfiken på olika modeller rent generellt så kan du läsa det här. Gå ut och mäta vad du har för kedja och förstå sambandet med med rullarna, länkar och dess storlek:
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20091105/hitta-ratt-kedja-till-mopeden-och-motorcykeln

Sedan när du har mätt upp och konstaterat att du har en 525 kedja så kan du räknar antalet länkar du har i kedjan. Du borde komma fram till att du har ca 110 länkar. Kedjan sitter mellan framdrev och bakdrev. Framdrevet är mindre än bakdrevet. Räknar du kuggen så har du antagligen 16 kugg fram och 38 kugg bak. Standard är ståldrev. Men i tävling så använder man aluminium drev. Dessa drev är mjukare och håller mindra än vad ståldreven håller = Kortare livslängd. Orsaken är att aluminium väger mindre än stål. Sedan så har du bak drevet från KTM Power Part. Den med mitten av drevet (orange) i aluminium och kuggar av stål. Kostar ganska mycket men får väl räknas som pimpning. Man kan dreva om hojen också. D.v.s. variera antalet kugg fram och bak.

Det finns olika modeller av kedjor och de klassisk kedjorna kalla för o-rings kedjor. Sedan så har man förbättra o-ringens egenskap till att vara en X-ringkedja.
Vanliga märken på kedjor är RK, AFAM, DID. Samtliga har kedjor till din hoj och du kommer antagligen bli rek (kvalitetskedjor):
-AFAM 525 XHR-G
-DID 525 ZVM-X
-RK 525 GXW/XSO
Alla är bra kedjor och fungerar alldeles utmärkt.

Men race kedjorna som man använder är 520-kedjor. Dessa har mindre friktion och därmed får du ut mera av motorns hästar till bakhjulet. De är tunnare, smalare men håller. I jmf med din standardkedja så är det upp emot 6 hk. Men vill du ha 520 kedjan så måste du även ha 520 drev.
PS det finns färdiga driv pkt. att köpa från AFAM mm. Då köper du drev (fram/bak) samt kedja i ett pkt.
Men om du skall byta själv så behöver du nog också vektyg till det.

Frågade här i forumet om någon hade satt på en 520-kedja men där är det inga kommentarer (inslag #9707).

Lycka till :tummenupp

hehe.. tack för det utförliga svaret...:tummenupp
Även om jag visste det mesta redan så tänkte jag mest på vilket märke och modell gemene man kör på..:):D
 
Hej alla SD åkare! Nu är säsongen över, och har tyvärr inte blivit mkt åka av! Tänkte försöka ändra på det till nästa år, och lägga ned lite mer kärlek på hojen!

Har funderat lite på att byta framlyse på hojjen! och tog idag tag i saken och skruvade bort allting! Har sett någon enstaka hoj på blocket, som har bytt framljus, men inte hittat något, som jag direkt gillar! Har ni några tips kanske? och hur man skall göra för att få hastighetsmätaren och varvmätaren inflikade på ett snyggt sätt!

Skall även lacka svingen svart!, och ev så blir det några fler modifikationer!:yoparty
 
Vintersysslor.
från 525 till 520 och 38 till 40 bak,
:fyllisar
 

Bifogat

  • 69181_10151494524309966_1449951460_n.jpg
    69181_10151494524309966_1449951460_n.jpg
    93.3 KB · Visningar: 66
  • 155394_10151494636879966_1381803035_n.jpg
    155394_10151494636879966_1381803035_n.jpg
    116.5 KB · Visningar: 68
  • 253177_10151494706444966_1161570851_n.jpg
    253177_10151494706444966_1161570851_n.jpg
    50.4 KB · Visningar: 65
Jag köpte mina R&G puckar från twinshack i England, snabb leverans och 500ingen billigare än svenska återförsäljare.

Går även att beställa enstaka "puckar" om man råkar välta älsklingen i garaget :7peta

Sugen på kåtte igen, RC8orna börjar bli billiga och en duke är alltid en duke.

/A
 
Tillbringat tid med Big Susan idag.
SAS och Secondary throttle valve demonterat!:yoparty
 

Bifogat

  • 44569_10151501592729966_58074439_n.jpg
    44569_10151501592729966_58074439_n.jpg
    113.8 KB · Visningar: 96
  • 549118_10151501622984966_924547036_n.jpg
    549118_10151501622984966_924547036_n.jpg
    66.8 KB · Visningar: 97
  • 557658_10151501745824966_629235003_n.jpg
    557658_10151501745824966_629235003_n.jpg
    135 KB · Visningar: 96
  • 559408_10151501628174966_19987059_n.jpg
    559408_10151501628174966_19987059_n.jpg
    102.2 KB · Visningar: 96
Hittade en jäkligt smart crashpuck som jag garanterat hade haft nytta av i somras. Det hade räddat hela passagerarfotpinnen och fästet.
Enligt han som monterat denna är det en KTM powerpart som funnits i powerparts-katalogen, men jag hittar ingenting. Det enda jag hittar när jag googlat är just hans inlägg och bilder på dessa.

Riktigt smart lösning som jag gått och tänkt på om man kunde tillverka tills jag såg att de tydligen ska finnas som orginaltillbehör.

Någon som sett dessa innan?:

http://zzr1400.files.wordpress.com/2012/06/slider-on.jpg
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top