Superduke-tråden

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Hej
Funderar på en superduke å kollar på vad man kan ha på för slipon.
Måste man ha "Y röret" likt Akrapovic eller går det att bara ta bort orginal dämparen å byta?

Jag har ett sprucket Y-rör till salu om du känner dig händig eller har bra kontakter, kan posta bilder om du är intresserad. Kostar runt 3000:- nytt så kanske nån 1000lapp eller ev ännu mindre.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Letar lite snyggare sidospeglar till våren. Nu vet jag att det är helt klart snyggast utan men vill faktiskt ha kvar speglarna av lite olika anledningar varav den främst är oerhört stel nacke! (gammalt diskbråck).

Har hittat lite olika varianter men har fastnat för ett par enligt bilden som jag tycker ser bra ut. Har dock inte hittat dessa till salu.

703751_10151265955993675_1829312149_o.jpg
(bortse från fruntimret som kladdar på hojjen...)

Även tittat på några "bar ends" speglar men känns lite off att sätta på styränden dvs bredda hojjen.

Tips?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Letar lite snyggare sidospeglar till våren. Nu vet jag att det är helt klart snyggast utan men vill faktiskt ha kvar speglarna av lite olika anledningar varav den främst är oerhört stel nacke! (gammalt diskbråck).

Har hittat lite olika varianter men har fastnat för ett par enligt bilden som jag tycker ser bra ut. Har dock inte hittat dessa till salu.

View attachment 415816

Även tittat på några "bar ends" speglar men känns lite off att sätta på styränden dvs bredda hojjen.

Tips?

Finns här:
http://britalianspeedshop.se/universal/backspeglar?product_id=196

Går kanske att hitta till bättre pris på ebay eller liknande, men ska du ha Rizoma original så kommer det aldrig bli jättebilligt.

Angående speglar på styrände så är jag väldigt förtjust i det. Jag har haft det på några av mina hojar och om man har spegeln neråt, alltså så att man kollar bakåt under armen, så är det helt oslagbart. Att det skulle bygga på bredden ser jag inte som något större bekymmer heller. Om man har spegelytan inåt mot hojen blir den bara marginellt bredare.

Har använt den här varianten, fast som sagt haft dem vända neråt:
http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-M...-7-8-PAIR-MOTORCYCLE-BIKE-BLACK-/171246269651

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Finns en uppsjö av speglar från Kina.
Köpte ett par från aliexpress som inte kostade allt för mycket. Ligger fortfarande i kartongen men åker väl på närmare våren.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

View attachment 415816

Tips?
Kolla här!

http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc-customzing-tuning/speglar/custom-sp/

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja, nu finns det andra som kan uttala sig bättre om det.
Jag har bara kört aprilian EN gång...
Blev fullständigt förälskad när jag såg den och köpte den utan att ha provat. Korkat, javisst!
Men...
Det lilla jag kört på landsväg kan jag summera:
SD är busigare och råare, lättare att åka på bakhjulet med. Mer alert på gasen, som andra dårar kallar nervöst. Det är karaktär!
V4R har tre motormappar, men den sportigaste är ändå ganska snäll om man jämför med original SD.
Väghållningen är det lilla jag kört underbar.
Men motorn... SATAN!
Visst inte samma botten man är van vid och den är högt drevad. Ca 130 km/h på ettan.
Men i med trean, upp lite över mellanregistret, ca 160+ skulle jag tro och upp på bakhjulet på ren kraft.
Jag blen inte mindre kär efter den turen.
Ska bli mycket intressant att testa den på bana i sommar. Utnyttja den på vägen är omöjligt!

Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tips på prisvärda och bra däck till Superduke 990?
Har kollat på en uppsättning Michelin PILOT POWER 2CT från mcdackonline.com - landade på 2 162:- för fram och bak.

Kan det vara något?

Last edited:

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
akut hjälp.
När jag vrider på tändningen så blinkar FI lampan 1 lång och 4 korta. Har kollat upp det och det ska betyda

Trycksensor/omgivningsluft - för låg insignal
Trycksensor/omgivningsluft - för hög insignal

Men vad jag ska göra med informationen har jag ingen aning om. Hojen startar inte heller

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
KTM Superduke -07
Tips på prisvärda och bra däck till Superduke 990?
Har kollat på en uppsättning Michelin PILOT POWER 2CT från mcdackonline.com - landade på 2 162:- för fram och bak.

Kan det vara något?

Hejsan,

Jag kör nu på Dunlop Sportsmart2 och innan det Sportsmart 1, båda har fungerat kanon på Superduken. Tycker man får ut rätt många mil och greppet är de inget fel på alls, rekommenderas.
Vad gäller PP 2ct så körde jag de på min r6:a en gång i tiden, inga problem där heller men de däcket har ju funnits ett tag på marknaden så finns nog modernare däck för ungefär samma peng.

Mvh:hej

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
akut hjälp.
När jag vrider på tändningen så blinkar FI lampan 1 lång och 4 korta. Har kollat upp det och det ska betyda

Trycksensor/omgivningsluft - för låg insignal
Trycksensor/omgivningsluft - för hög insignal

Men vad jag ska göra med informationen har jag ingen aning om. Hojen startar inte heller

Drar jag av och på tändningen ett par gånger så pumpen får går så startar den i ca 5 sek sen sten dör.
Tanken har varit på omlackering och varit borttagen i några veckor. Kan man få luft i bränslesystemet?

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
luft i bränslesystemet "kan" man inte få.
trycksensorn är väl den som sitter i trottelhuset. Inte nån kabel du missat bara?

Last edited:

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
luft i bränslesystemet "kan" man inte få.
trycksensorn är väl den som sitter i trottelhuset. Inte nån kabel du missat bara?

Ok. Kan jag utesluta luft. Undrar vad minsta mängd bränsle i tanken det måste vara. Har bara 1liter i nu.
Fortsätta felsöka men är sjukt tråkigt. Alla sladdar sitter där de ska. Finns 2st med vanliga kabelskor på under tanken/sadeln som inte är inkopplade. Inge minne att de var det innan och hittar ingenstans de kan tänkas sitta.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fyll på med fräsch soppa. Skadar ju inte. Felkoden vetifan då om du inte vart där och pillat. Gick den att ta bort?

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Nu har jag grejat lite, felkoden var en givare som inte var inkopplad. Givaren satt i kåpan vid framlyset. Men även nu när felkoden är borta så gör den likadant. Startar går i 3 sekunder sen dör den. Kör jag den på starten direkt så startar den inte. Jag måste stänga av och sätta på täningen/dödaren för att den ska starta igen.

Skit i Tanken? funderar på att tvinga han med startgas för att se om den fortfarande har tändning efter 3 sek eller om det är bränslet som sätter stopp. Min teori är att pumpen inte går när hojen startar.

Bomba gärna ideer.

Tack Linusenen för svar

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...