Superduke-tråden

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSV
Ok. Jag kör ganska mycket bana därav intresset. Får se om jag får möjlighet att testa lite mer SD innan jag bestämmer mig. Tack för svaren!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fredde69: läs lite tester på nätet, finns en hel del ..
Vad jag läst och tycker så funkar duken mkt bra på bana , helst en med mkt kurvor ;)
Oljeförbrukning varierar nog men min har inte slukat nån olja efter 850mila servicen...Mätarn står förnärvarande på 1200mil .
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Ok. Jag kör ganska mycket bana därav intresset. Får se om jag får möjlighet att testa lite mer SD innan jag bestämmer mig. Tack för svaren!

SD:n är grym på bana. Jag har kört min 2 gånger på SRW. Om de vart förra eller förrförra året så vann en Superduke Battle of the twins över en massa Ducatis. Såååå det e bara att handla. Min är till salu förövrigt....
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
SD:n är grym på bana. Jag har kört min 2 gånger på SRW. Om de vart förra eller förrförra året så vann en Superduke Battle of the twins över en massa Ducatis. Såååå det e bara att handla. Min är till salu förövrigt....
Är de den för 119' kr på blocket? Gôtt sugen på den, men tyvärr lite för mycket pengar för mig. Hade tänkt att göra ett jämnbyte mot SXV:n.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Hur fungerar den att köra bana med?

Duken är skitkul på bana. Är det en bana med mycket kurvor så kör dukarna i 8:eek:r runt de andra hojarna. :tummenupp
På KTM track dagen så snackade jag med en av instruktörerna som tävlar en del. Han körde i någon serie med en massa Ducatis som han vann förra året. I starten var han mycket snabbare än Ducatisarna. I slutet på startrakan låg han ca 20 m. före de andra - i varje start! I kurvorna drog han ifrån lätt, men på rakorna drog Ducatisarna ifrån. Han hade inget gjort med motorn förutom höjt varvstopp till 10 500 rpm.

Hur känns den vid bankörning? Stadig eller rör det på sig?

Den är ju lite orolig p.g.a. sin korta hjulbas och branta gaffelvinkel. Den kastar sig brutalt in i kurvorna. Oerhört kvickstyrd!
Jag har satt en styrdämpare på min och det känns mycket stadigare nu. Lika kvickstyrd, men stadigare.

Så där då..
då får man börja läsa den här tråden oftare :)

Hämtade en svart -07:a hos Ragge igår.
Tog en liten tur på kvällen det var ju så skönt ute..
stanna till i tungelsta hos en polare:huvet
sen efter någon timme så öser det ju ner ute..
men men superduken verkar klara vatten.:D

för ni som var på KTM trackday så var det jag som hade skrapat sönder skinnstället i röven som hade lite fin silvertejp:tuttar

/Freddan

Kanoners!
Grattis till ett lyckat val. :tummenupp
Förstod väl att du skulle komma till sans efter att du sett alla våra fina dukar på track dagen. :)
Nu får du hänga med oss ut o åka när vi terroriserar omnejderna.

Sitter tejpen kvar?
 
Last edited:

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Jag har undersökt möjligheterna med styrdämpare lite mer nu... Skulle vilja kunna montera den på annat sätt än att köpa ny styrkrona, och en universalklamma runt gaffelbenet borde väl fungera. Harris tillverkar sådana till diverse gaffeldimensioner. Priset är max 500 spänn.


Sen behöver man väl ha KTM:s monteringskit som håller styrdämparen i "andra änden", men den var väl åtminstone lite billigare. Kanske finns sådana universal också?

Synpunkter?
 

Bifogat

  • harris_fork_leg_clamps.jpg
    harris_fork_leg_clamps.jpg
    10.2 KB · Visningar: 72

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Stegra .

Jaha då har man tagit oskulden på att gasa upp han på 3an :yoparty
Trodde inte det va möjligt, men så fel jag hade :D
Duken är starkare än man tror ..
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jaha då har man tagit oskulden på att gasa upp han på 3an :yoparty
Trodde inte det va möjligt, men så fel jag hade :D
Duken är starkare än man tror ..

Fan vad gott att kunna säga "Vad var det jag sa !!!":D. Well done !:tummenupp
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag har undersökt möjligheterna med styrdämpare lite mer nu... Skulle vilja kunna montera den på annat sätt än att köpa ny styrkrona, och en universalklamma runt gaffelbenet borde väl fungera. Harris tillverkar sådana till diverse gaffeldimensioner. Priset är max 500 spänn.


Sen behöver man väl ha KTM:s monteringskit som håller styrdämparen i "andra änden", men den var väl åtminstone lite billigare. Kanske finns sådana universal också?

Synpunkter?

KTMs monteringskit till 07an har en gaffelklammer, men Harris klammrar fungerar säkert oxå. Problemet är var du ska fästa dämparcylindern. 07an har ett fäste som sitter i ramen. Ska du ha dit det på 05/06 så lär du behöva svetsa dit ett fäste. Mycket jobb skulle jag tro, i alla fall om man vill att det ska bli snyggt. Då lär man få pulverlacka om ramen.

Jaha då har man tagit oskulden på att gasa upp han på 3an :yoparty
Trodde inte det va möjligt, men så fel jag hade :D
Duken är starkare än man tror ..

Starkt jobbat Micke! :tummenupp
Jag blir imponerad. Nu får du börja träna på 4an.

Jag ska sätta dit ett 84T bakdrev o skicka upp han på 6an i 50 knyck. :tungan
 
Last edited:

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
KTMs monteringskit till 07an har en gaffelklammer, men Harris klammrar fungerar säkert oxå. Problemet är var du ska fästa dämparcylindern. 07an har ett fäste som sitter i ramen. Ska du ha dit det på 05/06 så lär du behöva svetsa dit ett fäste. Mycket jobb skulle jag tro, i alla fall om man vill att det ska bli snyggt. Då lär man få pulverlacka om ramen.


På -07 sitter väl dämparen monterad längre ner, eller? -06 har den ju monterad direkt bakom övre styrkronan, framför tanken. Det finns ju ett monteringskit som fäster styrdämparen i bulten som håller tanken (kolla på exempelvis www.dirtbikebook.com). Det kittet behövs väl inte till en -07 eftersom du redan har ett fäste i ramen istället. Kittet kostar iofs som halva styrdämparen men jag sparar ju åtminstone in en ny styrkrona om man istället kan köra med en klamma runt gaffelbenet. det var mest så jag tänkte.

Vet du var gaffelklamman heter hos KTM (P/N alltså)? Finns det originaldelar som passar så tar jag ju hellre det än att handla harris-klamman.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
På -07 sitter väl dämparen monterad längre ner, eller? -06 har den ju monterad direkt bakom övre styrkronan, framför tanken. Det finns ju ett monteringskit som fäster styrdämparen i bulten som håller tanken (kolla på exempelvis www.dirtbikebook.com). Det kittet behövs väl inte till en -07 eftersom du redan har ett fäste i ramen istället. Kittet kostar iofs som halva styrdämparen men jag sparar ju åtminstone in en ny styrkrona om man istället kan köra med en klamma runt gaffelbenet. det var mest så jag tänkte.

Vet du var gaffelklamman heter hos KTM (P/N alltså)? Finns det originaldelar som passar så tar jag ju hellre det än att handla harris-klamman.

Aah, så du hade tänkt att fästa den i gaffeln vid övre styrkronan. Tror du att det funkar? Blir det inte för långt ner på gaffeln?

Vet inte vad själva klämman har för nummer. Den lär inte gå att köpa separat då det nästan är omöjligt att få tag i kittet för tillfället.

Lite andra billigare lösningar

Den vänstra är ju en variant. Jag tror den är hemmapulad.

Den högra är väl den där italienarens kawasaki-dämpare där han borrade o gängade i originalstyrkronan. Känns inte helt säkert...
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Idag har jag äntligen gjort det jag velat göra sens superduken kom. Jag har provkört en. Dom rullade ut hojen ur butiken. Jävlar va snygg den är. Jag startar hojen. Fy fan va gött den låter. Sittställningen är helt makalös bra. Har aldrig setat så bra på någon hoj förut. Rullar i väg i lite lagom tempo på liten kurvig asfaltsväg. Sjukt bra chassi. Testar bromsarna. Frambromsen är den bästa jag någonsin testat. Motortempen är äntligen uppe där den ska. Dags att ösa fullt. Vriden rullen i botten. Det händer ingenting. Va???? Sen helt plötsligt när jag haft rullen i botten i typ två sekunder, ja då börjar den accelerera. Va?? Är choken i eller nått. Brukar ju kunna va konstigt då. Nej det finns ju ingen choke kom jag på. Är ju insprutning. Testar några gånger till. Den sämsta jävla gasrespons jag varit med om i hela mitt liv. Lätt två sekunder tar det från att man vrider på rullen tills att hojen reagerar. När jag skulle wheela på tvåan så slog jag av gasen i en sekund och sen på igen. Dröjer ca 1 sekund ytterligare. Då sjunker varvet(när jag håller rullen stumt i botten) och strax efter så ökar varvet igen och framhjulet går upp. Va fan är det frågan om?? Detta var en superduke årsmodell 07 demohoj. Jag är så jävla missnöjd. Ska det va så här?
Jag passade även på att testa en 950 supermoto direkt efteråt och den hojen hade helt vanligt gasrespons, dvs direkt, samt att den gick så jävla mycket bättre än superduken. Klart mycket bättre acceleration. På rakorna på denna lilla väg där jag kom upp i kanske 135-140 med superduken, hade jag lätt 170+ med 950'in.
Jag snackade med butiken som hade lånat ut hojarna till mig och dom sa att alla andra som provkört superduken har varit helt lyriska. Det måste väl ha varit något fel på denna superduke? Hur är gasresponsen på era? är det jättestor fördröjning eller svarar den direkt? En 950 med 100hk kan ju inte gå bättre än superduke med 122 hk?
 
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12


Kanoners!
Grattis till ett lyckat val. :tummenupp
Förstod väl att du skulle komma till sans efter att du sett alla våra fina dukar på track dagen. :)
Nu får du hänga med oss ut o åka när vi terroriserar omnejderna.

Sitter tejpen kvar?

Mmm å jag provkörde ju en hela eftermidagen oxå :tuttar
Jupp det blev 32 mil igår..
mycket slingerbulten och bogan.
fast jag har inte rikigt vant mig.
kör fortfarande mycket snabbare med 950:in. :gnissla

Hehe nä den e borta så revan i skinnstället fladdrar fint :D :yoparty


/Freddan
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Idag har jag äntligen gjort det jag velat göra sens superduken kom. Jag har provkört en. Dom rullade ut hojen ur butiken. Jävlar va snygg den är. Jag startar hojen. Fy fan va gött den låter. Sittställningen är helt makalös bra. Har aldrig setat så bra på någon hoj förut. Rullar i väg i lite lagom tempo på liten kurvig asfaltsväg. Sjukt bra chassi. Testar bromsarna. Frambromsen är den bästa jag någonsin testat. Motortempen är äntligen uppe där den ska. Dags att ösa fullt. Vriden rullen i botten. Det händer ingenting. Va???? Sen helt plötsligt när jag haft rullen i botten i typ två sekunder, ja då börjar den accelerera. Va?? Är choken i eller nått. Brukar ju kunna va konstigt då. Nej det finns ju ingen choke kom jag på. Är ju insprutning. Testar några gånger till. Den sämsta jävla gasrespons jag varit med om i hela mitt liv. Lätt två sekunder tar det från att man vrider på rullen tills att hojen reagerar. När jag skulle wheela på tvåan så slog jag av gasen i en sekund och sen på igen. Dröjer ca 1 sekund ytterligare. Då sjunker varvet(när jag håller rullen stumt i botten) och strax efter så ökar varvet igen och framhjulet går upp. Va fan är det frågan om?? Detta var en superduke årsmodell 07 demohoj. Jag är så jävla missnöjd. Ska det va så här?
Jag passade även på att testa en 950 supermoto direkt efteråt och den hojen hade helt vanligt gasrespons, dvs direkt, samt att den gick så jävla mycket bättre än superduken. Klart mycket bättre acceleration. På rakorna på denna lilla väg där jag kom upp i kanske 135-140 med superduken, hade jag lätt 170+ med 950'in.
Jag snackade med butiken som hade lånat ut hojarna till mig och dom sa att alla andra som provkört superduken har varit helt lyriska. Det måste väl ha varit något fel på denna superduke? Hur är gasresponsen på era? är det jättestor fördröjning eller svarar den direkt? En 950 med 100hk kan ju inte gå bättre än superduke med 122 hk?

Låter som att den inte var riktigt frisk, men vad vet jag...jag tycker min går som satan och upplever inte alls det du skriver. :yoparty
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top