Superduke-tråden

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Tänkte kolla om det är någon som har ett par fotpinnar bak att sälja.
Eller finns det några nya att köpa? Har letat men kan inte hitta några.

Hojen är en SD-08, vet inte om det skiljer något på årsmodellerna:confused:
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Tack Gurre,
Vore grymt om någon vänlig själ kunde köra en test omgång om ni får möjlighet, o sen rapportera till mig.

Svaret på denna fråga är självklart att det går. Jag lyckades svänga runt min vtr1000f dock ganska precis och SDn svänger bra mycket bättre och är betydligt mer lättkörd. Sen finns det säkert lättare hojar att köra upp på men vem har sagt att det ska vara lätt :D

Köp en SD om det är det du vill ha, finns ingen anledning till att skaffa något annat bara för att köra upp på. Låna isf hellre en annan hoj. Själv körde jag upp på en xjr1300, väldigt lättkörd trots sin tyngd. SDn är smidig men kräver som redan sagt bra arbete med kopplingen då twinnar är lite ryckiga på låga varv.

Vad för SD lutar det åt? Årsmodell och färg? :)
 

mayeah

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Z750
Svaret på denna fråga är självklart att det går. Jag lyckades svänga runt min vtr1000f dock ganska precis och SDn svänger bra mycket bättre och är betydligt mer lättkörd. Sen finns det säkert lättare hojar att köra upp på men vem har sagt att det ska vara lätt :D

Köp en SD om det är det du vill ha, finns ingen anledning till att skaffa något annat bara för att köra upp på. Låna isf hellre en annan hoj. Själv körde jag upp på en xjr1300, väldigt lättkörd trots sin tyngd. SDn är smidig men kräver som redan sagt bra arbete med kopplingen då twinnar är lite ryckiga på låga varv.

Vad för SD lutar det åt? Årsmodell och färg? :)

Tack för svaren gubbs, blir nog o köpa en snarast då, hmm en 05, 06 och svart helst. Är det någonting speciellt jag ska vara extra uppmärksam på när jag kollar in hojen?

Mvh mayeah
 

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD
Fan va dyrt det ska vara med Akra! De vill ha 14 papp för Evo! De nöjer sig med 10 för modellen med runda dämpare...men jag vill ju ha Evo buhu!
 

rasmussen

Guest
Halloj

I sommar får det bli en superduke! Men jag har ett par funderingar. Vad är det för någon serviceintervall? Några större servicar än olja,filter vid något visst miltal? Vad är det för någon skillnad på en vanlig SD och en SD R? Blir en 07a eller nyare!
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Frågan är om nån som redan har körkort får runt den i rutan när man ska lågfartsvända?! Jag är tveksam då vändradien är bra mycket sämre än t.ex Kawa Z750 som vissa körskolor brukar ha.

Min körskolelärare körde en glidare och han fick runt den. Det borde då absolut gå att göra det med en SD också. Men som redan nämnts är det dess ryckiga beteende som kan vara nackdel. Som nybörjare är den ju ryckig även på högre farter.
 

Thorssa

Storkarl
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke -07 SÅLD
Halloj

I sommar får det bli en superduke! Men jag har ett par funderingar. Vad är det för någon serviceintervall? Några större servicar än olja,filter vid något visst miltal? Vad är det för någon skillnad på en vanlig SD och en SD R? Blir en 07a eller nyare!

Var 750:e mil. Varannan service är det ventiljustering.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Halloj

I sommar får det bli en superduke! Men jag har ett par funderingar. Vad är det för någon serviceintervall? Några större servicar än olja,filter vid något visst miltal? Vad är det för någon skillnad på en vanlig SD och en SD R? Blir en 07a eller nyare!

En del av frågorna är redan besvarade, men jag fyller på. Var 750e mil eller en gång/säsong om jag minns rätt. Skillnaden mellan en vanlig SD och SD R är att R:en är ensitsig, lite annan bakdel till utseendet, något vassare motor. Bromsar och fjädring vet jag inte om det skiljer något. Den vassare motorn i R:en sitter från och med 08orna.

Fundera lite på om du ska skjutsa eller ej. Om du inte gör det så skaffa dig en R men i det andra fallet så är det nog en vanlig som gäller. Är surt att inte kunna ta t.ex. bönan bakpå ibland. Om du ska skaffa dig en vanlig SD så satsa på en 08a och framåt eftersom att den är mycket snyggare med svart sving :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om du ska skaffa dig en vanlig SD så satsa på en 08a och framåt eftersom att den är mycket snyggare med svart sving :)

Eller en R om den ska brukas på bana. Annan styrvinkel, försprång (samma som 05-06 va?) mm. Lite osäker på om vanliga SD'n fått samma fjädring & dämpning som R'en nu men annars är den snäppet mer "bana" också.

Kostnaden för ett köra-cheyen-kit är ju knappt märkbar vid köp och bytet går hyffsat snabbt från enkel till dubbelsadel. När jag var som mest haj på det så tog det inte ens 10min att byta, iförd skinnställ.

Min körskolelärare körde en glidare och han fick runt den.

Jo, fast han var ju inte ny på hoj heller.. Jag har svårt att tro (men motbevisa mig gärna) att nån som inte ens har lappen skulle få igenom en SD i lågfartsvändningen.
 
Last edited:

rasmussen

Guest
En del av frågorna är redan besvarade, men jag fyller på. Var 750e mil eller en gång/säsong om jag minns rätt. Skillnaden mellan en vanlig SD och SD R är att R:en är ensitsig, lite annan bakdel till utseendet, något vassare motor. Bromsar och fjädring vet jag inte om det skiljer något. Den vassare motorn i R:en sitter från och med 08orna.

Fundera lite på om du ska skjutsa eller ej. Om du inte gör det så skaffa dig en R men i det andra fallet så är det nog en vanlig som gäller. Är surt att inte kunna ta t.ex. bönan bakpå ibland. Om du ska skaffa dig en vanlig SD så satsa på en 08a och framåt eftersom att den är mycket snyggare med svart sving :)

750mil, 1500mil, osv.. Vad går servicarna på i runda slängor? Men jag får försöka hitta en R då! Ska bara sälja 625an först!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack för svaren gubbs, blir nog o köpa en snarast då, hmm en 05, 06 och svart helst. Är det någonting speciellt jag ska vara extra uppmärksam på när jag kollar in hojen?

Mvh mayeah

Eh hum.. *HOST*

Titan är ju också en snygg färg ;)...

Har ingen annons ute bortsett den i signaturen, men det gäller i praktiken ändå.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
750mil, 1500mil, osv.. Vad går servicarna på i runda slängor? Men jag får försöka hitta en R då! Ska bara sälja 625an först!

Min 750mils service i höstas gick på ca 2500 spänn, den vid 1500 mil blir nog något dyrare men det är värt varenda krona :)

Finns ganska många SD-R ute nu bara att passa på och fynda ;)
 

Brembo

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Grästorp
Hoj
10, Ktm Superduke 990
Ja men då måste jag mappa den i bänk vilket kostar X tusenlappar så det blir inge billigare. Dessutom är jag jävligt lat så jag vill kunna lämna in den och få det fixat på plats :p


Köpte FMF Apex till min SD i slutet på förra året och lämande den till Johans MC i Göteborg, de la in Acra mappen i den o det funkar kanon!:tummenupp
 

rasmussen

Guest
Min 750mils service i höstas gick på ca 2500 spänn, den vid 1500 mil blir nog något dyrare men det är värt varenda krona :)

Finns ganska många SD-R ute nu bara att passa på och fynda ;)

Helt överkomligt med tanke på att försäkringen är så "låg", iaf jämfört med en plastraket! Förhoppningsvis kan man börja leta på allvar i Maj! Måste besiktga motarden innan jag säljer den..... Jag lääängtar!
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Eh hum.. *HOST*

Titan är ju också en snygg färg ;)...

Har ingen annons ute bortsett den i signaturen, men det gäller i praktiken ändå.

Det är bättre att du behåller duken så jag har någon att fightas med på Sviestad :).
Var med riktigt sugen på att sälja, men hojen får nog hänga med en 5e sommar (Skandal eftersom jag brukade byta 1-3 gånger per år innanman köpte Duken ju).
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tja!

Är i fullgång med att ta mc kort och har bara uppkörningen kvar. Då jag är intresserad av att köpa en superduke och även köra upp med den, är frågan om det är en bra hoj att köra konbanan, lågfartsprovet m.m med?
Eller tycker ni att jag ska jag satsa på en enklare hoj.
Mvh mayeah

Hellu..

Tjejen tog kortet -09, och vi körde mkt privat. Då körde jag alla övningar osv med SDn också, dels för att det är trist att stå still, dels för att visa henne praktiskt hur jag gjorde det.


SDn är grymt balanserad och busenkel att göra allt sånt med. Det som kanske kan ställa till det för en noob är som flera påpekat den hårda gången i kombination med en högt växlad 1:a.

Fördelen är att du inte behöver röra gasen på hela varvet. Lär du dig hantera kopplingen (vilket man snabbt blir duktig på om man åker LC8) så är det allt du behöver för att klara lågfartsbanorna.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är bättre att du behåller duken så jag har någon att fightas med på Sviestad :).
Var med riktigt sugen på att sälja, men hojen får nog hänga med en 5e sommar (Skandal eftersom jag brukade byta 1-3 gånger per år innanman köpte Duken ju).


Även om jag byter hoj får du nog brottas med mig in i esset ska du se ;)

Men jag är som dig. Jag skulle ju sälja Dukken redan efter 1a sommarn från början.. Nu, 4 år senare älskar jag fortfarande hojen. Jag vill byta nu med, men inte till vilket pris som helst.

Nu är det mer att jag känner att jag "kan" SuperDuke rätt bra. Vill få göra nåt annat ett tag bara. Men går det som jag vill stannar jag ju i familjen (690 SMR).

Men det kanske får vänta ändå. Håller på o letar ny hoj till tjejen så hon får byta upp sig först. Det går före just nu.

Sen är jag inte så sugen på att byta till nåt R6-ras för samma pengar för att sporthojsmupparna tror att deras sönderkörda japsar håller värde som guld.. Då behåller jag Dukken till den går till skrot!
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Jaha då va hojen borta:gnissla

Lite ångest fick man allt.

Men nu e det ut o leta efter någon annan hoj.

Hade tänkt något med någon kåpa o billig försäkring.

Någon som har förslag på en sådan som e hyfsat lika superduken:va
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top