Ny SD-ägare!
Åkte in för en provkörning på Johans MC i fredags och kunde inte åka därifrån utan den
Blev en original -08 uttagen -10 som gått 800 mil. Nyservad och i nyskick förutom några små repor efter en läggning på höger sida. Tråkigt väder idag och oplanerat så blev man hundvakt igår så jag har inte hunnit köra mer än kanske 20 mil i helgen. Men sjukt roliga 20 mil! Sålde min 640 för ett par veckor sedan och hade tänkt köpa fyrhjuling men kunde inte motstå denna efter en provkörning.
Första frågan kommer direkt. Misstänker lite kopplingsslir från hojen, men är lite osäker eftersom den skall ha varit genomgången och har ingen vidare erfarenhet av slirande kopplingar på hojar. Men tre saker får mig att klura på om det är något med kopplingen.
För det första så känns sliret tydligast på tvåan när man skall slanga. Kraften kommer inte alls tillräckligt direkt för att få upp den på tvåan, utan ett jäkla ryckande på ganska höga varv. På lägre varv där vridet är gött så är det som att ha nåt som jämnar ut kraften och segar ut draget. Dock känner jag inget slir på högre växlar, och det är väl där det brukar börja?
För det andra så går växlarna i ganska hårt. Inte bara ettan till tvåan och vice versa (som det brukar vara) utan även tvåan till trean kan klonka rätt rejält. Och det är med indragen koppling och efter att ha låtit varven sjunka t.o.m.
För det tredje så är det ganska rejält rassel på tomgång stillastående med kopplingen ute. Drar jag in kopplingen så tystnar det helt.
Vad tror ni? Nojjig eller fel?
Önskelistan nu blir väl slipon, mappling, filter, SAS, 41 drev bak, tailtidy, stripes till fälgarna och lite annat gött. Inga problem att veta vad man skall spendera pengar på i vinter
Tack på förhand!