Superduke-tråden

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Bild som utlovat!
Klarade uppkörningen idag. Så detta är bild precis innan jag ska till jobbet efter att jag fick godkänt. Dvs inte världens roligaste bakgrund. Men vad fan gör det när man kan ut och glida som man vill nu!20140513_114847.jpg

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Grattis
Men ta det försiktigt första veckorna!

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Snabb fråga, vad kan ett par begagnade Acrapovic slipons vara värda?
Runda modellen med utstick på slutet och inte kona lr hur man ska säga.

Kanske svår fråga dock då skit skiljer men...

Några tusen bjudet om de är kompletta och med db killers.

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Ingen som ska upp till mittsverige på nationaldagen? Jag kommer vara där iaf och puttra runt i gubbtempo ;)

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Hörrni,
Vad är bekväm maxhastighet att åka motorväg på en längre tid? Jag hade en Monster förut, med något mer "ruta" än SDn och där gick gränsen vid 160, tänker mig att det är lägre på SDn?
Någon som testat att köra med dom "touringrutor" som finns ute på ebay? blire bättre eller sämre?

Last edited:

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Hörrni,
Vad är bekväm maxhastighet att åka motorväg på en längre tid? Jag hade en Monster förut, med något mer "ruta" än SDn och där gick gränsen vid 160, tänker mig att det är lägre på SDn?
Någon som testat att köra med dom "touringrutor" som finns ute på ebay? blire bättre eller sämre?
Har ett högre kåpglas från KTM och det fungerar faktiskt bra, enda problemet är att det inte är särskilt vackert.
Finns alternativ Puig som är snyggare men som kanske inte är bättre.Kåpglas SD.jpg

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Kinnekulle den 18/5

Några mer SuperDuke som ska till Kinnekulle på Söndag?

Om inte annat ser jag väl fler KTM den 27-28:e på Gelleråsen, är faktiskt riktigt sugen på att testa en RC8 på bana.
Inte riktigt samma brutala enkla hoj som SuperDuken men säkert effektivare på det mesta.
Har funderat på att ta en sväng neråt Alperna men det känns som om transporten genom Tyskland är väl jobbig på SuperDuken, men väl där kan jag inte tänka mig en bättre hoj över alp passen.

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 -02
Halloj!
Har nyligen införskaffat en Superduke 990 -07.
Någon som har nåt tips om bra inställning på dämparna för modell mindre person ~ 65kg?
Vad jag har förstått så är dom inställda från fabrik för en något tyngre förare än undertecknad.

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Slavcylinder?
Jag har varit tvungen att fylla på olja till kopplingen, misstänker att det är slavcylindern som är felet. Har hört något om att det inte är ovanligt.
Någon som vet exakt vad som går sönder?
Är det oring eller sprickor i slavcylindern? (har inte hunnit kolla exakt själv men tycker att det är olje smuts under cylindern)

Rekommenderad åtgärd?

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Slavcylinder?
Jag har varit tvungen att fylla på olja till kopplingen, misstänker att det är slavcylindern som är felet. Har hört något om att det inte är ovanligt.
Någon som vet exakt vad som går sönder?
Är det oring eller sprickor i slavcylindern? (har inte hunnit kolla exakt själv men tycker att det är olje smuts under cylindern)

Rekommenderad åtgärd?
Ja det är vanligt att det händer. Man ska då uppgradera till ett oberon-kit. Runt tusenlappen. Finns på ebay och på deras hemsida.

goma

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2013
Hoj
Ja det är vanligt att det händer. Man ska då uppgradera till ett oberon-kit. Runt tusenlappen. Finns på ebay och på deras hemsida.

Beställt. Blå cylinder och svart platta blir nog fint och säkert betydligt bättre.
Hoppas jag får prylarna i veckan så det inte strular till Gelleråsen.
Hittade fina bar ends backspeglar också:)
Tack för tipset!

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ahhmenn det är ju fan också... Skulle ut i garaget och testa lite olika mappar inför Gelleråsen nästa vecka.
Vrider om nyckeln och fanskapet är helt dött. Den har startat hela våren, kanske verkade lite trött sist när jag tänker efter. Men jag blir så nojjig när jag bytt mapp på den.
Vart köper jag ett fett batteri billigast i GBG- trakten. Postorder vågar jag inte för på Måndag lastar jag upp.

//David

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Ahhmenn det är ju fan också... Skulle ut i garaget och testa lite olika mappar inför Gelleråsen nästa vecka.
Vrider om nyckeln och fanskapet är helt dött. Den har startat hela våren, kanske verkade lite trött sist när jag tänker efter. Men jag blir så nojjig när jag bytt mapp på den.
Vart köper jag ett fett batteri billigast i GBG- trakten. Postorder vågar jag inte för på Måndag lastar jag upp.

//David
Du har kollat så inte plus eller minuspolen sitter löst på ditt batteri? Har hänt mig.
är det helt slut, hjälper inte att ladda det ordentligt?
Är dålig på Åf i gbg. Men johans mc eller bike?
kört med den dära mappen 30-40 mil nu. Och jag tror den får sitta i. Gillarn! :)

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Fick smaka asfalt imorse. Hojen stod utanför jobbet, var ca 4 plus ute och torrt väglag när jag skulle köra hem. Svängde vänster ut från parkeringen utan att gasa. Hastigheten var ca 5 km/h helt hundra på att jag inte gasade eftersom jag fälde ner visiret med höger handen.

Hojen bara försvann under mig. Vet inte vad jag ska jämföra med. Is och slicks känns som det hade varit bättre fäste.
Crashpuckarna tog det mesta men fick även lite jack i några kåpor. När jag kom hem och googlade lite på mina däck ( dunlop supermax) ser jag att detta är race däck som behöver däckvärmare för att få fäste. Vart sjukt rädd för mina däck och vill nu ha andra mer beräknliga. Vad är vettigt att köpa. Eller ska jag försöka lära mig att veta när jag nått temp?

Just nu är jag livrädd in i kurvor för att jag inte är helt hundra på om jag har bra fäste eller om jag får uppleva känslan att åka på hårdplast genom kurvan.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha