Superduke-tråden

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Då min gamm Duke passerat 1500mil är det ju dax att kolla ventilerna.

Min fråga är helt enkelt, är det ens nära möjligt att göra det med motorn i ramen eller är det "enklare" att bara rycka ut motorn?
Har lite ångest när jag ska ta mig tid till att göra detta. :p

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Då min gamm Duke passerat 1500mil är det ju dax att kolla ventilerna.

Min fråga är helt enkelt, är det ens nära möjligt att göra det med motorn i ramen eller är det "enklare" att bara rycka ut motorn?
Har lite ångest när jag ska ta mig tid till att göra detta. :p

Jag gav mig på att göra det själv för ett par veckor sedan. Det går fint att göra det med motorn i. Är så firmorna gör.
första gången jag skruvade något större med hoj och man klarar det lätt på en kväll. Har dock en del mekvana sen innan.
http://paochow.com/forum/index.php?topic=45.0
en bra guide. Finns fler om du googlar.
om du behöver byta chims så måste du ha en ktm bult att låsa motorn med. Finns i ktmshop. Fråga om det är nåt.

Ja just det! En tunnväggig tändstiftsnyckel måste du ha. Min fastnade så fick rycka upp den och slipa den tunnare. Sen en 14mm insex för att vrida runt motorn. Jag hade det i min hylsnyckelsats.

Mina ventiler behövde inte justeras vid 1500 när den var inne. Därför kollade jag dom nu igen vid 1800. Var så dom klarade sig igen. Så jag har inte behövt skruva av kammarna. Men tar man en cylinder i taget och låser motorn så ska det inte vara några problem heller.

Last edited:

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Någon som har en sådan liggandes? 1422038180131.jpg

Är till akrapovic den runda varianten. Eller om någon vet var jag kan få tag på en

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Dags för en liten uppdatering från mitt förra Inlägg.

Sååå... efter att ha övervägt alla alternativ så lyckades jag äntligen hitta en motor efter att ha letetat hela vintern, plockades hem ifrån England. Har gått 1400 mil, inte helt repfri men den ska va helt funkis!

Påbörjat nermonteringen av hojen och har fått bort det mesta förutom just motorn, tänkte jag att jag väntar med den tills jag är redo att sätta i den nya då de är för många sladdar o skruvar att hålla reda på :)

Har uppdaterat mitt album på flickr me lite nya bilder på "ventilationshålet" ^^
Verkar som att vevstakslagret har skurit och huggt tag om vevaxeln som i sin tur slog sönder blocket. (Är dock ingen expert så ni får gärna rätta mig :) )

Var uppe på mässan o letade upp KTM, de verkade allmänt ointresserade..
Förväntade mig inte att jag skulle åka därifrån med en sprillans ny 1290 men lite sympati kunde man ju kanske fått iaf..
de enda jag fick höra va att man kunde ta sig till sin närmsta handlare som i sin tur kunde skriva ihop ett godwill-brev, så de blir väl att ta sig ner till Claessons någon dag!

Några tips/idéer på va man kan hitta på när man ändå har den nerplockad i molekyler? :)

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej
Är det jättemycket skillnad mellan en -06 och en -07.
Är det värt att lägga ut 10-15k extra för den nyare versionen?

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Dags för en liten uppdatering från mitt förra Inlägg.

Sååå... efter att ha övervägt alla alternativ så lyckades jag äntligen hitta en motor efter att ha letetat hela vintern, plockades hem ifrån England. Har gått 1400 mil, inte helt repfri men den ska va helt funkis!

Påbörjat nermonteringen av hojen och har fått bort det mesta förutom just motorn, tänkte jag att jag väntar med den tills jag är redo att sätta i den nya då de är för många sladdar o skruvar att hålla reda på :)

Har uppdaterat mitt album på flickr me lite nya bilder på "ventilationshålet" ^^
Verkar som att vevstakslagret har skurit och huggt tag om vevaxeln som i sin tur slog sönder blocket. (Är dock ingen expert så ni får gärna rätta mig :) )

Var uppe på mässan o letade upp KTM, de verkade allmänt ointresserade..
Förväntade mig inte att jag skulle åka därifrån med en sprillans ny 1290 men lite sympati kunde man ju kanske fått iaf..
de enda jag fick höra va att man kunde ta sig till sin närmsta handlare som i sin tur kunde skriva ihop ett godwill-brev, så de blir väl att ta sig ner till Claessons någon dag!

Några tips/idéer på va man kan hitta på när man ändå har den nerplockad i molekyler? :)

Jävlar vilket hål!! Om du inte tagit bort SAS:en redan så gör det om du har ur motorn, det är skitpilligt att annars.

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
Jag gav mig på att göra det själv för ett par veckor sedan. Det går fint att göra det med motorn i. Är så firmorna gör.
första gången jag skruvade något större med hoj och man klarar det lätt på en kväll. Har dock en del mekvana sen innan.
http://paochow.com/forum/index.php?topic=45.0
en bra guide. Finns fler om du googlar.
om du behöver byta chims så måste du ha en ktm bult att låsa motorn med. Finns i ktmshop. Fråga om det är nåt.

Ja just det! En tunnväggig tändstiftsnyckel måste du ha. Min fastnade så fick rycka upp den och slipa den tunnare. Sen en 14mm insex för att vrida runt motorn. Jag hade det i min hylsnyckelsats.

Mina ventiler behövde inte justeras vid 1500 när den var inne. Därför kollade jag dom nu igen vid 1800. Var så dom klarade sig igen. Så jag har inte behövt skruva av kammarna. Men tar man en cylinder i taget och låser motorn så ska det inte vara några problem heller.

Lämnade in min "privat" nyligen och det gick på 2300:- inkl shimsning av två ventiler på avgassidan, min har gått runt 1200mil. De sista 3-400 på bana dock :rock

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Plocka av däcket och drevhubben eller vad det heter. Rengör där hubben sitter i fälgen och fetta in lite. Smäll ihop och testa igen.
Vill minnas att nån hade problem med det.
Mattias F, var det du?

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
Plocka av däcket och drevhubben eller vad det heter. Rengör där hubben sitter i fälgen och fetta in lite. Smäll ihop och testa igen.
Vill minnas att nån hade problem med det.
Mattias F, var det du?

Helt rätt:tummenupp mina bultar som håller drevhubb hade skruvat ur sig och tog i svingen :huvet

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Hej
Funderar på en superduke å kollar på vad man kan ha på för slipon.
Måste man ha "Y röret" likt Akrapovic eller går det att bara ta bort orginal dämparen å byta?

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...