Superduke-tråden

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Funderar på motohooligan airbox och Tuneboy till kommande säsong.
Någon som kör detta på sin Dukke?
Värt pengarna?

Är osäker på hur Tuneboy ska installeras, någon som gjort detta?

Nu är det för länge sen jag hade min SD för att jag ska ha koll på vad TuneECU är för något, men Tuneboy funkar nästan likadant som t.ex PowerCommander fast med vissa bonusfunktioner (varvstopp, tändning osv.) och att du flashar om ECU'n istället för att köra piggyback. Det man köper är en kabel som passar till diagnosuttaget du har under sadeln, sen kopplar man ihop hojen men en dator där man installerar TuneEdit och sen kör hojen i bänk för att göra det justeringar man vill. Jag tror vem som helst som är duktig på att mappa med PC lär sig TuneEdit på nån timme, sen är'e ba gå loss och njuta av effektkurvan!

Värt pengarna ihop med ny luftburk? Alla gånger! Dock är det ännu mer värt att köpa japansk radfyra om det är effekt man vill åt :D
 

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Hus
Hoj
KTM
varför just tuneboy? billigare att köpa en vag obd2 läsare och koppla upp dig med tuneecu, kostnad 50kr och funkar fint.

Jasså! fungerar de på samma sätt med samma resultat?
Då är de ju inge snack:)




Tack Henke, men rad 4a blir de dock inte;)
 
Last edited:

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM Superduke
Var inne hos min lokala mcfirma (Claessons motor) och snackade lite inför den stora servicen. Gubben snackade om en elektronisk spärr på 2-3 växeln som på 20 min plockas bort och gav mer hk, den satt där pga avgas/ljud regler från EU. Jag har Acra evo pipor med evo mappen och trodde att den mappen tog bort denna spärren automatiskt? Vad säger ni?
 

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Hus
Hoj
KTM
Var inne hos min lokala mcfirma (Claessons motor) och snackade lite inför den stora servicen. Gubben snackade om en elektronisk spärr på 2-3 växeln som på 20 min plockas bort och gav mer hk, den satt där pga avgas/ljud regler från EU. Jag har Acra evo pipor med evo mappen och trodde att den mappen tog bort denna spärren automatiskt? Vad säger ni?

De försvinner när du mappar om till Akra..
Jag var inte säker så jag klippte kabeln själv och de blev ingen skillnad, hehe så den var nog borta med mappen trots allt:tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
De försvinner när du mappar om till Akra..
Jag var inte säker så jag klippte kabeln själv och de blev ingen skillnad, hehe så den var nog borta med mappen trots allt:tummenupp

Nja, det beror på vilken mapp.

Det finns, så vitt jag vet, tre "officiella" Akra-mappar. Två av dem eliminerar begränsningen. Den tredje gör det inte. O2-eliminatorer, som kringgår problemet med closed loop, är ett alternativ för att vara på den säkra sidan. Enklare - eller åtminstone billigare - är dock att köra TuneECU och kontrollera där för säkerhets skull. Då kan man ju passa på att lägga in en optimerad mapp på samma gång dessutom.
 
Last edited:

Kalle_Duke

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Kalmar
Hoj
2011 Bmw S1000RR
Köpte min duke med akra på och han sa att den var mappad hos ktm. frågan är ju om den där spärren är bort eller inte. Vart sitter kablen? Och måste man klippa av den:) ?

Jag har en 2008 superduke
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Klipp ingenting. Kontrollera via TuneECU. Finns en uppsjö info om det på superduke.net, om du inte får tag på någon som kan hjälpa dig.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Nu är det för länge sen jag hade min SD för att jag ska ha koll på vad TuneECU är för något, men Tuneboy funkar nästan likadant som t.ex PowerCommander fast med vissa bonusfunktioner (varvstopp, tändning osv.) och att du flashar om ECU'n istället för att köra piggyback. Det man köper är en kabel som passar till diagnosuttaget du har under sadeln, sen kopplar man ihop hojen men en dator där man installerar TuneEdit och sen kör hojen i bänk för att göra det justeringar man vill. Jag tror vem som helst som är duktig på att mappa med PC lär sig TuneEdit på nån timme, sen är'e ba gå loss och njuta av effektkurvan!

Värt pengarna ihop med ny luftburk? Alla gånger! Dock är det ännu mer värt att köpa japansk radfyra om det är effekt man vill åt :D

henrik henrik.. de funkar inte att skryta om en ylande rad fyra i en supertwin tråd ;)
när är första tävlingen med den nylackade hojjen då?

anderstorp?
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Slänger upp några bilder på hur mina grepp blev, är riktigt nöjd. Funderar på att prova på riktigt i helgen :)
 

Bifogat

  • DSC00126.JPG
    DSC00126.JPG
    105.2 KB · Visningar: 99
  • DSC00127.JPG
    DSC00127.JPG
    109.2 KB · Visningar: 102

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Slänger upp några bilder på hur mina grepp blev, är riktigt nöjd. Funderar på att prova på riktigt i helgen :)

Blev ju bra det där!!! Klarade du dig utan justering av tryckpunkten? jag fick laborera en hel del, men det kna ju förstås bero på att det var ruskigt tight redan från början. Tycker fortfarande klossarna ligger an lite, men det blir inte ett dugg bättre när man tar bort fingergreppet helt och låter pumpen stå orörd. Kanske går inte kolvarna tillbaka ordenligt...

Någon som vet minsta avstånd mellan bromskolvarna för att undvika att de "hoppar" ut ur oket när man trycker ut dem för rengöring? Tycker det känns som om det kan vara läge för en sådan i helgen... Kolvarna verkar inte dra sig tillbaka helt, men det kasnke avhjälps med en lufntning, känns som om det är dags för en sådan också :) Sen kan våren få komma!
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Blev ju bra det där!!! Klarade du dig utan justering av tryckpunkten? jag fick laborera en hel del, men det kna ju förstås bero på att det var ruskigt tight redan från början. Tycker fortfarande klossarna ligger an lite, men det blir inte ett dugg bättre när man tar bort fingergreppet helt och låter pumpen stå orörd. Kanske går inte kolvarna tillbaka ordenligt...

Någon som vet minsta avstånd mellan bromskolvarna för att undvika att de "hoppar" ut ur oket när man trycker ut dem för rengöring? Tycker det känns som om det kan vara läge för en sådan i helgen... Kolvarna verkar inte dra sig tillbaka helt, men det kasnke avhjälps med en lufntning, känns som om det är dags för en sådan också :) Sen kan våren få komma!

Helt utan justeringar, de ligger precis lika mycket an som innan. Så hoppas att det blir bra. Jag har testat att bromsa och pumpa hit och dit för att undersöka så att det inte bildas upp ett tryck i slangen vilket det inte verkar göra. Så är riktigt nöjd. Jag bytte bromsvätska i höstas (750 mils service) och upplever inte det du förklarar, alltid värt ett försök. Om du inte har bytt bromsvätska så passa på att göra det samtidigt :)

Verkar som att vädret ska bli sämre i helgen så hojen får nog stå ännu en vecka. Måste ta ut den snart :huvet

Edit: Blev premiärtur igår, var riktigt skoj och de nya greppen kändes riktigt bra :banana
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Bytte drivpaket häromdagen som jag köpt i paket från EBAY. RK kedja (o-ring) och JR drev så inget direkt kina köp.

Det jag undrar över är spänningen i kedjan. Jag anser att den är "lite lång" men frågan är ju om jag kan kapa en länk utan att få den för kort? hur tycker ni bilderna ser ut? är det "normalt" med den spänningen så att säga (längden på skruven) för ett nytt paket? Hur ser era ut?

tips?
 

Bifogat

  • DSC_0095.jpg
    DSC_0095.jpg
    229.4 KB · Visningar: 80

endurance

slangåkare
Gick med
22 Dec 2006
Ort
hemma
Hoj
Superduke -07, H-berg 450 -09
På bilden ser det ut som att bakaxeln är i "läge sliten kedja" så om du roterar axeln 180 grader så att den lilla klacken hamnar mot justerskruven så borde du kunna korta av en länk utan bekymmer...
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
På bilden ser det ut som att bakaxeln är i "läge sliten kedja" så om du roterar axeln 180 grader så att den lilla klacken hamnar mot justerskruven så borde du kunna korta av en länk utan bekymmer...

Hade det på känn, kändes lite konstigt att vända på den då jag monterade varpå jag skippade det.
 
Last edited:

#88_Daniel

Häng gas!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
The Rock
Hoj
Yamaha MT-09 Street Rally-14, Yamaha R1-04 (Bansmiskare)
Hallå! Är ny i Superduke familjen. Och är väldigt nöjd än så länge..
Hittade ett riktigt klipp på blocket. En 2008-89 mil 75 000kr med hp corse avgasrör. Som ny:yoparty
Har bara en fråga om kraschpuckar. Jag hitta rätt billiga puckar här
http://www.hojstyling.se/product.php?id_product=303
Biketek-Kraschpuckar. Vill bara veta om det är något att köpa.
Eller man ska ta och köpa dyra r&g kraschpuckar... :tummenupp
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Hallå! Är ny i Superduke familjen. Och är väldigt nöjd än så länge..
Hittade ett riktigt klipp på blocket. En 2008-89 mil 75 000kr med hp corse avgasrör. Som ny:yoparty
Har bara en fråga om kraschpuckar. Jag hitta rätt billiga puckar här
http://www.hojstyling.se/product.php?id_product=303
Biketek-Kraschpuckar. Vill bara veta om det är något att köpa.
Eller man ska ta och köpa dyra r&g kraschpuckar... :tummenupp

De svarta ser helt okej ut, både funktions- och utseendemässigt, men ju fler puckar desto bättre men de kanske även har de övre samt för varje hjuaxel osv? Om inte så är det snyggare att matcha med r&g puckar överallt :)

Edit: Såg nu att puckarna på bilden inte är så som de borde se ut, gissar att bilden inte är en bild på SD puckarna. Kan vara värt att kolla upp infästningen osv innan du köper isf. Annars skiljer inte priset så mycket från r&g puckar. Se http://www.rg-racing.com/browseBike/KTM/990_Super_Duke/All_Years.aspx
 
Last edited:

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Hallå! Är ny i Superduke familjen. Och är väldigt nöjd än så länge..
Hittade ett riktigt klipp på blocket. En 2008-89 mil 75 000kr med hp corse avgasrör. Som ny:yoparty
Har bara en fråga om kraschpuckar. Jag hitta rätt billiga puckar här
http://www.hojstyling.se/product.php?id_product=303
Biketek-Kraschpuckar. Vill bara veta om det är något att köpa.
Eller man ska ta och köpa dyra r&g kraschpuckar... :tummenupp

Bra pris det där:tummenupp

Det va den från halmstad va

Ang puckar så finns det väl något ställe som säljer ett paket med allt till en superduke:va

Ska försöka leta reda på den sidan igen

Sidan låg bland favoriter:tummenupp

Detta kanske kan va något

http://www.coyotemoto.com/products.asp?prodid=52&depid=10
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top