Superduke-tråden

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Så det är ingen idé att lägga till pengar och köpa en av nyare modell?

Om jag inte minns fel så är det mellan 07 till 11 det är samma.. sedan -12 blev den R

2007-2011 finns som både R och vanlig. 2012 byttes fälgarna och enkelsitsen försvann tilsammans med ett tiotal hk.
2010-2011 är R-modellen med mest hk och de enda åren med den snygga svartvita färgsättningen, inte att förväxla med den vanliga modellens svart-vita färgsättning under tidigare år.

Det finns säkert andra skillnader också, som abs f r o m 2012 men detta var det viktigaste enligt mig.

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
2007-2011 finns som både R och vanlig. 2012 byttes fälgarna och enkelsitsen försvann tilsammans med ett tiotal hk.
2010-2011 är R-modellen med mest hk och de enda åren med den snygga svartvita färgsättningen, inte att förväxla med den vanliga modellens svart-vita färgsättning under tidigare år.

Det finns säkert andra skillnader också, som abs f r o m 2012 men detta var det viktigaste enligt mig.

Så då är det som jag gissa att det i stort sätt inte spelar någon roll vilken årsmodell mellan 07 och 11 man väljer utan bör mer gå på hur den är skött?

Tycker det är lite intressant då att 07orna ligger runt 60k och 11orna runt 85k..

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Hoj
2006 KTM Superduke
Ursäkta om jag avbryter mitt i diskussionen.. Bara flika in att biltemas batterier inte hänger med någe vidare på våra twin motorer. Tänkte om det är fler en jag som har lite start bekymmer och vill spara några kronor på ett nytt batteri. Biltema är bra till mycket, dock inte till att snurra igång arga twinnar

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
När hände olika saker på superduken? Var det samma hoj typ mellan 2007 och 2012?

Är intresserad av den här. http://www.blocket.se/jamtland/KTM_superduke_990_52321063.htm?ca=21&w=3

Någon som har någon info om den/känner ägaren?

Den där är ju väldigt rimligt prissatt, till skillnad mot många andra som ligger ute nu. Hade det inte varit på tok för långt att åka hade jag gärna kollat närmare på den.

Så då är det som jag gissa att det i stort sätt inte spelar någon roll vilken årsmodell mellan 07 och 11 man väljer utan bör mer gå på hur den är skött?

Tycker det är lite intressant då att 07orna ligger runt 60k och 11orna runt 85k..

Fast en -07 är ju alltid 4 år äldre än en -11 oavsett hur lite det skiljer dem åt rent tekniskt. Hade de legat lika i pris hade det nog varit smått omöjligt att bli av med de äldre årsmodellerna.

En sak jag märkt dock är att många säljare verkar tycka att det inte spelar någon större roll när hojen tillverkades, och följaktligen lägger de ut sin -08a som en -10a för att den reggades första gången då.

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Den där är ju väldigt rimligt prissatt, till skillnad mot många andra som ligger ute nu. Hade det inte varit på tok för långt att åka hade jag gärna kollat närmare på den.

Tycker också det kändes som ett bra pris. Den är dock väldigt långt bort ifrån mig med och får lov att flyga upp och fixa frakt hem om jag skulle handla vilket skulle kosta ca 5k-7k för mig (höftar lite då jag inte kollat vad frakt kostar).
Mailade honom och fick regnr och blev lite misstänksam. Den har nämligen haft 6 ägare men nuvarande har haft den sen 2012-08-11.. Har dock inte hunnit svara och fråga varför det var 5 ägare det första 2 åren.

Den skall även besiktigas innan 2014-03-31.
Fast en -07 är ju alltid 4 år äldre än en -11 oavsett hur lite det skiljer dem åt rent tekniskt. Hade de legat lika i pris hade det nog varit smått omöjligt att bli av med de äldre årsmodellerna.

En sak jag märkt dock är att många säljare verkar tycka att det inte spelar någon större roll när hojen tillverkades, och följaktligen lägger de ut sin -08a som en -10a för att den reggades första gången då.

Såklart det är så. Det är ju alltid lättare att sälja en nyare hoj. Men om man har två superdukar och ena är en 07 och har gått 1000mil och en är en 10a och har också gått 1000mil så bör det väl göra det samma vilken man väljer (antar att dom körts på samma sätt och är i samma skick)? Skillnaden på dom är att 10an är lättare att sälja vidare när det blir dags.

Last edited:

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Ursäkta om jag avbryter mitt i diskussionen.. Bara flika in att biltemas batterier inte hänger med någe vidare på våra twin motorer. Tänkte om det är fler en jag som har lite start bekymmer och vill spara några kronor på ett nytt batteri. Biltema är bra till mycket, dock inte till att snurra igång arga twinnar

Har inte haft några problem med deras batteri i min SD. Brukar trycka i ctek-laddaren om den blir stående mer än en vecka eller så. Kanske beror på det...

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
KTM Superduke -07
Superduken verkar var väldigt känslig för dåligt batteri, det bästa är nog att beställa ett Yuasa från exempelvis mdsbattery, men av egen erfarenhet vet jag att även Global fungerar då jag testat det.

Bara till att montera en snabbkontakt till laddaren så slipper ni förhoppningsvis att byta batteri:tummenupp

Raggeew

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2012
Hoj
-
nej inte den som hade akrapovic, blev den andra 08an :) bor i västerås, beskrivningen stämmer inte på min profil.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Nu får ni gå med i KTM Club Scandinavia (gratis)!!
Vi har vår bandag den 27 maj på Gelleråsen! 500:- för medlemmar.. :yoparty:rock

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...