Superduke-tråden

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Ljudet blev lite bättre?
Det blir ju en jävla skillnad! Slit ur insattserna omedelbart om du inte redan gjort de:)

Hehe, skall slita ut dom, men Ragnar tyckte jag skulle vänta tills han mappat om den.
Nån som har provat det där tricket med att såga i insatserna samt vecka dom för bättre ljud?

Visst blev ljudet bättre :tummenupp , men hade hoppas på det där djupa ljudet jag hade på ducatin, var ju som att djävulen harklade sig när man startade den. :yoparty
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Tjena alla som vet vilken hoj som e bäst :)

Cliff Barnes och jag är lite inne på å byta till ett 40-drev bak. De e ju inte alltför ofta man kör över 200km/h.
Antar att flera här kör med 40-drev så de vore kul om någon kan säga hur stor skillnad det blir.
Tack för en utmärkt tråd!

Någon måste väl köra med större drev bak?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Gris, det va redan fullbokat på Tuvängens förbokning på lörda, orkar man ens chansa på att det finns en snabbväst kvar?

/A
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
ang 40T bakdrev.

saxxar ifrån denna tråd:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=687

"15) Rear Sprocket Change
Approx Cost: US$80.00
Ranking: Not really needed if you fit a 16T front
Notes: You can fit 16/40T on the standard chain, but you will need to turn the blocks the other way and will be running a very short wheelbase. A new chain is recommended.
Advantages: Further improvement to acceleration. Weight if Alloy
Disadvantages: Reduces your top speed further, approx 16/41T will give a top speed of 190km/h.
Only compatible with the KTM Supermoto 950 and SD 990
(Not compatible with any other KTM model or other manufacturers)
Part#:
JT Rear model # is JTR 898.41 (sizes are 38 and 41 only)
Renthal Rear model # is 443U (sizes are 35 to 56)
KTM Rear model # is 610100511## (sizes are 39, 40 and 45 only)
Rental: http://www.renthal.com/cw_master_page.asp?make=18
JT: http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L=0&sel_uid=3454&p=
KTM: http://www.ktmtwins.com/990superduke/drive.html
Sub-note: JT (Link Australia) are not importing the SD sprockets"

måste kolla, det verkar som jag har 16 fram eftersom jag har en 07a, men vill se det med egna ögon, och är det 16 så är jag också intresserad av 40/41 bak, som ni säger,, inte ofta man kör 200 med superduken :D
 

NORDBERG

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
farsta
Hoj
2007 ktm superduke
Någon måste väl köra med större drev bak?
jo jag kör med 40 drev, blev ganska nöjd. tycker den går lite mindre ryckigt på låga varv, men de är nog för att varvet ligger lite högre vid krypkörning. också är det lättare att slanga på 3an med koppling. toppfart känns desamma. känns som den orkar varva ut mera.
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
jo jag kör med 40 drev, blev ganska nöjd. tycker den går lite mindre ryckigt på låga varv, men de är nog för att varvet ligger lite högre vid krypkörning. också är det lättare att slanga på 3an med koppling. toppfart känns desamma. känns som den orkar varva ut mera.

Låter bra!
I DwD:s länk från superduke.net lät det som man borde byta kedja. Gjorde du det? Om inte märkte du någon skillnad med lite mindre hjulbas?
 

NORDBERG

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
farsta
Hoj
2007 ktm superduke
Låter bra!
I DwD:s länk från superduke.net lät det som man borde byta kedja. Gjorde du det? Om inte märkte du någon skillnad med lite mindre hjulbas?

nepp! du behöver inte byta kedja på ett 40 drev. men 41 blir det nog. det ända du gör är att vända på aluminium grejen där du spänner kedjan. märker skillnad pga kortare hjulbas gör jag inte, inte jag ialla fall.
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
nepp! du behöver inte byta kedja på ett 40 drev. men 41 blir det nog. det ända du gör är att vända på aluminium grejen där du spänner kedjan. märker skillnad pga kortare hjulbas gör jag inte, inte jag ialla fall.

Tack! Då e de bara å beställa:)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Serviceintervall...

Hur står det till, tycker man får olika svar beroende på vem man frågar, även här i tråden verkar folk oense när man söker.

Är det,
100
750
1500 mil som gäller.

Eller 750mils intervall?
100
850
1600 mil?

Vad ligger den stora på ungefär i pris? Den är väl ventiler och jox på tapeten vid den?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
750 mils intervall; det vore oerhört ologiskt att den första efter 100-milarn skulle vara 650 mil medans resterande skulle vara 750 mil.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
750 mils intervall; det vore oerhört ologiskt att den första efter 100-milarn skulle vara 650 mil medans resterande skulle vara 750 mil.

Så tänker jag också. Men läser man superduke.net och översätter deras utrikiska måttsystem så verkar dom säga tvärtom? Iofs. läser man ju det mest korkade om SD'n just där.
Jag körde min andra vid 850 då Ragnar sa att det var rätt. Samtidigt vill man ju ha stämplarna "rätt" inför en ev. försäljning. Men när jag prata med MC-Sport och Karlströms så var dom, precis som utrikesfolket, inne på att första intervallet skulle vara just 650.
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Inget proffs som sitter inne på 2 finger grepp för koppling och broms som vill kränga av?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top