Superduke-tråden

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hittade en jäkligt smart crashpuck som jag garanterat hade haft nytta av i somras. Det hade räddat hela passagerarfotpinnen och fästet.
Enligt han som monterat denna är det en KTM powerpart som funnits i powerparts-katalogen, men jag hittar ingenting. Det enda jag hittar när jag googlat är just hans inlägg och bilder på dessa.

Riktigt smart lösning som jag gått och tänkt på om man kunde tillverka tills jag såg att de tydligen ska finnas som orginaltillbehör.

Någon som sett dessa innan?:

http://zzr1400.files.wordpress.com/2012/06/slider-on.jpg

http://ktmshop.se/index.php?action=showPowerparts&id=1945&hideleft=y

Art.Nr: 61303946044
Pris: 178kr
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14

Ja den där lyckades jag också hitta, men den sitter ju på nya Duken och fotpinnen ser ju lite annorlunda ut. Den där fanns med ibland på Superduke beroende på vilken årsmodell man sökte på, vilket är skumt då de har likadana passagerarfotpinnar åtminstone -07-12. Söker man på en -11 så finns den med men inte på t ex en -08:a
Sen är det samma art nr som när man söker på 690 Duke, så frågan är om man får rätt grejjer? Ser inte exakt
likadan ut som den på bilden jag länkade till.
Med tanke på att de lyckades skicka fel gaffelben 2ggr trots både rätt art nr och chassienr, så litar jag inte riktigt på att det där verkligen är rätt. :3freak
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Var det mycket jobb med det? Någon skillnad i motorgången? Sugen på samma saker och kanske t.o.m motohooligan-luft.. Ska bara hitta motivationen!

Höger platta på SASen e lite bökig att få bort om man inte vill plocka bort en jävla massa slangar.
Har tyvärr inte kört den ännu då jag väntar på BMC-filter, utbytesplattorna och en ny bakaxel.
Jag har även bytt till 520 kedja och nya drev (16-40)
Så vi får se om det händer ngt när man drar i högerhanden.....:D:D

Målet är att komma under 1.20 på Gelleråsen.:tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ja den där lyckades jag också hitta, men den sitter ju på nya Duken och fotpinnen ser ju lite annorlunda ut. Den där fanns med ibland på Superduke beroende på vilken årsmodell man sökte på, vilket är skumt då de har likadana passagerarfotpinnar åtminstone -07-12. Söker man på en -11 så finns den med men inte på t ex en -08:a
Sen är det samma art nr som när man söker på 690 Duke, så frågan är om man får rätt grejjer? Ser inte exakt
likadan ut som den på bilden jag länkade till.
Med tanke på att de lyckades skicka fel gaffelben 2ggr trots både rätt art nr och chassienr, så litar jag inte riktigt på att det där verkligen är rätt. :3freak

Ring Jesper på Bergmans Motor så hjälper han dig till rätta. Dock skulle jag hellre satsa på ett par ordentliga rampuckar.
 

Bifogat

  • 20121022_144425.jpg
    20121022_144425.jpg
    230.9 KB · Visningar: 177

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Ki, en tanke när man kikar på ditt underverk. Det ser på bilden ut som om centrumskruven sticker ut utanför hjulaxelpucken. Om du skulle råka lägga hojen är det nog stor risk att det blir bra markhugg och rotation på hojen då skruven drar i backen tidigt. Jag skulle nog försöka kapa/försänka dem mer så de hamnar innanför pucken med god marginal.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ki, en tanke när man kikar på ditt underverk. Det ser på bilden ut som om centrumskruven sticker ut utanför hjulaxelpucken. Om du skulle råka lägga hojen är det nog stor risk att det blir bra markhugg och rotation på hojen då skruven drar i backen tidigt. Jag skulle nog försöka kapa/försänka dem mer så de hamnar innanför pucken med god marginal.

Jag vet.. provmonterade dem för att se hur det blev. Tanken är att de skall bytas ut mot ett par svart. Men du du har helt rätt.:tummenupp
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Ring Jesper på Bergmans Motor så hjälper han dig till rätta. Dock skulle jag hellre satsa på ett par ordentliga rampuckar.

Jag köpte exakt sådana rampuckar som du har, dock tyvärr efter att olyckan inträffat. Lätt att vara efterklok.
:3freak
Men när jag ser andra som gått omkull med kraschpuckar och jämför med deras skador så klarade jag mig lindrigt. Skulle dock haft hjulpuckar som hade räddat nedre delen av gaffelbenet. Sådana har jag också nu.

Motorkåpan och fotpinnarna kommer man dock aldrig ifrån att de ryker och som det verkar så tar den lilla utbuktningen på höger sidokåpa i oavsett puckar eller ej om man lägger sig på höger sida, vilket jag gjorde.

Hade jag haft de puckar jag har nu samt de på passagerarfotpinnen hade det blivit bra mycket lindrigare. Jag hade tur som klarade både sving och Akrat.

Ska ta och höra med den där snubben om det finns nåt. Tack för tipset.:tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
PROTOTYPE KTM 1290 SUPER DUKE R – EICMA 2012

Before glimpsing the fascinating future of the Super Duke, a short flashback: in 2005, the first pure street twin with the name Super Duke rolls out of the KTM halls and changes the world of motorcycles. Extremely agile and muscular, the bike lives up to its name – an unmistakable machine, with an aggressive sound, a bike to fit no pre-conceived notions and keeping out of no competitor’s way. Over the years, the Super Duke gets even hotter. Its power increases – as does its fan community.

The success of this uniquely dynamic motorbike confirms the veracity of KTM’s commitment to the Naked Bike, opening the door for further models. The merciless street fighter becomes the leader of a veritable pack of exhilarating bikes – all of them light, pure, top quality, and all without fairings. In 2011, KTM hits the bull’s eye of the small displacement segment with the 125 Duke. Almost 10,000 motorcyclists hop up, by no means just beginners. Just a year later, KTM stages another energetic escalation with the upgraded entry-level version 200 Duke, and puts the latest LC4 generation of the 690 Duke onto the grid – with well-known ingredients for maximum riding fun; with plenty of Single thrust at minimal weight; but also with more practicality, thanks to Drive-by-Wire and ABS. Another year later, there comes the athletic 690 Duke R, while at the same time, the brand new 390 Duke makes ready – a reasonable fun bike that will bring incredible enjoyment to riders all over the world.

Everything possible
So far, so good: 125, 200, 390, 690 and 990 cubic centimetres. But things don’t need to end there, even if nobody can make a case for more displacement purely based on rational considerations. Rather, it’s about enjoying power in abundance, about crazy acceleration, about tyres screaming for mercy, about pushing the limits of physics. Out of passion for the world of extremes. The world of KTM. The world of the new Super Duke.

Super Duke Onepointthree
At the EICMA 2012, KTM showcases the prototype of the future 1290 Super Duke R – a machine whose entrance needs no explanation and which shouts the very essence of the KTM philosophy unfiltered into the world’s face through two open megaphones. The creators of this concept are not about complying with regulations and legal provisions. They are about showing what happens when the best technicians, designers and riders are unleashed in Mattighofen.

The developers started with another hefty rebore of the RC8 R engine in order to give it maximum punch. Around this two-cylinder elemental force, they fitted a tight suit tailored from light steel pipes, completing the chassis with a single-sided swing arm and the finest suspension components from the WP Suspension prototype development, as well as racing wheels, racing brakes and racing tyres. To this they added the finest carbon parts, countless working hours, and spilled sweat by the bucket. More sweat, more commitment, then finally, cheers. Job done. Rollout in Milan.

Wide open throttle
The best news comes last: KTM is already working on the production version of the 1290 Super Duke R, with that same enthusiasm. A good reason to look forward to 2013 – to the first press testride on the new Super Duke R.

The specifications
- Engine: liquid cooled V-twin based on RC8 R with Drive-by-Wire
- Displacement: more than ever
- Power and torque: very, very much
- Electronic assistants: ABS and traction control – stoppie and wheelie protection disengageable (of course)
- Top speed: depends on the rider’s courage and figure
- Frame: Trellis frame made of chrome molybdenum steel
- Swing arm: single sided aluminium swing arm
- Suspension components: WP prototypes – upside-down forks with gas pressure reservoir, directly linked rear shock
- Wheels and tyres: aluminium wheels with slicks
- Brakes: front and rear Brembo racing callipers
- Weight: incredibly low :)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ja, jag vill ha vikt som är "incredible low" och ja, jag vill "very, very much" hk och vrid.

Men jag vill inte tvingas köpa acra, köpa ny luftfilterbox, mappa om motorn, ta bort SAS och andra strypningar för att få hojen att gå som den KAN gå.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Dream on...såvida det inte kommer en track version. Med dagens miljökrav lär du få fixa allt det du listar nedan, och lite till. Sen ska man komma ihåg att en skaplig del av ktms inkomster kommer från powerparts...

Ja, jag vill ha vikt som är "incredible low" och ja, jag vill "very, very much" hk och vrid.

Men jag vill inte tvingas köpa acra, köpa ny luftfilterbox, mappa om motorn, ta bort SAS och andra strypningar för att få hojen att gå som den KAN gå.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Dream on...såvida det inte kommer en track version. Med dagens miljökrav lär du få fixa allt det du listar nedan, och lite till. Sen ska man komma ihåg att en skaplig del av ktms inkomster kommer från powerparts...

Drömma är gratis:). Men jämför t.ex. med en S1000rr, den är mer preppad direkt från fabrik. Den hojen blir inte som förbytt när den kommer in på 100 mila servicen och får acrapipor och t.ex. acramapp. På Hondas literklubba så funkar t.ex. originalluftfiltret bäst osv.

Visst, jag fattar att en hel del av inkomsterna kommer från power parts försäljningen, men hur många hojförsäljningar har de missat pga av att det är en förhållandevis snäll och nästan lite mjäkig hoj som kunderna erbjuds att testa i butikerna?

Min drömhoj är min egen 990SMR, fast 20-30kg lättare och 25-40 hk extra - då lovar jag att jag skall sänka mina 1.15min tider på Gåsen till 1.11min!
 

sandquist

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Värnamo
Hoj
superduke
Hej på er alla!
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan hjälpa mig?!
Sista rundan för säsongen gjordes för ett par veckor sedan, på vägen hem så helt plötsligt slutade hastighetsmätaren att funka:(
Jag ser att bakgrundsbelysningen lyser, men inget annat. Varvräknare, alla lampor (neutral och oljelampa mm) är borta.

Har kollat om det kan vara någon dålig kontakt, men kan inte hitta något. Det enda jag kan hitta är att hastighetsgivarkablen är naggad nere vid oket, men jag har svårt att tänka mig att det skulle bli en kortis av det som slårut hela instrumentet.

Är det fler än jag som har haft problem med detta? Jag har sökt här på forumet och google utan resultat, men nu är jag ju inte så bra på detta med datorer heller:va

Snälla, om ni har något tips så hjälp mig! Har inte lust att lägga ut 3700:- på en ny om det kan finnas en lösning på detta. Kan ju tänka mig att det blir problem med en ev.försäljning också:(
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Drömma är gratis:). Men jämför t.ex. med en S1000rr, den är mer preppad direkt från fabrik. Den hojen blir inte som förbytt när den kommer in på 100 mila servicen och får acrapipor och t.ex. acramapp. På Hondas literklubba så funkar t.ex. originalluftfiltret bäst osv.

Visst, jag fattar att en hel del av inkomsterna kommer från power parts försäljningen, men hur många hojförsäljningar har de missat pga av att det är en förhållandevis snäll och nästan lite mjäkig hoj som kunderna erbjuds att testa i butikerna?

Min drömhoj är min egen 990SMR, fast 20-30kg lättare och 25-40 hk extra - då lovar jag att jag skall sänka mina 1.15min tider på Gåsen till 1.11min!

Så det blir till att hårdbanta och fixxa turbo då ? :tungan :yoparty

Förresten vad ligger din Smr på i blötvikt ?
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Så det blir till att hårdbanta och fixxa turbo då ? :tungan :yoparty

Förresten vad ligger din Smr på i blötvikt ?

Svårt att banta med så mycket muskler som jag har...:) Nä skämt åsido några kg går nog att hitta. Turbo på en twin med kort varvtalsområde? Den hojen lär nog bli "speciell" att köra :hojraket

Blöt så vet jag inte riktigt säkert, original så väger den enligt KTM 192kg exkl soppa = ca 207kg, utöver det så har jag:
- acra = -9kg
- shorai batteri = -4kg
- samt tagit bort annat larv som skjutspinnar, backspeglar, verktygspåse osv = -2kg
- lagt till kraschpuckar ca + 2kg
Så en halvseriös uppskattning är väl 194-195kg + mig med utrustning (ca 85kg).

115 bänkade hk hos Andersson kan jag tillägga:)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top