Superduke-tråden

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Gör man rätt i och byta sin r6:à mot en sd 990?

Jag gick från r6 till superduke och ångrar mig inte alls.
Det är riktigt skönt att slippa växla hela tiden, dessutom ganska bekvämt att slippa "ligga" ner vid mindre inspirerad körning.
Däremot i motorvägsfart och lite till var r6an trevligare eftersom man slapp det värsta vinddraget.

Helt olika cyklar såklart, likvärdigt drag i de båda men extremt mycket mer bottenvrid i duken, bromsarna är grymma dem också.

Har du fler specifika frågor så ös på! :hej
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har ett K&N Sportluftfilter till salu som suttit på min -07 Superduke. Ser sprillans nytt ut. Passar väl alla 990 från -06? Pris 400kr?
Har också en luftfilter låda till övers om nån vill köpa och modda för att få en öppnare burk. Pris 400kr?
Grejerna finns i Trollhättan. Kan skicka filtret om så önskas mot att köparen betalar frakt.

Pm för frågor :)
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Jag gick från r6 till superduke och ångrar mig inte alls.
Det är riktigt skönt att slippa växla hela tiden, dessutom ganska bekvämt att slippa "ligga" ner vid mindre inspirerad körning.
Däremot i motorvägsfart och lite till var r6an trevligare eftersom man slapp det värsta vinddraget.

Helt olika cyklar såklart, likvärdigt drag i de båda men extremt mycket mer bottenvrid i duken, bromsarna är grymma dem också.

Har du fler specifika frågor så ös på! :hej
Jag kör på bytet :) ska bli as fett hehe
Bytar nästa helg och det blir en 05:a
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Tänkte köpa nytt bakdäck till superduken
Vad ska man köpa?
Och vart ska man köpa?
Jag kör bara gata och ingen bana..
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Tänkte köpa nytt bakdäck till superduken
Vad ska man köpa?
Och vart ska man köpa?
Jag kör bara gata och ingen bana..

Som vanligt beror det lite på hur du kör men för gata kan du köra nästan vad som helst som är svart och runt. Kan rekommendera hojdäck.se, däck365.se och däckonline.se. Om du inte byter gummit själv kan det vara smart att snacka med lokala handlaren först. De kan ta hutlöst betalt för att kränga på internetgummin ibland... vad du än gör så fall inte för frestelsen att köpa billiga beg rejsdäck, typ skurna slicks. De däcken kräver höga arbetstemperaturer för att fungera och har inget på gatan att göra! Michelin Pilot Road och Dunlop Roadsmart är två bra däck! Kan vara en bra idé att kolla vad som sitter fram och köpa matchande däck till bak också! Bra däck är en billig försäkring, snåla inte på den punkten som utgör den enda kontakten med vägen som du vill ha :)

/Mattias
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Som vanligt beror det lite på hur du kör men för gata kan du köra nästan vad som helst som är svart och runt. Kan rekommendera hojdäck.se, däck365.se och däckonline.se. Om du inte byter gummit själv kan det vara smart att snacka med lokala handlaren först. De kan ta hutlöst betalt för att kränga på internetgummin ibland... vad du än gör så fall inte för frestelsen att köpa billiga beg rejsdäck, typ skurna slicks. De däcken kräver höga arbetstemperaturer för att fungera och har inget på gatan att göra! Michelin Pilot Road och Dunlop Roadsmart är två bra däck! Kan vara en bra idé att kolla vad som sitter fram och köpa matchande däck till bak också! Bra däck är en billig försäkring, snåla inte på den punkten som utgör den enda kontakten med vägen som du vill ha :)

/Mattias

Tack för svar. Ska absolut följa dina tips och råd
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
En till röst på pilot road. Funkar fint på gata.
 

Mackedude

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Streetfighter
Tjena.
Någon som är sugen på att byta sin superduke mot en r6:a års 00 (streetfighter) fast med alla original grejer till plus en ktm sxf 250 års 07?
hör gärna av er om det finnes någon intresserad.
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
Tänkte köpa nytt bakdäck till superduken
Vad ska man köpa?
Och vart ska man köpa?
Jag kör bara gata och ingen bana..


Jag har rullat på Sportsmart och är grymt nöjd, dock tror jag som flera skrivit att skall du inte åka någon bana så kan du likväl köpa Roadsmart så får du ut ännu flera mil, men måste säga att Sportsmart höll längre än vad jag trodde, rekommenderas skarpt:tummenupp
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Hur tycker ni att priset på superdukearna ligger just nu? Känns som det ligger ca 7000-10000 högre än i höstas?

Tror ni det kommer gå ner något när fler börjar lägga ut sina (ligger inte så många ute nu tycker jag) eller tror ni att det endast kommer öka fram till i mitten av sommaren?
 

Tjita1

Guest
GMC Karlstad har en i lager. Åkte som av en händelse förbi där idag, och det står en sprillans 1290 i skyltfönstret utan "Såld"-skylt på, som dom brukar ha (F800GS:en som stod på andra sidan hade en sån skylt). :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det var så mycket att bläddra här och sökfunktionen är som den är så jag frågar...

knfilters.com som rekommenderar KT-9907 till endast 2007 och 2008.(många sidor, tex lelles) har att den passar i princip alla från 2005.

Nån som fysiskt tryckt in en sådan i andra årsmodeller än 2007/2008?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top