Superduke-tråden

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Ajdå. Då är jag en dålig husse som torrkör i garaget?!, hoppas cykeln är nöjd med att stå varmt och få ny soppa iaf.

Det man gör när man "snällt" torrgasar lite är att man får kondens i motorn av den luften som finns där pga av temperaturskilnnanderna och skiftena. Under normal körning så hinner man bränna bort fukten men lite torrgasning då och då är nog det värsta man kan göra för att få kondens i motorn.

Nu är den nog inte så farligt som det låter, och en ordentlig varmkörning fixar biffen. Många kallstarter är mord för motorn. Tänk taxibilar som går bra mycket längre än andra bilarna men fortfarande kan vara förvånadsvärt fina i motorn = få kallstarter.

En mjölkig olja kan vara för at du har haft mycket kondens bildning i motorn (eller en kass topplockspackning)
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Det man gör när man "snällt" torrgasar lite är att man får kondens i motorn av den luften som finns där pga av temperaturskilnnanderna och skiftena. Under normal körning så hinner man bränna bort fukten men lite torrgasning då och då är nog det värsta man kan göra för att få kondens i motorn.

Nu är den nog inte så farligt som det låter, och en ordentlig varmkörning fixar biffen. Många kallstarter är mord för motorn. Tänk taxibilar som går bra mycket längre än andra bilarna men fortfarande kan vara förvånadsvärt fina i motorn = få kallstarter.

En mjölkig olja kan vara för at du har haft mycket kondens bildning i motorn (eller en kass topplockspackning)

Då behöver jag inte va nojjig längre, långa fina gas-på-drag hade jag. Så simulerad normalkörning borde det utan problem blivit.

Larmet gick på Audin som stod brevid och klockan som hänger på väggen rasade ner av vibrationerna, manligt.

Sen brukar ju åka cykel långt in på hösten, inte ofta man få varma parkeringsplatser då, gasa till det rasar heter det väl?

/A
 
Last edited:

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Idag gjorde jag min efterlängtade beställning på kraschpuckar o en enkelkuts:yoparty

http://www.dirtbikebook.com/acatalog/990_SuperDuke_Acc_s.html

Någon som beställt därifrån. Undrar om man hinner få det tills helgen:gnissla

Då ska hojen göras redo för säsong. Har lackat en del saker som ska på oxå.
Bilder kommer på det senare.
Så här såg den ut innan jag ställde in den
 

Bifogat

  • Bild 046liten.JPG
    Bild 046liten.JPG
    55.2 KB · Visningar: 85

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Var i Borås och hämtade denna skönhet. En 07a som gått 400 mil, fina akra :tummenupp

post-6-1235989207_thumb.jpg


post-6-1235989198_thumb.jpg

Nice!

Grattis! :tummenupp
 

nummer23

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
London
Hoj
Super Duke Battle R
Kanon! Tack för hjälpen! Nån som kört med 16/40? Recension?

jag har 16/40. funkar perfekt for stadskorning i tvanan eller treans vaxel. har aldrig varit nara topphastigheten sa har inte kannt att det saknats dar (har iofs inte varit pa nagon snabb bana annu -kanske andrar jag mig da)
 

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
Jag blir tokig när det gäller skylthållaren är bak :mad: Tänkte ta bort den feta läppen och sätta dit blinkers och skylt där. Men eftersom att jag har Acras (evos) så får man välja Hattech's skylthållare för Acra och då ser det nästan lika illa ut som orginal. Hur har ni andra löst det?
 

nummer23

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
London
Hoj
Super Duke Battle R
Jag blir tokig när det gäller skylthållaren är bak :mad: Tänkte ta bort den feta läppen och sätta dit blinkers och skylt där. Men eftersom att jag har Acras (evos) så får man välja Hattech's skylthållare för Acra och då ser det nästan lika illa ut som orginal. Hur har ni andra löst det?
om du kor hattech sa ta den som ar for standard och inte akra. Du kommer behova borra tva nya hal men det blir snyggare.

har ar en trad fran nar jag gjorde det pa min gamla hoj:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=6187&highlight=hattech
 

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
Last edited:

nummer23

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Ort
London
Hoj
Super Duke Battle R
Perfekt! Var någonstans sågade du av anknäbben? Precis längst med lampan, så långt in som möjligt? Tog du av näbben eller du sågade när den var på duken?
jag tog det forsiktigt och tog en bit at gangen. Du kan se ungefar var du ska saga genom att satta metalplattan upp och ned med skruvarna inskruvade. Sista biten tog jag med fil.

Perfekt! Var någonstans sågade du av anknäbben? Precis längst med lampan, så långt in som möjligt? Tog du av näbben eller du sågade när den var på duken?

jag tog inte av hela plasten, det var enklare att ha kvar den. Lampan kopplade jag dock ur for att skydda den fran sagen.
Det blir ganska uppenbart hur du ska gora nar du val har delarna till hattechen.
 
Last edited:

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
jag tog det forsiktigt och tog en bit at gangen. Du kan se ungefar var du ska saga genom att satta metalplattan upp och ned med skruvarna inskruvade. Sista biten tog jag med fil.



jag tog inte av hela plasten, det var enklare att ha kvar den. Lampan kopplade jag dock ur for att skydda den fran sagen.
Det blir ganska uppenbart hur du ska gora nar du val har delarna till hattechen.
Jättefint, då ska det nog gå bra. Tack för hjälpen :tummenupp
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
När det gäller oljebyte, tänkte fixa det själv nu innan säsongen. Har köpt oljefilter och funderar nu på vilken olja jag ska ta. Manualen säger att JASO T903:2006 MA ska följas något Biltemas rejsingolja gör. Är det någon som kört med denna olja? Eller de kanske inte är någon som är villig att erkänna?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=139169

Har kört den i husan och den fungerar super. :tummenupp
men till duken blev det motorex :näsblod vet inte varför.
(jo jag fick bra pris, så var det nog :död )
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ska byta framdrev i helgen och har aldrig gjort det förr. Ska man tänka på något spec? Ev. förvärma, i med 1'an, stå på bromsen och sen fram med muttermaskin? Nå spec. moment man ska fästa muttern med sen eller tar man i tills man får blodsmak?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Har mina funderingar på att byta bort min Superduke-07a, mot antingen en KTM RC8, R1:a -09 eller en Ducati Hypermotard (ev en KTM990SM). Är grymt nöjd med min hoj, men jag drabbas alltid av BYTAHOJ-sjukan när våren börjar närma sig...
Har någon här testat dessa hojar?
 

patgus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Superduke is tha shijt
Premiär igår

Jaha, då tog man ledigt från jobbet och ringde sin "buddy" så vi kunde ta årspremiär rundan för mig iallafall. :yoparty Nu kom man på varför man älskar sin Superduke iallafall :tummenupp bifogar bild!

Fy faen vad kul det var!
Min den bakre :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0007_1.jpg
    DSC_0007_1.jpg
    37.2 KB · Visningar: 127
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top