Superduke-tråden

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Precis monterat min från LSL så jag har inte hunnit prova, har du??

Ja, fast jag köpte min från WP. Dock vet jag inte riktigt hur mycket eller lite den hjälper till när jag sätter ner hjulet. Men jag har inte fått nå mer vobbel iaf :banana
 

rasmussen

Guest
Efter en månads stillastående så körde jag en sväng idag.

Det första jag reagerade på var att klockan hade ställt om sig. Efter fyra mil stängde jag av motorn i 2min och när jag vred på tändningen så startade den inte pga att FI-lampan och någon felkod lös. Vred om tändningen och problemet var borta. Vad fasen var detta? Glömde såklart att memorera felkoden.. Var den bara tjurig på mig efter så lång tids stillastående?
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Ett tydligt tecken på missnöjdsamhet. Försök nu att uppföra dig bättre framöver, enligt en gammal sägnen sprunget från dom slingriga vägarna i alperna har det hänt att Hertigen frustat och pustat så hårt att piloten ramlat ned i dalen, enbart på grund av för lite motion av rullen. :fakta :gnissla
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Mr.KTM och rasor, det är ju jag som kraschar:crash

Hoppsan, men den vurpan passerade utan några större blessyrer. Det är bra. Nedslipade kraschpuckar, smårepor, vxl.spaken åt pipsvängen mm. är sånt som händer. Huvudsaken är att man inte skadar sig själv. Självkänslan inte inkluderad i avräkningen av skador. Ingen bil som försökte köra över dig heller. Tur i oturen. Hjälpsam och lugn bilist, utan klassiska moralpredikan som "Jag trodde du skulle dö DIREKT, blablabal Whelad blablabal själmordskandidat blablabla farten", utan bara hjälper till. Den grabben får vi ta med som hedersmedlem i tråden.

Men hål i skinnstället och handskarna är ju inte godkänt.

Vobbel är inte heller godkänt. Kan det vara något med styrlager, stöddämpare, däck mm. d.v.s. hittade du någon logisk förklaring? eller blev det bara så att styrdämparen saknades och därför blev det vobbel.

Jag har sett några stycken landningar från en wheelie (eller om det egentligen är att man kommer ner i en konstig vinkel eller vad det nu är) som resulterar i vobbel och där man blir avkastad och ligger platt och provar asfaltssimning.

Ramlar men så ställer man sig upp. Det är bara att skriva upp på erfarenheter kontot (styrdämpare är skitbra) och öva mera.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hoppsan, men den vurpan passerade utan några större blessyrer. Det är bra. Nedslipade kraschpuckar, smårepor, vxl.spaken åt pipsvängen mm. är sånt som händer. Huvudsaken är att man inte skadar sig själv. Självkänslan inte inkluderad i avräkningen av skador. Ingen bil som försökte köra över dig heller. Tur i oturen. Hjälpsam och lugn bilist, utan klassiska moralpredikan som "Jag trodde du skulle dö DIREKT, blablabal Whelad blablabal själmordskandidat blablabla farten", utan bara hjälper till. Den grabben får vi ta med som hedersmedlem i tråden.

Men hål i skinnstället och handskarna är ju inte godkänt.

Vobbel är inte heller godkänt. Kan det vara något med styrlager, stöddämpare, däck mm. d.v.s. hittade du någon logisk förklaring? eller blev det bara så att styrdämparen saknades och därför blev det vobbel.

Jag har sett några stycken landningar från en wheelie (eller om det egentligen är att man kommer ner i en konstig vinkel eller vad det nu är) som resulterar i vobbel och där man blir avkastad och ligger platt och provar asfaltssimning.

Ramlar men så ställer man sig upp. Det är bara att skriva upp på erfarenheter kontot (styrdämpare är skitbra) och öva mera.

Det där med hål i skinnställ är nog vanligare än folk tror. Kollar man på racingen så har flertalet titanskydd just precis där jag skrapade upp underarmen. Skinn är ju fortfarande skinn och man kan inte glida hur länge som helst på det. Att handskarna gick sönder har nog mer med mig att göra, att jag försökte ställa mig upp fast jag gled fram i över hundra blås. Då läggs väldigt mkt vikt på fingerspetsarna.

Anledningen till att jag fick vobblet tror jag beror på att jag ville sätta ner framhjulet snyggt och väldigt mjukt. Då blir det noll belastning på framhjulet när det kommer i kontakt med marken. Många skriver att jag nog har satt ner hjulet snett, vilket såklart kan stämma. Men det är nog inte själva orsaken till det. Jag har många gånger satt ner hjulet där vinkeln har varit betydligt värre. Men då har jag gjort det bestämt och det är knappt så att hojen blir nervös då.
Jag är osäker om styrdämparen som nu sitter på skulle ha hjälpt vid det där tillfället men det går bara att spekulera i.


Att ingen bil låg bakom är nog "min förtjänst" dock. Om jag nu får säga nått positivt om mitt omdöme.. Jag dubbelkollar alltid backspeglar och är min bedömning att det ligger en bil såpass nära att de tvingas till panikbromsning om det vill sig illa, så gör jag ingen wheelie. Sen kan man såklat diskutera hur min bedömning är men det är en annan fråga :)

Killarna som hjälpte mig skall ha all cred de kan få. De såg till att denna erfarenhet inte blev till ett helvete där jag fick sitta vid vägkanten med en hoj som inte fungerade, kropp som brände och sved och ett stukat ego. Samt att hade det gått väldigt illa så hade de utan tvekan kört mig till sjukan eller ringt ambulans direkt.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Det där med hål i skinnställ är nog vanligare än folk tror. Kollar man på racingen så har flertalet titanskydd just precis där jag skrapade upp underarmen. Skinn är ju fortfarande skinn och man kan inte glida hur länge som helst på det. Att handskarna gick sönder har nog mer med mig att göra, att jag försökte ställa mig upp fast jag gled fram i över hundra blås. Då läggs väldigt mkt vikt på fingerspetsarna.

Anledningen till att jag fick vobblet tror jag beror på att jag ville sätta ner framhjulet snyggt och väldigt mjukt. Då blir det noll belastning på framhjulet när det kommer i kontakt med marken. Många skriver att jag nog har satt ner hjulet snett, vilket såklart kan stämma. Men det är nog inte själva orsaken till det. Jag har många gånger satt ner hjulet där vinkeln har varit betydligt värre. Men då har jag gjort det bestämt och det är knappt så att hojen blir nervös då.
Jag är osäker om styrdämparen som nu sitter på skulle ha hjälpt vid det där tillfället men det går bara att spekulera i.


Att ingen bil låg bakom är nog "min förtjänst" dock. Om jag nu får säga nått positivt om mitt omdöme.. Jag dubbelkollar alltid backspeglar och är min bedömning att det ligger en bil såpass nära att de tvingas till panikbromsning om det vill sig illa, så gör jag ingen wheelie. Sen kan man såklat diskutera hur min bedömning är men det är en annan fråga :)

Killarna som hjälpte mig skall ha all cred de kan få. De såg till att denna erfarenhet inte blev till ett helvete där jag fick sitta vid vägkanten med en hoj som inte fungerade, kropp som brände och sved och ett stukat ego. Samt att hade det gått väldigt illa så hade de utan tvekan kört mig till sjukan eller ringt ambulans direkt.

Jag har vurpat totalt 4 gånger. De senaste 2 vurporna har varit på bana (ungefär samma fart men asfalten är inte lika grov på bana) och jag åker fortfarande i samma skinnställ (inga hål). Handskarna höll också. Fortsätt och titta i backspegeln, det är klokt. Vobblet ? säg det. Ibland så blir man inte riktigt klok på vad som förorsakade vurpan. Kan ha varit att en oljefläck, sten eller något annat skit. Min tanke är att utesluta direkta fel på hojen. D.v.s. att man kontrollerar. För om det är hojen så är oddset att det händer igen lite större än att det är en rad olika andra orsaker än hojen som har samverkat och dessa ska inträffar igen.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Tyvärr så håller väll dom flesta (inkl mig själv) lite hårdare i styret om hojen plötsligt blir instabil iaf i en paniksituation... detta kan ju va en direkt orsak till vobblet!? Vet en Superdukepilot som fick styrvobbel efter ett krön och fick sig en rejäl tankslaper och vurpa som resultat av detta. Alltså börjar Mr Hertig att vobbla släpp nästan styret helt eller iaf lossa greppet!!! annars går det åt:mad:
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Letar efter fram hjul till en KTM 990 Superduke R -2010 köpes

Håller på och letar efter ett framhjuls fälg till en KTM 990 Superduke R -2010. Helst komplett med (Brembo skivor mm.).

Behöver inte vara originalfälgar från Marchesini.

Samma fälgar passar från 2008-2011 både på SD & SDR. Även SMR & SM har samma fälg.

Så PMa mig om ni vet om vart eller har att sälja :tummenupp

Konstigt svårt att hitta fälgar till hoj i jmf med fälgar till bil.
 
Last edited:

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Håller på och letar efter ett framhjuls fälg till en KTM 990 Superduke R -2010. Helst komplett med (Brembo skivor mm.).

Behöver inte vara originalfälgar från Marchesini.

Samma fälgar passar från 2008-2011 både på SD & SDR. Även SMR & SM har samma fälg.


Så PMa mig om ni vet om vart eller har att sälja :tummenupp

Konstigt svårt att hitta fälgar till hoj i jmf med fälgar till bil.


Antar att det inte går att fixa mina men har uppsättning fram och bak fast inkörda i en kant så de bular in, båda.
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Vad kör ni med för kraschpuckar? Tänkte slänga på puckar runt om under vintern men är osäker på vad jag skall välja.
Kikat lite på R&G från Ebay bland annat..

Vh:)
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Vad kör ni med för kraschpuckar? Tänkte slänga på puckar runt om under vintern men är osäker på vad jag skall välja.
Kikat lite på R&G från Ebay bland annat..

Vh:)

Jag körde R&G på min, behövde aldrig prova dom som tur var :)
Men Hobbes provade ett par ggr. med bra resultat.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top