Superduke-tråden

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
SAS är en avgasventil som du skall ta bort. Ersätts med två plattor och ett motstånd.
Vill du inte mappa om hojen så räcker det med ett sportluftfilter typ BMC. Du kan även byta insugstrattarna till RC8ans trattar.. kostar typ 80 för ett par..
Jag skulle investera i ett par kraschpuckar om jag vore dig...

http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/product&path=36&product_id=56

Ja, puckar ligger överst på listan av inköp. Men jag gillar att klura och planera. Därav mina andra frågor :)
Men vad gör det för skillnad när man plockar bort avgasventilerna, både positivt och negativt?
Cykeln är redan mappad med sportfilter på. Så blir väl till att byta insugstrattarna då bara då den andra filterboxen var lite väl dyr. Plus mappning på det sen.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ja, puckar ligger överst på listan av inköp. Men jag gillar att klura och planera. Därav mina andra frågor :)
Men vad gör det för skillnad när man plockar bort avgasventilerna, både positivt och negativt?
Cykeln är redan mappad med sportfilter på. Så blir väl till att byta insugstrattarna då bara då den andra filterboxen var lite väl dyr. Plus mappning på det sen.

Finns inget negativt att ta bort den. vid besiktning görs ändå ingen avgasreningstest på mc.
Det positiva är att motorn inte behöver gå lika varmt och att du får bort lite av ryckigheten på lägre varv.
Medans du ändå är där å rotar så kan du lika gärna ta bort de övre spjällen i insuget. :rock

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Märker du någon skillnad med RC8 trattarna mot vanligt? Borttagning av spjällen, behövs inte en om-mappning samt TuneEcu eller dylikt för att stänga av eventuellt larm? Eller du kanske bara tog plattan på spjället och lät staven sitta?

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Märker du någon skillnad med RC8 trattarna mot vanligt? Borttagning av spjällen, behövs inte en om-mappning samt TuneEcu eller dylikt för att stänga av eventuellt larm? Eller du kanske bara tog plattan på spjället och lät staven sitta?

Jag lät staven sitta kvar.. annars måste man plugga de hålen som blir... du behöver inte mappa om efter dessa intrepp.
Jag byttre trattar samtidigt som jag bytte till BMC, tog bort spjäll och ändrade drevningen.. så jag vet inte exakt vad skillanden är med bara trattarna.. men gissningsvis bätttre luftflöde....

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Jag lät staven sitta kvar.. annars måste man plugga de hålen som blir... du behöver inte mappa om efter dessa intrepp.
Jag byttre trattar samtidigt som jag bytte till BMC, tog bort spjäll och ändrade drevningen.. så jag vet inte exakt vad skillanden är med bara trattarna.. men gissningsvis bätttre luftflöde....

låter som ett rimligt vinterprojekt. Märker du någon större skillnad, och hur i så fall. Tack!

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Hoj
Superduke990
Hallå,
undrar om någon kan tipsa mig om vad som är smartast att göra då jag verkligen har tummen mitt i handen. Min kylarvätskenivå är nere vid låg-strecket. Tänkte att det är väl enkelt bara knalla in på Statoil eller liknande och hälla i lite mer. Valde att bläddra lite i instruktionsboken innan ändå och nehepp, det handlade om luftning, vinkla upp cykeln ett antal grader framåt osv... Börjar nästan fundera om det är ett seriöst ingrepp som kräver lite rutin.

Vad säger ni som VET. Kan jag lyfta bort sidokåpan och bara fylla på eller behöver man följa alla rutiner verkligen?

I det senare fallet måste jag fasen lämna in den tror jag:3freak Om någon vill tjäna någon hundralapp och snacka lite skit i samma veva så är det ett uppskattat alternativ också (bor i vasastan).

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Är det jobbigt att få bort spjället?

Är det något man behöver köpa inför dessa ingrepp? något man lätt missar?
Nope. du ser dem så fort du tar bort filtret. Sitter endast med två skruv var.

Kolla mina bilder nedan så ser du staget de suttit på.

Bifogat

• 374570_10151509472764966_901765753_n.jpg
    374570_10151509472764966_901765753_n.jpg
    110 KB · Visningar: 134
  • 559408_10151501628174966_19987059_n.jpg
    559408_10151501628174966_19987059_n.jpg
    102.2 KB · Visningar: 134

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Hallå,
undrar om någon kan tipsa mig om vad som är smartast att göra då jag verkligen har tummen mitt i handen. Min kylarvätskenivå är nere vid låg-strecket. Tänkte att det är väl enkelt bara knalla in på Statoil eller liknande och hälla i lite mer. Valde att bläddra lite i instruktionsboken innan ändå och nehepp, det handlade om luftning, vinkla upp cykeln ett antal grader framåt osv... Börjar nästan fundera om det är ett seriöst ingrepp som kräver lite rutin.

Vad säger ni som VET. Kan jag lyfta bort sidokåpan och bara fylla på eller behöver man följa alla rutiner verkligen?

I det senare fallet måste jag fasen lämna in den tror jag:3freak Om någon vill tjäna någon hundralapp och snacka lite skit i samma veva så är det ett uppskattat alternativ också (bor i vasastan).

öhh lufta för att fylla på... har jag aldrig hört ngt om...:va

spambot

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
SD 990 -08
Hallå,

Rekommenderar att du tömmer systemet och spolar ur det pga. att det förmodligen aldrig blivit bytt. Det var ett gäng lc8:eek:r som hade sand kvar i kanalerna från tillverkningen och detta är inte så bra för axeln och packboxen till vattenpumpen. Inte så svårt att göra detta själv dock kan du behöva en som håller i hojen när du lyfter fram -jag använde själv domkraft och kärringen höll i hojen. Hojta till om du behöver en beskrivning på hur du ska göra.

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Hoj
Superduke990
Tack för svar och tips spambot! Fick hojen servad i juli senast och då byttes all glykolen så en påfyllnad torde räcka. Men läste någonstans att man måste "bleeda" systemet om man fyller på mer än en liter.

Nåväl gick ut i garaget idag och skruvade upp kylarlocket och det är ju fullt verkligen till max. JAG FATTAR INGENTING? Behållaren visar low men det är fullt i kylaren. Är jag helt dum i huvudet eller vad missar jag?:va:död:3freak:gnissla

Rekommenderar att du tömmer systemet och spolar ur det pga. att det förmodligen aldrig blivit bytt. Det var ett gäng lc8:eek:r som hade sand kvar i kanalerna från tillverkningen och detta är inte så bra för axeln och packboxen till vattenpumpen. Inte så svårt att göra detta själv dock kan du behöva en som håller i hojen när du lyfter fram -jag använde själv domkraft och kärringen höll i hojen. Hojta till om du behöver en beskrivning på hur du ska göra.

spambot

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
SD 990 -08
Tack för svar och tips spambot! Fick hojen servad i juli senast och då byttes all glykolen så en påfyllnad torde räcka. Men läste någonstans att man måste "bleeda" systemet om man fyller på mer än en liter.

Nåväl gick ut i garaget idag och skruvade upp kylarlocket och det är ju fullt verkligen till max. JAG FATTAR INGENTING? Behållaren visar low men det är fullt i kylaren. Är jag helt dum i huvudet eller vad missar jag?:va:död:3freak:gnissla

Om behållaren inte var helt (tom) så räcker det att bara fylla på denna till max, kolla eventuellt om den lilla slangen läcker lite längst ner vid kärlet. Mer än så behöver du inte göra.

Luftningen/skruven hittar du på vänster sida av kylaren. Den skruvar du bort om du behöver fylla på kylaren och har framdelen upphöjd. När vätskan kommer ut ur lufthålet som en stråle så skruvar du dit den igen.

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Nope. du ser dem så fort du tar bort filtret. Sitter endast med två skruv var.

Kolla mina bilder nedan så ser du staget de suttit på.

Det var ju inga problem att få bort spjällen! Men ni som har plockat bort SAS?! Hur i hel***E fick ni bort den på högra sidan? Hur är lättast att göra lossa allt lite grann och skjut det framåt lite så man kommer åt eller hur ska man gå tillväga? några smarta tips på hur man ska ta sig an uppgiften?

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Det var ju inga problem att få bort spjällen! Men ni som har plockat bort SAS?! Hur i hel***E fick ni bort den på högra sidan? Hur är lättast att göra lossa allt lite grann och skjut det framåt lite så man kommer åt eller hur ska man gå tillväga? några smarta tips på hur man ska ta sig an uppgiften?

Hej
Plockade bort sadel, tank, spoilers.
Sedan det roliga, bort med kylet och släppa på oljetanken så att den kommer framåt, sitter även en oljeslang riktigt dumt till men med lite tålamod och två timmar senare så är det klart.
Gjorde det igår kväll. Ska ikväll plocka på min Rottweiler luftburk och mappa PC3 efter det blir det provstart.
Passade även på att ta bort de extra motordrivna spjällen.
På sätt och vis synd att man gör flera saker samtidigt, hade varit kul att veta vad varje ingrepp gav men det är för tråkigt att meka samma prylar flera gånger, men gjorde man om det tog det nog halva tiden. :)

Word

åskådare
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
Aprilia RSB1000FACTORY 08, KTM Superduke 05
Måste man montera bort hela kylet eller kan man lossa det bara? Får fråga någon kid på gatan med små fingrar att fixa skruvana sen! Lär ju aldrig komma in med mina feta fingrar!:huvet
Hej
Plockade bort sadel, tank, spoilers.
Sedan det roliga, bort med kylet och släppa på oljetanken så att den kommer framåt, sitter även en oljeslang riktigt dumt till men med lite tålamod och två timmar senare så är det klart.
Gjorde det igår kväll. Ska ikväll plocka på min Rottweiler luftburk och mappa PC3 efter det blir det provstart.
Passade även på att ta bort de extra motordrivna spjällen.
På sätt och vis synd att man gör flera saker samtidigt, hade varit kul att veta vad varje ingrepp gav men det är för tråkigt att meka samma prylar flera gånger, men gjorde man om det tog det nog halva tiden. :)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Måste man montera bort hela kylet eller kan man lossa det bara? Får fråga någon kid på gatan med små fingrar att fixa skruvana sen! Lär ju aldrig komma in med mina feta fingrar!:huvet

Jag monterade INTE bort kyl eller oljetank.. små fingrar och en jävla massa svordomar + ca 1.5h senare så var den på plats... :crash:gnissla

Eventuellt kan jag hjälpa dig... :tungan

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...