Superduke-tråden

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nån som har nån sida med skillnader på en 06'a & en 07'a? (för slö för att orka läsa igenom +70 sidor)
Så jävla avis på era hojjar att jag vill köpa mig en egen i vinter! :yoparty
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
din är ju för dyr för min budget men jag kan gärna komma och provslanga :D

Va det du som kikade på den med 162 mil på mätarn? Du ringde och kollade skick med Ragnar?

Skambud?

/A

Nån som har nån sida med skillnader på en 06'a & en 07'a? (för slö för att orka läsa igenom +70 sidor)
Så jävla avis på era hojjar att jag vill köpa mig en egen i vinter! :yoparty

07an har radiellabromsar, annan gaffelvinkel, annan toppkåpa och större tank. Den kom även med nya färger och 16 drev fram.

bara och handla, se till att få Akra på köpet, dyrt men härligt.

/A
 
Last edited:

Kåteäm

Vill ha mer effekt
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM Superduke -07, KTM 450 -05
Nu har jag parkerat hojen för ett tag. Kom nåt annat ivägen... Världens sötaste lilla tjej föddes i fredags 10 över 11 på förmiddagen.
Synd jag inte har bild på henne i sin KTM mössa. :)


Grattis!
Jag har två stabila boys som på 1 resp 2,5 år som du kan gifta bort henne med så kan vi ut och dra lite på familjeträffarna.:)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Va det du som kikade på den med 162 mil på mätarn? Du ringde och kollade skick med Ragnar?

Skambud?

nej det var inte jag. jag har en annan hoj på gång som jag gillar :D

är det någon av er som har något koll på den här strypningen som ska sitta på orginal. någon strypning som bara ger 80% effekt på de första växlarna. på den hoj jag funderar på att köpa sitter det orginalsystem och vad jag förstår kan man bara rycka ur en kontakt så har man löst problemet. någon som har testat detta eller har ni alla löst det genom att mappa om men eftermarknadsavgassystem?
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
nej det var inte jag. jag har en annan hoj på gång som jag gillar :D

är det någon av er som har något koll på den här strypningen som ska sitta på orginal. någon strypning som bara ger 80% effekt på de första växlarna. på den hoj jag funderar på att köpa sitter det orginalsystem och vad jag förstår kan man bara rycka ur en kontakt så har man löst problemet. någon som har testat detta eller har ni alla löst det genom att mappa om men eftermarknadsavgassystem?

Här finns en sticky med "alla" moddar:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=687

Punkt 5 är den som det pratas om.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Här finns en sticky med "alla" moddar:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=687

Punkt 5 är den som det pratas om.

jag ringde och frågade lelles om detta och ha sa att det stämmer. han sa dock att man inte bara kan rycka kontakten utan att man bör mappa om hojen. ska det verkligen vara nödvändigt? på sidan du länkar till verkar det ju som att man bara kan rycka den eller köpa nån pryl från sommerktm (som jag inte kan hitta på deras sida).

frågade även han om man kan köra 15 drev fram, han tyckte att det var bättre att köra 16 fram och gå upp lite bak för att man får dålig vinkel på kedjan annars. inte riktigt säker på hur han menar då.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
jag ringde och frågade lelles om detta och ha sa att det stämmer. han sa dock att man inte bara kan rycka kontakten utan att man bör mappa om hojen. ska det verkligen vara nödvändigt? på sidan du länkar till verkar det ju som att man bara kan rycka den eller köpa nån pryl från sommerktm (som jag inte kan hitta på deras sida).

frågade även han om man kan köra 15 drev fram, han tyckte att det var bättre att köra 16 fram och gå upp lite bak för att man får dålig vinkel på kedjan annars. inte riktigt säker på hur han menar då.

Enligt schemat så skall 2 av de 3 kablarna bort. Tar man bort alla så varnar FI lampan. Har inte hört något om att det skall behöva en ommappning. Finns nog ingen mapp öh för det.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Enligt schemat så skall 2 av de 3 kablarna bort. Tar man bort alla så varnar FI lampan. Har inte hört något om att det skall behöva en ommappning. Finns nog ingen mapp öh för det.

jag ringde och frågade dirtbike också men han hade inte ens hört talas om detta. det enda han sa var att ifall man rycker kablar så gäller inte garantier längre. detta kan jag dock leva med.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
läste mer på forumet och det verkar hur enkelt som helst. behövs inte alls någon ommappning enligt dessa uppgifter.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Ska du köra med orginal pipor?

15T fram är lite extremt, 16T fram och gå upp 2 istället.

/A

så som jag tänker är att 15 fram kostar kanske 150kr. om jag ska gå ner till 16 fram och byta upp bak så måste jag ju byta båda dreven och kedjan vilket blir skitdyrt(drivpaketet som sitter på är i mycket bra skick så det känns onödigt)
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
så som jag tänker är att 15 fram kostar kanske 150kr. om jag ska gå ner till 16 fram och byta upp bak så måste jag ju byta båda dreven och kedjan vilket blir skitdyrt(drivpaketet som sitter på är i mycket bra skick så det känns onödigt)

15T fram sliter mer på kedjan p.g.a. den skarpare vinkeln som blir. Varje länk måste böja sig mer när de går runt framdrevet.

Kedjan behöver du inte byta om du går upp till 40T bak. Det är bara att vända på blocken som sitter mot kedjejusteringsbulten.

Så frågan är vad som är dyrast, nytt bakdrev nu eller ny kedja snart?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
15T fram sliter mer på kedjan p.g.a. den skarpare vinkeln som blir. Varje länk måste böja sig mer när de går runt framdrevet.

Kedjan behöver du inte byta om du går upp till 40T bak. Det är bara att vända på blocken som sitter mot kedjejusteringsbulten.

Så frågan är vad som är dyrast, nytt bakdrev nu eller ny kedja snart?


ok, jag trodde inte att kedjan skulle räcka till om man satte dit större bakdrev. nån som har koll på vad ett 40 bak kostar och ett 16 fram?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
16T = 179kr

40T = 566kr

Ska jag ta hem?

/A
jag har inte köpt någon superduke ännu, men om jag slår till så säger jag till.
jag har extreeeeeeeeeem beslutsångest.
väljer mellan superduke eller husaberg 650. känns som att jag inte klarar av att ta ett beslut.
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
jag har inte köpt någon superduke ännu, men om jag slår till så säger jag till.
jag har extreeeeeeeeeem beslutsångest.
väljer mellan superduke eller husaberg 650. känns som att jag inte klarar av att ta ett beslut.

Husan är ju rå den också men mycket smalare än Superduken i användningsområde, om du endast busar så är den klockren men så fort du vill åka längre sträckor eller skjutsa så går Husan tyvär bort.

Pest eller kolera? Köp båda.

/A
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top