Superduke-tråden

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Är det lika tramsiga regler som vanligt om att man måste ha originalsystem på Sviestad?

Tyvär så ..ja . Håller med dock tycker jag ordvalet tramsigt är för snällt .. Idiotiskt passar bättre :D

Min nuvarande hoj är typad till 103db vid 5700 med orginal :D

Så idioti är ordet :tummenupp

OM du mot förmodan inte kör KTM (än) så är dagen numera öppen även för dig.
DVS. torsdag kväll och hela fredagen…

Gäller det även FD "4år" Ktm ägare :D jag har ialf cylindrana i V formation ..och det mysiga ljudet :banana
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Gäller det även FD "4år" Ktm ägare :D jag har ialf cylindrana i V formation ..och det mysiga ljudet :banana

Så klart specielt när man kör sån där fin röd moped som du har nu.. :yoparty

Är det lika tramsiga regler som vanligt om att man måste ha originalsystem på Sviestad?

Ska kolla upp exakt vad som gäller.

Orginal system är väl bara kravet när dom har trafikövning för att slippa mäta alla hojar som kommer.

Nu TROR jag att det är ett visst antal db. som gäller precis som vilken annan bandag som helst! :tummenupp
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Så klart specielt när man kör sån där fin röd moped som du har nu..

Den är väl svart om jag inte ser fel hehe .


Angående Sviestad så blanda jag ihop med deras Trafikövningar där suger deras regler .
Annars brukar det inte vara några problem där :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Undra hur mycket mer effekt den värsta DNA boxen gör jämfört med MH om man inte gör så mycket annat mer med cykeln... Mer luft in betyder ju tyvärr inte alltid mer effekt ...

Men där tror jag att du har fel min vän.
Vet andra som har bänkat enbart med acra slipon och MH och får ut 10-12 hk till runt 7-8000 varv (har inte tillgång till dynoresultaten). Det tycker i alla fall jag är bra. Detta då på en icke R. Antalet hundralappar per hk är klart överkommlig. Skillnaden irl blir fläskig!

D
Ingen skulle vara gladare än jag om det stämde ;). Lite effekt i mellanregistret gör det säkert. Akra slip-on sitter det på och en PC III:a med. I slutet av veckan ser jag nog svart på vitt vad det har gett egentligen ;)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har blivit Dukke-lös nu :). Hoppas på att nästa ägare ger henne fräscha däck, täta oljebyten och så mycket fullgas det bara går!

Hoppas på att träffa er på KTM-dagen dock. Även om jag numer har blivit mupp och åker tjejhundra japs. Trillar förhoppningsvis in på eftermiddan och visar lite spår om ni är snälla :tungan

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Gällamnde ljudet så är det VÄLDIGT bråkiga grannar på Sviestad, så för banans framtids skull - snälla peta in db-killers. Det gör inte ens en tiondel för er.

Originalsystemskravet är som sagt bara på kvällskörningarna på torsdagar för enkelhetens skull då mätning är en resursfråga och det ligger massa politik i det där. Men 95dB gäller, och 94,9 är inte ett självklart mål!
 

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
På hojen
Hoj
KTM RC8R -11
Tänkte göra ett oljebyte på min 990 superduke r mellan servicarna,
vilken olja skall man ha o räcker de med olja inte filter?
 

KTM011

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Jepp.
Hoj
Check.
Har haft ett litet problem som har uppstått nu dom två senaste gångerna ja har varit ute och åkt. Om jag har legat på lite, hög fart, inbromsningar, lite växlande ganska hårt. Sen när ja kör lite lugnare en kort stund och ska sen köra på lite igen och växlar upp så tror jag att det är mellan 5:an och 6:ans växel så dör hojen och oljelampan tänds. Det jag behöver göra då är att slå av den i fart och sätta på tändningen och trycka igång den igen så funkar den precis som vanligt igen. Vad tror ni? Den går helt perfekt annars och är inga problem vissa dagar.


Jag har samma problem. På 5:an och 6:an dör hojen ibland, hänt ett antal gånger nu. Första gångerna gick det att släppa ut kopplingen och motorn hoppade igång, nu dör den så att jag måste trycka på startern. Beviks i Linköping har kollat på den två gånger utan att hitta felet. Ska in på torsdag igen...
Min är en -08a utplockad förra året. Har akramappen...
Hörs av om nån stöter på en lösning...:)
 

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
Akra till salu

Säljer ett helt nytt Akraslipon, det runda i titan. Har fått det genom försäkringsbolaget då mitt gamla stals. Kommer köra original från och med nu.

Med db-killer klarar det av 95 db så det går bra att använda det på bana.

Helt nytt i kartong med alla tillbehör.

Se vidare i köp och sälj.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jaha, då var hojen såld. Lite ångest har jag, den var sjukligt fin och den roligaste hoj jag haft. Det tog emot när den försvann bakom krönet med en ny ägare. Dessutom är KTM-folk nog de trevligaste hojfolk som går att få tag på. Nu blir det tillbaka till sporthojsträsket igen.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Vad har ni för effekt i era cyklar? Många som kört i bänk? Körde min "före" runda igår (innan MH burken är monterad å klar...) då med akra slip-on och en PC III USB. 117 häst på hjulet. Låter extremt bra med tanke på att de uppger 120 häst i motorn original.

Vad har ni mätt upp till?

Funderar på att pulverlacka svingen och lite andra pryttlar med och hitta en 07 -> instrumentering så ser jag knappt någon anledning att byta sedan... Den som lever får se...
 

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
hemma
Hoj
Ny på väg
Säljer duken... ändrade förhållanden gör att jag inte kan ha den kvar...
Kolla in här så får ni lite mer info

http://www.blocket.se/dalarna/KTM_Superduke_i_mycket_fint_skick__ev_byte_35243169.htm?ca=6&w=1

Kan gå ner i pris rätt ordentligt om det går snabbt och smidigt.

halloj!

en superduke står överst på inköpslistan och vart kan vara bättre att fråga om inte här..

Är det något vesäntligt som skiljer -05, -06, -07:erna åt? eller har det kört vidare på samma komponenter år efter år?

Är ute efter svart/grå färgkombination, och har noterat att en del hojar har röttglas på baklycktan och en del "tonat". Är det orginal med "tonat" på senare modeller eller säljs det som powerparts?

mvh
gsxråkare

Har min ute på försäljning. Bara att höra av dig om du inte redan har fått tag i en. Kan gå ner i pris om det går snabbt och smidigt.
Kolla här så får du lite mer info :)

http://www.blocket.se/dalarna/KTM_Superduke_i_mycket_fint_skick__ev_byte_35243169.htm?ca=6&w=1

Tjenare!

Står i tankar om att sälja Fz1-S:en till förmån för en Superduke (även Speed triple finns i tankarna men hjärtat säger Superduke :) ). VÄLDIGT många sidor här och har försökt läsa så mycket jag bara kan....

-08 --> skulle inte ha några jättestora skillnader på sig som jag förstod?
Hur är det med Kvalitén? KTM har inte haft det bästa ryktet men tycker man hör inte så mycket på de nyare maskinerna... Har turen att ha Jonte Engdahl nära, så är väl iofs inte jättebekymrad då dem fixar det mesta.
Något speciellt att tänka på vid ett begagnat köp? Förutom de vanliga sakerna.

/mvh

Min är till salu, hör av dig om du inte har hittat en redan. :)

http://www.blocket.se/dalarna/KTM_Superduke_i_mycket_fint_skick__ev_byte_35243169.htm?ca=6&w=1
 
Last edited:

m akeszon

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Eslöv
Hoj
KTM SD -09, Honda cbr 900 rr -98
Säljer duken... ändrade förhållanden gör att jag inte kan ha den kvar...
Kolla in här så får ni lite mer info


Min är till salu, hör av dig om du inte har hittat en redan. :)

Blir bestämt en Superduke iaf :)
Har hittat massor! Dock får jag inte sålt min Fz1:en... :D så får snällt avakta lite till :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Är det nån från GBG-området som ska till Sviestad med KTM och KTM club Scandinavia den 18-19 aug?
Jag har bil och kärra för minst 2 st hojar ev 3 st.
Blir ju trevligare att samåka än att åka själv :)

/David

Ett e-bay fynd. Såg RIKTIGT bra ut faktiskt! ;)
Har samma själv!
Helt underbara för det priset:tummenupp
 
Last edited:

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
hemma
Hoj
Ny på väg
Jag har samma problem. På 5:an och 6:an dör hojen ibland, hänt ett antal gånger nu. Första gångerna gick det att släppa ut kopplingen och motorn hoppade igång, nu dör den så att jag måste trycka på startern. Beviks i Linköping har kollat på den två gånger utan att hitta felet. Ska in på torsdag igen...
Min är en -08a utplockad förra året. Har akramappen...
Hörs av om nån stöter på en lösning...:)

Fått något svar på vad det kan vara?
Min har funkat klockrent sen den hände så vet inte vad skulle kunna vara. För dålig på att peta i växlar?
 

KTM011

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Jepp.
Hoj
Check.
Superduke har konstruktionsfel...?

[/B]
Fått något svar på vad det kan vara?
Min har funkat klockrent sen den hände så vet inte vad skulle kunna vara. För dålig på att peta i växlar?



Efter att min hoj dött några gånger och felsökning på verkstad inte gett något ringde jag till KTM Scandinavia (örebro). Där berättade Micke Johansson och Andreas Geiger (osäker på efternamnet) på eftermarknad att Superduke och Adventure-hojarna har ett "konstruktionsbetingat fel". Felet beror enligt dem på att svängningsmassan är för lätt i motorn. Detta medför att motorn dör när varvet faller från högt till tomgång. Man kan säga att att motorn inte orkar hålla emot, och därför dör. (På min märkte jag det när jag accelererade på 5an från ca 90 - 130km/h och sedan släppte gas och höll in kopplingen). Enligt Micke och Andreas är detta något man får räkna med om man vill köra en Superduke, att motorn kan dö då och då. OBS, R:en har inte detta problem, då några komponenter skiljer oss åt i motorn...

Jag vet inte vad ni andra känner, jag blir lite skeptisk. Jag skulle inte acceptera detta på en ny bil, att den kan dö då och då...?:va:confused:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
[/B]



Efter att min hoj dött några gånger och felsökning på verkstad inte gett något ringde jag till KTM Scandinavia (örebro). Där berättade Micke Johansson och Andreas Geiger (osäker på efternamnet) på eftermarknad att Superduke och Adventure-hojarna har ett "konstruktionsbetingat fel". Felet beror enligt dem på att svängningsmassan är för lätt i motorn. Detta medför att motorn dör när varvet faller från högt till tomgång. Man kan säga att att motorn inte orkar hålla emot, och därför dör. (På min märkte jag det när jag accelererade på 5an från ca 90 - 130km/h och sedan släppte gas och höll in kopplingen). Enligt Micke och Andreas är detta något man får räkna med om man vill köra en Superduke, att motorn kan dö då och då. OBS, R:en har inte detta problem, då några komponenter skiljer oss åt i motorn...

Jag vet inte vad ni andra känner, jag blir lite skeptisk. Jag skulle inte acceptera detta på en ny bil, att den kan dö då och då...?:va:confused:

Ända sedan v-twinnen uppfanns så har man haft problem med att motorn "nyser stopp" som det kallas. Även vanligt på stånkor. Det är för få kraftpulser per tidsenhet för att motorn skall kunna "hålla emot" och varvtalet blir för lågt så motorn stannar. Min SMR gjorde aldrig detta men det har tidvis varit väldigt vanligt på framförallt äldre Ducati. Moderna motorer har så liten svängmassa att detta kan uppträda. Man får undvika situationen helt enkelt och inte droppa varvet så snabbt. Kommer man mot ett ex ett rödljus så går man på motorbroms ända ner till knapp tomgång, då först drar man in kopplingen. Kör man hårt och drar in kopplingen från höga varv så kan motorn stanna, inte helt ovanligt heller...

Om man höjer tomgången minskar problemet också...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top