Superduke-tråden

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det rottweilerkitet var nytt det med iofs men satsar på ett itg istället.

fick höra att insugsljudet ska bli störande högt, nästan för högt för att åka bana. Är det någon som tyckt att detta blivit störande högt efter installation?

Insugsljudet blev mer märkbart men absolut inte på något negativt sätt. Jag tycker att det låter helt underbart, så jag åker runt och öppnar spjällen på vid gavel mest hela tiden. :hihi
 

Hoeken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
växjö
Hoj
KTM 1290 superduke r 2017
Tja gubbar! Funderar skarpt på en sdr 2010-2013 men varför har vissa Längre sadel som går hela vägen? Sen är det skillnad på lyset med va? :) kört vanlig sd men hur är sdr om man är ca 195? Finns ju ingen i närheten att känna och klämma på :rock:yoparty
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tja gubbar! Funderar skarpt på en sdr 2010-2013 men varför har vissa Längre sadel som går hela vägen? Sen är det skillnad på lyset med va? :) kört vanlig sd men hur är sdr om man är ca 195? Finns ju ingen i närheten att känna och klämma på :rock:yoparty

Rätta mig nu om jag har fel, men 2010-2012 har solosadel och starkaste motorn.
2013 är en "variant" men lite klenare motor än SDR 2010-2012 dock starkare är standard SD och passagerarsadel.
Har ingen koll på komponenter såsom fjädring och bromsar men ingen har ABS.
Lampan är väl samma. SD 2005-2006 har annan styrvinkel, tank och lampa.
Mitt val SDR 2012!
 

Hoeken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
växjö
Hoj
KTM 1290 superduke r 2017
Ok men en 10-12a som gäller då ja.tror ni den funkar om man är 195 lång? Ska väll inte vara några problem med knäutrymme? Typ cb1000r och den typen är iaf inga problem. Men finns ju många hojar man inte kan äga när man är lång tyvärr. Kanske någon som är lång och kör sdr som kan svara?:)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Min kompis Mr KTM om du läser tidigt i tråden är nog i samma längd som dig, rätt tung och körde snabbt. Hörde aldrig honom gnälla.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
funkar tidigare generationer (05-06) utav SD lika bra som SDR för långa personer? är närmare 2 meter och har ingen hoj att klämma på i närheten..
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag har en giviruta till SD 990 07- till salu om nån e intresserad. Kolla köp&sälj
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ni som fortfarande är er Superduke 990 trogen, hur tycker ni den står sig mot "nyare" Streetfighters?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
har för mig att ja har läst att vissa årsmodeller av SD saknar soppa mätare stämmer det? och i så fall vissa på saknar den?

tänkte byta hoj till sommaren o valet står mellan yamaha fz1 och ktm 990 SD, men saknar den soppamätare så är de ett stort minus för mig :dummer
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nja saknar å saknar. En lampa tänds när det är dax att tanka. Den finns på alla SD.
Nåt annat finns inte.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
okej, soppamätare går ju att leva utan men de stör mig så in i helvete att de inte finns någon :p
blir mer o mer sugen på sd iställer för fz1 eftersom att ja gillar styrkan på låga varv som min mt-07 har, men saknar effekt över 130kmh på mtn.

vinner man någon effekt av slipon och mappningen på SDn ? finns de något mer man kan göra för att skrämma upp effekten något mer?
något vanligt fel att kolla efter om jag nu åker och kollar på en SD`?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Vad skall du ha hojen till?
SD:n är avskalad och rå, nästan svårkörd till en början. Sen när du lär dig hojen kommer du älska den av hela ditt hjärta!
Vill du ha kul när du kör kan du enligt mig inte ens jämföra SD och fz1.
Vill du ha lite mer mos i SD utan alltför stora kostnader ska du:
Ta bort SAS och secondary flies, gratis.
Koppla bort lambdasonden, gratis.
Byt luftfilterbox mot Rottweiler eller Motohooligan, ca 2000kr
Ett kugg ner fram till 16 beroende på årsmodell. 40 bak, ca 400 pix.
Mappa själv med TuneECU, gratis programvara och kabel från eBay, ca 350kr
Slipon är ju det dyra.

Enda strulet jag hade på min var att laddregulatorn gick. Begagnad från eBay kostade 500 spänn. Körde den trots allt i fem år.
05-06 har en lite knepig soppapump och några byter kopplingscylinder.

Jag kör en Tuono V4R nu och den är ett as på bana med 50hk extra mot SD men på landsvägen saknar jag min gamla hoj.
ImageUploadedByTapatalk1454103276.449163.jpg
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Finns det nån SD-åkare som vill köra bana men inte vill riskera att skrapa sina fina originaldelar så har jag en skrapad men tät motorkåpa och en skrapad bakre fotpinne som ligger och skräpar. De kostar ett par pilsner + ev frakt.
PM om intresse finns.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Vill du ha lite mer mos i SD utan alltför stora kostnader ska du:
Ta bort SAS och secondary flies, gratis.
Koppla bort lambdasonden, gratis.
Byt luftfilterbox mot Rottweiler eller Motohooligan, ca 2000kr
Ett kugg ner fram till 16 beroende på årsmodell. 40 bak, ca 400 pix.
Mappa själv med TuneECU, gratis programvara och kabel från eBay, ca 350kr
Slipon är ju det dyra.View attachment 426836

trevligt inte allt för dyrt om man jämför med moddsen som finns till fz1.
har du någon aning om vad dessa modds gör med HK och vridet?
SDn har 118HK har ja läst men är det på hjulet lr i motorn? 2007/08 är va min budget tillåter om det spelar roll.

i vilka hastigheter går det att koppla upp SDn på bakhjulet?

jag åker mestadels till jobbet och sen lite nöjjesåka ibland och kanske någon längre tur per år.
men oavsett om ja åker till jobbet lr nöjjesåker så kan ja inte riktigt hålla tillbaka huliganen i mig och de blir rätt mycket bakhjul och trafikljusrejs, om situationen tillåter såklart, ja idiotkör inte om de finns risk för andra.

var mest inne på fz1 för att det helt klart har massor med kraft där min Mt-07as drag tar slut, dvs runt 130-140. men tror att ja kmr göra bort mig om ja väljer fz1an eftersom att ja älskar den låga vikten och bottendraget hos Mt-07an, hinner ju knappt sätta foten på fotpinnen innan det går på bakhjulet i trafikljusen, och de lär ju bara vara att glömma med fz1an skulle ja tro.
 
Last edited:

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
trevligt inte allt för dyrt om man jämför med moddsen som finns till fz1.
har du någon aning om vad dessa modds gör med HK och vridet?
SDn har 118HK har ja läst men är det på hjulet lr i motorn? 2007/08 är va min budget tillåter om det spelar roll.

i vilka hastigheter går det att koppla upp SDn på bakhjulet?

jag åker mestadels till jobbet och sen lite nöjjesåka ibland och kanske någon längre tur per år.
men oavsett om ja åker till jobbet lr nöjjesåker så kan ja inte riktigt hålla tillbaka huliganen i mig och de blir rätt mycket bakhjul och trafikljusrejs, om situationen tillåter såklart, ja idiotkör inte om de finns risk för andra.

var mest inne på fz1 för att det helt klart har massor med kraft där min Mt-07as drag tar slut, dvs runt 130-140. men tror att ja kmr göra bort mig om ja väljer fz1an eftersom att ja älskar den låga vikten och bottendraget hos Mt-07an, hinner ju knappt sätta foten på fotpinnen innan det går på bakhjulet i trafikljusen, och de lär ju bara vara att glömma med fz1an skulle ja tro.

Hastigheter på bakhjul, ptjah jag kopplar upp min på trean i 110. Finns säkert bättre bakhjulsåkare här.
Ibland önskade jag att den powerwheelade på påslag lättare på trean. Men när jag kör bana är jag glad för att den inte är det :p
Men med tanke på vad den kostar och man jämför med andra cyklar så är sdn en wheeliekung!

Fz1 är en soffa i jämförelse med sdn.
Ledsen fz1 ägare men jag har aldrig kört en så trött 150hk hojj.
Jag körde två olika så det var nog inte fel på dom.
Allt förutom touring och rakt fram är FZ1 bättre.

Men det roligaste bakhjulsåkan med SDn är tvåan och efter 70 och 90 vägar.
Alt rödljusrace när den kliver upp på lite gas och skickar framhjulet i skyn.

Jag tycker FZ1 är en själlös hojj, en hojj som passar alla och den är lättkörd.
Superduke är lite mer handfull och osar själ, den är busig kvick och arg.
Mindre lättkörd än FZ1 skulle jag påstå.

Väldigt sällan jag kör 130-140 längre stund, men den skjuter på bra.
SD 0-200km 11,9 sekunder
Fz1 0-200 10,4 sekunder

Så köp soffan om du vill ha rakt fram prestanda.
Googlade bara lite snabbt och fick fram dessa siffror.


Men ingen cykel vad jag vet ångrar så många att dom sålde och nu när jag äger en själv.
Jag förstår er!
Jag provkörde de vanligaste nakencyklarna och den jag föll för var SDn.

Men för att det ska bli rätt cykel för dig, provkör dom!
Mitt rabblande kommer säkert inte göra dig nöjd och du kanske inte upplever samma sak som jag!
Så därför provkör!
Köp aldrig en cykel oprovkörd!
Motorcykeln ska förmedla en känsla till dig, vem kan känslan bäst.
Det är du!


Hur som helst!
Vanliga fel är läckande cylinderfotspackningar. Dyrt att åtgärda.
Det som händer är att oftast så fuktar den lite olja runt cylindrarna.

Slitage
Vattenpumpsaxel
Kopplingcylinder på motorn. Många byter till oberon (bättre lösning)
Vissa har kärvande ok fram.
Bra batteri är viktigt för den är lite tung att snurra igång.

Som alla cyklar helt enkelt!
Hitta en med så mycket godis som möjligt.
Akra om du ska köra bana!
Yoshi låter för mkt. (Har jag hört)
Öppet filter osv osv den får mycket trevligare insugsljud och mer vrid!

Lycka till! :D
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top