Superduke-tråden

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Har börjat titta på vikbara handtag som inte ser så tråkiga ut som original men är osäker på om jag ska välja korta eller långa. Visst, korta är "tuffare" men vet inte hur det kommer kännas med kopplingen. Broms är två fingrar och det är jag nöjd med men kopplar gör jag med hela handen, idag i alla fall.. Någon som har tvivlat eller valt bort korta av det skälet?

Sen verkar handtagen finnas i en mängd olika priser. Känns som att frambromsen är rätt jäkla vital så där vill jag inte ha något dåligt material eller bristfällig konstruktion. Finns det någon prisnivå som man bör ligga på eller är det rätt bra allt ihop?

Tipsa gärna med länk på prisvärda och snygga handdtag i svart eller silver
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag har trattar från RC8 tillsammans med ett filter från BMC. Utöver det är SAS fixat och det sitter slipons från Akrapovic.
Min hojar rullar med "Akra-mappen" och personligen så tycker jag att den går minst sagt bra :)
Vet du om trattarna gjorde nån skillnad? :)
Har "Smothed Akra" mapp jag. (Lr hur det stavas)
Yoshi slipons och SAS ryker inom en snar framtid. :)
Original filter dock. :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har börjat titta på vikbara handtag som inte ser så tråkiga ut som original men är osäker på om jag ska välja korta eller långa. Visst, korta är "tuffare" men vet inte hur det kommer kännas med kopplingen. Broms är två fingrar och det är jag nöjd med men kopplar gör jag med hela handen, idag i alla fall.. Någon som har tvivlat eller valt bort korta av det skälet?

Sen verkar handtagen finnas i en mängd olika priser. Känns som att frambromsen är rätt jäkla vital så där vill jag inte ha något dåligt material eller bristfällig konstruktion. Finns det någon prisnivå som man bör ligga på eller är det rätt bra allt ihop?

Tipsa gärna med länk på prisvärda och snygga handdtag i svart eller silver
Glöm inte att skruva åt dem bara.. Esa kraschade sin Superduke på Gelleråsen när hans bromsgrepp hade vikit upp sig... :crash:crash:crash
 
Last edited:

packbox

Blek, blyg, kort och tjock
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Super Duke
Jag tog 57 för min 07a. 1900 mil. Mängder med godis på. Kanske kunde fått nån tusing till. Men fick mer än jag gav för 1.5år sen. Hoppas ingen köper dom för de fantasipriser på blocket ;-)
sett att några har börjat sänka iaf. Men 60 typ är väl rätt vettigt pris?

Ok. Min har gått ~1300 så runt 60k låter realistiskt. Tack för info!
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Köpte under förra året (november) min andra SD från butik. Fick inte riktigt provkört den då det var halt och jävligt. Har haft ett par KTM innan så jag chansade lite då den var riktigt fin :D

Har dock nu då jag kört den lite fått känslan av att den slirar på kopplingen. vid gas på 3-4 växeln så känns det som att den varvar upp och sedan hugger i och drar iväg. Detta kommer inte alltid och främst då den är varm vill jag tro. Miltalet är inte mer än 1100mil.

Min fråga är om det kan vara så att den är sliten och behövs justeras till? upptäckte dock att de små trianglarna på sidan av luftburken är trasiga. Det är alltså inte orginal utan MWR filter. Kan detta vara ett symptom kanske också?

Kan tillägga att handlaren inte alls är några problem och jag har garanti. Dock en liten bit bort och tänkte om det finns möjlighet att ordna detta själv enkelt.

Någon som haft denna upplevelse själv?

Låter som om det kan vara fel olja i den. Ibland kan ett oljebyte till ett annat märke eller en lite tjockare olja hjälpa mot slirande kopplingar. Det faktum att problemet uppstår när den är varm kan tala för att det är oljan som spökar.

Problemet "löste" sig...

Då jag ändå skulle lämna in den för att byta en packning (på garanti) så tänkte jag även att de skulle kolla kopplingen. Men då jag tänkte att om jag ska lämna in så plockar jag av mina eftermarknadshandtag. Bytte och vips så var problemet borta. Jag antar att dessa handtag har sett till så att de inte åkt hela vägen ut utan stannat någon mm in. Frågan är om man kan fila ner lite på den lilla "stången" som går in i kopplingen eller är detta inte att rekommendera
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Problemet "löste" sig...

Då jag ändå skulle lämna in den för att byta en packning (på garanti) så tänkte jag även att de skulle kolla kopplingen. Men då jag tänkte att om jag ska lämna in så plockar jag av mina eftermarknadshandtag. Bytte och vips så var problemet borta. Jag antar att dessa handtag har sett till så att de inte åkt hela vägen ut utan stannat någon mm in. Frågan är om man kan fila ner lite på den lilla "stången" som går in i kopplingen eller är detta inte att rekommendera

Spontant känns det väl vettigare att slipa på handtaget så att det fungerar som det ska.
 

El_Zeta

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2014
Ort
Årsta
Hoj
Superduke 990 -07
Är det någon som vet vart man kan få tag på ett Y-rör till avgassystemet? Akrapovic, Yoshimura, FMF osv.. Ointressant vilket märke det är egentligen..
Jag har några GPR slipon-dämpare från en annan hoj som jag tänkte se om det går att få ihop på en 990 -2007
Verkar vara svårt att hitta någon som säljer detta löst.
 

BMWM3

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
sthlm
Hoj
Honda 900F2 1981 - Husaberg 450 2011 -KTM superduke 2007
Skärmavbild 2015-04-20 kl. 22.19.47.jpg

Då var det dags att besiktiga, saknar fortfarande db-killer till mitt akra...

Någon i sthlm som har db-killer till systemet ovan för lån?

Självklart hämtar/lämnar jag och lämnar ev. deposition för den som är orolig.

Kan DU hjälpa mig?


MVH Tony
 
Last edited:

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
Någon här som bytt blinkers? Vad bytte ni till och vart köpte ni? Kollat på lelles för 600kr st och ebay för 25kr st (kina). Något någon kan rekommendera?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Någon med erfarenhet från läckande Akra?
Spelar ingen roll hur jag drar åt klämmorna osv, den tenderar att läcka lite i skarvarna ändå,
Avgaspasta?

Ska ta itu med detta snarast då det leder till en del avgassmällar och framförallt så låter det ju inte skitläckert direkt.

Upplever att problemet förvärrades under vintern, men det kan givetvis vara ren och skär inbillning också :dummer
 

Ludingo

Medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke -07
View attachment 418656

Då var det dags att besiktiga, saknar fortfarande db-killer till mitt akra...

Någon i sthlm som har db-killer till systemet ovan för lån?

Självklart hämtar/lämnar jag och lämnar ev. deposition för den som är orolig.

Kan DU hjälpa mig?


MVH Tony

Hej,

Jag har killers till de andra akrasystemet, jag har ingen aning om de passar men det kanske någon annan här kan svara på?

Självklart får du låna mina om de är så att de passar:tummenupp
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Någon med erfarenhet från läckande Akra?
Spelar ingen roll hur jag drar åt klämmorna osv, den tenderar att läcka lite i skarvarna ändå,
Avgaspasta?

Ska ta itu med detta snarast då det leder till en del avgassmällar och framförallt så låter det ju inte skitläckert direkt.

Upplever att problemet förvärrades under vintern, men det kan givetvis vara ren och skär inbillning också :dummer

Lossa alla ställen det är fäst på i bakramen så det är lite löst. Sätt sen ihop skarvarna ordentligt och dra åt klammren. Då brukar det bli tätare. Sen får man justera efter fästpunkterna så det stämmer innan man drar åt dom igen.
Jag hade isär mina grenrör eftersom det korta hade släppt i flänsen så jag fick svetsa om det. Sen fick jag göra enligt min beskrivning för att alls få övriga skarvar täta igen.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Hej alla kunniga.

Är det någon som har råkat ut för att oljetryckslampan börjar lysa trots att det är fullt med olja i motorn?
Har oljenivå som ligger nästan uppe vid övre sträcket men trots detta så kan oljelampan börja lysa vid körning.
Detta på tomgång och allmänt låga varvtal, varvar jag upp den så slocknar lampan....
En annan sak som jag noterat men som kanske inte har med saken att göra är att den har blivit jäkligt trög på att starta när den är kall.
Jag får köra runt start motorn i fem sekunders intervaller och på femte intervallen så tänder den oftast till..
Någon som har kunskap eller erfarenhet om/av detta?
 
Last edited:

BMWM3

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
sthlm
Hoj
Honda 900F2 1981 - Husaberg 450 2011 -KTM superduke 2007
Kanon, ska mäta mina i morgon. Har du möjlighet att mäta diametern på dina?
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top