Superduke-tråden

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Köpte under förra året (november) min andra SD från butik. Fick inte riktigt provkört den då det var halt och jävligt. Har haft ett par KTM innan så jag chansade lite då den var riktigt fin :D

Har dock nu då jag kört den lite fått känslan av att den slirar på kopplingen. vid gas på 3-4 växeln så känns det som att den varvar upp och sedan hugger i och drar iväg. Detta kommer inte alltid och främst då den är varm vill jag tro. Miltalet är inte mer än 1100mil.

Min fråga är om det kan vara så att den är sliten och behövs justeras till? upptäckte dock att de små trianglarna på sidan av luftburken är trasiga. Det är alltså inte orginal utan MWR filter. Kan detta vara ett symptom kanske också?

Kan tillägga att handlaren inte alls är några problem och jag har garanti. Dock en liten bit bort och tänkte om det finns möjlighet att ordna detta själv enkelt.

Någon som haft denna upplevelse själv?

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Köpte under förra året (november) min andra SD från butik. Fick inte riktigt provkört den då det var halt och jävligt. Har haft ett par KTM innan så jag chansade lite då den var riktigt fin :D

Har dock nu då jag kört den lite fått känslan av att den slirar på kopplingen. vid gas på 3-4 växeln så känns det som att den varvar upp och sedan hugger i och drar iväg. Detta kommer inte alltid och främst då den är varm vill jag tro. Miltalet är inte mer än 1100mil.

Min fråga är om det kan vara så att den är sliten och behövs justeras till? upptäckte dock att de små trianglarna på sidan av luftburken är trasiga. Det är alltså inte orginal utan MWR filter. Kan detta vara ett symptom kanske också?

Kan tillägga att handlaren inte alls är några problem och jag har garanti. Dock en liten bit bort och tänkte om det finns möjlighet att ordna detta själv enkelt.

Någon som haft denna upplevelse själv?
Låter som om det kan vara fel olja i den. Ibland kan ett oljebyte till ett annat märke eller en lite tjockare olja hjälpa mot slirande kopplingar. Det faktum att problemet uppstår när den är varm kan tala för att det är oljan som spökar.

Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Det är drygt att byta olja på SD`n, kolla gärna in på Superduke.net, dom har en fin guide med bilder osv, dra alla bultarna med rätt moment sedan, inte kul om det börja läka på nått av dom 3 ställena som du måste lossa, kan bli lite halkigt under färd :D

Bara jag som är pissed att dom höjt priset på filterkittet med typ 20-30% spänn till i år? Jäkla utsugarfasoner KTM!

Vad är det för kit du pratar om? Länka gärna.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
På tal om oljebyte, blir väl det i år igen trotts bara 250mil. Känns bäst i själen att byta varje år.
Men då jag är belägen i Örnsköldsvik så är det dåligt med handlare, är det nån handlare kvar i Umeå eller åtminstone Sundsvall som har KTM?

Klart man kan köpa filter från internätet, men då är det filter för 60-70kr sen 99kr frakt hos alla... Känns ju segt att behöva köpa nå extra utrustning varje år bara för att köpa filter. :p
Kikade på Mekonomen & Autoexperten och fick inte fram något till Duken där på hemsidan iaf. =/
Hur gör ni som andra har över 10mil till närmaste handlare?

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Den bussningen på kopplingshandtaget skall sitta på ditt ny handtag. Bara att knacka ur, men var försiktig för det sitter en fjäder i originalhandtaget som lätt försvinner om du bara bankar på. Den behövs troligtvis inte till ditt nya men är ju bra att spara.
Verkar inte finnas plats för någon bussning. Men det är väl så med kinagrejer.

Lossade iaf på skruven lite, klämde ihop handtaget några gånger och nu fungerar det bättre. Har inte provkört än, får bli vid senare tillfälle. Verkade vara en balansgång om det ska åka ut lättare men sitta lösare eller tvärt om. Bara det inte ramlar av i farten

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
På tal om oljebyte, blir väl det i år igen trotts bara 250mil. Känns bäst i själen att byta varje år.
Men då jag är belägen i Örnsköldsvik så är det dåligt med handlare, är det nån handlare kvar i Umeå eller åtminstone Sundsvall som har KTM?

Klart man kan köpa filter från internätet, men då är det filter för 60-70kr sen 99kr frakt hos alla... Känns ju segt att behöva köpa nå extra utrustning varje år bara för att köpa filter. :p
Kikade på Mekonomen & Autoexperten och fick inte fram något till Duken där på hemsidan iaf. =/

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=220734422473

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Passade på att ringa in så ser du ju vart handtaget stannade tidigare. Glappar gör det väl inte men jag skulle ju gärna dra åt skruven lite mer. Prövar att köra såhär så får vi se. Annars är ju 250 kr till nya handtag välinvesterade pengar!

uploadfromtaptalk1428660722785.jpg

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Lelles (ktmshop.se) har väl bara 50:- i avgift (när man handlar under 500:). Dessutom brukar de vara väldigt snabba med leveransen. Annars finns såklart ebay, som Demon tipsar om.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jo Lelles har ju lite mindre avgift.
Kanske man kan passa på och köpa RC8a trattar också. Om det är lönt med original luftbox? Man lär väl måste hitta nån ny mapp då också eventuellt.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jo jag vet, men hittar ingen som skulle vara för RC8 trattar med original box. Men ska kika lite noggrannare senare. =)

Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Sprang och kollade. Här är handtagen. Verkar sitta en bussning kvar på vad jag, enligt ritningar, tyder är bromshandtaget?

View attachment 418186

Passar inte bussningen på just dina köper du nya på eBay för 250pix. Typ http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=281162242424
Ska dubbelkolla på mina hemma i kväll.
Glappar handtaget nu?

Det är handtaget som saknar bussningen på din bild som är kopplingen, så den kanske redan sitter i det nya handtaget.
-
Kul... jag har exakt de handtagen som Demon länkade till. Är mycket sköna och värd varenda av de 200 kronorna de kostade, för ett par. Rekommenderas!
http://superduke.racing.gs/#20150407

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Det är handtaget som saknar bussningen på din bild som är kopplingen, så den kanske redan sitter i det nya handtaget.
-
Kul... jag har exakt de handtagen som Demon länkade till. Är mycket sköna och värd varenda av de 200 kronorna de kostade, för ett par. Rekommenderas!
http://superduke.racing.gs/#20150407
Ah tack! Får bli ett par sådana om jag inte är nöjd.

packbox

Blek, blyg, kort och tjock
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Super Duke
Har fått för mig att någon hade en originalruta över här på forumet. Är intresserad av att köpa den om den finns kvar?

Någon som köpt/sålt en 990 nyss och vet vad man får för dom? Har en 08:a med massa lull-lull som jag funderar på att sälja. Känns som det är mycket fantasipriser på blocket...

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jo Lelles har ju lite mindre avgift.
Kanske man kan passa på och köpa RC8a trattar också. Om det är lönt med original luftbox? Man lär väl måste hitta nån ny mapp då också eventuellt.

Jag har trattar från RC8 tillsammans med ett filter från BMC. Utöver det är SAS fixat och det sitter slipons från Akrapovic.
Min hojar rullar med "Akra-mappen" och personligen så tycker jag att den går minst sagt bra :)

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Har fått för mig att någon hade en originalruta över här på forumet. Är intresserad av att köpa den om den finns kvar?

Någon som köpt/sålt en 990 nyss och vet vad man får för dom? Har en 08:a med massa lull-lull som jag funderar på att sälja. Känns som det är mycket fantasipriser på blocket...

Jag tog 57 för min 07a. 1900 mil. Mängder med godis på. Kanske kunde fått nån tusing till. Men fick mer än jag gav för 1.5år sen. Hoppas ingen köper dom för de fantasipriser på blocket ;-)
sett att några har börjat sänka iaf. Men 60 typ är väl rätt vettigt pris?

Last edited:

grafikost

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 RR 2016
Har du målat dina burkar? Och med vad?

Våtslipade dem, torkade av dem noga och sen sprayade jag några lager mattsvart värmetålig spray på det! Men för att färgen ska härda så måste den bli varm, så värmepistol och tålamod är nice att ha till hands också :tummenupp

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...