Superduke-tråden

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Övre lampan (h3) är det p/halv/helljus?
Undre lampan (h7) är det p/halv/helljus?
 

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Emmaboda
Hoj
Letar
Fick hem min tuneecu kabel i veckan så nu på morgonen hade jag en stund över så jag hann mappa min hoj. Inga större bekymmer och det tog längre tid att förbereda och koppla in allt än vad själva mappning gjorde.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Om du sätter ljuslägeskopplaren så bara p-ljus lyser borde du väl rimligtvis se vilken lampa som lyser??
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Jag har inte kopplat in någon lampa än, front/lyse sitter inte på en KTM SD. Därav mina frågor/mitt okunnande.
ImageUploadedByTapatalk1404641688.834813.jpg
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hej folkens!

Är spekulant på en Superduke 12:a som är frontsmälld i låg hastighet. Det jag vet är skrot är Gaffel, kronor, framdäck och grenrör. Så min fråga är: Från vilka årsmodeller kan jag leta delar från? Passar ex kronan från en 07 på en 12? Och isf ja, passar gaffelbenen från en 12 i en krona från 07?

Jag kan inte ett skvatt om dessa cyklar, men här borde ju finnas experter. :)

Gav mig på google och ebay först, men informationen var tvetydig.

Så jag förstått det så är 07 och frammåt samma cyklar. Sålänge det inte är en R
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Nu har jag monterat bort min hastighetsmätare och det verkar som att en krets brunnit av på kretskortet till följd av vatten som letat sig in...

Surt! Men jag ska lämna iväg den till en person som har erfarenhet av att löda kretskort så förhoppningsvis är detta det enda problemet - vi får se...

Ny mätare gick på 4 papp... Så då är frågan om man ska satsa på någon typ av eftermarknadsmätare :va
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
då måste jag drömt :banana:va
men om man kikar på utvecklingen av SD mellan åren 2005- säg 2009 vad hände?
vilka förbättringar?
ska man hellre lägga 5000:- extra på en 2007:a än en 2006 som gått mindre för att den blev mycket bättre?
:confused:

Glöm inte att från 2008 blev svingen svart. Enligt mig mycket snyggare.

Jag har legat som bäst runt 0.7l/mil med min 2008:a. Och som sämst nära rn liter/mil med enbart stadskörning.

Min Kanske ska säljas snart. Hint, hint :hej
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Trevlig update, mätaren är fixad :tummenupp

Problemet som hade uppstått var att vatten letat sig in i mätarhuset och till följd av detta så hade en krets på kretskortet fått kortis och brunnit av.

Blottade mer av kretsen och lödde sedan ihop den = problem solved! :Bugar
Tätade mätaren med silikon och såg även en liten spricka i glaset som jag tätade, så nu hoppas jag slippa detta framöver.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Det blev 05:a för mig. Helt orginal i bra skick. Ser ut att vara snällt körd, så det får vi ju ändra på!
Ryckig och slö, tycker jag den är, men efter att ha ögnat igenom delar av den här tråden så verkar det ju vara ett lösbart problem. :)

Har beställt GPR-blås och SAS eliminator, 16/42 drev och diverse småpryttlar som bobbiner, bakjus med blinkers, blinkers etc.

Nu sitter jag och tittar på luftfilter. Hittar KN i staterna för runt 100 US + moms/tull.
Tips på vart jag hittar ett filter i sverige? Några hundralappar mer kan det få kosta för att slippa krabbet.
Letade på lelles men sidan funkar inte alls för mig. Kan bero på min virusinfesterade dator. :gnissla
Även RC8 trattarna, vill jag ju ha då.

Sen hade jag tänkt lägga in akra-mappen, eller snarare, be någon om hjälp att lägga in akra-mappen (alt verkstad).
Jag törs inte ge mig på det, för när det gäller elektronik tror jag att jag är laddad med någon statisk fail-laddning.

Och just det, jag har hört att man kan koppla ur momentbegränsningen på 2:a och 3:e växeln genom att dra en kabel till en givare som håller koll på vilken växel det är i. Vad sägs? :)

Nog ska man kunna bygga slangmaskin av en sån här? :banana
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Det blev 05:a för mig. Helt orginal i bra skick. Ser ut att vara snällt körd, så det får vi ju ändra på!
Ryckig och slö, tycker jag den är, men efter att ha ögnat igenom delar av den här tråden så verkar det ju vara ett lösbart problem. :)

Har beställt GPR-blås och SAS eliminator, 16/42 drev och diverse småpryttlar som bobbiner, bakjus med blinkers, blinkers
Nu sitter jag och tittar på luftfilter. Hittar KN i staterna för runt 100 US + moms/tull.
Tips på vart jag hittar ett filter i sverige? Några hundralappar mer kan det få kosta för att slippa krabbet.
Letade på lelles men sidan funkar inte alls för mig. Kan bero på min virusinfesterade dator. :gnissla
Även RC8 trattarna, vill jag ju ha då.

Sen hade jag tänkt lägga in akra-mappen, eller snarare, be någon om hjälp att lägga in akra-mappen (alt verkstad).
Jag törs inte ge mig på det, för när det gäller elektronik tror jag att jag är laddad med någon statisk fail-laddning.

Och just det, jag har hört att man kan koppla ur momentbegränsningen på 2:a och 3:e växeln genom att dra en kabel till en givare som håller koll på vilken växel det är i. Vad sägs? :)

Nog ska man kunna bygga slangmaskin av en sån här? :banana
Tycker du den är slö? Har iofs aldrig kört en 05a. Ingen orginal sd heller för den delen. Jag beställde rc8 trattarna från lelles ktmshop. Ladda ner appen om du tycker den är lättare. Har för mig johans mc hade filter till ok pris. Dvs www.mcweb.se

Ang momentbegränsningen så tar man enklast bort den när man lägger in ny mapp. Annars så kan man klippa kablarna till givaren. Guide finner du på denna länk som jag klistrar in i nästa inlägg då telefonen krånglar :p
Finns bra mycket bättre mappar på superduke.net än den vanliga acramappen. Vet inte vart du bor. Men jag har tune ecu kabel.

- - - Updated - - -

Här kommer länken. http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=4834
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Vill få för mig att -05-06 inte har någon momentbegränsning på 2 å 3an. Utan -07 å senare som har det.
Inte helt säkert dock. Men när jag mappade min hittade jag då inte nånting om momentbegränsning.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Vill få för mig att -05-06 inte har någon momentbegränsning på 2 å 3an. Utan -07 å senare som har det.
Inte helt säkert dock. Men när jag mappade min hittade jag då inte nånting om momentbegränsning.
Enligt dom på superduke.net så ska det finnas på de äldre också. Dock så verkar färgerna på kablarna vara annorlunda. Så lättast och snyggast är ju att få det fixat med ny mapp.

I acramappen är det borttaget redan. Annars kan man kolla i tune ecu om det är urbockat. Epc ska alltså vara urbockat i tune ecu
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Tycker du den är slö? Har iofs aldrig kört en 05a. Ingen orginal sd heller för den delen. Jag beställde rc8 trattarna från lelles ktmshop. Ladda ner appen om du tycker den är lättare. Har för mig johans mc hade filter till ok pris. Dvs www.mcweb.se

Ang momentbegränsningen så tar man enklast bort den när man lägger in ny mapp. Annars så kan man klippa kablarna till givaren. Guide finner du på denna länk som jag klistrar in i nästa inlägg då telefonen krånglar :p
Finns bra mycket bättre mappar på superduke.net än den vanliga acramappen. Vet inte vart du bor. Men jag har tune ecu kabel.

- - - Updated - - -

Här kommer länken. http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=4834

Lysande! Då får jag ordnat både filter och trattar.

Dom kan säkert kasta i mappen åt mig på claessons för några hundralappar.
Jag bor i Sölvesborg och har ingen lust att toura till trollhättan. :tungan

Ja, jag tyckte inte den var bakhjulsvänlig alls. Nu har jag iofs aldrig kört en twin innan, har haft mest 1000cc ylande radfyror i olika varianter. Flera gånger har jag redan gått på varvstoppet vid omkörningar (uff så pinsamt det är) för jag tycker ju inte att den varvar något. :D

Jag tror det gör stor skillnad bara jag får av katten och får på dreven. 05:an har 17t drev fram standard, sen är det 16 på nyare modeller tror jag. Hade en CB1000R förra året och den var ju knappt körbar med org system på. Utan kat blev den hur rolig som helst!

Så, nu är det väl bara att sitta och vänta på att auspuffen ska ramla ner i knät. :gnissla

Stort tack!
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Man kanske måste vänja sig vid twinnen. Kompisen min kan inte köra min sd alls typ. Medans jag tycker hans fyra är tamare än en död gråsugga.
Jag har orginal drevning på min och den går ju upp på 1an bara jag vrider till på gasen oavsett varvtal. Jag kan knappt wheela alls men får utt den på 2an med bara gas också i typ 80 blås med hjälp av att jag slår av gasen och sen vrider fullt. Blir jag duktigare så känns det som om jag skulle klara det på 3an också. Funderar på att dreva upp den i bak iaf för atr få lite mera action :)
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Man kanske måste vänja sig vid twinnen. Kompisen min kan inte köra min sd alls typ. Medans jag tycker hans fyra är tamare än en död gråsugga.
Jag har orginal drevning på min och den går ju upp på 1an bara jag vrider till på gasen oavsett varvtal. Jag kan knappt wheela alls men får utt den på 2an med bara gas också i typ 80 blås med hjälp av att jag slår av gasen och sen vrider fullt. Blir jag duktigare så känns det som om jag skulle klara det på 3an också. Funderar på att dreva upp den i bak iaf för atr få lite mera action :)

Ja ettan reser den sig såklart på, men jag kunde inte riktigt få till att gunga upp den på tvåan. Det gick ju med kopplingen, men var lite för ansträngande för att jag skulle tycka det var kul. Nu är jag väl ingen superhjälte på att slanga heller då iofs.

Men som sagt, det ger sig nog när jag frigjort andningsvägarna på den och fått på dreven. :)
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Tråkig update!

Jag vill först och främst säga att jag är helt nollställd när det kommer till mek. Det finns mycket annat jag är bra på, men detta brukar jag överlämna till någon annan.

Innan jag lämnar in min hoj skulle jag vilja sätta mig in lite mer i vad det kan vara och hur mycket det kan tänkas kosta (då jag är rädd att det kan bli en del).

Jag köpte i april en 07 Superduke på 1000 mil. Allt kändes då helt ok. För några veckor sedan började problemen. När jag ibland skulle lägga i trean blev det bara stumt mot foten och inget hände, släppte jag ner och försökte igen gick det oftast bra och mjukt att få i växeln.

Detta kom och gick men häromdagen när jag var på väg hem fick jag helt plötsligt inte längre i ettan. Det blir lika stumt neråt som det tidigare blev uppåt mot trean. Sen detta hände har jag inte vågat köra mer och bokat en transport i slutet på nästa vecka ner till en verkstad i skåne där en bekant jobbar.

Det är ju onekligen oroväckande med växellådeproblem. Kan det vara något annat som är enklare/billigare än en ny växellåda som behövs?
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Tråkig update!

Jag vill först och främst säga att jag är helt nollställd när det kommer till mek. Det finns mycket annat jag är bra på, men detta brukar jag överlämna till någon annan.

Innan jag lämnar in min hoj skulle jag vilja sätta mig in lite mer i vad det kan vara och hur mycket det kan tänkas kosta (då jag är rädd att det kan bli en del).

Jag köpte i april en 07 Superduke på 1000 mil. Allt kändes då helt ok. För några veckor sedan började problemen. När jag ibland skulle lägga i trean blev det bara stumt mot foten och inget hände, släppte jag ner och försökte igen gick det oftast bra och mjukt att få i växeln.

Detta kom och gick men häromdagen när jag var på väg hem fick jag helt plötsligt inte längre i ettan. Det blir lika stumt neråt som det tidigare blev uppåt mot trean. Sen detta hände har jag inte vågat köra mer och bokat en transport i slutet på nästa vecka ner till en verkstad i skåne där en bekant jobbar.

Det är ju onekligen oroväckande med växellådeproblem. Kan det vara något annat som är enklare/billigare än en ny växellåda som behövs?

Ja, det skulle kunna något som är krökt/löst i länkaget. Kanske en krökt gaffel.

Om du lämnar in den så blir det nog dyrt oavsett fel. :)

Kanske finns det nån snäll och trevlig mekvan människa i ditt område som kan ta en snabb koll på den innan du lämnar in den.



Edit*
Googlade runt lite och får fram att växellänkaget och slavcylindern är vanliga fel på SD.
Har inte haft min länge nog för att skruva något på den så jag vet inte mycket om dom.
Hoppas det löser sig för dig.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top