Superduke-tråden

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Ort
Älmhult
Hoj
2006 KTM Superduke
Har du koll på hur många km/h en tand gör. Har ju ett 17 drev liggandes. Lär ju gå upp på 2an i allafall bara att det går lite fortare.

Var ute å testa nu. 2an går bra utan koppling. Riktiga vridet kommer typ vid 130-140 på 31an men går inte. Inte ens med koppling och ryck å slit:gråta

eller kan en Power Commander III hjälpa? gogglade lite snabbt och hittade detta
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jahapp, då har jag varit utan instrumentering ett dygn.
Problemet visade sig vara fukt/vatten i displayen som löstes genom att släppa ner lyktan och låta den stå i solskenet. :tummenupp

Har läst ett gäng tips på hur man förseglar den, och ska nog ge mig på detta framöver.
Detta inkluderar ett borrhål i underkant för att dränera bort eventuell fukt.

Återkommer med beskrivning och resultat vid senare tillfälle..

Känns förövrigt som ganska ogenomtänkt att montera en instrumentering som är så känslig mot regn och fukt på en motorcykel.... :huvet
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Jahapp, då har jag varit utan instrumentering ett dygn.
Problemet visade sig vara fukt/vatten i displayen som löstes genom att släppa ner lyktan och låta den stå i solskenet. :tummenupp

Har läst ett gäng tips på hur man förseglar den, och ska nog ge mig på detta framöver.
Detta inkluderar ett borrhål i underkant för att dränera bort eventuell fukt.

Återkommer med beskrivning och resultat vid senare tillfälle..

Känns förövrigt som ganska ogenomtänkt att montera en instrumentering som är så känslig mot regn och fukt på en motorcykel.... :huvet

Det är KTM i ett nötskal... Lite som med alfa romeos. Inte alltid dom bästa och smartaste lösningarna, men man älskar dom ändå på ngt konstigt sätt. Jag brukar säga att min hoj har själ ;)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag gillar det faktum att hojen har små egenheter, den får en skön personlighet :)

Man luktar avgaser, mätarhuset gillar inte regn och den äter bakdäck - några saker som gör att jag älskar denna hoj!

Kom just in från 15 vansinnigt trevliga "afterwork-mil". Måste säga att vägkänslan och kontakten med motorn är världsklass :)
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Kom precis att tänka på att jag inte vet om jag bara har slipon eller ett helsystem. Går det att se genom att titta på bifogad bild eller finns andra "tecken" som gör att det går att avgöra? Vad tror eller vet ni?

http://www.sporthoj.com/galleri/bild?id=138414&header=1

Det ska väl stå akrapovic på röret precis under motorn om det är helsystem. Och så är det lite grövre än org. På bilden ser det iaf ut som om du bara har slipon.
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Tack för tipset. Har nog bara slipon då, eller bara och bara, låter ju kanongött :crash. Kunde inte hitta någon "acra-text" under motorn eller därikring. Något annat stog det men inget jag kan komma ihåg.

Det ska väl stå akrapovic på röret precis under motorn om det är helsystem. Och så är det lite grövre än org. På bilden ser det iaf ut som om du bara har slipon.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Är det någon här som känner igen detta?
Har bara hänt mig kanske 5 gånger. Men är fett störande och sist så höll det på att gå åt skogen.
Cykeln har dött för mig mellan växlar. Och nu sist låste sig bakhjulet och jag fick rejäl sladd. Andra gånger så har den "rullat" igång sig igen i samma ögonblick som den dog. Och nån gång så har den dött när jag ska iväg på ettan från ett rödljus.

har hänt med olika mappar, pc3 både i och urkopplad. Har tom för mig att den gjorde så nån gång när orginal luftboxen satt på.
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Är det någon här som känner igen detta?
Har bara hänt mig kanske 5 gånger. Men är fett störande och sist så höll det på att gå åt skogen.
Cykeln har dött för mig mellan växlar. Och nu sist låste sig bakhjulet och jag fick rejäl sladd. Andra gånger så har den "rullat" igång sig igen i samma ögonblick som den dog. Och nån gång så har den dött när jag ska iväg på ettan från ett rödljus.

har hänt med olika mappar, pc3 både i och urkopplad. Har tom för mig att den gjorde så nån gång när orginal luftboxen satt på.

Min har dött ngn gång... Men det är när hojen varit kall och jag har kört långsamt över ett fartgupp samtidigt som jag tryckte in kopplingen.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Är det någon här som känner igen detta?
Har bara hänt mig kanske 5 gånger. Men är fett störande och sist så höll det på att gå åt skogen.
Cykeln har dött för mig mellan växlar. Och nu sist låste sig bakhjulet och jag fick rejäl sladd. Andra gånger så har den "rullat" igång sig igen i samma ögonblick som den dog. Och nån gång så har den dött när jag ska iväg på ettan från ett rödljus.

har hänt med olika mappar, pc3 både i och urkopplad. Har tom för mig att den gjorde så nån gång när orginal luftboxen satt på.


Kolla alla kablar ner till batteri och dylikt. Min 990 spontandog titt som tätt och jag var nästan tvärsäker på att det hade med bränslepumpen att göra. Jag hade fel men ner till under kåpan vid batteriet sitter huvudsäkring mm och där visade det sig att kablarna hade vibrerat loss och därför dog hojen. Värt att titta på?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Är det någon här som känner igen detta?
Har bara hänt mig kanske 5 gånger. Men är fett störande och sist så höll det på att gå åt skogen.
Cykeln har dött för mig mellan växlar. Och nu sist låste sig bakhjulet och jag fick rejäl sladd. Andra gånger så har den "rullat" igång sig igen i samma ögonblick som den dog. Och nån gång så har den dött när jag ska iväg på ettan från ett rödljus.

har hänt med olika mappar, pc3 både i och urkopplad. Har tom för mig att den gjorde så nån gång när orginal luftboxen satt på.
En kompis hade exakt detta problem på sin nya SD. Han skulle lämnat in den på garantijobb men fick aldrig tummen ur innan han sålde den.
I hans fall blev det så att han till slut inte vågade köra ordentligt pga sladdrisken om den skulle dö.

Iom att motorbromsen är så stark som den är så kan det gå illa om det händer vid fel tillfälle.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tjo!
Tänkte montera på ett par Yoshimura carbon slipons på min -06a nu i helgen.
Det jag funderar kring är vilken mapp man ska köra med. En kollega har kabeln och har hittat 2st Acra slipon mappar på tuneecu eller vad sidan heter.
Men vilken av de två ska man välja? :p
Någon som har erfarenhet av dom?

Och en sido fråga, kommer inte kunna mappa direkt. Men inte fan kan du vara nån större fara å köra original mapp å slipons så länge man inte tok kör?

/Jon
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Min har dött ngn gång... Men det är när hojen varit kall och jag har kört långsamt över ett fartgupp samtidigt som jag tryckte in kopplingen.

Kolla alla kablar ner till batteri och dylikt. Min 990 spontandog titt som tätt och jag var nästan tvärsäker på att det hade med bränslepumpen att göra. Jag hade fel men ner till under kåpan vid batteriet sitter huvudsäkring mm och där visade det sig att kablarna hade vibrerat loss och därför dog hojen. Värt att titta på?

Jag ska gå igenom hojen ordentligt i garaget imorgon.
Men jag kan fan svära på att den alltid dör precis när jag släpper på kopplingen.
Så jag kikade lite på kopplingsswitchen idag. Och det känns som om själva armen som trycker in knappen när man nyper kopplingen kan halka av. Ska försöka återskapa problemet med fingrarna imorgon.

Ska kolla stödfunktionen också såklart.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Postade i SM-tråden (där jag egentligen hör hemma) men det verkar vara lite dålig trafik där, så jag testar att ställa samma frågor här också. Tänker att det i stort är samma motor det handlar om, så ni har säkert en hel del bra tips och råd att komma med.

Nåja, citerar mitt inlägg från den andra tråden.
"Köpte en SMR 990 förra veckan och har ett par frågor om lämpliga moddar som ska göras.

Hade tänkt börja med att plocka bort SAS-prylarna och har en fråga om detta. Är det bara att demontera allt och blocka intagen där slangarna är anslutna, eller behöver något ändras i ECUn också? Hade tänkt köpa en TuneEcu-kabel så småningom men har inte gjort det ännu.

Har även läst något om "2nd flies" som vissa plockar bort, men har inte riktigt greppat vad det är eller vad fördelen med den modden är. Någon som kan förklara lite kanske?

Tänkte byta luftfilter/box också, så prisvärda alternativ emottages gärna.

Något annat man kan/bör göra på en i stort sett orörd hoj?"
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tjena.

Postade i SM-tråden (där jag egentligen hör hemma) men det verkar vara lite dålig trafik där, så jag testar att ställa samma frågor här också. Tänker att det i stort är samma motor det handlar om, så ni har säkert en hel del bra tips och råd att komma med.

Nåja, citerar mitt inlägg från den andra tråden.
"Köpte en SMR 990 förra veckan och har ett par frågor om lämpliga moddar som ska göras.

Hade tänkt börja med att plocka bort SAS-prylarna och har en fråga om detta. Är det bara att demontera allt och blocka intagen där slangarna är anslutna, eller behöver något ändras i ECUn också? Hade tänkt köpa en TuneEcu-kabel så småningom men har inte gjort det ännu.

Har även läst något om "2nd flies" som vissa plockar bort, men har inte riktigt greppat vad det är eller vad fördelen med den modden är. Någon som kan förklara lite kanske?

Tänkte byta luftfilter/box också, så prisvärda alternativ emottages gärna.

Något annat man kan/bör göra på en i stort sett orörd hoj?"

Tjenis!
Köp ett sas removal kit på ebay så får du allt du behöver så att du slipper gå in och ändra i tune ecu sålänge. Dvs ett motstånd, plugg till luftfilterboxen och själva sasplattorna. Lite meck, men det blir mer cleant runt motorn och något bättre körbarhet.

Tycker du också kan ta bort de övre spjällen (2nd flies) när du är där och rotar. Det minskar motorbromsningen och det hårda avslaget när du släpper på gasen vid hårt pådrag. Samt ger något rappare gasrespons. Räcker att bara skruva loss de 2 skruvarna och ta bort spjällen. Men bättre är om man tar bort armar, kablar motorer ja rubbet. Men då måste du ha ett motstånd till eller bocka ur dom i tune ecu. Samt plugga hålen som blir i trottelhusen. (Jag har bara tagit bort spjällen).

Sen så tycker jag att du ska köpa dig en tune ecu kabel samtidigt som eventuellt luftfilter eller motohooligan/rottweiler box och lägga in en lämplig mapp för ännu bättre körbarhet och lite mer klipp i motorn. Samt slipons såklart om du inte redan har det på.
 
Last edited:

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Vara
Hoj
Yamaha R6 -02
Hoj!
Har som ovanstående talare ganska nyss blivit ägare till en KTM, dock en Superduke -07.
Tänkte även jag plocka bort SAS, men när jag googlade lite så fick jag läst nåt om "blockoffplates".
Är det sådana jag har hittat på min hoj, och betyder det isåfall att SASen redan är bortplockad?



 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hoj!
Har som ovanstående talare ganska nyss blivit ägare till en KTM, dock en Superduke -07.
Tänkte även jag plocka bort SAS, men när jag googlade lite så fick jag läst nåt om "blockoffplates".
Är det sådana jag har hittat på min hoj, och betyder det isåfall att SASen redan är bortplockad?




Den är redan bortplockad på din ja :)
Grattis till hojen
 

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Vara
Hoj
Yamaha R6 -02
Den är redan bortplockad på din ja :)
Grattis till hojen

Fan va gött! :banana
Dock tror jag originalfilter sitter kvar om man kan se det på boxen? Eller ja, nåt annat insatsfilter kan ju sitta i dock.
Sugen på annat filter och använda tuneecu
En fågel viskade i mitt öra att det finns en herre i Thn som har en sådan kabel, inte långt ifrån Vara ;)

Tack! Är nöjd som fan! Har ett nytt drivpaket liggandes med 16T framdrev, får se om det blir så kul som folk säger :)
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top